Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon

Hva syns du er akseptabel ventetid på en legevakt?

Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier.

Se resultatene: Akseptabel ventetid er:
Under 1 time 81 48,80%
1-2 timer 56 33,73%
2-3 timer 8 4,82%
Alt er akseptabelt! 21 12,65%
Deltakere: 166. Du kan ikke stemme på denne undersøkelsen

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 24-02-07, 22:28   #21
Fluke
Bør lage seg en tittel selv

Fluke sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Rogaland
Fluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hva syns du er akseptabel ventetid på en legevakt?

Under en time.
Jeg har heldigvis aldri måttet oppsøke legevakt med T, men da jeg var høygravid, og føden trodde jeg hadde blodpropp, ble jeg sittende i to timer på venterommet på legevakten -og det var ikke ok. Samtidig som jeg satt der den gangen var det en mor med en baby som var skikkelig syk, og hun måtte vente like lenge som meg.

Jeg var med mamma på legevakten i fjor og hun ble tatt rett inn uten å måtte vente, men da var det snakk om uanstendige mengder med blod og sår som måtte syes med en gang (hun hadde trynt). De sendte henne forresten rett på akutten, som igjen sendte henne til plastiskkirurgisk. Dette gikk med kjempefart og jeg var imponert over hvor effektive de kan være.

Gammel 24-02-07, 22:29   #22
m^2

m^2 sin avatar

Blogginnlegg: 122
m^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

.....

Sist redigert av m^2 : 24-02-07 kl 23:00.
m^2 er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 24-02-07, 22:30   #23
Mikkeline
Flax

Mikkeline sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Bergen
Mikkeline er et navn som alle kjenner tilMikkeline er et navn som alle kjenner tilMikkeline er et navn som alle kjenner tilMikkeline er et navn som alle kjenner tilMikkeline er et navn som alle kjenner tilMikkeline er et navn som alle kjenner tilMikkeline er et navn som alle kjenner tilMikkeline er et navn som alle kjenner tilMikkeline er et navn som alle kjenner tilMikkeline er et navn som alle kjenner tilMikkeline er et navn som alle kjenner til
Standard

Jeg tåler å vente noen timer om det gjelder meg selv, men er det ungene så vil jeg helst at det skal gå kjappere. 1-2 timer synes jeg igrunnen er akseptabelt.
Og jeg har ingen problemer med at de som er dårligere enn meg/mine kommer foran oss i køen.

Nå oppsøker vi sjeldent vanlig legevakt. De gangene vi har vært på barneklinikken med ungene, så synes jeg det har gått greit å vente litt. Det eneste rare som er der er at de åpner dørene kl 17 (og man vil jo gjerne være først), men legene kommer ikke før kl 18. Så der har man 1 time venting før man egentlig begynner å vente...

Mikkeline er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 24-02-07, 22:30   #24
Tuneland
grand multipara

Tuneland sin avatar

Medlem siden: Nov 2006
Tuneland er virkelig godt liktTuneland er virkelig godt liktTuneland er virkelig godt liktTuneland er virkelig godt liktTuneland er virkelig godt liktTuneland er virkelig godt liktTuneland er virkelig godt liktTuneland er virkelig godt liktTuneland er virkelig godt likt
Standard

Jeg bor ikke i by, så jeg må bare spørre. Hvorfor drar dere til legevakta for vanlig sykdom som man kan vente til legekontoret åpner og komme dit?

Det er ikke rart det er så lang ventetid på legevakta når man drar dit med øyekatarr og langvarig feber og ting som ikke er akutt.

Gammel 24-02-07, 22:34   #25
Elis
*Happy*

Elis sin avatar

Hvor: Drammen
Elis imponerer mange og er sikkert smartElis imponerer mange og er sikkert smartElis imponerer mange og er sikkert smartElis imponerer mange og er sikkert smartElis imponerer mange og er sikkert smartElis imponerer mange og er sikkert smartElis imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Under en time.
Nå er det heldigvis ikke så ofte vi er på legevakten, men jeg tror ikke vi har ventet mer enn en time.

Gammel 24-02-07, 22:35   #26
Mams
er grønn og fin.

Mams sin avatar

Hvor: Akershus
Blogginnlegg: 8
Mams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtid
Standard

Noen må nok velge legevakta fordi man ikke får time hos fastlegen og kanskje må ha en sykemelding eller medisiner. Da må man jo ty til legevakta.
Her jeg bor er det endel som har en fastlege som ikke harkontortid hver dag også, selv om den andre legen er behjelpelig så er det ikek alltid de kan hjelpe på det legesentret heller, og da må man ty til legevakta.

Ellers tror jeg nok de fleste venter til de får time hos fastlegen og ikek bruker legevakta før de må.

Sist vi dro var vi usikker og ringte først. De ville ha oss inn basert på hva vi fortalte.
Mellomste gutten min hadde veldig vondt i magen. Han var likblek og klam på hele kroppen, samtidig som han var kald. Han så virkelig syk ut.
Da var de redd for at det var blindtarmen, men det viste seg å bare være omgangsyken da.

Gammel 24-02-07, 22:36   #27
Fluke

Fluke sin avatar

Fluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Tuneland, her.

Jeg bor ikke i by, så jeg må bare spørre. Hvorfor drar dere til legevakta for vanlig sykdom som man kan vente til legekontoret åpner og komme dit?

Det er ikke rart det er så lang ventetid på legevakta når man drar dit med øyekatarr og langvarig feber og ting som ikke er akutt.

Er det noen her i tråden som sier de oppsøker legevakt for sånne ting?

Jeg har forresten oppsøkt legevakt for å få sykemelding da alle legene på legekontoret mitt hadde vinterferie.
Det er ikke alle legekontor som har kapasitet til å ta imot pasienter "på dagen".

Gammel 24-02-07, 22:44   #28
Susse
Gal kattedame

Susse sin avatar

Medlem siden: Jan 2007
Blogginnlegg: 544
Susse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtid
Standard

Jeg jobber på legevakt...

Hos oss prioriterer vi etter medisinsk hastegrad, ikke etter når folk kommer. Ofte tar vi folk inn for prøver før vi setter hastegraden.

Det som ofte gir ventetid hos oss er uerfarne leger og ikke minst når det kommer mange ambulanser tett etter hverandre. Mennesker med psykiske problemer og psykisk sykdom er også noe som fort gir lang ventetid.

Dersom ventetiden går over 2 timer kaller vi inn en ekstra lege, men det hender jo han/hun må ut på uventede dødsfall eller hjemmebesøk og da kan køen bli laaang.
Da er det IKKE mye morsomt å sitte som sykepleier å ta imot all kjeften fra frustrerte pasienter
Jeg har selv sittet 3 timer med febersyk liten baby og vet godt for frustrerende det er....

ps. det er ganske så mange som bruker legevakten som fastlege dessverre, og det er mye av årsaken til ventetidene...

Susse er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 24-02-07, 22:48   #29
Fluke

Fluke sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Fluke, her.

Jeg har forresten oppsøkt legevakt for å få sykemelding da alle legene på legekontoret mitt hadde vinterferie.

Og i sånne tilfeller kan jeg godt vente noen timer altså.

Siden terskelen min for å oppsøke legevekt egentlig er veldig høy, vil jeg ikke vente lengre enn en time når jeg kommer inn og er akutt syk eller har sykt barn.

Gammel 24-02-07, 22:49   #30
Ru
Protonterapeut

Ru sin avatar

Hvor: Hundremeterskogen
Blogginnlegg: 935
Ru har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Stort sett er det 1-2 timers ventetid her, noen ganger er det så lang kø at de ikke tar inn pasienter, men sender dem videre til sentrum.
Det er grense for hvor mye 1 lege rekker liksom.

Vi har pleid å ringe bort, og så får vi et tidspunkt å komme på. Vi bor bare 5 minutters gå-tur unna, så det er jo enkelt for oss.

Med en fastlege som er umulig å komme til hos, har jeg endt på legevakt med halsbetennelse og slike ting, men da tåler jeg også å vente. Med poden har vi alltid kommet relativt raskt til. Jeg stoler ikke på Barneklinikken i det hele tatt, og drar derfor heller til legevakten når det er noe.

Gammel 24-02-07, 22:50   #31
Mor til 4
Nattrangler

Mor til 4 sin avatar

Mor til 4 er et navn som alle kjenner tilMor til 4 er et navn som alle kjenner tilMor til 4 er et navn som alle kjenner tilMor til 4 er et navn som alle kjenner tilMor til 4 er et navn som alle kjenner tilMor til 4 er et navn som alle kjenner tilMor til 4 er et navn som alle kjenner tilMor til 4 er et navn som alle kjenner tilMor til 4 er et navn som alle kjenner tilMor til 4 er et navn som alle kjenner tilMor til 4 er et navn som alle kjenner til
Standard

Langvarig feber kan jo være skummelt nok det, og er den veldig høy lenge på ungene så kan jeg reise på legevakta selv om det er helg eller kveld, har ofte fått beskjed på dagtid om å ringe legevakta på kvelden hvis de ikke har hatt ledig time på dagen.
Søskenbarnet mitt fulgte sin 15 årige datter til legevakta fordi hun hadde høy feber og var veldig sløv, legen mente nok hun kunne ha ventet til over helgen. for det var nok bare vanlig influensa sa de uten å ta noen prøver av henne, dagen etter så var senga hennes våt av svette, de skulle skifte sengetøy for henne og hjelper henne opp i sittende stilling, og da dør hun i armene dems, hadde streptokokker, og de hadde blitt aggresive å angrepet hjertet.hva om legen hadde tatt noen prøver da hun var der seint kvelden før,
Er jeg usikker på noe, og spesielt da det gjelder ungene så reiser jeg på legevakta,

Gammel 24-02-07, 22:53   #32
Erica
Hekta

Erica sin avatar

Hvor: Indre Østlandet
Erica er kulere enn de flesteErica er kulere enn de flesteErica er kulere enn de flesteErica er kulere enn de flesteErica er kulere enn de flesteErica er kulere enn de flesteErica er kulere enn de flesteErica er kulere enn de flesteErica er kulere enn de flesteErica er kulere enn de flesteErica er kulere enn de fleste
Standard

Opprinnelig lagt inn av Fluke, her.

Er det noen her i tråden som sier de oppsøker legevakt for sånne ting?

Det er ikke alle legekontor som har kapasitet til å ta imot pasienter "på dagen".

Vi har faktisk vært hos legevakten med øyekatarr. Men jeg ringte først for å høre hva de sa, om de hadde kapasitet, og de sa da at vi bare kunne komme innom. Dermed slapp vi sykedager fra jobb i påvente av fastlege og medisiner. (det var et av barna)

Vår legevakt har en strålende ordning. Det er faktisk timebestilling der. Vi ringer og får en time. Sjelden vi må vente mer enn 10 minutt. Må vi vente lenger har de som oftest fått inn akutt-tilfeller som må tas med en gang. Og da klarer man fint å vente tålmodig en stund til.

Erica er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 24-02-07, 23:14   #33
Nå også i farger

Avatar har en fantastisk fremtidAvatar har en fantastisk fremtidAvatar har en fantastisk fremtidAvatar har en fantastisk fremtidAvatar har en fantastisk fremtidAvatar har en fantastisk fremtidAvatar har en fantastisk fremtidAvatar har en fantastisk fremtidAvatar har en fantastisk fremtidAvatar har en fantastisk fremtidAvatar har en fantastisk fremtid
Standard

De gangene jeg selv har vært på legevakten, så har det vært med lungebetennelse og streptokokk halsbetennelse. Det gikk fort på meg, og da er det ganske lenge og vente hele helgen til legekontoret åpner.

Jeg syns også det er ganske "akutt" når barn har hatt feber i 2-3 dager, og feberen plutselig holder seg på 40 uten å reagere på paraseth.

Det er min vurdering av hva som kvalifiserer til legevaktbesøk.

Terskelen er høyere for meg selv enn ungene (de minste!).

Avatar er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 24-02-07, 23:20   #34
Nå også i farger

Avatar har en fantastisk fremtidAvatar har en fantastisk fremtidAvatar har en fantastisk fremtidAvatar har en fantastisk fremtidAvatar har en fantastisk fremtidAvatar har en fantastisk fremtidAvatar har en fantastisk fremtidAvatar har en fantastisk fremtidAvatar har en fantastisk fremtidAvatar har en fantastisk fremtidAvatar har en fantastisk fremtid
Standard

Opprinnelig lagt inn av Susse, her.

Jeg jobber på legevakt...

Hos oss prioriterer vi etter medisinsk hastegrad, ikke etter når folk kommer. Ofte tar vi folk inn for prøver før vi setter hastegraden.

Så bra!! Akkurat dette sa jeg til mannen tidligere i kveld...at legevakten burde tatt prøver før de vurderer hastegraden.

Man føler seg sikkert like syk med influensa som med lungebetennelse, men en influensa får man liksom ikke gjort så mye med, og da kunne man kanskje heller bedt de dra til fast legen dagen etter OG heller fått prioritert de det vrikelig hastet med.

Gammel 24-02-07, 23:32   #35
Nenne
Introvert optimist

Nenne sin avatar

Hvor: Telemark
Blogginnlegg: 202
Nenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Her er det heldigvis timebestilling, så de få gangene vi har vært der har vi kommet til tomt venterom og har måttet vente kanskje fem-ti minutter. Så lenge det ikke er helt akutt er det mye bedre å vente tre timer hjemme før man drar.

Jeg fatter ikke hvorfor ikke alle har det sånn.

Storesøster (juli -99), Storebror (mars -02), Lillebror (oktober -04)
Nenne er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 24-02-07, 23:34   #36
Nå også i farger

Standard

Opprinnelig lagt inn av Nenne, her.

Her er det heldigvis timebestilling, så de få gangene vi har vært der har vi kommet til tomt venterom og har måttet vente kanskje fem-ti minutter. Så lenge det ikke er helt akutt er det mye bedre å vente tre timer hjemme før man drar.

Jeg fatter ikke hvorfor ikke alle har det sånn.

Hvordan vurderer de haste-graden da? Kun ved at du ramser opp symptomer?

Er helt enig med deg forresten. Mye bedre og vente i 3 timer hjemme, dersom man da slipper timer med venting når man kommed ned også.

Gammel 24-02-07, 23:38   #37
Susse
Gal kattedame

Susse sin avatar

Medlem siden: Jan 2007
Blogginnlegg: 544
Susse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtid
Standard

Opprinnelig lagt inn av Bella76, her.

Man føler seg sikkert like syk med influensa som med lungebetennelse, men en influensa får man liksom ikke gjort så mye med, og da kunne man kanskje heller bedt de dra til fast legen dagen etter OG heller fått prioritert de det vrikelig hastet med.

Nettopp ! Har du lungebetennelse er du prioritert og skal ikke vente i 3 timer hos oss. De med influensa derimot er det jo fint lite vi kan hjelpe med dessverre. Å skille sånt er nesten umulig uten en CRP. Samme med magesmerter :alle skal ta urinprøve, crp og temp før vi vurderer hvor kjapt de må ha hjelp. Kan jo være alt fra gallestein til blærekatarr til akutt blindtarm !

Susse er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 24-02-07, 23:45   #38
Nå også i farger

Standard

Opprinnelig lagt inn av Susse, her.

Nettopp ! Har du lungebetennelse er du prioritert og skal ikke vente i 3 timer hos oss. De med influensa derimot er det jo fint lite vi kan hjelpe med dessverre. Å skille sånt er nesten umulig uten en CRP. Samme med magesmerter :alle skal ta urinprøve, crp og temp før vi vurderer hvor kjapt de må ha hjelp. Kan jo være alt fra gallestein til blærekatarr til akutt blindtarm !

Kan jeg spørre hvor du bor? Syns det høres ut som om det fungerer helt supert hos dere.

Hvis du ikke vil skrive det i tråden, så kan du gjerne "hviske" det til meg!

Gammel 24-02-07, 23:49   #39
Veronal
Etylbarbital

Veronal sin avatar

Veronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg husker jeg var på legevakten med nyrebekkenbetennelse en gang. I ettertd synes jeg godt de kunne ha sluppet ham med avkuttet finger som blødde som en sil og som holdt hånden over hodet inn foran meg i køen.

Gammel 24-02-07, 23:54   #40
m|nken

m|nken imponerer mange og er sikkert smartm|nken imponerer mange og er sikkert smartm|nken imponerer mange og er sikkert smartm|nken imponerer mange og er sikkert smartm|nken imponerer mange og er sikkert smartm|nken imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Opprinnelig lagt inn av Veronal, her.

Jeg synes det er helt greit at det tar 1-2 timer. Jeg synes også det er greit at det prioriteres på sykdom og ikke på alder.

Som jeg skulle sagt det selv.

m|nken er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 12:46.