Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon

Om muslimer og bading

Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 13-02-11, 11:56   #1
Lille meg
ihuga feminist

Lille meg sin avatar

Medlem siden: Jan 2010
Lille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt av
Standard

Sv: Om muslimer og bading

Opprinnelig lagt inn av Katta, her.

Det er ikke akkurat sånn at voksne norske damer er så komfortable med nakendusjing før svømming heller. Bare legg merke til hvor mange som faktisk dusjer nakne før de går i bassenget og hvordan de ter seg når klorvannet skal av etterpå.

Dette er selvsagt et poeng. Hvorfor er det slik, egentlig? Hvorfor er man så redd for sin egen nakenhet? Jeg har sett innlegg i lokalpresse hvor det på den ene siden klages over at folk ikke dusjer, og på den andre siden klages over at andre "ser på en" når man er naken.

Selv må jeg innrømme at jeg generelt sett prøver å ikke se på de andre som er nakne sammen med meg, når jeg dusjer i offentlig setting. Gjør ikke de fleste det?

Et forslag til metoder for å gjøre dusjing litt mer privat, er å sette opp skillevegger mellom dusjene. Altså slik at man havner i båser når man dusjer, uten bruk av dusjforheng. Kanskje det kunne vært noe? For som sagt, så syns jeg det har verdi å ha en arena hvor man ser andre kvinner/andre menn nakne.

oss ska ikkje sulke til jorda med blod!
Lille meg er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 13-02-11, 22:22   #2
Brutus_
Bør lage seg en tittel selv

Brutus_ sin avatar

Medlem siden: Nov 2008
Brutus_ er populærBrutus_ er populærBrutus_ er populær
Standard

Bare å stålsette seg på dette og flere parametre i samme sjanger fremover. Jeg tror det vil tvinge seg fram etterhvert at svømmeundervisning i første omgang blir kjønnsdelt og med valgfri ordning mtp vask og bekledning. Deretter vil det gå noen tiår hvor svømmeundervisning etterhvert blir faset ut og igjen blir prisgitt foreldrebakgrunn/frivillighet (som det forøvrig i realiteten stort sett er i dag, da de fleste svømmedyktige barn lærer seg å svømme utenfor skolens regi, mange også før de når skolealder)

Gammel 13-02-11, 12:01   #3
Tallulah
Glamorøs

Tallulah sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Blogginnlegg: 641
Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Hvorfor skal man ikke ha dusjforheng om man først har skillevegger? Jeg syns i det hele tatt viktigheten med å se andres kropper er overdrevet. Det er liten variasjon i kroppene til barn og tenåringer, så jeg ser ikke at dette vil gjøre at de får et supernaturlig forhold til kropper i alle fasonger. I såfall burde jo vår generasjon være veldig lite blyge, og det er ikke mitt inntrykk når 5 av 200 damer dusjer på treningssenteret etter endt time. Resten gjør det hjemme.

Sist redigert av Tallulah : 13-02-11 kl 12:07.
Tallulah er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 13-02-11, 12:06   #4
Lille meg
ihuga feminist

Lille meg sin avatar

Lille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt av
Standard

Opprinnelig lagt inn av Tallulah, her.

Hvorfor skal man ikke ha dusjforheng om man først har skillevegger?

1) Fordi det koster mer i investering.
2) Fordi det koster mer i vedlikehold og vasking
3) Fordi det er unødvendig
4) Fordi det da ganske så raskt kan komme krav om egne avlukker hvor man kan kle av og på seg i total ensomhet, og da er jeg ikke sikker på at det er like OK. Det vil bli mye dyrere.

Gammel 13-02-11, 22:42   #5
Katta
maler

Katta sin avatar

Medlem siden: Jul 2008
Hvor: Trondheim
Blogginnlegg: 92
Katta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Man kan jo også spørre hvorfor man skal få privat garderobe grunnet religion hvis man ikke kan få det grunnet store komplekser eller andre forhold. Jeg tror vi kommer til å få fellesgarderober med skillevegger og dusjforheng hvis dette er akseptabelt for alle. Så mye dyrere vil det dog ikke være.

Gammel 13-02-11, 22:49   #6
Tallulah
Glamorøs

Tallulah sin avatar

Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Man kan jo også spørre hvorfor man skal få privat garderobe grunnet religion hvis man ikke kan få det grunnet store komplekser eller andre forhold.

Det er jeg enig i. Men min erfaring fra skolen var at de som ikke likte å dusje på grunn av komplekser eller blyghet fikk lov til å bruke lærergarderoben.

Gammel 13-02-11, 22:50   #7
Katta
maler

Katta sin avatar

Medlem siden: Jul 2008
Hvor: Trondheim
Blogginnlegg: 92
Katta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Det er jeg enig i. Men min erfaring fra skolen var at de som ikke likte å dusje på grunn av komplekser eller blyghet fikk lov til å bruke lærergarderoben.

Du hadde snill skole.

Gammel 13-02-11, 22:56   #8
Tallulah
Glamorøs

Tallulah sin avatar

Standard

Du hadde snill skole.

Tja. Jeg hadde hvertfall en skole med sammensatt elevmasse og ledelsen prøvde å se løsninger framfor uløselige problemer. I tilfeller som Hyacinth beskriver må man jo prøve å få til en dialog med foreldrene. Svømmeopplæring er så enormt viktig, og slik det er nå har svømmedyktighet blitt et klasseskille.

Jeg kjenner meg for øvrig ikke igjen i beskrivelsen i et innlegg over av mangel på badekultur i andre land. Jeg syns det virker som man bader der man har tilgang på badevann.

Gammel 13-02-11, 22:56   #9
Brutus_

Brutus_ sin avatar

Standard

En teknisk innretning med flytende klesplagg for muslimer ville jo eliminert dette spørsmålet totalt:

Jeg går tildekket
Dekket flyter
Den som flyter trenger ikke å svømme
---------------
Ergo, jeg trenger ikke å svømme

Gammel 13-02-11, 22:59   #10
Tallulah
Glamorøs

Tallulah sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Brutus_, her.

En teknisk innretning med flytende klesplagg for muslimer ville jo eliminert dette spørsmålet totalt:

Jeg går tildekket
Dekket flyter
Den som flyter trenger ikke å svømme
---------------
Ergo, jeg trenger ikke å svømme

Javel, du mener det bare er muslimer som er blyge? Innlegget du quoter handler nemlig ikke om muslimer. Ikke er du særlig morsom heller.

Gammel 14-02-11, 11:58   #11
Brutus_

Brutus_ sin avatar

Standard

Javel, du mener det bare er muslimer som er blyge? Innlegget du quoter handler nemlig ikke om muslimer. Ikke er du særlig morsom heller.

Det har vært en utvikling i Norden og vesten forøvrig med utvikling av et avslappet og stadig mindre tabuisert forhold til kropp. Det å trene seg opp til å kunne gå i offentlige bad har vært en del av folkeopplysningen her i landet. Det var ikke før masseinnvandringen kom at dette synet ble utfordret. Normal blygsel har tidligere blitt sett på som et usunt etterslep, et gufs fra fortiden. Nå er det med ett blitt hipt.

Gammel 13-02-11, 23:13   #12
emm
Men først, kaffe!

emm sin avatar

emm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Ens egen blyghet over å vise seg naken eller at man av andre grunner ikke vil/ kan vise seg naken med andre bør vi selvsagt kunne finne løsninger på. Det er snarere en mye større utfordring at de som ikke synes dette er et problem skal bli tvunget til å skjule seg, eller i verste fall hetses fordi de vasker seg naken sammen med andre feks etter gym jeg synes er vanskelig å skulle godta. Og dette skjer i mange sammenhenger alt i dag. Slik retning i samfunnet synes jeg er problematisk, uansett hvem det måtte være som kommer med det.

emm er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 14-02-11, 12:58   #13
emm
Men først, kaffe!

emm sin avatar

emm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Nå vet ikke jeg inngående om temaet, men jeg mener å ha lest at dusjenekten, eller det å vise kropp i det hele tatt, er et kroppshysteriproblem like mye som, eller mer enn et religionsproblem. Ungdommer dusjer med bikini og undertøy, eller ikke i det hele tatt, fordi de frykter å bli tatt bilde av eller å bli hetset/ mobbet for kroppen sin. Hva som skjer på Top Model og dets like er vel strengt tatt ikke noe muslimer står bak.

Gammel 14-02-11, 22:32   #14
Brutus_

Brutus_ sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av emm, her.

Nå vet ikke jeg inngående om temaet, men jeg mener å ha lest at dusjenekten, eller det å vise kropp i det hele tatt, er et kroppshysteriproblem like mye som, eller mer enn et religionsproblem. Ungdommer dusjer med bikini og undertøy, eller ikke i det hele tatt, fordi de frykter å bli tatt bilde av eller å bli hetset/ mobbet for kroppen sin. Hva som skjer på Top Model og dets like er vel strengt tatt ikke noe muslimer står bak.

Det har du helt rett i. Men løsningen er i mine øyne ikke å la kroppshysteri og fundamentalistiske holdninger sammen vinne frem. Hvis vi ønsker et samfunn der vi skal tåle hverandre og respektere hverandre er det viktig at vi begynner med basis. Å tåle å kunne vaske sin kropp sammen med andre av samme kjønn bør være en god start.

Gammel 14-02-11, 22:59   #15
Lille meg
ihuga feminist

Lille meg sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Brutus_, her.

Hvis vi ønsker et samfunn der vi skal tåle hverandre og respektere hverandre er det viktig at vi begynner med basis. Å tåle å kunne vaske sin kropp sammen med andre av samme kjønn bør være en god start.

Jeg er fryktelig usikker på om akkurat det å tåle å vaske kroppen sin sammen med andre av samme kjønn er den virkelig viktige plassen å begynne for å få folk til å tåle og respektere hverandre.

Jeg kjenner jeg svært gjerne skulle fått noen på FP til å si at man burde føle på blygheten, og at det å være blyg er en fordel. Jeg mener at det å dusje naken sammen med andre av samme kjønn har en verdi, men jeg merker jeg er usikker. Er det noen grunn til at man ikke skal dusje sammen? Er det noen grunn til at man skal mene det å være blyg er en fordel?

Gammel 14-02-11, 23:08   #16
Lisa
anglofil

Lisa sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Lisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtid
Standard

Vet du hva, her tar du virkelig helt feil Brutus. Jenter i dag har et mer FORSKRUDD forhold til kropp en det kvinner noen gang har hatt og det handler IKKE om religion. Det har ikke bare med mobilkamera å gjøre men det er også en del av det selvfølgelig.

Jeg sitter i FAU på skolen og har fått et innblikk i dette og det er jammen meg triste greier. Gymtimene legges til siste timen på de større trinnene slik at de kan gå hjem og dusje. Det er en skole med stor andel muslimer men det er overhode ikke der den største utfordringen ligger skal jeg love deg.

Gammel 15-02-11, 23:23   #17
Brutus_

Brutus_ sin avatar

Standard

Jeg følger dere helt på det med kroppshysteriet. Det er en tragisk utvikling, men dessverre en følge av samfunnsutviklingen med stadig mindre aktivitet i hverdagen og overvekt, samt medienes retusjerte bilder av lettkledde forbilder.

MEN! Å begynne å kjøre seg opp når man drar frem religiøse pålegg som viktige forklaringer på en del uønska utviklingstrekk blir bare tull. Det er et uomtvistelig faktum at det er problematisk med muslimske jenter og avdekking av kropp ved vask i fellesrom etter gymnastikk av ulike slag.

Gammel 17-02-11, 11:16   #18
emm
Men først, kaffe!

emm sin avatar

Standard

En avsporing Hyacinth, beklager! Hjertesukk starter/ Det "fine flotte og åpne samfunnet" vårt, jeg gremmes over hvor sykt det har blitt. Slik Lisa forteller fra FAU, identiske historier kommer fra vår nærskole. Der er det vel fem muslimer av 450 elever. De har med andre ord ingenting med dusjnekt i de øverste trinnene som kun består av ikke muslimer, om vi må kategorisere.
En av jentene mine satt i badekaret en gang i høst og spurte ut av det blå om hun hadde tjukke armer, for det hadde to i klassen hennes sagt, hun skulle ønske at armene var tynne som søsterens. Jeg får vondt inni meg, ikke har hun tykke armer, og om så var så skal vel ingen si noe om det? De er 6 år! At 40 000 eller så tar det såkalte mobbeløftet på VG blir så skinnhellig, for det er ikke slik det funker i et samfunn hvor man velter seg i mobbing i beste sendetid. Vi må massivt boikotte alt som har denne stilen, konsekvent. Men det er blitt helt umulig der man bombaderes av inntrykk i den alderen man har minst filter, og motebloggere tjener 100 000 i måneden samtidig som toppen av velykkethet er en plass til Paradise Hotel. Jeg er ikke et sekund i tvil om hvorfor jenter og gutter ikke vil dusje naken, det må jo være noe alvorlig feil med dem som ikke ligner på disse:

/hjertesukk slutt

Gammel 17-02-11, 11:28   #19
Lisa
anglofil

Lisa sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Lisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtid
Standard

Opprinnelig lagt inn av emm, her.

En avsporing Hyacinth, beklager! Hjertesukk starter/ Det "fine flotte og åpne samfunnet" vårt, jeg gremmes over hvor sykt det har blitt. Slik Lisa forteller fra FAU, identiske historier kommer fra vår nærskole. Der er det vel fem muslimer av 450 elever. De har med andre ord ingenting med dusjnekt i de øverste trinnene som kun består av ikke muslimer, om vi må kategorisere.
En av jentene mine satt i badekaret en gang i høst og spurte ut av det blå om hun hadde tjukke armer, for det hadde to i klassen hennes sagt, hun skulle ønske at armene var tynne som søsterens. Jeg får vondt inni meg, ikke har hun tykke armer, og om så var så skal vel ingen si noe om det? De er 6 år! At 40 000 eller så tar det såkalte mobbeløftet på VG blir så skinnhellig, for det er ikke slik det funker i et samfunn hvor man velter seg i mobbing i beste sendetid. Vi må massivt boikotte alt som har denne stilen, konsekvent. Men det er blitt helt umulig der man bombaderes av inntrykk i den alderen man har minst filter, og motebloggere tjener 100 000 i måneden samtidig som toppen av velykkethet er en plass til Paradise Hotel. Jeg er ikke et sekund i tvil om hvorfor jenter og gutter ikke vil dusje naken, det må jo være noe alvorlig feil med dem som ikke ligner på disse:

/hjertesukk slutt

Herregud emm, jeg får helt gåsehud at det du skriver men du har så rett og du sier det så fint. Hele kjønnsidealet og hvordan jenter skal se ut er så omfattende i dag at det er helt umulig å vite hvor en skal begynne. Det er OVERALT. Det er da virkelig ikke så mange år siden det ble masse bråk av H&M reklamen med noen lettkledde damer som reklamerte for undertøy? Slikt er jo mainstream i dag, på tv og overalt i samfunnet. Disse svære støgge reklamesøylene her i Oslo med disse halvnakene magre damene man ser overalt, store opplyste plakater på busstopp også med halvnakne magre damer, det er overalt i det offentlige rom og i media. Da blir det slik at 6 og 7 åringer også blir opptatt av om de er tjukke eller ikke.

Gammel 17-02-11, 12:16   #20
Heilo
Fjellpiper

Heilo sin avatar

Medlem siden: Oct 2009
Blogginnlegg: 316
Heilo har mye å være stolt avHeilo har mye å være stolt avHeilo har mye å være stolt avHeilo har mye å være stolt avHeilo har mye å være stolt avHeilo har mye å være stolt avHeilo har mye å være stolt avHeilo har mye å være stolt avHeilo har mye å være stolt avHeilo har mye å være stolt avHeilo har mye å være stolt av
Standard

Ikke bare jentene heller, dessverre.

Heilo er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 14:33.