Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Hjem og utstyr

Er det mye arbeid å holde styr på klær og sko til barna

Hjem og utstyr Hus, hage, utstyr, design mm.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 28-09-10, 15:11   #1
Anda
Smugleser

Anda sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Blogginnlegg: 411
Anda er kulere enn de flesteAnda er kulere enn de flesteAnda er kulere enn de flesteAnda er kulere enn de flesteAnda er kulere enn de flesteAnda er kulere enn de flesteAnda er kulere enn de flesteAnda er kulere enn de flesteAnda er kulere enn de flesteAnda er kulere enn de flesteAnda er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Er det mye arbeid å holde styr på klær og sko til barna

Opprinnelig lagt inn av tink, her.

I vår familie er det viss kvinnene som har sokkespredning... Svoger og mann finner en slags forbrødring over disse håpløse søstrene.

Det ble bedring hos oss, mener jeg, etter at jeg stappet et par sokker jeg fant slengendes oppi jobbveska til Andamannen. I drittsinne, selvfølgelig. Han har ikke, til dags dato, kommentert det.

Hvilket minner meg om en venninne, som ble så lei at hun konsekvent kastet alle sokker som lå slengt rundtomkring ut på verandaen.

Anda er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 28-09-10, 15:22   #2
ullmor
... med mjuke pigger...

ullmor sin avatar

Medlem siden: Feb 2008
ullmor er virkelig godt liktullmor er virkelig godt liktullmor er virkelig godt liktullmor er virkelig godt liktullmor er virkelig godt liktullmor er virkelig godt liktullmor er virkelig godt liktullmor er virkelig godt liktullmor er virkelig godt likt
Standard

Opprinnelig lagt inn av Anda, her.

Hvilket minner meg om en venninne, som ble så lei at hun konsekvent kastet alle sokker som lå slengt rundtomkring ut på verandaen.

Hadde ikke hjulpet her de hadde blitt værende på verandaen!

Gammel 04-10-10, 00:46   #3
Left
Passiv

Standard

Opprinnelig lagt inn av Anda, her.

Det ble bedring hos oss, mener jeg, etter at jeg stappet et par sokker jeg fant slengendes oppi jobbveska til Andamannen. I drittsinne, selvfølgelig. Han har ikke, til dags dato, kommentert det.

En venninne av meg var så drittlei av alle sko som lå i en haug i yttergangen, påtross av skohyller på metervis.
Hun åpnet ytterdøra og kastet alle ut, og så langt hun klarte. Konsekvent. Litt kjipt å skulle ha de nye Conversene, og de lå nesten ute på veien. I tillegg var de kanskje ikke helt hvite en gang lenger Det ble slutt på å slenge fra seg sko.

Svar med sitat
Gammel 28-09-10, 14:15   #4
Left
Passiv

Standard

Jeg må innrømme at det er litt pes. :lei:

Svar med sitat
Gammel 28-09-10, 14:16   #5
Jeanett
5barns mamma

Jeanett sin avatar

Medlem siden: Nov 2008
Jeanett er populærJeanett er populærJeanett er populær
Standard

Jeg syns det er gøy jeg. Vi har 3 barn

Jeanett er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 28-09-10, 14:18   #6
bønna
Deltidsmamma

bønna sin avatar

Medlem siden: Feb 2007
Hvor: 25 min fra Oslo.
Blogginnlegg: 4
bønna er populærbønna er populærbønna er populærbønna er populær
Standard

Pes. Lei av at det blir meg som må gjøre alt, og det tar litt tid, særlig det å komme i gang (2 barn)

bønna er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 28-09-10, 14:24   #7
Elisabet
Står på egne ben

Elisabet sin avatar

Elisabet har et rykte de fleste bare kan drømme omElisabet har et rykte de fleste bare kan drømme omElisabet har et rykte de fleste bare kan drømme omElisabet har et rykte de fleste bare kan drømme omElisabet har et rykte de fleste bare kan drømme omElisabet har et rykte de fleste bare kan drømme omElisabet har et rykte de fleste bare kan drømme omElisabet har et rykte de fleste bare kan drømme omElisabet har et rykte de fleste bare kan drømme omElisabet har et rykte de fleste bare kan drømme omElisabet har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg synes det er moro å handle tøy, men synes det er litt pes med å finne frem og pakke bort mellom sesongene sommer/vinter og motsatt. Jeg liker heller ikke å rydde i klesskapene, men det er moro når det først er gjort og er full orden, men det er litt tiltak.

Elisabet er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 28-09-10, 15:02   #8
mamaria
Grisejente

mamaria sin avatar

Medlem siden: Oct 2007
mamaria imponerer mange og er sikkert smartmamaria imponerer mange og er sikkert smartmamaria imponerer mange og er sikkert smartmamaria imponerer mange og er sikkert smartmamaria imponerer mange og er sikkert smartmamaria imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Jeg liker å organisere og styre, men jammen tar det tid, og jeg blir selvfølgelig drittlei av og til.

Gammel 28-09-10, 16:48   #9
amor
Den som gir seg...

amor sin avatar

amor har mye å være stolt avamor har mye å være stolt avamor har mye å være stolt avamor har mye å være stolt avamor har mye å være stolt avamor har mye å være stolt avamor har mye å være stolt avamor har mye å være stolt avamor har mye å være stolt avamor har mye å være stolt avamor har mye å være stolt av
Standard

For tiden synes jeg det er pes. Mye pes. 5 barn.

Gammel 29-09-10, 00:51   #10
Vianne Rocher
Kamerat Pære

Vianne Rocher sin avatar

Medlem siden: Jan 2009
Hvor: Barteby / Nordens Venezia
Vianne Rocher har mye å være stolt avVianne Rocher har mye å være stolt avVianne Rocher har mye å være stolt avVianne Rocher har mye å være stolt avVianne Rocher har mye å være stolt avVianne Rocher har mye å være stolt avVianne Rocher har mye å være stolt avVianne Rocher har mye å være stolt avVianne Rocher har mye å være stolt avVianne Rocher har mye å være stolt avVianne Rocher har mye å være stolt av
Standard

Jeg synes utelukkende det er gøy. .

Jeg har ett barn, ingen absurde mengder tøy, og jeg vet stort sett når ting er blitt for lite og kan ta det unna etterhvert. Også er det jo veldig morsomt å handle nytt da

Gammel 28-09-10, 14:26   #11
Pebbles
By the Sea

Pebbles sin avatar

Medlem siden: Mar 2007
Blogginnlegg: 186
Pebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Pes. Og vi er ikke noe flinke til å holde god orden. "Jeg finner bare eeen vott!" er ikke ukjent å høre hjemme hos oss en vintermorgen, for å si det sånn...

Gammel 29-09-10, 12:09   #12
rine
Halloen!

rine sin avatar

Medlem siden: Mar 2008
rine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Zoë, her.

Pes. Og vi er ikke noe flinke til å holde god orden. "Jeg finner bare eeen vott!" er ikke ukjent å høre hjemme hos oss en vintermorgen, for å si det sånn...

Eller: -Mamma, nå er jeg den enste som ikke har fått innesko til gymmen..

rine er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 29-09-10, 13:23   #13
løve70
Enda en som trener

løve70 sin avatar

Medlem siden: Sep 2007
løve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt av
Standard

Det er gøy å handle klær, resten er bare pes

Har sånn noenlunde kontroll, men det er kun fordi vi bare har ett barn.....Hender allikevel jeg finner nye klær som er glemt bort og blitt for små Har planer om storopprydding, men vet ikke når det skal skje.

løve70 er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 28-09-10, 14:34   #14
Puslingen
Bør lage seg en tittel selv

Puslingen sin avatar

Medlem siden: Sep 2009
Hvor: Vestlandets perle.
Blogginnlegg: 14
Puslingen imponerer mange og er sikkert smartPuslingen imponerer mange og er sikkert smartPuslingen imponerer mange og er sikkert smartPuslingen imponerer mange og er sikkert smartPuslingen imponerer mange og er sikkert smartPuslingen imponerer mange og er sikkert smartPuslingen imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Eg likar da eg. Men så er eg ein kontrollfrik på enkelte områder + at eg elsker klær. Andre driver med yoga og forskjellig, mens eg lukker døra bak meg, setter på musikk og setter i gang. Vasker, bretter, merker, sorterer, lapper, vasker, bretter, rydder, pakker ned, pakker opp, vasker, bretter.... Alle i huset veit at er døra lukka og radioen på, er vaskerommet forbudt område.
Sko som ikkje er i bruk for øyeblikket, står på hyller i boden. Jakker som ikkje er i bruk, henger på knagger ved siden av. Ullklær, votter, luer, sokker osv. har fast plass skuffer heile året, og blir sortert ved sesong start/ slutt.
Da einaste eg ikkje er god på, er å faktisk kvitta meg med alt som skal bort. Så no har eg fleire sirlig sorterte poser med klær på vaskerommet, som er klare for levering.... og har vært da ei stund.

Gammel 28-09-10, 14:35   #15
Skremmern
Ringskrømt

Skremmern sin avatar

Hvor: Øst
Blogginnlegg: 3
Skremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg tror det avhenger av "systemet" man har. Jeg synes det var pes en periode da jeg oppbevarte alt tøyet i pappesker fra Ikea. Disse kassene stablet jeg oppå hverandre og ned i vår tørre kjeller. Jeg trodde ikke at det ble nødvendig med så mange turer opp og ned for å hente opp og pakke sammen, men pga de himmelvide forskjellene i størrelser, ble det sånn.

Så da flyttet jeg pappeskene opp fra kjelleren og inn på badet. Bak dusjen. Der var det visst litt fuktig på gulvet, så de engang pent stablede pappeskene ble bløte i bunn, sank sammen og raste ned.

Nye kasser ble kjøpt inn, merket med innhold og plassert på gjesterommet hvor de står fremdeles. Glupe meg tenkte ikke engang tanken på å kjøpe gjennomsiktige plastkasser i stedet. Nope. Nye pappesker ble det altså, med underklær, yttertøy og luer (som ikke er i bruk) om en annen. Noen av de nederste kassene har i tillegg bukket under for presset av de øverste, og til tross for nøye gjennomtenkt plassering av de tyngste kassene i bunn, raser "systemet" fremdeles.

Heldigvis for meg og hjernen min, har jeg funnet løsningen og systemet over alle system. Noe som er greit og lettvindt, men samtidig ser pent ut.

I gangen, i et innhuk og bak en gardin henger klærne til alle tre barna på tversgående stenger. Veldig oversiktig og fint. Disse klærne skal inn i hver sine garderobeskap straks loftet er ferdig om noen uker. I denne hukken kommer det et hengeskap og et skoskap. Her skal jeg henge alt av tøy som ikke er i bruk akkurat nå, men som er passelig sesongen som kommer. F.eks. vintertøy og -sko om sommeren, og vice versa. Slutt på stuing i uoversiktlige pappesker som ikke tåler en dritt. Tøyet som skal i arv og som ikke selges, skal i oversiktlige og i rekkefølge-plasserte plastkasser. Enkle å stable og greie mtp oversiktig og tilgjengelighet.

Så dette blir det nye systemet. Let's make it work!

Gammel 28-09-10, 14:41   #16
Elisabet
Står på egne ben

Elisabet sin avatar

Elisabet har et rykte de fleste bare kan drømme omElisabet har et rykte de fleste bare kan drømme omElisabet har et rykte de fleste bare kan drømme omElisabet har et rykte de fleste bare kan drømme omElisabet har et rykte de fleste bare kan drømme omElisabet har et rykte de fleste bare kan drømme omElisabet har et rykte de fleste bare kan drømme omElisabet har et rykte de fleste bare kan drømme omElisabet har et rykte de fleste bare kan drømme omElisabet har et rykte de fleste bare kan drømme omElisabet har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg hadde også synes det hadde vært mere moro om alle hadde hatt stor garderobeplass til vanlige klær, samt stor bod og yttergang. Vi gjorde om yttergangen i fjor og det ser nesten ut som en barnehage når en kommer inn med en hel vegg med skoskap. Der er også votter, luer og div. Dessverre er gangen for liten så det er for liten plass i garderobeskapet som er der, samt en del knagger på veggene. Sesongtøy hjalp det litt på når vi bygget inn under trappa opp til 2.etg. Der står det store dekkposer fra IKEA fulle av vintertøy og jakker, samt skøyter og skisko. Men det lille kottet må jeg liksom tømme helt mellom hver sesong for å få full oversikt over hva som skal fram. Det er litt styr selv om jeg har system inni der.

Gammel 28-09-10, 15:31   #17
Erica
Hekta

Erica sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Indre Østlandet
Erica er kulere enn de flesteErica er kulere enn de flesteErica er kulere enn de flesteErica er kulere enn de flesteErica er kulere enn de flesteErica er kulere enn de flesteErica er kulere enn de flesteErica er kulere enn de flesteErica er kulere enn de flesteErica er kulere enn de flesteErica er kulere enn de fleste
Standard

Opprinnelig lagt inn av Skremmern, her.

Jeg tror det avhenger av "systemet" man har. Jeg synes det var pes en periode da jeg oppbevarte alt tøyet i pappesker fra Ikea. Disse kassene stablet jeg oppå hverandre og ned i vår tørre kjeller. Jeg trodde ikke at det ble nødvendig med så mange turer opp og ned for å hente opp og pakke sammen, men pga de himmelvide forskjellene i størrelser, ble det sånn.

Så da flyttet jeg pappeskene opp fra kjelleren og inn på badet. Bak dusjen. Der var det visst litt fuktig på gulvet, så de engang pent stablede pappeskene ble bløte i bunn, sank sammen og raste ned.

Nye kasser ble kjøpt inn, merket med innhold og plassert på gjesterommet hvor de står fremdeles. Glupe meg tenkte ikke engang tanken på å kjøpe gjennomsiktige plastkasser i stedet. Nope. Nye pappesker ble det altså, med underklær, yttertøy og luer (som ikke er i bruk) om en annen. Noen av de nederste kassene har i tillegg bukket under for presset av de øverste, og til tross for nøye gjennomtenkt plassering av de tyngste kassene i bunn, raser "systemet" fremdeles.

Heldigvis for meg og hjernen min, har jeg funnet løsningen og systemet over alle system. Noe som er greit og lettvindt, men samtidig ser pent ut.

I gangen, i et innhuk og bak en gardin henger klærne til alle tre barna på tversgående stenger. Veldig oversiktig og fint. Disse klærne skal inn i hver sine garderobeskap straks loftet er ferdig om noen uker. I denne hukken kommer det et hengeskap og et skoskap. Her skal jeg henge alt av tøy som ikke er i bruk akkurat nå, men som er passelig sesongen som kommer. F.eks. vintertøy og -sko om sommeren, og vice versa. Slutt på stuing i uoversiktlige pappesker som ikke tåler en dritt. Tøyet som skal i arv og som ikke selges, skal i oversiktlige og i rekkefølge-plasserte plastkasser. Enkle å stable og greie mtp oversiktig og tilgjengelighet.

Så dette blir det nye systemet. Let's make it work!

Jeg tror også systemet har mye å si for hvor knirkefritt det går, OG hvor mange størrelser det er mellom plaggene. Vi har med tid og stunder tenkt å få til et system i kjelleren med klesskap der man kan legge sesongenklær i påvente av nytt år. Og et eget skap til ok arvetøy.

Det jeg har lært av etter mange år med samling i klær i pappesker er at 1) det er nesten umulig å holde styr på store mengder klær slik, ofte blir det tatt opp for sent, og 2) klærne ser slett ikke så fine ut når de tas opp igjen etter tre år. Derfor kvitter vi oss med mye mer nå enn før. Det er bare hjemmestrikkede klær, finere klær som er tidløse og dyre plagg som uteklær, bunader osv som tas vare på. Vanlige inneklær av ordinær kvalitet gis til Uff eller kastes alt ettersom. Eller selges om det ser bra ut.

Gammel 28-09-10, 15:35   #18
Elisabet
Står på egne ben

Elisabet sin avatar

Standard

Jeg har et par faste her på FP som skal ha avlagte klær hos oss. De får stor pappeske 1-2 ganger i året. Veldig kjekt å ha et fast sted å sende. De vet hva de får og hvis det er noen av klærne jeg skal ha noe for så vet de også da at det garantert er verdt prisen jeg sier. Orker ikke å bruke tid på å selge med bilder og styr, da blir det bare liggende det peneste av det som er for smått.

Gammel 28-09-10, 15:01   #19
Havbris
Aktiv

Havbris sin avatar

Medlem siden: Aug 2010
Havbris er litt kul
Standard

Alt som har med tøy, er gøy.
Vi har 5 barn, og de har oppdaterte skap nesten til enhver tid.

Havbris er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 28-09-10, 15:21   #20
ullmor
... med mjuke pigger...

ullmor sin avatar

Medlem siden: Feb 2008
ullmor er virkelig godt liktullmor er virkelig godt liktullmor er virkelig godt liktullmor er virkelig godt liktullmor er virkelig godt liktullmor er virkelig godt liktullmor er virkelig godt liktullmor er virkelig godt liktullmor er virkelig godt likt
Standard

Det er ikke bare meg, altså? Alt som har med klær å gjøre er stor jobb for meg. Å vaske klær er greit nok, men for å kunne vaske klær må de bæres ned i kjelleren og sorteres. Etter vask skal de henges opp, brettes og legges på plass. Jeg bruker mye tid og energi på det og forsøker å begrense vaskingen. Det hjelper en god del, men det blir likevel mye jobb. Særlig på vinterhalvåret er det mye jobb med klær, særlig fordi de ikke kan tørke ute er det også et forstyrrende element i huset. Om vi bare hadde et tørkerom.. :drømmer:

Vi har en pappkasse med sesongklær og for små klær. Oppi der havner alt som for tiden ikke brukes. Som deg har jeg opprydding to ganger i året i forbindelse med overgang til varmere/kaldere vær. Heldigvis har jeg noen som kan arve fra oss. Ellers er det en god del som blir liggende til frustrasjon for meg som bor i et lite hus med dårlig lagringskapasitet. Jeg bruker også mye tid på å sy navnelapper.

Jeg har forresten gravidklær som skal selges/gis bort, noen som er interessert? Har også to blå vinterdresser i str 74/80 og nyfødttøy.
Det blir bare liggende og oppta plass.

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 16:46.