|
|||||||
| Nyheter og media Forum for diskusjoner av nyheter og artikler. Husk å lenke til aktuell artikkel i første innlegg, så meddebattantene får mulighet til å sette seg inn i temaet. |
![]() |
|
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
|
|
#341 |
|
Leser
|
Sv: Krig i Europa i 2022?
Ja. Jeg tror det er veldig fjernt for oss (nordmenn) å skjønne hvordan det er å leve i et regime (vet ikke om jeg vil kalle det stat ...) hvor man ikke kan snakke fritt. Når nordmenn snakker om ytringsfrihet så går det mye på sosiale sanksjoner (folk kan mislike meg hvis jeg sier hva jeg mener) eller kanselleringskultur (som også lett kan være: Jeg får ikke si noe i alle fora jeg ønsker)
|
|
|
#342 |
|
Har diplom
Medlem siden: Jun 2010
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Sv: Krig i Europa i 2022?Jeg tenker det er kjempeviktig at vi skiller mellom "vanlige" russere og regimet.
|
|
|
|
|
|
#343 |
|
Semiaktiv
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Trondheim
Sv: Krig i Europa i 2022?Jeg var på besøk hos venner da invasjonen startet, og min venninne kommuniserte stadig med en russisk venninne. Denne venninnen postet på SoMe "Not my war" etc, og diverse annet, og min venninne ga henne tilbakemelding om at hun var modig som gjorde dette. Sendte diverse linker og bilder av diverse ang. krigen fra sitt land (Sveits).
|
|
|
#344 |
|
Javel?
Medlem siden: Nov 2008
Hvor: Opp en trapp og inn en dør
Sv: Krig i Europa i 2022?Jeg kjenner jeg får vondt langt inni sjelen av de stakkars unge russiske soldatene som inntil forrige uke trodde de var på en øvelse, men så plutselig fikk de vite at nå var de i krig. Hjerteskjærende er det. |
|
|
|
|
|
#345 |
|
|
Sv: Krig i Europa i 2022?Jeg har kun sett dette i et nyhetsmedie så usikker på sannhetsgehalten, men ukrainske spesialstyrker uttalte at de som respons på drap av sivile nå vil drepe russiske soldater i stedet for å ta dem til fange. Jeg håper det er fake news. |
|
|
|
|
|
#346 |
|
Smugleser
|
Sv: Krig i Europa i 2022?Jeg blir så nummen, så jeg merker at jeg må skjerme meg litt for tiden.
|
|
|
#347 |
|
Shake it out!
|
Huff ja, det er en håpløs situasjon for utrolig mange. Og når jeg leser denne innser jeg at vi har et større problem enn vi aner - oppegående bedriftseiere som ikke forstår sanksjonene fordi ingen har fortalt den at det er krig!
|
|
|
#348 |
|
Tja...
Medlem siden: Dec 2006
Sv: Krig i Europa i 2022?Det er lett å sitte her på haugen og si guri og uff men det smeller hardt å se de bildene på VG under tektsten "Bildene Putin ikke vil at russerene skal se". Og å tenke på alt ssom skjer der hvert eneste sekund i døgnet. Og de hadde det helt som oss for en uke siden.
|
|
|
|
#349 |
|
Har ingen tittel
Medlem siden: Mar 2007
Sv: Krig i Europa i 2022?Jeg leste i en artikkel i svenske Dagens Nyheter hvor russiske forskere og kulturpersonligheter oppfordrer alle til å informere alle kontakter, familie og bekjentskaper i Russland om hvordan dette ser ut fra vår side, rett og slett for å få informajon inn i Russland. Artikkelen er bak en mur som for øyeblikket ikke er betalingspliktig, men registreringspliktig. |
|
|
|
|
|
#350 |
|
Semiaktiv
For min venninne og hennes russiske venninne "løste" dette seg som sagt selv, ved at meldingene ble stoppet.
|
|
|
#351 |
|
Introvert optimist
|
Ja, det har slått meg skikkelig, midt i magen. Jeg ser på egne gutter som er på alder med soldatene som er fanget, som får lov til å ringe hjem, og får helt hetta ved tanken på en sånn telefon. Så fryktelig!
|
|
|
#352 |
|
Yes, we can!!
|
Det er sikkert forskjellige motiver, men noen av disse landene er jo vant til å være på mottakersiden av sanksjoner og resolusjoner, og er, på en måte, prinsipielt i mot dem. Russland har jo også tradisjon for å være mot "innblanding".
|
|
|
#353 |
|
Semiaktiv
Sv: Krig i Europa i 2022?Men Eritrea?
|
|
|
#354 |
|
Yes, we can!!
|
Sv: Krig i Europa i 2022?De har vært på mottakersiden av sanksjoner selv, og er et ganske brutalt diktatur.
|
|
|
#355 |
|
Yes, we can!!
|
Sv: Krig i Europa i 2022?Tror Russland støtter regimet der, men hvis jeg husker riktig (og jeg roter fælt på Afrikas horn), så mener jeg at det var Etiopia som ble støttet av Sovjet under den kalde krigen?
|
|
|
#356 |
|
kamerat
|
Nei, det er de da vitterlig ikke!
|
|
|
#357 |
|
Yes, we can!!
|
Sv: Krig i Europa i 2022?Herregud, du har helt rett! Men de har noen avtalegreier, som har festet seg i hodet mitt som medlemskap!
|
|
|
#359 |
|
Yes, we can!!
|
Sv: Krig i Europa i 2022?De er dog medlem av The EURASIAN economic union.
|
|
|
#360 |
|
Glamorøs
|
Sv: Krig i Europa i 2022?Eritrea er et svært lukket diktatur, med våpen fra Russland.
|
![]() |
|
|