Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon

Hvor i Norge tror du det er best å vokse opp - og hvorfor?

Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 31-03-10, 10:56   #361
Tjorven
ej ikke møjkets heije

Tjorven sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Blogginnlegg: 182
Tjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hvor i Norge tror du det er best å vokse opp - og hvorfor?

Opprinnelig lagt inn av rine, her.

Jeg får inntrykk at veldig mange av de som har flyttet fra bygd til by gjorde det fordi de "ikke passet inn" og ikke var "A4". De var eventyrlystne og frihetssøkende mennesker som ikke kunne "puste fritt" innenfor de klamme rammene til Bygda. Det høres veldig klisjèaktig ut, synes jeg, men det er selvfølgelig mulig folk kjenner det sånn.

Er det virkelig bare jeg som flyttet fra bygda for å ta utdanning, men som ikke har flyttet tilbake fordi jeg rett og slett liker å bo nærmere der "ting skjer" og fordi jeg/vi har flere venner her?

Ja takk. Begge deler.

Jeg er nok egentlig ganske A4, men jeg følte meg ikke sånn "hjemme". Jeg har nemlig prioritert utdannelse og jobb i begynnelsen av 20-årene. Når jeg fortalte at barn og mann ikke var viktig enda, så var jeg "avstumpet".

Men jeg blir boende i byen også fordi det er her de kule jobbene er, det er masse kulturtilbud for både liten og står og ikke minst et variert utvalg i venner. Ja, i tillegg til at hele slekta har flyttet til byen slik at det er her jeg har familie og potensielle barnevakter også.

Gammel 31-03-10, 11:00   #362
rine
Halloen!

rine sin avatar

Medlem siden: Mar 2008
rine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Det med jobb er viktig, ja. Jeg kunne jo lett fått samme type jobb på bygda, men tanken på å jobbe på samme skole som naboungene (og seinere egne unger) går, får jeg litt klaustrofobi av. Av samme grunn jobber jeg også i en annen bydel enn der jeg bor.

rine er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 31-03-10, 11:04   #363
007
© All rights reserved

007 sin avatar

Hvor: Vest
Blogginnlegg: 57
007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Vi som bor på bygda har ikke kule jobber. Vi jobber på det lokale Samvirkelaget, hele gjengen. Bortsett fra de som er bønder, da

007 er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 31-03-10, 11:06   #364
Skremmern
Ringskrømt

Skremmern sin avatar

Hvor: Øst
Blogginnlegg: 3
Skremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Gammel 31-03-10, 11:13   #365
Syrin
Med tommestokk i veska

Syrin sin avatar

Medlem siden: Apr 2007
Syrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Opprinnelig lagt inn av 007, her.

Vi som bor på bygda har ikke kule jobber. Vi jobber på det lokale Samvirkelaget, hele gjengen. Bortsett fra de som er bønder, da

Eg trur at mykje av variasjonen i opplevelsane av bygda i denne tråden skuldast at bygd er ikkje berre bygd. Når ein melder at det var altfor lite, altfor trangt, altfor få etc etc, så kan jo hende at denne bygda har 300 menneske og ligg 5 timar frå ein flyplass / ein by / neste bygd. Det er stor kontrast til mi bygd, som ligg 10 minutt frå kommunegrensa mot Bergen, 15 minutt unna eit av Norges største ansamling av kjøpesenter (skrekk og gru), og 30 minutt unna Torgalmenningen. Det er like fullt ei bygd eg bur i.

Kanskje ein treng fleire ord for bygder Tettstad er vel mindre enn bygd, men elles kjenner eg ikkje til fleire kategoriar.

Syrin er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 31-03-10, 11:13   #366
Syrin
Med tommestokk i veska

Syrin sin avatar

Medlem siden: Apr 2007
Syrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Eg er forresten arkeolog - ansett som kult blant enkelte ?

:svinger pisken:

(jobbar for oss finst berre i byar - men det går jo buss )

Min mann er proffesjonell nerd, og jobbar i ein av Norges største mediebedrifter

Sist redigert av Syrin : 31-03-10 kl 11:42.
Syrin er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 31-03-10, 11:17   #367
Tjorven
ej ikke møjkets heije

Tjorven sin avatar

Hvor: Oslo
Blogginnlegg: 182
Tjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Med min bakgrunn er det få attraktive jobber i små byer/bygder. Det samme gjelder for mannen min.

Men sorry, jeg ser at den kunne oppfattes feil.

Gammel 31-03-10, 11:23   #368
Tallulah
Glamorøs

Tallulah sin avatar

Blogginnlegg: 640
Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Bygda jeg bodde i besto av 1100 innbyggere, hadde butikk, frisør, blomsterbutikk, bensinstasjon, togstasjon, sagbruk og et stort helseforetak. Det ligger 6 km unna ett litt større tettsted, og halvtime unna en liten by. Jeg syns det ble for trangt, i tillegg til ekstremt kjedelig og med veldig dårlig miljø.

Tallulah er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 31-03-10, 12:25   #369
Magnolia
Stiv

Magnolia sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Blogginnlegg: 119
Magnolia er virkelig godt liktMagnolia er virkelig godt liktMagnolia er virkelig godt liktMagnolia er virkelig godt liktMagnolia er virkelig godt liktMagnolia er virkelig godt liktMagnolia er virkelig godt liktMagnolia er virkelig godt liktMagnolia er virkelig godt likt
Standard

Tjorven: Jeg har samme utdannelse som deg (tror jeg). Selv om antall interessante jobber nok er større i Oslo, så betyr ikke det at jeg ikke har nok å velge i. Jeg har både jobbet i store internasjonale konsern, og jeg har fått lederjobb i en annen gate av bransjen. Og enda bor jeg ikke lenger unna enn at hvis jeg hadde vært villig til å ha en reisevei på ca 1 time + rushtidsforsinkelser, så hadde jeg hatt et enormt utvalg av jobber.

Og det bringer meg litt inn på en av de tingene jeg setter mest pris på med å bo på bygda: Ingen kø til og fra jobb! Herlig!

Gammel 31-03-10, 12:36   #370
Isolde
Øyboer

Isolde sin avatar

Isolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt av
Standard

Jeg føler vi bor perfekt. Vi har badevann, sjø, skog, mark og lekeområder rundt huset. og så har vi 12min med bil så er vi parkert i Bergen sentrum.

Jeg er oppvokst her også men da savnet jeg litt flere å leke med, men området er veldig bygget ut siden den gang nå er det mange små barn her. Det er og bare 2km til et av norges største senter.

Isolde er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 31-03-10, 14:25   #371
Frost
Bør lage seg en tittel selv

Frost sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Tromsø
Frost imponerer mange og er sikkert smartFrost imponerer mange og er sikkert smartFrost imponerer mange og er sikkert smartFrost imponerer mange og er sikkert smartFrost imponerer mange og er sikkert smartFrost imponerer mange og er sikkert smartFrost imponerer mange og er sikkert smartFrost imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Jeg fikk litt lyst til å fortelle om det året jeg og familien min bodde i ei bygd utenfor Tromsø. Vi barna, som gikk i nedre del av småskolen elsket det. Vi lærte å melke geiter og kyr, hoppet i høyet på låven, og sloss om å få skrape kubæsjen ned hullet til fraukjelleren. Men bygdekulturen der var hel forferdelig. Alle visste alt om alle. Det ble slarvet og baktalt over en lav sko. Naboer ble uvenner, og det ble overført til neste generasjon. Jeg er veldig glad det ble med det året, som min mor kalte verdens lengste hyttetur.

Frost er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 31-03-10, 14:34   #372
bina
Ustabil

Medlem siden: Jan 2007
Blogginnlegg: 11
bina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de fleste
Standard

Opprinnelig lagt inn av 007, her.

Ja, bortsett fra der hvor samvirkelaget er nedlagt, da. Og så jobber noen på skolen, men så ble den nedlagt også.

bina er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 01:06.