|
|||||||
| Nyheter og media Forum for diskusjoner av nyheter og artikler. Husk å lenke til aktuell artikkel i første innlegg, så meddebattantene får mulighet til å sette seg inn i temaet. |
![]() |
|
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
|
|
#21 |
|
Pauset
|
Sv: Kampen om fødetilbud, akuttJeg vil ikke miste akuttilbudet og fødetilbudet på mitt lokalsykehus. Jeg er veldig fornøyd med det tilbudet de har der. Jeg har født alle mine tre barn der og har alltid følt meg trygg og godt ivaretatt der. Nå som jeg er kronisk kreftsyk så er jeg spesielt opptatt av å bevare lokalsykehusets akuttfunksjon. Det er trygghet for oss som bor her. Samtidig så vil jeg ha min kreftbehandling fra et større sykehus. Jeg har mer tillit til å få god kreftbehandling fra et stort sykehus enn fra et lite. Det er fordi store sykehus erfarer og min onkolog (kreftlege) har et fagmiljø der han kan diskutere behandlingen jeg får, noe jeg vet han gjør. Jeg vil si ja, takk begge deler. Lokalsykehusene har sine kvaliteter som storsykehusene ikke kan gi. Egentlig sier Mads Gilbert det fint her i denne kronikken, som jeg fant nå: |
|
|
|
|
|
#22 |
|
Protonterapeut
|
Sv: Kampen om fødetilbud, akutt[Disclaimer: Jeg tror jeg har skrevet dette tidligere]En av kollegaene mine er anestesilege. Vedkommende har jobbet i grisgrendte strøk, med langt til nærmeste OrdentligeSykehus. For å spare penger, hadde anestesilegen hjemmevakt, mens anestesisykepleieren hadde vakt på sykehuset. Om det da skulle komme til et hastesnitt mitt på natten, så ville det ta anestesilegen 30 minutter å komme på jobb.
|
|
|
#23 |
|
Pauset
|
Sv: Kampen om fødetilbud, akutt
Det skjønner jeg Ru, og jeg er enig. Samtidig så kjenner jeg kun mitt eget lokalsykehus og der er det bra, slik jeg kjenner det. Det du nevner vil jeg ikke tro er det normale. |
|
|
|
|
|
#24 |
|
Epikur
|
Sv: Kampen om fødetilbud, akuttAlle de argumentene du bruker for å ha sentralisert kreftbehandling er argumenter jeg ville brukt for å ha sentralisert fødetilbud, Jessica.
|
|
|
#25 |
|
Passiv
|
Sv: Kampen om fødetilbud, akuttJeg gir ganske så beng i om en som ikke egentlig kan all verdens om feks kompliserte fødsler føler sånn eller slik om å føde på et sykehus med lavere kompetanse etter prinsippet om at det forbausende ofte går bra. Når et samlet fagmiljø tydelig sier at det å legge ned det lokale tilbudet kort og godt øker overlevelse per krone - da hører jeg på det. Føle kan man gjøre andre steder. Sist redigert av Slettet bruker : 12-04-11 kl 23:39. |
|
|
|
#26 |
|
Pauset
|
Det har du helt rett i, men nå er ikke fødetilbudet alene årsaken til å bevare et lokalt sykehus. På vårt sykehus har de akuttberedskap og kan foreta akutte keisersnitt når det er behov for det. Fødestuer hadde jeg vært langt mer betenkt over å føde på. Sist redigert av Jessica : 13-04-11 kl 00:15. |
|
|
|
|
|
#27 |
|
Passiv
|
Sv: Kampen om fødetilbud, akuttMen Jessica - å opprettholde et lokalt tilbud vil da koste penger som ellers kan brukes bedre og mer effektivt på andre måter. Er ikke det ganske smart da? Man kan behandle flere pasienter, man kan finne flere metoder for å hjelpe folk med ulike diagnoser. Er det verdt å vente ekstra på for eksempel kreftmedisin som jo hele tiden utvikles fordi noen synes det er kjekkere å forholde seg til små sykehus? |
|
|
|
#28 |
|
Travelt opptatt
|
Nå syns jeg vi begynner å bevege oss over i "såre tær"-typen diskusjoner. Ikke for det; jeg har drept mang en sykehusdebatt på arbeidsværelset ved å fortelle detaljer fra siste fødsel. Men det må vel være lov å mene noe om man ikke hører hjemme i gruppen av kvinner med vanskelige fødsler?
|
|
|
#29 |
|
Passiv
|
Sv: Kampen om fødetilbud, akuttgajamor - jeg la til en presisering i innlegget. |
|
|
|
#30 |
|
Travelt opptatt
|
Sv: Kampen om fødetilbud, akuttJeg ser at du presiserer at det ikke er personangrep, men likevel ser jeg innlegget ditt litt som om du mener at folk med ukompliserte fødsler bør holde seg unna debatten.
|
|
|
#31 |
|
Passiv
|
Sv: Kampen om fødetilbud, akuttDu har et poeng. Jeg mener at følelser ikke har spesielt mye i en diskusjon med temmelig vitenskaplige argumenter å gjøre. Jeg ville finne det utrolig merkelig om følelser skulle avgjøre trafikkregler også. Noen ting er rommet for følelser. Andre ting er ikke egnet for å føle seg frem. Om dødelighet eller risiko synker ved å gjøre ett valg fremfor ett annet - og fagmiljøet er enige om dette, så blir det innmari rart når folk som ikke har fagkunnskap skal føle noe annet og forvente påvirkning. |
|
|
|
#32 |
|
Protonterapeut
|
Og det er jo akkurat der slike diskusjoner som dette går rett åt skogen.
|
|
|
#33 |
|
Rockesøster
|
Sv: Kampen om fødetilbud, akuttJeg har vært underlagt et lite lokalsykehus med kirurger med lavt "kundegrunnlag", kirurger med lav operasjonfrekvens og generelt små forhold. Jeg er ikke fornøyd med et slikt behandlingstilbud, og tror at fagmiljøet har veldig rett når de legger ned slike sykehus og ellers tilbud som ved undersøkelse viser å ha høyere skade/dødsrate på grunn av manglende kompetanse. |
|
|
|
|
|
#34 |
|
can-jur
|
Sv: Kampen om fødetilbud, akuttHar ikke små fødestuer svært gode tall på fødselsskader?
|
|
|
|
#35 |
|
Mother of Dragons
|
Problemet er at omtrent en tredjedel av de fødende/nyfødte barna som trenger akutt hjelp i en grad som fødestuene ikke kan tilby, er helt overraskende. Ingen screening som kan fange inn dem.
|
|
|
#36 |
|
maler
|
Det betyr at kravene for å få føde der er svært strenge. Problemet hvis man må sendes videre er at dette ikke er uten videre ukomplisert. Ting skjer fort når vi snakker fødsler. På sykehuset hos oss er ungen ute i løpet av 5 minutter om det trengs, en tilsvarende situasjon på ei fødestue vil medføre at det går 1-3 timer før barnet er ute, det kan få store konsekveneser. Og av og til trengs det, og det er ikke alltid så lett å forutsi hvem det gjelder. Men ved veldig streng seleksjon i forkant kan man eliminere en god del av risikoen.
|
|
|
#37 |
|
Mother of Dragons
|
|
|
|
#38 |