|
|||||||
| Nyheter og media Forum for diskusjoner av nyheter og artikler. Husk å lenke til aktuell artikkel i første innlegg, så meddebattantene får mulighet til å sette seg inn i temaet. |
![]() |
|
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
|
|
|
|
#1 |
|
This is normal!
|
Sv: Denne er jeg spent på jussen i
Selvfølgelig sidestiller jeg ikke "true" med "støtte og hjelpe". Og igjen reagerer jeg på språkbruken din. Det står ikke i instruksen at barnevernet skal true med omsorgsovertakelse. Hvis noen har opplevd det, har ikke barnevernet gjort jobben sin. De har ikke fulgt instruksen.
Før dette skal altså barnevernet ha støttet bostedsforelder med politianmeldelse osv.
|
|
|
|
#2 |
|
Leser
|
OK, så det som er ståa er:
|
|
|
#3 |
|
Passiv
|
Jepp. Og de kan si til den forelderen som har omsorgen at dersom denne nå velger å ikke følge opp med slikt tiltak - så vil de vurdere å frata denne omsorgen for barnet. |
|
|
|
#4 |
|
Shake it out!
|
Jeg forstår ikke. Jeg forstår virkelig ikke at lovverket i Norge kan være være så på trynet at om du melder bekymring så vil ikke barnevernet etterforske bekymringen, men likevel tro en på at barnet er i fare og ta fra den som melder bekymringen omsorgen. Hva er logikken i det?
|
|
|
#5 |
|
This is normal!
|
Det er nettopp det de skal gjør hvis de følger veilederen. Barnevernet skal undersøke, og politiet skal etterforske.
|
|
|
|
#6 |
|
Passiv
|
Sv: Denne er jeg spent på jussen iDet står at barnevernet skal vurdere omsorgsovertagelse. Det er vel strengt tatt et hakk forbi å true med det også. |
|
|
|
#7 |
|
This is normal!
|
Hvis en bostedsforelder etter å ha fått en skriftlig uttalelse fra barnevernet (som støtter stans eller endring i samværet jf veilederen) velger å ikke ta saken videre (slik lovverket - fortsatt helt på trynet - krever), så har ikke barnevernet særlig valg. Poenget mitt er at barnevernet i følge veilederen skal gjøre mye før situasjonen ender med dette.
|
|
|
|
#8 |
|
can-jur
|
Sv: Denne er jeg spent på jussen iMen altså, om lovverket er så absurd som det fremstår her, hvorfor i alledager er det ikke easypeasy å få det endret?
|
|
|
|
#9 |
|
Passiv
|
Sv: Denne er jeg spent på jussen iAngående barnevern og hastevedtak - dersom barnevernet mener det haster å få et barn ut av hjemmet så fatter de hastevedtak og henter barnet med det samme. Så etterprøves saken i rettsapparatet, men da er barnet trygt i mellomtiden. Barnevernet kan ikke fatte slik hastevedtak i forhold til å feks ta barnet ut av et samværshjem i påvente av rettssak - hadde de kunnet det så hadde dette vært enklere. |
|
|
|
#10 |
|
Passiv
|
Sv: Denne er jeg spent på jussen iJeg spammer så fint så jeg tar like greit med min mening: |
|
|
|
#11 |
|
can-jur
|
Sv: Denne er jeg spent på jussen iMen er det egentlig det som er hullet/problemet?
|
|
|
|
#12 |
|
Passiv
|
Jepp. |
|
|
|
#13 |
|
kamerat
|
Sv: Denne er jeg spent på jussen iNei, Sitron, det gjorde hun da virkelig ikke. Ikke uten hjernetransplantasjon.
|
|
|
#14 |
|
flisespikker
|
Sv: Denne er jeg spent på jussen iLille meg er ikke Skvetten, Sitron.
|
|
|
#19 |
|
Mother of Dragons
|
Sv: Denne er jeg spent på jussen iSitron! Velkommen tilbake! Håper du ikke bare var innom på snarbesøk, da er du ei luremus.
|
![]() |
|
|