|
|||||||
| Nyheter og media Forum for diskusjoner av nyheter og artikler. Husk å lenke til aktuell artikkel i første innlegg, så meddebattantene får mulighet til å sette seg inn i temaet. |
![]() |
|
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
|
|
|
|
#2 |
|
guru advisor
|
Sv: Utsagn i artikkel om at kvinner vil forsørges, fra Dagbladet
Interessant problemstilling !
Jeg leser ikke dette som misunnelse, ElinM, men mer som omsorg og engasjement for at kvinner skal tenke langsiktig og være i stand til å klare seg selv. Flott kampsak, og jeg er helt enig! Men for meg blir innlegget også en salig blanding av ytterpunktene. Ja vi har tatt en felles beslutning for familien, og jeg jobber redusert. (Jeg kunne ikke drømme om å ta en slik beslutning alene, den må vi ta sammen.) Ja, vi er fullt klar over at vi er enormt priviligerte. Nei, jeg gir ikke f.. i forsørgeransvar og nei vi vasser ikke i penger. |
|
|
|
|
|
#3 |
|
Bør lage seg en tittel selv
|
Å jobbe redusert mens ungene er små. |
|
|
|
|
|
#4 |
|
På vei
Medlem siden: Sep 2006
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Det hadde jeg nok klart, og uten en å dele arbeidsbyrden med ville det i tillegg vært svært påkrevd. Sist redigert av ElinM : 12-08-10 kl 02:02. |
|
|
|
|
|
#5 |
|
Shake it out!
|
Jaysus, ja.
|
|
|
#6 |
|
Men først, kaffe!
Sv: Utsagn i artikkel om at kvinner vil forsørges, fra DagbladetSkremmern: Nå plukket jeg ikke ut dere altså, selv om jeg ser det kan se slik ut, jeg tviler ikke at mannen din får plenty med tid med barna, men du får vel mer enn han uansett? Ikke at dere på død og liv må bytte roller, jeg har bare en hypotese om at mye av det vi gjør er slik fordi det alltid har vært slik og derved faller oss mest naturlig. Jeg vet at du er kjempeflink med barna Skremmern, du får til utrolig mye fint sammen med dem også, så det er vel invistert tid. Jeg ser at du trives med løsningen dere har også, men vi trenger ikke å gå ned på individnivå og hvert enkelt tilfelle når vi skal diskutere dette. Jeg mener bare at man må bryte vei for endring, jeg sier ikke at det er mannen din som skal gjøre det, det er mer en høyttenkning om samfunnet kunne gjort noe så fordelingen generelt vil bli jevnere. |
|
|
|
|
|
#7 |
|
Ringskrømt
|
Neida, jeg skjønte at du ikke mente meg, men det blir helt absurd for meg å diskutere generelt når dette i aller høyeste grad berører meg. Noe flere av mine meddebattanter ser ut til å glemme.
|
|
|
#8 |
|
Men først, kaffe!
Ja nettopp, og hvis mannen min hadde jobbet 60-80 % eller noe sånnt hadde det frigjort mye av min tid til barna, det er poenget mitt. Men det er det liksom ingen menn som gjør eller ser behovet for, hvertfall ikke slik statistikken viser nå. |
|
|
|
|
|
#9 |
|
|
|
|
|
|
|
|
#10 |
|
Ikke altetende
Medlem siden: Jan 2008
Ja, jeg fortsetter å linke til NOU http://www.regjeringen.no/nb/dep/hod...html?id=352910
Say you don't want it This circus we're in But you don't you don't really mean it Sist redigert av Imma : 12-08-10 kl 01:37. |
|
|
|
|
|
#11 |
|
Frafallen
Medlem siden: Mar 2008
Sv: Utsagn i artikkel om at kvinner vil forsørges, fra DagbladetI vår kommue er 120 ansatte langtidssykmeldte. 3 av dem er menn. En har hatt hjerteoperasjon, en har kreft og en er ikke spesifisert. Av kvinnene har ca halvparten muskel- og skjelettplager, og over en tredjedel psykiske og/eller psykosomatiske plager.
|
|
|
#12 |
|
Whatever, never mind
|
Det hadde og vært interessant å sett på alderen til de sykemeldte. Om det er over et stort spenn eller en viss gruppe som utpeker seg. |
|
|
|
|
|
#13 |
|
|
Sv: Utsagn i artikkel om at kvinner vil forsørges, fra DagbladetJeg sitter her som alenemamma og kjenner at jeg synes dette er en veldig interessant diskusjon i lys av det, også. |
|
|
|
|
|
#14 |
|
|
Sv: Utsagn i artikkel om at kvinner vil forsørges, fra DagbladetOgså må jeg si at vi er temmelig bortskjemte her i landet når så mange kan velge å gå hjemme i deltid, gjerne med barn i barnehage, ha god økonomi og råd til å reise på ferie når vi vil og hva-har-du. Vi er det altså Sist redigert av m^2 : 12-08-10 kl 01:13. |
|
|
|
|
|
#15 |
|
Whatever, never mind
|
Sv: Utsagn i artikkel om at kvinner vil forsørges, fra DagbladetMen gjør kjønnsforskjellene i helse seg gjeldende uansett samlivssituasjon eller gir det utslag f.eks der hvor kvinner jobber tilnærmet 200 %? (100% jobb og nesten 100% arbeid hjemme.) |
|
|
|
|
|
#16 |
|
© All rights reserved
|
Jeg oppsummerer de siste innleggene og linkene, søte deg. |
|
|
|
|
|
#17 |
|
På vei
Da er du dårlig på å oppsummere, eller dårlig til å forstå hva vi diskuterer. Jeg er forøvrig ikke særlig søt. Aldri vært det og kommer aldri til å bli det. |
|
|
|
|
|
#18 |
|
Ikke altetende
Medlem siden: Jan 2008
I den linken jeg la ut kan du lese noe om hvordan samlivsformer virker inn på helse.
|
|
|
#19 |
|
På vei
|
|
|
|
|
|
#20 |
|
|
Sv: Utsagn i artikkel om at kvinner vil forsørges, fra DagbladetGad vite hvordan Norge stiller i forhold til andre land når det gjelder sammenhengen mellom dobbeltarbeidene kvinner, utbrenthet og depresjon, deltidsarbeide, og sykemeldingsrate |
|
|
|
![]() |
|
|