Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Mat og kosthold > Madam Mims oppskriftsforum

Hjemmelaget rent bacon!

Madam Mims oppskriftsforum Har du noen gode oppskrifter å dele, eller er på jakt etter noen gode oppskrifter? Da er dette det rette forumet.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 03-01-11, 15:13   #21
Mauser
Frafallen

Mauser sin avatar

Medlem siden: Mar 2008
Mauser har en fantastisk fremtidMauser har en fantastisk fremtidMauser har en fantastisk fremtidMauser har en fantastisk fremtidMauser har en fantastisk fremtidMauser har en fantastisk fremtidMauser har en fantastisk fremtidMauser har en fantastisk fremtidMauser har en fantastisk fremtidMauser har en fantastisk fremtidMauser har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Hjemmelaget rent bacon!

Opprinnelig lagt inn av Malama, her.

Nei, skjærer man opp lettsaltet sideflesk, har man lettsaltet sideflesk i skiver. Hvilket er finfint for f.eks min mor, som ikke tåler røkt, men bacon blir det ikke.

Computer says no...

Wikipedia:
Bacon is a cured meat prepared from a pig. It is first cured using large quantities of salt, either in a brine or in a dry packing; the result is fresh bacon (also known as green bacon). Fresh bacon may then be further dried for weeks or months in cold air, boiled, or smoked. Fresh and dried bacon must be cooked before eating. Boiled bacon is ready to eat, as is some smoked bacon, but may be cooked further before eating.
[...]
In the United Kingdom and Ireland smoked and unsmoked varieties are equally common, unsmoked being referred to as green bacon.
[...]
The USDA defines bacon as "the cured belly of a swine carcass"; other cuts and characteristics must be separately qualified (e.g., "smoked pork loin bacon").

Gammel 03-01-11, 15:16   #22
Olive Oyl
Sperret

Medlem siden: Aug 2010
Blogginnlegg: 1
Olive Oyl er populærOlive Oyl er populærOlive Oyl er populær
Standard

Opprinnelig lagt inn av Sybil, her.

Vi lager både pinnekjøtt, fenalår og spekeskinke selv, og vi henger det i kjelleren vi. Min svigermor tror jeg har det i et kaldt vaskerom.

Vi bor i leilighet, så jeg har ikke tilgang til kjeller. Men kanskje jeg kan låne litt kjellerplass hos noen, mot litt hjemmelaget pancetta når den er ferdig. :lur:

Olive Oyl er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 03-01-11, 15:20   #23
Malama
Bør lage seg en tittel selv

Malama sin avatar

Medlem siden: Jul 2009
Hvor: Sunnmøre!
Malama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt av
Standard

Ok, computer says no på utenlandsk, på norsk sier den:
bacon -et (utt be(i)ken; eng., opph e nederl 'fleskeside, skinke', besl med I *bak) røykt, lettsaltet sideflesk egg og b- (bokmålsordboka)

altså, bokmålsordboka hevder at bacon er røkt, lettsaltet sideflesk, og det er slik det normalt brukes på norsk, selv om utlendinger dog altså bruker bacon om kokt eller tørket saltet sideflesk...

I mitt hode re det i alle fall absolutt forskjell på bacon og saltet sideflesk, derfor kan jeg ikke lage bacon til mitt bruk hjemme på eget kjøkken, DEN påstanden står jeg i alle fall for. For til mitt bruk skal det være røkt bacon når jeg vil ha bacon, er det sideflesk jeg har lyst på, så bruker jeg sideflesk. Men vil jeg ha bacon gjør ikke sideflesk nytten.

Pappa lager forresten også fenalår og pinnekjøtt selv (Hvorfor har han aldri kommet på å lage spekeskinke også???) og planen min er absolutt å gjøre det en gang jeg faktisk skal være hjemme i jula... (Det er noe med å lage julemat... og ikke være hjemme i jula... vi lager derfor bare et pålegg, jeg lager julesylte av svineribbe, men egentlig burde jeg vel heller tørket et lår, det spiser mannen også. Bare at det blir jo litt MYE, for oss som altså ikke er hjemme i jula i det hele tatt... Da lager jeg heller ei litt lita julesylte som vi spiser i adventshelgene...) Det er litt slit å få tørt et lår til advent, men en bog kanskje.... den relkker vi nok spise opp i desember også... Noe å tenke på et år jeg ikke er gravid...

Gammel 03-01-11, 15:24   #24
Daisy
Trademark: Imperfection

Daisy sin avatar

Medlem siden: Feb 2008
Daisy er kulere enn de flesteDaisy er kulere enn de flesteDaisy er kulere enn de flesteDaisy er kulere enn de flesteDaisy er kulere enn de flesteDaisy er kulere enn de flesteDaisy er kulere enn de flesteDaisy er kulere enn de flesteDaisy er kulere enn de flesteDaisy er kulere enn de flesteDaisy er kulere enn de fleste
Standard

Opprinnelig lagt inn av Olive Oyl, her.

Vi bor i leilighet, så jeg har ikke tilgang til kjeller. Men kanskje jeg kan låne litt kjellerplass hos noen, mot litt hjemmelaget pancetta når den er ferdig. :lur:

Da vi bodde i leilighet, rigget han seg til i uteboden.

Tre stk!
Daisy er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 03-01-11, 15:27   #25
Daisy

Daisy sin avatar

Daisy er kulere enn de flesteDaisy er kulere enn de flesteDaisy er kulere enn de flesteDaisy er kulere enn de flesteDaisy er kulere enn de flesteDaisy er kulere enn de flesteDaisy er kulere enn de flesteDaisy er kulere enn de flesteDaisy er kulere enn de flesteDaisy er kulere enn de flesteDaisy er kulere enn de fleste
Standard

Nå avsporer jeg helt, men det aller beste vi lager er "julepølse". Svange av lam som blir rullet sammen etter å ha fått pepper på seg, sydd sammen, lagt i saltlake og så tørket i en del uker. NAM!!

Tre stk!
Gammel 03-01-11, 15:28   #26
Olive Oyl
Sperret

Standard

Opprinnelig lagt inn av Sybil, her.

Da vi bodde i leilighet, rigget han seg til i uteboden.

Hallo, så pinlig. Uteboden, selvsagt. Blir kanskje i overkant kaldt nå (det står jo "kjølig", ikke iskaldt), men litt utover året er det jo fritt fram. Jippi!

Gammel 03-01-11, 15:29   #27
Daisy

Daisy sin avatar

Standard

Ja, jeg vet ikke hvor du bor, men mål tempen og sett kanskje inn en liten ovn

Tre stk!
Gammel 03-01-11, 15:40   #28
Malama

Malama sin avatar

Malama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt av
Standard

Pappa tørker på loftet, med åpent vindu, og vifte for luftsirkulasjon. Der er det kaldt. Onkelen min har tørkekassa si ute faktsik, under tak på verandaen.

Men altså, han tørker jo TIL JUL, så tørkingen finner sted før den tid, altså ikke nå som det er sååååå kaldt da, og pappa lukker vinduet dersom det blir for kaldt. Skal jo helst ikke fryse kjøttet. Men det skal en del kuldegrader til for å fryse kjøtt da, egentlig.

Gammel 03-01-11, 15:51   #29
m^2

m^2 sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Blogginnlegg: 122
m^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Takk for tipset! Skal defintivt prøves.

m^2 er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 03-01-11, 15:52   #30
LilleRosin
Muligens verdt å vente på

LilleRosin sin avatar

Blogginnlegg: 7
LilleRosin har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleRosin har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleRosin har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleRosin har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleRosin har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleRosin har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleRosin har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleRosin har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleRosin har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleRosin har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleRosin har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Zulu, her.

Det så absolutt deilig ut, men bacon er det ikke.

Tror det har blitt nevnt før.

Gammel 03-01-11, 15:55   #31
Zulu
Make it count!

Zulu sin avatar

Medlem siden: Apr 2010
Zulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt av
Standard

Opprinnelig lagt inn av LilleRosin, her.

Tror det har blitt nevnt før.

Og etter.

Gammel 03-01-11, 16:08   #32
Elastica
Aktiv

Elastica sin avatar

Elastica er litt kul
Standard

En tråd etter min smak, kamp!

Har du prøvd dette, etter fremgangsmåten du linker til? Jeg er litt i tvil om jeg har noe egnet sted til å henge den opp etterpå.

Nei, men det står på to-do-listen min.

Vi har laget eget pinnekjøtt til jul, som nå ligger i fryseren i påvente av en passende anledning. To lammesider lå i saltlake og deretter til tørk i uthuset. Der var det til tider ganske kaldt, men i følge en jeg kjenner som også tørker sitt eget pinnekjøtt gjør det ingenting. Og grunnen til at vi ikke spiste det i jula, slik alle andre gjør, er at vi var bortreist.

Fenalår laget vi også, forresten.

Jeg innbiller meg at det er vanskeligere å få tak i helt svinelår? Her er jeg på tynn is, altså, jeg aner ikke - og har heller ikke veldig stor erfaring med svin. Vi bruker aller helst vilt og lam/sau.

Sist redigert av Elastica : 03-01-11 kl 17:41. Årsak: Fra lammelake til saltlake :fnise:
Elastica er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 03-01-11, 16:12   #33
Malama

Malama sin avatar

Standard

Ja, helt svinelår er muligens vanskeligere å få tak i, dog burde vel en slakter kunne oppdrive det, men jeg tror kanskje jeg ville vurdert å tørke et noe mindre stykke om gjennomførbart? HELT svinelår er jo faktisk ganske mye kjøtt...

Gammel 03-01-11, 17:15   #34
kamp
ASD

Medlem siden: Mar 2010
kamp er et glitrende lys på stjernehimmelenkamp er et glitrende lys på stjernehimmelenkamp er et glitrende lys på stjernehimmelenkamp er et glitrende lys på stjernehimmelenkamp er et glitrende lys på stjernehimmelenkamp er et glitrende lys på stjernehimmelenkamp er et glitrende lys på stjernehimmelenkamp er et glitrende lys på stjernehimmelenkamp er et glitrende lys på stjernehimmelenkamp er et glitrende lys på stjernehimmelenkamp er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

En tråd etter min smak, kamp!

Har du prøvd dette, etter fremgangsmåten du linker til? Jeg er litt i tvil om jeg har noe egnet sted til å henge den opp etterpå.

Har ikke prøvd den måten selv da jeg ikke bruker nitritt salt

kamp er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 03-01-11, 17:32   #35
Olive Oyl
Sperret

Standard

Opprinnelig lagt inn av kamp, her.

Har ikke prøvd den måten selv da jeg ikke bruker nitritt salt

Nei, det så jeg. Hvordan tenker du da i forhold til hindring av bakterievekst, som etter hva jeg vet er grunnen til at man tilsetter (noe) nitritt i maten?

Gammel 03-01-11, 17:43   #36
Elastica
Aktiv

Elastica sin avatar

Elastica er litt kul
Standard

Det lurte jeg litt på også.

Såvidt jeg vet er ikke dette nødvendig når man tørker pinnekjøtt, men jeg vet at enkelte slaktere bruker det. Vi brukte ikke nitrittsalt da vi laget fenalår og pinnekjøtt, men jeg ser på oppskriften til ordentlig mat at årsaken skal være å hindre bakterievekst.

Noen som vet?

Elastica er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 03-01-11, 17:44   #37
Dixie Diner
Nymotens gammeldags

Dixie Diner sin avatar

Hvor: Stavanger
Dixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Det gjelder vel helst om varen skal oppbevares i kjøleskap eller romtemperatur over lengre tid? Bacon henger jo i sånne ikke akkurat iskalde hyller i butikken og har laaang holdbarhet. Dette baconet skulle vel rett i fryseren og oppbevares der?

Gammel 03-01-11, 17:48   #38
Olive Oyl
Sperret

Standard

Videre diskusjon om saken på ordentligmat.no, for interesserte.

Gammel 03-01-11, 17:48   #39
Hyacinth
Kontrollfrik

Hyacinth sin avatar

Hvor: Sammen med Richard
Hyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg bruker bare bacon fra Idsøe. Det er ikke tilsatt noe som helst, holdt jeg på å si. Minimalt med salt også, og ikke vann.

Hyacinth er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 03-01-11, 18:08   #40
m^2

m^2 sin avatar

Blogginnlegg: 122
m^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Idsøe er bra

m^2 er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 00:30.