Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon > Nyheter og media

Gå-hjelm?

Nyheter og media Forum for diskusjoner av nyheter og artikler. Husk å lenke til aktuell artikkel i første innlegg, så meddebattantene får mulighet til å sette seg inn i temaet.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 22-09-10, 11:06   #21
Luftslottet
geskjeftig

Luftslottet sin avatar

Medlem siden: Feb 2008
Blogginnlegg: 271
Luftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Gå-hjelm?

Opprinnelig lagt inn av mkj, her.

Min sønn har ikke epilepsi, og er vel en helt vanlig frisk gutt, bare veldig tidlig ute med gåing (dvs svaing) kombinert med at han var helt uredd.

Vil vel ikke sortere han under en med 'spesielle behov'

Likevel. Dere ser et behov for et sånt produkt, ut fra liv og helse.

Hos oss (og mange andre) ville dette vært et unødvendig tulleprodukt, som i verste fall kan gjøre ungene mindre motstandsdyktige. Det er forskjell på å ta noen forholdsregler der det trengs, og at hvermansen skal bli så redd for en helt gjennomsnittlig unge at foreldre som ikke har hjelm på barna sine blir uglesett.

Stjernekikkeren 08 + Alkymisten 11
Luftslottet er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-09-10, 11:10   #22
Serafin
Bør lage seg en tittel selv

Serafin sin avatar

Medlem siden: Nov 2006
Blogginnlegg: 219
Serafin er kulere enn de flesteSerafin er kulere enn de flesteSerafin er kulere enn de flesteSerafin er kulere enn de flesteSerafin er kulere enn de flesteSerafin er kulere enn de flesteSerafin er kulere enn de flesteSerafin er kulere enn de flesteSerafin er kulere enn de flesteSerafin er kulere enn de flesteSerafin er kulere enn de fleste
Standard

Hadde de hatt slik i en butikk da vi var i Spania nå nettopp, hadde jeg kjøpt sporenstreks. Lillesøster gikk i flisgulvet x antall gang om dag, det var kun flis både inne og ute. Men det gikk heldigvis bra.

Men her hjemme? Nei...

Lillesøster 09
Serafin er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-09-10, 11:14   #23
mkj
Off the map.

mkj sin avatar

Medlem siden: Apr 2008
Blogginnlegg: 10
mkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt av
Standard

Jeg er forøvrig helt enig i at dette ikke er noe for de aller fleste unger.

Men for noen - kan det være kjekt i noen hektiske uker.

Gammel 22-09-10, 11:33   #24
Teofelia
Bedreviter

Teofelia sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Blogginnlegg: 391
Teofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av mkj, her.

Jeg er forøvrig helt enig i at dette ikke er noe for de aller fleste unger.

Men for noen - kan det være kjekt i noen hektiske uker.

Hvis det bare er snakk om for noen uker, så tenker jeg at det er bedre å passe på og fotfølge ungene i den perioden det gjelder, jeg da. Vi har vel alle hatt unger som falt for et godt ord de ukene de akkurat holdt på å lære seg å gå?

Men som du sier, jeg har åpenbart ikke hatt en unge som din, så jeg antar at jeg ikke helt klarer å sette meg inn i omfanget av problemet.

Teofelia er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-09-10, 11:36   #25
Ivars_mamma
We weren't born to follow

Ivars_mamma sin avatar

Medlem siden: Aug 2010
Ivars_mamma er litt kulIvars_mamma er litt kul
Standard

Hvordan skal barnet lære hva som skjer når de faller, om de har hjelm på? De vil jo ikke få forståelse for hvordan det er å gå uten hjelm og virkelig slå seg når den blir tatt av. Og hvor lenge skal de gå med den? Nei, takke meg til kutt, blåmerker og kuler.

Ivar gikk rett på hode i en handlevogn da han lærte seg å gå, men vi hadde aldri i tankene at vi skulle putte hjelm på han, selv om han slo seg skikkelig. Han har forøvrig hakk i panna fremdeles, ett år senere.

Gammel 22-09-10, 12:03   #26
Tinka
Gjør så godt som jeg kan.

Tinka er et glitrende lys på stjernehimmelenTinka er et glitrende lys på stjernehimmelenTinka er et glitrende lys på stjernehimmelenTinka er et glitrende lys på stjernehimmelenTinka er et glitrende lys på stjernehimmelenTinka er et glitrende lys på stjernehimmelenTinka er et glitrende lys på stjernehimmelenTinka er et glitrende lys på stjernehimmelenTinka er et glitrende lys på stjernehimmelenTinka er et glitrende lys på stjernehimmelenTinka er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Ser ikke behovet for at en slik hjelm skal bli allebarnseie.

Tinka er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-09-10, 12:06   #27
Lisa
anglofil

Lisa sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Lisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtid
Standard

For meg blir dette litt slik "du vet du lever i år 2010 når foreldre kjøper "gå-hjelm" til barn.

Ja, jeg snakker også om barn uten spesielle behov.

Gammel 22-09-10, 13:13   #28
MissS
Like blid!

MissS sin avatar

MissS er kulere enn de flesteMissS er kulere enn de flesteMissS er kulere enn de flesteMissS er kulere enn de flesteMissS er kulere enn de flesteMissS er kulere enn de flesteMissS er kulere enn de flesteMissS er kulere enn de flesteMissS er kulere enn de flesteMissS er kulere enn de flesteMissS er kulere enn de fleste
Standard

Opprinnelig lagt inn av Lisa, her.

For meg blir dette litt slik "du vet du lever i år 2010 når foreldre kjøper "gå-hjelm" til barn.

Ja, jeg snakker også om barn uten spesielle behov.

Gammel 22-09-10, 13:27   #29
nicomama
Superaktiv

nicomama sin avatar

Medlem siden: Jun 2010
nicomama er litt kul
Standard

Det er farlig å klatre i trær, det er farlig å klatre i et klatrestativ uten eu godkjent underlag, jeg kunne ha ramset opp i det uendelige alle farlighetene ungene våre har. Men å putte hjelm på ungen fordi man er redd for knall og fall, det blir for ekstremt syns jeg. Det er noe annet med barn som har spesielle behov, men ærlig talt så syns jeg det blir litt for mye inpakking i bomull nå.Alt er jo så farlig for ungene.

Ville aldri tenkt tanken på en slik hjelm engang, til tross at hodet til begge mine i perioder så ut som fargekart med små forhøyninger på.

nicomama er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-09-10, 13:33   #30
Ru
Protonterapeut

Ru sin avatar

Hvor: Hundremeterskogen
Blogginnlegg: 935
Ru har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Neisj, det får da være grenser! Snakker om bomullsbarn ...

Knotten har ikke vært uten enten kutt, blåmerke eller kuler en eller annen plass siden han lærte å gå, men det er jo en del av dealen.

Gammel 22-09-10, 13:43   #31
era

era sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Hvor: østfold
era har mye å være stolt avera har mye å være stolt avera har mye å være stolt avera har mye å være stolt avera har mye å være stolt avera har mye å være stolt avera har mye å være stolt avera har mye å være stolt avera har mye å være stolt avera har mye å være stolt avera har mye å være stolt av
Standard

Nei tull og forbannet hysteri!

Eh, men så har det seg slik at da minste var ni mnd og bare ikke skjønnte konseptet "krype før du går" i allefall før du løper, altså tidenes psykeste kamikase unge, slo hun seg gjenntatte ganger samme sted i ansiktet- jeg endte opp med å kjøpe en sånn blå epelepsi hjelm, og satt på krapilyet - det hjalp i allefall for meg

Gammel 22-09-10, 15:49   #32
Brutus_

Brutus_ sin avatar

Medlem siden: Nov 2008
Brutus_ er populærBrutus_ er populærBrutus_ er populær
Standard

Opprinnelig lagt inn av Bergensis, her.

Det står ein artikkel i Dagbladet i dag om gå-helm. Det er meint som eit tryggjingstiltak når barna byrjar reise seg og gå for å hindre skader ved fall mot hardt underlag.

Lillebror var vetlaus i den perioden og datt svært mykje, hardt og brutalt. Både me og barnehagen var reint bekymra ein periode, for det gjekk over alle støvleskaft. Likevel fekk han aldri andre skadar enn svære kular og nokre skrubbsår. Eg skaffa meg rett nok strips, for eg rekna med det berre var spørsmål om tid før han fekk reine kutt.

Ein bekjent av oss skaffa barnet sitt ein slalomhjel i denne fasen. Altså, om barnet ikkje er ustø frå før, så blir det iallfall ustø med ein diger slalomhjelm. Denne aktuelle hjelmen er laga av skumplast og er såleis langt lettare.

Eg tenker at ein kan forsvare eit sånt produkt dersom barnet har hatt hjernerystelse før, og ikkje bør utsettast for ny.

Får kaste meg på en stor O M G !

Gammel 22-09-10, 16:26   #33
Bergensis
Ventar stadig på vår

Bergensis sin avatar

Medlem siden: Apr 2007
Bergensis har mye å være stolt avBergensis har mye å være stolt avBergensis har mye å være stolt avBergensis har mye å være stolt avBergensis har mye å være stolt avBergensis har mye å være stolt avBergensis har mye å være stolt avBergensis har mye å være stolt avBergensis har mye å være stolt avBergensis har mye å være stolt avBergensis har mye å være stolt av
Standard

Opprinnelig lagt inn av Brutus_, her.

Får kaste meg på en stor O M G !

Pga. slalomhjelmen, håpar eg.

Gammel 22-09-10, 17:24   #34
Brutus_

Brutus_ sin avatar

Medlem siden: Nov 2008
Brutus_ er populærBrutus_ er populærBrutus_ er populær
Standard

Nei, gåhjelmen. Obskønt.

Gammel 22-09-10, 20:27   #35
Kirsebær
Guardian of the galaxy

Kirsebær sin avatar

Hvor: Trondheim
Blogginnlegg: 85
Kirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Ha, ha! Jeg tenkte på Brutus da denne tråden dukket opp.

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 22:07.