Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Fritid og hobby > Fest og høytid

Julebudsjett

Fest og høytid Et forum for å diskutere praktiske forberedelser knyttet til jubileer, bryllup, konfirmasjon, bar mitzva, ramadan, dåp og navnefest, mm.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 26-11-10, 00:03   #1
vixen
Bør lage seg en tittel selv

vixen sin avatar

Medlem siden: Nov 2009
Hvor: Nordmøre
Blogginnlegg: 8
vixen er kulere enn de flestevixen er kulere enn de flestevixen er kulere enn de flestevixen er kulere enn de flestevixen er kulere enn de flestevixen er kulere enn de flestevixen er kulere enn de flestevixen er kulere enn de flestevixen er kulere enn de flestevixen er kulere enn de flestevixen er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Julebudsjett

Ja, og så drar vi sikkert på en julekonsert/forestilling.

vixen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 26-11-10, 09:18   #2
Albertine
Passiv

Standard

Ungene skal få sjokoladekalender fra Elkjøp. Tretti spenn tilsammen.
Vi har kuttet antall julegaver til et absolutt minimum og havner vel på ca. 5000,- totalt. Da får ungene gave til ca. 1000,- hver, og mannen og jeg kjøper ikke gave til hverandre. Eller, en gave til tre-fire millioner er da en fin ting det? :nytt hus:

Det blir ikke særlig mye mer til mat i jula, vi baker ikke i år og skal ikke ha middagsgjester heller, og kalkunen til nyttårsaften kom seg på 125 spenn. Juletre må vi ha da, men ellers blir det lite ekstra. Alt i alt kommer vi godt under 10 000,-

Svar med sitat
Gammel 26-11-10, 00:04   #3
Svanen
trenger lading

Svanen sin avatar

Medlem siden: Sep 2007
Hvor: Oppland
Blogginnlegg: 61
Svanen er et navn som alle kjenner tilSvanen er et navn som alle kjenner tilSvanen er et navn som alle kjenner tilSvanen er et navn som alle kjenner tilSvanen er et navn som alle kjenner tilSvanen er et navn som alle kjenner tilSvanen er et navn som alle kjenner tilSvanen er et navn som alle kjenner tilSvanen er et navn som alle kjenner tilSvanen er et navn som alle kjenner tilSvanen er et navn som alle kjenner til
Standard

Tja.

I år kanskje noe slikt:

gaver ca 5-6000.
kalender til 3 barn 500
ekstra mat og godis ca 2000
klær 500
diverse 500-1000 (bl.a. julekort og porto)
maks 10 000 til sammen tenker jeg

Spør meg heller i januar.

Gammel 26-11-10, 00:15   #4
Pelikan
Tåler regn

Pelikan sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Home, but not alone
Blogginnlegg: 24
Pelikan er kulere enn de flestePelikan er kulere enn de flestePelikan er kulere enn de flestePelikan er kulere enn de flestePelikan er kulere enn de flestePelikan er kulere enn de flestePelikan er kulere enn de flestePelikan er kulere enn de flestePelikan er kulere enn de flestePelikan er kulere enn de flestePelikan er kulere enn de fleste
Standard

Budsjett i julen? Nei, det tør jeg ikke. Er redd jeg blir i dårlig humør over hvor mye det går. Velger å kose oss, og ikke tenke at dette er utgift, men en ivestering i kos og glede for hele familien. (men bruker ikke mer enn vi har penger til.)

Pelikan er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 26-11-10, 00:14   #5
Veronal
Etylbarbital

Veronal sin avatar

Veronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Hm.

Gaver: Vi har rasjonalisert bort veldig mange gaver og ligger på et nøkternt gavenivå, men vi ender nok på minst 10000,- for gaver likevel (stor, nær familie som ikke skal rasjonaliseres bort).
Kalender: Til mor og barn: 670,-.
Julekort: 700,- FØR porto. Mat tror jeg ikke blir spesielt dyrere enn vanlig - jeg tror det utjevner seg ettersom vi også spiser borte i løpet av perioden.
Klær kjøper vi ikke (bunad - bunadish for ungene).
Tre: Dyrt. 500,-

Osv. osv.

Er det verdt det? Jepp!

Gammel 26-11-10, 00:18   #6
vixen

vixen sin avatar

vixen er kulere enn de flestevixen er kulere enn de flestevixen er kulere enn de flestevixen er kulere enn de flestevixen er kulere enn de flestevixen er kulere enn de flestevixen er kulere enn de flestevixen er kulere enn de flestevixen er kulere enn de flestevixen er kulere enn de flestevixen er kulere enn de fleste
Standard

Ser at de fleste skriver at dere ikke bruker over evne. Sparer dere gjennom hele året til julen eller har dere så mye til overs i desember? Eller er det knekkebrød, rester og kredittkortregninger fra h.... i januar?

Gammel 26-11-10, 00:27   #7
Katta
maler

Katta sin avatar

Medlem siden: Jul 2008
Hvor: Trondheim
Blogginnlegg: 92
Katta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av vixen, her.

Ser at de fleste skriver at dere ikke bruker over evne. Sparer dere gjennom hele året til julen eller har dere så mye til overs i desember? Eller er det knekkebrød, rester og kredittkortregninger fra h.... i januar?

Jeg sprer gavene utover. Og vi setter nok av mindre til sparing i desember enn ellers ja. Og det er halv skatt. = Det går fint, men vi kan ikke gå helt bananas, da blir det blåmandag i januar.

Gammel 26-11-10, 00:34   #8
Pelikan
Tåler regn

Pelikan sin avatar

Hvor: Home, but not alone
Blogginnlegg: 24
Pelikan er kulere enn de flestePelikan er kulere enn de flestePelikan er kulere enn de flestePelikan er kulere enn de flestePelikan er kulere enn de flestePelikan er kulere enn de flestePelikan er kulere enn de flestePelikan er kulere enn de flestePelikan er kulere enn de flestePelikan er kulere enn de flestePelikan er kulere enn de fleste
Standard

Litt oppspart, halv skatt pluss at jeg har kjøpt flere av gavene tidligere i høst. Så da går det uten å ty til kredittkort i julen.

Pelikan er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 26-11-10, 02:54   #9
Pegasus

Pegasus sin avatar

Pegasus er virkelig godt liktPegasus er virkelig godt liktPegasus er virkelig godt liktPegasus er virkelig godt liktPegasus er virkelig godt liktPegasus er virkelig godt liktPegasus er virkelig godt liktPegasus er virkelig godt liktPegasus er virkelig godt likt
Standard

Bruker av det vi har til overs i oktober, november og desember. Kjøper inn julegaver litt nå og litt da, og koser meg med det. All julemat og annen "julestasj" kjøpes inn i desember. Kredittkort finnes ikke her i huset, og vi lever som normalt i januar.

Vi kunne helt klart brukt mindre penger på jula, og kost oss like mye.

Pegasus er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 26-11-10, 08:49   #10
Erica
Hekta

Erica sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Indre Østlandet
Erica er kulere enn de flesteErica er kulere enn de flesteErica er kulere enn de flesteErica er kulere enn de flesteErica er kulere enn de flesteErica er kulere enn de flesteErica er kulere enn de flesteErica er kulere enn de flesteErica er kulere enn de flesteErica er kulere enn de flesteErica er kulere enn de fleste
Standard

Vi sparer ikke til julens utgifter nei. Bruker 1/2 skattpengene, også har vi det vel såpass romslig økonomisk at vi har litt til overs å bruke.

Gammel 26-11-10, 09:44   #11
Fløyel
~~~~~~~

Fløyel sin avatar

Medlem siden: Jun 2010
Blogginnlegg: 30
Fløyel har et rykte de fleste bare kan drømme omFløyel har et rykte de fleste bare kan drømme omFløyel har et rykte de fleste bare kan drømme omFløyel har et rykte de fleste bare kan drømme omFløyel har et rykte de fleste bare kan drømme omFløyel har et rykte de fleste bare kan drømme omFløyel har et rykte de fleste bare kan drømme omFløyel har et rykte de fleste bare kan drømme omFløyel har et rykte de fleste bare kan drømme omFløyel har et rykte de fleste bare kan drømme omFløyel har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Har forbruker-konto hvor det settes av x-antall penger hver mnd. Her er det alltid en god slump penger til jul, påske og sommerferier.

Gammel 26-11-10, 20:43   #12
Blåbær
Tankefull

Blåbær sin avatar

Hvor: Østlandet
Blogginnlegg: 59
Blåbær er kulere enn de flesteBlåbær er kulere enn de flesteBlåbær er kulere enn de flesteBlåbær er kulere enn de flesteBlåbær er kulere enn de flesteBlåbær er kulere enn de flesteBlåbær er kulere enn de flesteBlåbær er kulere enn de flesteBlåbær er kulere enn de flesteBlåbær er kulere enn de flesteBlåbær er kulere enn de fleste
Standard

Gaver: Mellom 5000 og 6000
Mat ekstra: rundt 3000
Pynt/stæsj: 1000
Kalendre: 400

Jeg har satt av 15000, så tror jeg skal greie meg.

Gammel 26-11-10, 21:09   #13
Cuyahoga
etterpåklokest

Cuyahoga sin avatar

Medlem siden: Aug 2010
Blogginnlegg: 179
Cuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt av
Standard

Jeg forsøker føre julehandel-regnskap i år, så dette kan jeg kanskje svare på i januar.

Mitt beste estimat er 12000,-

Cuyahoga er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 26-11-10, 21:22   #14
løve70
Enda en som trener

løve70 sin avatar

Medlem siden: Sep 2007
løve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt av
Standard

Jeg er jamen ikke sikker og kommer nok heller ikke til å telle....
Sånn ca rundt 20000 kanskje? I år blir det litt spesielt, vi har kjøpt leilighet i Spania og reiser dit andre juledag. Vi skal heller ikke være hjemme på julaften, så det blir lite ekstra til mat og drikke her hjemme. Normalt sett har vi minst en familiemiddag og pleier også å ga gjester på nyttårsaften. Da går det ganske mye penger til mat og drikke.

løve70 er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 28-11-10, 10:32   #15
Angelique
ღ EaRtH ღ AnGeL ღ

Angelique sin avatar

Blogginnlegg: 297
Angelique har mye å være stolt avAngelique har mye å være stolt avAngelique har mye å være stolt avAngelique har mye å være stolt avAngelique har mye å være stolt avAngelique har mye å være stolt avAngelique har mye å være stolt avAngelique har mye å være stolt avAngelique har mye å være stolt avAngelique har mye å være stolt avAngelique har mye å være stolt av
Standard

Litt usikker, men rimeligere enn i fjor.
Definitivt.
Har fire barn, og gavene til de blir rimeligere enn i fjor da vi var to, nå er det bare meg.
Adventskalender til minsten har nest største søster kjøpt, en Toy Story og en Lego. Hun kjøpte også 12 pakker til pakkekalenderen hans. Så det ble rimelig for min del.
Storebror ville bare ha Pondus kalender.
Jentene har fått englekalendre, samt en til meg og min søster.

Mat og gotterier blir vel rundt 3000,- ekstra. Skal endel bort.

Gavebudsjettet har sunket med ca. 10.000,- fordi jegbruker mindre pr. barn i huset her, samt at det plutselig ble 8 færre å kjøpe til pga bruddet.

Men, jeg begynner tidlig med gavehandel. Slike ting som Lego og gavekort kjøper jeg i oktober rundt omkring for å fordele utgifter.
Vanligvis har jeg hatt sparekonto, men den ble jammen tømt, og pga alt har jeg ikke bygd den opp igjen.

Klær kjøper vi ikke. Har alltid en eller annen fin kjole, guttene har finklær og jentene ordner seg selv.

Gammel 26-11-10, 16:56   #16
kie
weird

kie sin avatar

kie har et rykte de fleste bare kan drømme omkie har et rykte de fleste bare kan drømme omkie har et rykte de fleste bare kan drømme omkie har et rykte de fleste bare kan drømme omkie har et rykte de fleste bare kan drømme omkie har et rykte de fleste bare kan drømme omkie har et rykte de fleste bare kan drømme omkie har et rykte de fleste bare kan drømme omkie har et rykte de fleste bare kan drømme omkie har et rykte de fleste bare kan drømme omkie har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg har en fordelingsnøkkel som jeg bruker på inntekten vår. Der er det en post som heter jul. I tillegg har jeg slengt inn litt ekstra etterhvert. Jeg har også bursdagskonto, noe som hjelper når man har tre desemberbarn. Derfor vet jeg at jeg per i dag har/hadde (kjøpte gardiner, jule-CD og julekalendere i går) ca. 14 900,-. I tillegg kommer 5% av all inntekt i desember måned.

Målet er at jeg etterhvert har kommet dithen at julefeiring, ferier osv. ikke toucher det vanlige budsjettet. Slik at januar ikke blir noe verre enn en hvilken som helst annen måned.

Å ha spart såpass lenge i forkant og vært så streng på å ikke røre pengene gjør også noe med pengebruken. Man kvier seg litt for å bare blåse pengene uvettig og sparer det heller til noe man virkelig vil ha. Jeg har også snakket med ungene om årets julekalender og de var enige i at en vanlig sjokoladekalender holder i år. Da har man jo mer til selve julegavene.

You did in your twenties what you knew how to do. When you knew better, you did better. And you should not be judged for the person that you were, but for the person that you're trying to be and for the woman you are now. -- Maya Angelou
kie er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 26-11-10, 17:26   #17
Drømmedama
keep on dreaming

Drømmedama sin avatar

Medlem siden: Mar 2010
Drømmedama er kulere enn de flesteDrømmedama er kulere enn de flesteDrømmedama er kulere enn de flesteDrømmedama er kulere enn de flesteDrømmedama er kulere enn de flesteDrømmedama er kulere enn de flesteDrømmedama er kulere enn de flesteDrømmedama er kulere enn de flesteDrømmedama er kulere enn de flesteDrømmedama er kulere enn de flesteDrømmedama er kulere enn de fleste
Standard

Ojda, ser at mange har ganske rimelige adventskalendre til sine barn, og da virker jo våre 4000 kroner (1000 per barn) unektelig veldig mye.
Men barna våre får f.eks nye ullsokker, ulltrøye, julepentøy eller nye pensko, shampo, hårvoks, deo, spenner, kuldekrem, strømpebukser og ny lue i kalenderen sin. Altså ting som de ville fått uansett, men som blir litt ekstra stas når det er adventsgaver. Følte bare for å forsvare meg litt. Som om det hjalp stort...

Drømmedama er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 26-11-10, 00:20   #18
Veronal
Etylbarbital

Veronal sin avatar

Veronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Det er jo halv skatt i desember?

Gammel 26-11-10, 00:23   #19
vixen

vixen sin avatar

Standard

Jo, men jeg betaler jo ikke sååå mye i skatt.

Gammel 26-11-10, 00:25   #20
Lenam
awesom

Lenam sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Blogginnlegg: 20
Lenam er kulere enn de flesteLenam er kulere enn de flesteLenam er kulere enn de flesteLenam er kulere enn de flesteLenam er kulere enn de flesteLenam er kulere enn de flesteLenam er kulere enn de flesteLenam er kulere enn de flesteLenam er kulere enn de flesteLenam er kulere enn de flesteLenam er kulere enn de fleste
Standard

Jeg gidder ikke tippe engang, for jeg regner med at tippingen min ikke er i nærheten av realiteten uansett.

Lenam er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 19:44.