Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon > Skravleforum

Kuldegrense for barn ute/gå til skolen

Skravleforum Forum for skravletråder. Forumet vil bli ryddet med jevnlige mellomrom og gamle tråder bli slettet. Innleggstelleren er ikke på her.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 01-12-10, 10:12   #21
Elisabet
Står på egne ben

Elisabet sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Elisabet har et rykte de fleste bare kan drømme omElisabet har et rykte de fleste bare kan drømme omElisabet har et rykte de fleste bare kan drømme omElisabet har et rykte de fleste bare kan drømme omElisabet har et rykte de fleste bare kan drømme omElisabet har et rykte de fleste bare kan drømme omElisabet har et rykte de fleste bare kan drømme omElisabet har et rykte de fleste bare kan drømme omElisabet har et rykte de fleste bare kan drømme omElisabet har et rykte de fleste bare kan drømme omElisabet har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Kuldegrense for barn ute/gå til skolen

Mine ble kjørt i dag, da var det 20 minus. Det var veldig få unger som gikk til skolen i dag i forhold til hva det pleier observerte jeg på veien. Mellomste tulla skulle ha uteskole i dag, men det ble avlyst når skolen startet, så de skulle være inne i steden. Jeg tipper det bare blir i storefri de er litt ute i dag på skolen.

Elisabet er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 01-12-10, 10:42   #22
Ine
rakkarpus

Ine sin avatar

Medlem siden: Apr 2008
Blogginnlegg: 19
Ine er et navn som alle kjenner tilIne er et navn som alle kjenner tilIne er et navn som alle kjenner tilIne er et navn som alle kjenner tilIne er et navn som alle kjenner tilIne er et navn som alle kjenner tilIne er et navn som alle kjenner tilIne er et navn som alle kjenner tilIne er et navn som alle kjenner tilIne er et navn som alle kjenner tilIne er et navn som alle kjenner til
Standard

Opprinnelig lagt inn av Honda, her.

Hadde han ikke hatt skolebuss så hadde vi nok kjørt han (nesten 1 mil til skolen) når det er over -10 -15 ,pga at hadde astma før da han var mindre og har det vel enda så liker ikke å trigge den

Kan nesten se ut som om dere ikke hadde kjørt han denne mila om han ikke hadde skolebuss.

Gammel 01-12-10, 10:44   #23
Anda
Smugleser

Anda sin avatar

Blogginnlegg: 411
Anda er kulere enn de flesteAnda er kulere enn de flesteAnda er kulere enn de flesteAnda er kulere enn de flesteAnda er kulere enn de flesteAnda er kulere enn de flesteAnda er kulere enn de flesteAnda er kulere enn de flesteAnda er kulere enn de flesteAnda er kulere enn de flesteAnda er kulere enn de fleste
Standard

Vi er seks barn på følgegruppen, det var - 16 i dag, og to ble kjørt. Jeg gikk med resten. (Og glemte kuldekrem)

Anda er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 01-12-10, 10:51   #24
Robyn
⭐️⭐️⭐️

Robyn sin avatar

Medlem siden: Oct 2008
Blogginnlegg: 2
Robyn er kulere enn de flesteRobyn er kulere enn de flesteRobyn er kulere enn de flesteRobyn er kulere enn de flesteRobyn er kulere enn de flesteRobyn er kulere enn de flesteRobyn er kulere enn de flesteRobyn er kulere enn de flesteRobyn er kulere enn de flesteRobyn er kulere enn de flesteRobyn er kulere enn de fleste
Standard

Jeg vet ikke helt hvor grensa går egentlig, men hittil har det ikke vært så kaldt at vi har følt vi ikke kunne la barna gå til skolen. Kryper det ned mot -30 begynner vi kanskje å vurdere litt.

Opprinnelig lagt inn av smilefjes, her.

Tyve her. Han ble sendt på skolen, men jeg er litt usikker på om fotballtrening i kveld skal få utgå.

Opprinnelig lagt inn av smilefjes, her.

... der løste fotballspørsmålet seg - treningen ble avlyst.
:mememe:

Klok avgjørelse.
Eldste spiller fotball og de trener ikke om det er mer enn 10 eller 15 kalde, husker ikke helt hvor grensa går. Men det ble en del avlyste treninger i fjor vinter og vi er på god vei inn i samme trend nå.

-Pippi
Robyn er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 01-12-10, 10:53   #25
Teofelia
Bedreviter

Teofelia sin avatar

Blogginnlegg: 391
Teofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Når temperaturen synker under minus 10–12 grader, gidder jeg ikke stresse med å bruke bil. (Den står ute.) Det er så utrolig pes og skrape den og den er så vemmelig kald å kjøre. Derfor må alle gå når det blir ekstra kaldt, barn som voksne.

Frøkna klaget litt da temperaturen lå på -21 i januar, men hun tok åpenbart ikke skade av det, så da antar jeg at hun kan gå til skolen i all slags temperatur. (Kulderekorden i Trondheim er -25, så det blir ikke stort kaldere her.) Derimot følger jeg henne til skolen når det nærmer seg 20 minus, for da liker jeg å ha henne under oppsikt.

Teofelia er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 01-12-10, 10:59   #26
Blondie
ctrl+z

Blondie sin avatar

Blogginnlegg: 223
Blondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Våre barn går til skolen og har gjort det hele tiden. Det kaldeste som har vært er minus 20, i dag var det 17. Fotballtreningen blir avlyst her ved -15, så det løste seg selv.

Gammel 01-12-10, 11:08   #27
Xian
Tvåtusentalssuffragett

Xian sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Oslo
Xian har mye å være stolt avXian har mye å være stolt avXian har mye å være stolt avXian har mye å være stolt avXian har mye å være stolt avXian har mye å være stolt avXian har mye å være stolt avXian har mye å være stolt avXian har mye å være stolt avXian har mye å være stolt avXian har mye å være stolt av
Standard

Jeg må i hvert fall si jeg ble forbauset da jeg fikk vite ved levering i bhg i dag at de ikke skulle være ute. Det er -10,5 grader, sol og vindstille. I forrige uke blåste det fryktelig, og da hadde jeg full forståelse for at de holdt seg innendørs. Men nå? Det er her snakk om 4 åringer +.

Vegen er lystig, og vegen er vrang.
Xian er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 01-12-10, 11:17   #28
C3PO
Earthling

C3PO sin avatar

Medlem siden: Sep 2007
C3PO er et glitrende lys på stjernehimmelenC3PO er et glitrende lys på stjernehimmelenC3PO er et glitrende lys på stjernehimmelenC3PO er et glitrende lys på stjernehimmelenC3PO er et glitrende lys på stjernehimmelenC3PO er et glitrende lys på stjernehimmelenC3PO er et glitrende lys på stjernehimmelenC3PO er et glitrende lys på stjernehimmelenC3PO er et glitrende lys på stjernehimmelenC3PO er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Her var det -16 eller -17, og 6-åringen ble også sendt av gårde med følgegruppen, også på en tur på 20-25 minutter. Jeg må innrømme at det ikke falt inn hverken meg eller mannen å ikke la ham gå selv. Han var jo godt påkledd, og innsmurt med kulde krem.

Så vi har foreløpig ikke kommet på noen kuldegrense. Men jeg skal høre med mannen - det var han som fulte gruppa i dag.

C3PO er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 01-12-10, 11:19   #29
Bluen
intro

Bluen sin avatar

Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Lillestrøm
Blogginnlegg: 388
Bluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Xian, her.

Jeg må i hvert fall si jeg ble forbauset da jeg fikk vite ved levering i bhg i dag at de ikke skulle være ute. Det er -10,5 grader, sol og vindstille. I forrige uke blåste det fryktelig, og da hadde jeg full forståelse for at de holdt seg innendørs. Men nå? Det er her snakk om 4 åringer +.

Ja, det var litt i overkant strengt, synes jeg. Da hadde ikke barna i Lillestrøm sett sola på hele vinteren. (Når det er sagt, har jeg selvsagt full forståelse for alle som ønsker å oppholde seg innendørs. )

Gammel 01-12-10, 11:30   #30
Elisabet
Står på egne ben

Elisabet sin avatar

Elisabet har et rykte de fleste bare kan drømme omElisabet har et rykte de fleste bare kan drømme omElisabet har et rykte de fleste bare kan drømme omElisabet har et rykte de fleste bare kan drømme omElisabet har et rykte de fleste bare kan drømme omElisabet har et rykte de fleste bare kan drømme omElisabet har et rykte de fleste bare kan drømme omElisabet har et rykte de fleste bare kan drømme omElisabet har et rykte de fleste bare kan drømme omElisabet har et rykte de fleste bare kan drømme omElisabet har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Xian, her.

Barnehagen vår hadde grense på 10 minus for utelek helt frem til i fjor vinter. Etter de hadde vært inne i 2 uker og jeg påpekte at de faktisk var ute i barnehager på Røros og andre kalde steder selv om det var opp til 20 minus. Etter det og en ringerunde for dem så har de nå grense på ca. 15 minus (vindstille), men ungene får velge litt selv om de vil ut eller ikke. Så lenge en kler godt og riktig er det ikke noe problem å være ute i 15-20 minus.

Elisabet er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 01-12-10, 11:38   #31
ming
i tåkeheimen

ming sin avatar

Medlem siden: Mar 2008
Hvor: Trondheim
Blogginnlegg: 11
ming er kulere enn de flesteming er kulere enn de flesteming er kulere enn de flesteming er kulere enn de flesteming er kulere enn de flesteming er kulere enn de flesteming er kulere enn de flesteming er kulere enn de flesteming er kulere enn de flesteming er kulere enn de flesteming er kulere enn de fleste
Standard

Her var det 21 kalde i morges, og ungene ble kjørt. Ikke fordi jeg er hysterisk mtp temperatur, men fordi de begge er forkjølet og skal spille teaterforestilling i helga. Da blir instruktørmamma'n litt overbeskyttende. Normalt går eldste uansett temperatur omtrent. Yngste blir hentet på SFO, da, men det er uavhengig av temperatur.

Gammel 01-12-10, 11:49   #32
Xian
Tvåtusentalssuffragett

Xian sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Xian har mye å være stolt avXian har mye å være stolt avXian har mye å være stolt avXian har mye å være stolt avXian har mye å være stolt avXian har mye å være stolt avXian har mye å være stolt avXian har mye å være stolt avXian har mye å være stolt avXian har mye å være stolt avXian har mye å være stolt av
Standard

Opprinnelig lagt inn av Elinblu, her.

Ja, det var litt i overkant strengt, synes jeg. Da hadde ikke barna i Lillestrøm sett sola på hele vinteren. (Når det er sagt, har jeg selvsagt full forståelse for alle som ønsker å oppholde seg innendørs. )

Ikke sant?! Jeg håper de innser, etter som dagen skrider frem, at det var en feilvurdering. Det er jo en praktfull dag, og jeg kan tenke meg at det vil gå ganske hett og tett for seg med barna inne hele dagen.

Jeg har også full forståelse for dem som ønsker å oppholde seg innendørs; det er jo derfor jeg gjerne ser at ullungen er ute i løpet av barnehagedagen, så jeg slipper. For øyeblikket gir mine tette bihuler meg anledning til å holde meg inne, det er da noe.

Vegen er lystig, og vegen er vrang.
Xian er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 01-12-10, 11:52   #33
Tallulah
Glamorøs

Tallulah sin avatar

Blogginnlegg: 640
Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

10 minus i grense for utelek var vel varsomt syns jeg. De store barna var ute hver dag i fjor vinter, men på de kaldeste minus 25-dagene var de ute ganske kort og sørget for at alle ungene var i aktivitet hele tiden.

Jeg syns ikke det er problematisk å gå til skolen i minus 15, men de må være godt kledd, selvsagt.

Tallulah er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 01-12-10, 11:54   #34
Ina
i vesterled

Ina sin avatar

Medlem siden: Jun 2007
Hvor: Trondheim
Ina imponerer mange og er sikkert smartIna imponerer mange og er sikkert smartIna imponerer mange og er sikkert smartIna imponerer mange og er sikkert smartIna imponerer mange og er sikkert smartIna imponerer mange og er sikkert smartIna imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Rundt 20 minus her. Jeg henter 2.klassingen på skolen når det er under 10 minus, ellers går han selv. Han tåler helt sikkert å gå hjem i 20 minus altså, de er jo ute en tur i skoletida, men han har det med å gå hjem litt lettkledd, så da er det best å hente ham synes jeg.

Ina er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 01-12-10, 13:48   #35
Pelle
Unik

Pelle sin avatar

Pelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtid
Standard

Her var det mye strenge råd synes jeg:

http://www.klikk.no/foreldre/foreldr...icle533377.ece

Taxi?? Og at vi liksom ikke skal gå til barnehagen 300 meter unna, det er for drøyt synes jeg.

Gammel 01-12-10, 15:56   #36
Mex
Tidsklemma

Mex sin avatar

Medlem siden: Aug 2008
Blogginnlegg: 461
Mex er kulere enn de flesteMex er kulere enn de flesteMex er kulere enn de flesteMex er kulere enn de flesteMex er kulere enn de flesteMex er kulere enn de flesteMex er kulere enn de flesteMex er kulere enn de flesteMex er kulere enn de flesteMex er kulere enn de flesteMex er kulere enn de fleste
Standard

Her hos oss har barnehagen en grense på -20 i forhold til utelek for de eldste. For de yngste er den mellom -10 til -15 ettersom de ikke er like aktive og mobile som de eldste.

Faller temperaturen under -20, så må jeg innrømme at jeg ikke er spesielt lysten på å bevege meg utendørs selv.

Mex er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 02-12-10, 10:28   #37
mkj
Off the map.

mkj sin avatar

Blogginnlegg: 10
mkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt av
Standard

Mannen min er egentlig enig i at det er fint å gå nå, men han har allikevel bestemt at hun skal kjøres fram og tilbake til skolen. Hun går alene og går så sakte at han er redd hun skal fryse fast. Litt på spøk selvsagt.

Og når hun skal hjem, så har vi ikke kontroll på hvordan hun er kledd. Det er ikke noen automatikk i at hun har tatt med seg alle luer og halser fra skolen og over på SFO.

Gammel 02-12-10, 10:38   #38
zeppelin
Jamning

zeppelin sin avatar

Medlem siden: Jun 2008
zeppelin er virkelig godt liktzeppelin er virkelig godt liktzeppelin er virkelig godt liktzeppelin er virkelig godt liktzeppelin er virkelig godt liktzeppelin er virkelig godt liktzeppelin er virkelig godt liktzeppelin er virkelig godt liktzeppelin er virkelig godt likt
Standard

Opprinnelig lagt inn av Pelle, her.

Her var det mye strenge råd synes jeg:

http://www.klikk.no/foreldre/foreldr...icle533377.ece

Taxi?? Og at vi liksom ikke skal gå til barnehagen 300 meter unna, det er for drøyt synes jeg.

Leste artikkelen og fikk en sterk smak av skremselspropaganda. Hva gjorde man før i tida egentlig? Og hva gjør de på andre, kalderere steder på kloden? Blir litt nysgjerrig jeg på om det er vi som tar for lettvint på det?

Gammel 02-12-10, 10:40   #39
Dixie Diner
Nymotens gammeldags

Dixie Diner sin avatar

Hvor: Stavanger
Dixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jøss. Jeg har ikke tenkt over dette, engang, men nå ser vi jo så og si aldri minus 20 her, engang. Nå for tiden er det stort sett rundt minus 5-7 grader. Eldste går til skolen alene hver dag, ofte også hjem fra SFO, men hun har selvsagt godt med klær på seg.
Jeg ble litt satt ut av Klikk-artikkelen over her, mye av det virket litt absurd?

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 03:34.