|
|
|
|
#1 |
|
Har bakt søte kaker
|
Sv: KatterevansjMasse nykvernet pepper på trappa gjorde susen for oss. Må gjentas med jevne mellomrom.
|
|
|
#2 |
|
Passiv
|
Sv: KatterevansjBergamot heter den eteriske oljen! |
|
|
|
#3 |
|
Etylbarbital
Medlem siden: Sep 2006
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Sv: KatterevansjPepper tror jeg at vi forsøker først. Det hørtes jo veldig delikat ut!
|
|
|
#4 |
|
Har bakt søte kaker
|
Sv: Katterevansj
Er hvertfall veldig enkelt å fjerne dersom det feiler.
|
|
|
#5 |
|
Pauset
Medlem siden: Oct 2007
Sv: KatterevansjEr det ikke bare å forholde seg til at katter finnes, og ikke legge opp til situasjoner (som å sette fra seg ting ute) som gjør at det skjer uhell? Kjenner jeg i denne tråden (som i flere andre her) overraskes veldig over den "kampånden" en del får når det er snakk om katter. |
|
|
|
|
|
#6 |
|
Glamorøs
|
Men hvorfor skal jeg måtte ta ekstra hensyn på min eiendom, når det er katteeiernes skyld? Jeg på min side skjønner ikke at katteeiere skal særbehandles og få lov til å ha dyr de ikke tar seg av skikkelig. Det finnes ingen andre dyr man bare slipper ut, og trekker på skuldrene av at ødelegger andres eiendom.
|
|
|
#7 |
|
Bør lage seg en tittel selv
Medlem siden: Sep 2007
Det har jeg aldri tenkt på, men det er jo veldig sant. Og egentlig ganske spesielt når man tenker over det. |
|
|
|
|
|
#8 |
|
Pauset
Medlem siden: Oct 2007
Helt enig i forhold til eiere. Men ikke i forhold til å "gå løs på" katter. Ikke på noen måter faktisk. De er uskyldige dyr. De gjør ikke folk vondt (som en løs hund f.eks. kunne gjort), og de handler på instinkt. Jeg ser absolutt at det kan være plagsomt på mange måter (vi fikk tisset i en vogn en gang), men likevel er det ingen sammenheng mellom at noe er plagsomt, og at det gjør det legitimt å gå til fysiske tiltak mot katt. Det er greit å spraye rundt hus eller sette ut ting som frastøter katten. Men man ser ofte folk som delvis går løs på katter (både i media og i andre tråder), og det er der jeg opplever at human etikk plutselig er en saga blott. |
|
|
|
|
|
#9 |
|
Har bakt søte kaker
|
For vår del dreide deg seg kun om at de tisset på utgangsdøra.
|
|
|
#10 |
|
På (opp?)tur
|
Sv: KatterevansjHer, sf:
Katter i tettbygd strøk er bra, de holder rotte- og musebestanden nede. Tror de fleste er for katter, men mot dårlige naboer.
|
|
|
|
#11 |
|
Carve canem
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Øvre Romerike
Sv: KatterevansjTo av våre nærmeste naboer har katt, og begge har sagt at det å sprute vann på kattene er helt ok. Det praktiseres aktivt her i heimen, og ærlig talt ville jeg gjort det uten katteeiernes velsignelse også. Dette er mitt hjem - her skal jeg kunne ha barnevogner utenfor, ungenes sko på trappa, puter i utemøblene på sommerkvelder, og blomsterbed der det måtte passe meg, uten å tilrettelegge for at naboens katt skal kunne komme og ta seg til rette. DE har valgt å ha katt, ikke jeg.
|
|
|
|
#12 |
|
Passiv
|
Sv: KatterevansjDet er tradisjon for kattehold her til lands. Kanskje er det en tradisjon som burde fjernes, men enn så lenge så er den nå her da. På samme måte som en rekke andre tradisjoner. Jeg for min del kan for eksempel gjerne ønske meg at det forbys å støyforurense på ettermiddager i helger. Det kan være plagsomt med gressklipperdur time etter time etter time. |
|
|
|
#13 |
|
Glamorøs
|
Sv: KatterevansjSmilefjes, det finnes ingen steder, innen rimelighetens grenser, man kan bosette seg uten å plages av katt. Vi bor i Oslo sentrum, i en bygård, og vi plages av katter. Vi bor i fjerde etasje, og en dag fant vi en katt inne i leiligheten. Forskjellen på kattehold og gressklipping er også graden av nødvendighet. Gressklipping er vedlikehold, katter er underholdning. Det er veldig mye jeg finner meg i av naboer som en følge av at jeg bor her jeg bor, men jeg syns det er skikkelig irriterende at våre vogner, bed, uteleker, sandkasser, presenninger og what not skal ødelegges av andres katter. Katter som det er umulig å finne ut hvem eier, men som noen syns det er hyggelig å kose med inne og er helt
|
|
|
#14 |
|
stille
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Tønsberg
Så at naboens katter "koser" seg på terrassen min må jeg bare akseptere?
|
|
|
#15 |
|
Medlem siden: Sep 2007
Sv: KatterevansjRiktignok kan man bo hvor man vil, men jeg har ikke akkurat valgt å bo i dette landet. Jeg er et kattemenneske selv om jeg ikke har hatt katt på mange år nå. Men jeg må si meg enig i at det er noe spesielt at katter kan gå løse og gjøre omtrent hva de vil. Og nåde de som ikke godtar det liksom. Satt litt på spissen. |
|
|
|
|
|
#16 |
|
saftig
|
Dette var et unormalt ansvarsfraskrivende innlegg til deg å være, Smilefjes. Og sånn til opplysning så er det faktisk noe som heter lov om helligdagsfred, selv om de fleste driter i den.
|
|
|
#17 |
|
|
For meg som overhodet ikke liker katter kommer de i samme kategori som måker, skjærer, rotter og mus. Plagsomme dyr jeg ikke liker og som jeg hvertfall ikke liker når de invaderer meg og mitt, ved å ødelegge ting skjite og tisse rundtom, lage reder og hva har du, plukke istykker søpleposer og spre søppel, osv. Slike plagedyr som er ville er det vanlig å gjøre noe med for å hindre at de ødelegger ting. Dyr som dette som bor hjemme hos folk forutsetter jeg at de selv holder under kontroll - hvis ikke får eieren finne seg i at jeg selv finner en måte å løse problemet på. Når det er sagt er jeg ikke spesielt aggressiv av meg så så veldig slemt blir det ikke. Men noe hadde jeg foretatt meg. |
|
|
|
|
|
#18 |
|
maler
|
Greit nok. Jeg synes faktisk det er helt greit at noen spruter på katten min. (Også burmeser, også intolerant overfor kulde og stort sett innendørs om vinteren). Jeg synes det er greit at de klager til meg og forventer at jeg gjør noe hvis det er et problem. Men uansett type dyr man møter, uansett hvor stygge man synes de er og hvor lite man liker dem, må man behandle dem slik at de ikke plages eller lider på noen måte. Og som voksne mennesker må man kunne bruke hodet, dyr har en toleranse for kulde, varme etc som ikke er så forskjellig fra vår egen. Hvis man ikke kan eller skal drepe dyret, skal man heller ikke skade det. Man trenger ikke være veldig smart for å skjønne at en vannsprut i plussgrader er helt greit, mens ei vaskebøtte med vann i flere minusgrader er langt over grensa. Å legge ut pepper, sitron eller katt-vekk er helt greit, mens rottegift er langt over grensa.
|
|
|
#19 |
|
Passiv
|
Det var mer ment som et innlegg om at det er sånn at kattehold med frittgående katt fremdeles er ansett som temmelig normalt. Det er mange som hisser seg såpass opp over katter at jeg syns det var på tide å si at kattehold ikke er personifiseringen av rendyrket ondskap. |
|
|
|
#20 |
|
Opp og fram, - framover
Medlem siden: Oct 2009
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Sv: KatterevansjJeg har tom kastet grus etter nabokattene jeg.... |
|
|
|