|
|||||||
| Skilpaddas flisespikkeri Ingen flis for liten - her er det fritt frem for alle pedanter! |
![]() |
|
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
|
|
|
|
#1 |
|
flisespikker
|
Sv: Nemnd, nemnd, nemnd
"Å hæres" heter det nordpå, men det betyr ikke helt det samme som "å hæle", selv om det helt klart er beslektet. Det brukes mest i nektende setninger om ting man ikke orker å gjøre fordi det er for kaldt eller ekkelt: "æ hæres ikkje å bade i isvann" eller "æ hæres ikkje å ta i rått kjøtt". Å være hardfør, f.eks. i forhold til kulde, heter å være "hær[d]ig". ("Herdig" iflg. riksmålsordboken.) Jeg mener også å huske å ha hørt farmoren min snakke om å være "u-hærig" om det å være frossen av seg. Jeg går ut fra at det har samme rot som "herde".
|
|
|
#2 |
|
Bør lage seg en tittel selv
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Rogaland
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Ja, det er i de samme settingene jeg bruker hæle. Jeg hæler ikke å gå uti nå. Men er det riktig å skrive det? |
|
|
|
|
|
#3 |
|
flisespikker
|
Ja, i litt uformelt språk tror jeg du kan skrive det.
|
|
|
#4 |
|
kamerat
|
Jepp, du kan skrive enten hæle eller herde. Jeg bruker det som dere gjør. Det er et fint ord.
|
|
|
#5 |
|
Har laget seg en tittel
|
Akkurat der har jeg syndet mange ganger. Takk for oppklaring.
|
|
|
#6 |
|
Prettiest mess ever seen
|
Sv: Nemnd, nemnd, nemndJeg snakker om høye hæler eller å måle tettheten til hælen på foten (som man gjør v/osteoporoseutredning, f.eks. Ikke så ofte andre kommer borti det egentlig, kanskje).
|
|
|
#7 |
|
Prettiest mess ever seen
|
Sv: Nemnd, nemnd, nemnd… men i akkurat de eksemplene kunne jeg godt ha brukt "å hæle". Jeg bruker det vel også bare i negative setninger, tror jeg. Jeg HÆLER for eksempel bare ikke countrymusikk!
|
|
|
#9 |
|
Pauset
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: In Town!
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Sv: Nemnd, nemnd, nemndSer det står det i spørreundersøkelsen jeg satte opp. Men jeg VET det staves nemd. |
|
|
|
|
|
#14 |
|
Kidding, right?
|
Sv: Nemnd, nemnd, nemndJeg skal forresten har en romslig bil neste gang jeg skal ha ny bil, skal ikke dere også? Det er så mye bedre enn sånne trangsynte dumme biler.
|
|
|
|
#15 |
|
Hertuginne
|
Sv: Nemnd, nemnd, nemndJa, ja, så lærte jeg noe nytt i dag. Jeg hadde fra før av fått med meg konstatere (etter mye om og men), men jeg trodde virkelig det het nemd. Men nå vet jeg bedre, flisespikkeriet er et fint sted.
|
|
|
#16 |
|
kamerat
|
Sv: Nemnd, nemnd, nemndKlarer bare ikke?
|
|
|
#18 |
|
Erfaren nok
|
Sv: Nemnd, nemnd, nemnd"Hæl itj" sier vi jo i Trøndelag, som i "orker ikke".
|
|
|
#20 |
|
Princess Skids and Scars
|
Sv: Nemnd, nemnd, nemndEr det ikke lov å skrive hel altså? Jeg sier jo heler, kan ikke skrive hæl da. |
|
|
|
![]() |
|
|