|
|||||||
| Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier. |
![]() |
|
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
|
|
|
|
#1 |
|
Mmm, skeptisk
Medlem siden: Oct 2010
Hvor: Tromsø
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Sv: Om han vil gjøre abort, men hun vil beholdeSyns personlig det blir fullstendig galt å forlange at noen skal ta abort, selv om det kan se ut som det beste alternativet der og da. |
|
|
|
|
|
#2 |
|
Personlig pessimist
|
Sv: Om han vil gjøre abort, men hun vil beholdeJada, jada, jeg vet jo alt det der. Men som dame synes jeg nesten jeg har for mye "makt" alene der. Det føles rart å "gi" mannen min medbestemmelsesrett, når det er like mye hans barn som mine.
|
|
|
|
#3 |
|
Passiv
|
Sv: Om han vil gjøre abort, men hun vil beholdeDersom en mann besvangrer en kvinne så har han tatt et valg. Det neste valget er hennes. Sånn er det faktisk ikke mulig å ikke ha det. Jepp - det likestiller ikke kjønnene. Og nei, det går ikke å likestille kjønnene i dette heller. |
|
|
|
#4 |
|
Shake it out!
|
Sv: Om han vil gjøre abort, men hun vil beholde
Jeg er faktisk helt enig i dette. Man kan ikke likestille kjønnene der. Men samtidig må man nesten akseptere at denne faren da ikke vil være far når barnet kommer (akseptere, ikke nødvendigvis forstå....). Man kan ikke tvinge noen til abort, men man kan heller ikke tvinge noen til å være far annet enn i biologisk forstand.
|
|
|
#5 |
|
Passiv
|
Ikke annet enn ved bidrag. Det må han betale uansett. Det er ikke barnets feil, og det å være født av en forelder utløser faktisk noen rettigheter for barn. |
|
|
|
#6 |
|
Shake it out!
|
Bidrag er en selvfølge, og det er jo også lovpålagt.
|
|
|
#7 |
|
Bør lage seg en tittel selv
|
Sv: Om han vil gjøre abort, men hun vil beholdeJeg skjønner virkelig ikke at man kan ønske å ikke ha kontakt med sitt barn, det går over min fatteevne. |
|
|
|
|
|
#8 |
|
|
Sv: Om han vil gjøre abort, men hun vil beholdeHadde det vært slik hos oss at mannen absolutt ikke ville ha flere barn, hadde jeg i hvert fall gjort det klinkende klart for ham at om jeg skulle bli gravid ved "et uhell" er abort uaktuelt. Så fikk han ta de forholdsregler han følte var nødvendig.
|
|
|
|
#10 |
|
Passiv
|
Sv: Om han vil gjøre abort, men hun vil beholdePelen - selvsagt snakker man sammen. Man planlegger familie eller ikke sammen og samarbeider så godt man kan om dette som om alt mulig annet. Svaret mitt er etter at alle diskusjoner er ferdige osv osv osv - da er det til syvende og sist kvinnen som bestemmer over kroppen sin og dermed om barnet skal bæres frem eller ei. |
|
|
|
#11 |
|
Nek er allrighte dyr
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: nær Oslo
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Sv: Om han vil gjøre abort, men hun vil beholdeJeg har hørt/kjenner til noen historier om one night stand og svært kortvarige forhold som resulterer i graviditet, der det er ganske opplagt at mannen er "lurt". Jeg har en god del forståelse for at enkelte kun velger å ta økonomisk ansvar i slike situasjoner.
|
|
|
#12 |
|
Glamorøs
|
Vet du, da er faktisk mannens ansvar for å bruke kondom eller holde seg i en slik situasjon, Han må da for søren greie å ta ansvar for seg selv og sitt eget liv? Han kan ikke stole på at en person han ikke kjenner snakker sant (om han i det hele tatt spør).
|
|
|
#13 |
|
Nek er allrighte dyr
Jeg synes ikke det er så svart-hvitt.
|
|
|
#14 |
|
Glamorøs
|
Jo, hvis det er snakk om one-night-stands elter svært korte forhold så er det faktisk så enkelt. Er det snakk om lange forhold bygget på tillit, hvor dama med vilje saboterer så er det noe annet. Vi forventer jo at damer tar ansvar for å ikke bli gravide om de ikke vil, så da kan vi forvente det samme av menn. Når ulykker skjer, så må begge ta ansvar.
|
|
|
#15 |
|
Mother of Dragons
|
Hehe. Du synes ikke det er så svart-hvitt at om en mann ikke vil bli far så må han sørge for prevensjon? Det er klart at det er akkurat en av de få tingene i livet som er helt kategorisk. Som kvinne, så trenger man ikke prevensjon fordi man kan ta abort i etterkant. Men for menn så er det faktisk akkurat så svart-hvitt. At det er lett å "glemme" seg fordi man hadde "skikkelig lyst" og "hun virket lur" betyr jo bare at noen menn er dumme. Det er fortsatt sånn at om man ikke under noen omstendigheter vil bli far , så sørger man for det selv.
|
|
|
#16 |
|
|
Nei, klart det ikke går å sammenligne, men jeg tror kanskje at det påvirker meg i denne situasjonen. Om vi skulle ha blitt uplanlagte gravide så skulle selvsagt mannen min ha tatt sitt ansvar og gjort det beste av situasjonen med et barn til i familien.
Da er vi kanskje enige. |
|
|
|
|
|
#17 |
|
Pauset
|
Hvorfor det? Han valgte jo ha ubeskyttet sex med en person han knapt kjente? Det vitner om naivitet og dumhet, og skal det gå ut over eget barn? Menn vet da hvordan dette fungerer. De sitter ikke på siste ord, og det må de ta med i beregningen når de puler rundt. |
|
|
|
|
|
#18 |
|
flisespikker
|
Jepp. Jeg har mye mer forståelse for at det skaper mange vonde følelser dersom det skulle være i et etablert forhold at damen har løyet om prevensjon. For da stoler man jo gjerne på hverandre. (På den annen side føler jeg også der at når man er i et fast, seksuelt forhold med noen, så vet man at det kan bli barn av det, og bør ha en slags "emosjonell slagplan" i forhold til det. Men det må føles veldig kjipt å ha blitt løyet for om noe så viktig.)
|
|
|
#19 |
|
Nek er allrighte dyr
Ja, for all del, dumt er det (hvem har ikke vært ung og dum i fylla), særlig hvis man møter på en 22-år gammel dame som har to barn med to forskjellige one night stands og som synes det er en god idè med en til med en ukjent one night stand. Sann historie. Eller som en bekjent/venninne av meg på da 36, desperat etter barn, men møter ikke riktig mann, "glemmer" å ta p-piller i et to måneders forhold og synes det er flott for seg selv å beholde barnet. Of course.
|
|
|
#20 |
|
Passiv
|
Sv: Om han vil gjøre abort, men hun vil beholdeMen om kondomet sprekker så vet han i det minste at han ikke ble lurt. Da er det et uhell som i det minste traff begge to. Og det er jo fremdeles kvinnen som må bestemme til syvende og sist - men da vet han i det minste at han ikke ble utsatt for en svindel. |
|
![]() |
|
|