Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Kommunikasjon > Skilpaddas flisespikkeri

Nemnd, nemnd, nemnd

Skilpaddas flisespikkeri Ingen flis for liten - her er det fritt frem for alle pedanter!

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 12-02-07, 15:37   #21
Toffskij
kamerat

Toffskij sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Blogginnlegg: 694
Toffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Nemnd, nemnd, nemnd

Opprinnelig lagt inn av Benmurphy, her.

"Vil gjerne ha en stor sjenkebevilgning"

Du kan sikkert søke hos sjenkenemda.

“Do you find it easy to get drunk on words?"
"So easy that, to tell you the truth, I am seldom perfectly sober.”
(Dorothy L. Sayers, Gaudy Night)
Toffskij er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 12-02-07, 15:39   #22
Candy Darling
Prettiest mess ever seen

Candy Darling sin avatar

Hvor: Under ground
Blogginnlegg: 50
Candy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg snakker om høye hæler eller å måle tettheten til hælen på foten (som man gjør v/osteoporoseutredning, f.eks. Ikke så ofte andre kommer borti det egentlig, kanskje).

- No. 4 -
Candy Darling er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 12-02-07, 15:41   #23
Skilpadda
flisespikker

Skilpadda sin avatar

Hvor: Oslo
Blogginnlegg: 675
Skilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Elinblu, her.

Eh, jeg snakker i alle fall om en del av fot eller sko (men vet strengt tatt ikke om det var det Scarlett mente). Ifølge ordboka heter det andre uttrykket du tenker på enten å hæle eller å herde.

"Å hæres" heter det nordpå, men det betyr ikke helt det samme som "å hæle", selv om det helt klart er beslektet. Det brukes mest i nektende setninger om ting man ikke orker å gjøre fordi det er for kaldt eller ekkelt: "æ hæres ikkje å bade i isvann" eller "æ hæres ikkje å ta i rått kjøtt". Å være hardfør, f.eks. i forhold til kulde, heter å være "hær[d]ig". ("Herdig" iflg. riksmålsordboken.) Jeg mener også å huske å ha hørt farmoren min snakke om å være "u-hærig" om det å være frossen av seg. Jeg går ut fra at det har samme rot som "herde".

Gammel 12-02-07, 15:43   #24
Fluke
Bør lage seg en tittel selv

Fluke sin avatar

Hvor: Rogaland
Blogginnlegg: 1
Fluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Skilpadda, her.

"Å hæres" heter det nordpå, men det betyr ikke helt det samme som "å hæle", selv om det helt klart er beslektet. Det brukes mest i nektende setninger om ting man ikke orker å gjøre fordi det er for kaldt eller ekkelt: "æ hæres ikkje å bade i isvann" eller "æ hæres ikkje å ta i rått kjøtt". Å være hardfør, f.eks. i forhold til kulde, heter å være "hær[d]ig". ("Herdig" iflg. riksmålsordboken.) Jeg mener også å huske å ha hørt farmoren min snakke om å være "u-hærig" om det å være frossen av seg. Jeg går ut fra at det har samme rot som "herde".

Ja, det er i de samme settingene jeg bruker hæle. Jeg hæler ikke å gå uti nå. Men er det riktig å skrive det?

Fluke er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 12-02-07, 15:44   #25
Candy Darling
Prettiest mess ever seen

Candy Darling sin avatar

Candy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

… men i akkurat de eksemplene kunne jeg godt ha brukt "å hæle". Jeg bruker det vel også bare i negative setninger, tror jeg. Jeg HÆLER for eksempel bare ikke countrymusikk!

:fyrer opp igjen den disuksjonen:

- No. 4 -
Gammel 12-02-07, 15:44   #26
Candy Darling
Prettiest mess ever seen

Candy Darling sin avatar

Standard

Åååå, Fluke, ikke vær så sjapp, 'a!

- No. 4 -
Gammel 12-02-07, 15:46   #27
Skilpadda
flisespikker

Skilpadda sin avatar

Skilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Fluke, her.

Ja, det er i de samme settingene jeg bruker hæle. Jeg hæler ikke å gå uti nå. Men er det riktig å skrive det?

Ja, i litt uformelt språk tror jeg du kan skrive det. "Jeg hæler ikke den fyren" står det som eksempel i Norsk Ordbok. (Man kan ikke bruke dialektordet "hæres" (som er et passivverb) i akkurat den setningen, men man kan si for eksempel "æ hæres ikkje å snakke med han".)

Gammel 12-02-07, 15:46   #28
Toffskij
kamerat

Toffskij sin avatar

Blogginnlegg: 694
Toffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jepp, du kan skrive enten hæle eller herde. Jeg bruker det som dere gjør. Det er et fint ord.

“Do you find it easy to get drunk on words?"
"So easy that, to tell you the truth, I am seldom perfectly sober.”
(Dorothy L. Sayers, Gaudy Night)
Toffskij er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 12-02-07, 15:47   #29
Skilpadda
flisespikker

Skilpadda sin avatar

Standard

"Utstå" er et mindre muntlig ord som betyr noe ganske beslektet, og som vel også brukes nesten bare benektende?

Gammel 12-02-07, 15:49   #30
Bluen
intro

Bluen sin avatar

Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Lillestrøm
Blogginnlegg: 388
Bluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

"Utstå" er et mindre muntlig ord som betyr noe ganske beslektet, og som vel også brukes nesten bare benektende?

Ja, akkurat det tenkte jeg på også, men det funker ikke når det gjelder bading. "Jeg utstår ikke å gå uti vannet" blir jo noe annet.

Gammel 12-02-07, 15:50   #31
Fluke
Bør lage seg en tittel selv

Fluke sin avatar

Hvor: Rogaland
Blogginnlegg: 1
Fluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg har aldri hørt noen si: Jeg utstår den fyren der.

Fluke er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 12-02-07, 15:52   #32
Skilpadda
flisespikker

Skilpadda sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Elinblu, her.

Ja, akkurat det tenkte jeg på også, men det funker ikke når det gjelder bading. "Jeg utstår ikke å gå uti vannet" blir jo noe annet.

Ja, kanskje litt annet. Hva heter det da, hvis man vil ha noe mindre muntlig enn "hæle"? "Orke" kan liksom bety så mye annet.

Gammel 12-02-07, 15:52   #33
Skilpadda
flisespikker

Skilpadda sin avatar

Standard

Jeg har aldri hørt noen si: Jeg utstår den fyren der.

Jeg utstår ham også, han er skikkelig humsk og fyselig.

Gammel 12-02-07, 15:54   #34
Bluen
intro

Bluen sin avatar

Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Lillestrøm
Blogginnlegg: 388
Bluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Ja, kanskje litt annet. Hva heter det da, hvis man vil ha noe mindre muntlig enn "hæle"? "Orke" kan liksom bety så mye annet.

"Orke" blir kanskje litt upresist, men det er muligens entydig nok i denne sammenhengen? Tror ikke jeg kunne valgt så mange andre ord enn "hæle" og "orke" på min tamme östlandsdialekt.

Gammel 12-02-07, 15:56   #35
Harriet Vane
Epikur

Harriet Vane sin avatar

Blogginnlegg: 440
Harriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Ingenting faller i god fisk, heller. Jfr. denne: http://www.foreldreportalen.no/forum...ead.php?t=9809

Ting kan falle i fisk eller falle i god jord. :besserwisser:

Gammel 12-02-07, 15:58   #36
Skilpadda
flisespikker

Skilpadda sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Madam Mim, her.

Ingenting faller i god fisk, heller. Jfr. denne: http://www.foreldreportalen.no/forum...ead.php?t=9809

"Falle i god fisk" er jo mitt uttrykk! (Jeg har alltid ment at dersom noe først skal falle i fisk, er det i det minste en fordel at det er god fisk det faller i.)

Opprinnelig lagt inn av Madam Mim, her.

Ting kan falle i fisk eller falle i god jord. :besserwisser:

De kan også tas for god fisk. 3 ting på én gang!

Gammel 12-02-07, 15:59   #37
Divine
Textrovert

Divine sin avatar

Blogginnlegg: 251
Divine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg utstår ham også, han er skikkelig humsk og fyselig.

Ikke la det aller beste bli det godes fiende
Divine er aktiv nå   Svar med sitat
Gammel 12-02-07, 16:03   #38
Harriet Vane
Epikur

Harriet Vane sin avatar

Blogginnlegg: 440
Harriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

"Falle i god fisk" er jo mitt uttrykk! (Jeg har alltid ment at dersom noe først skal falle i fisk, er det i det minste en fordel at det er god fisk det faller i.)

De kan også tas for god fisk. 3 ting på én gang!

Noen har stjålet uttrykket ditt! Selvsagt bedre å falle i god fisk enn dårlig fisk.

Det kan tas for god fisk, ja. Det er sant. Humskt og fyselig.

Gammel 12-02-07, 17:50   #39
Nenne
Introvert optimist

Nenne sin avatar

Hvor: Telemark
Blogginnlegg: 202
Nenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

I dag har jeg lært noe nytt!

Bevilling, bevilling, bevilling. :trener:

Storesøster (juli -99), Storebror (mars -02), Lillebror (oktober -04)
Nenne er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 12-02-07, 18:00   #40
Pastill
Pauset

Hvor: In Town!
Pastill er et glitrende lys på stjernehimmelenPastill er et glitrende lys på stjernehimmelenPastill er et glitrende lys på stjernehimmelenPastill er et glitrende lys på stjernehimmelenPastill er et glitrende lys på stjernehimmelenPastill er et glitrende lys på stjernehimmelenPastill er et glitrende lys på stjernehimmelenPastill er et glitrende lys på stjernehimmelenPastill er et glitrende lys på stjernehimmelenPastill er et glitrende lys på stjernehimmelenPastill er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Ser det står det i spørreundersøkelsen jeg satte opp. Men jeg VET det staves nemd.
Rart. Enten skrevet feil, ellers så har noen lure modder rettet feil

Pastill er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 17:05.