Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon > Nyheter og media

Kampen om fødetilbud, akutt

Nyheter og media Forum for diskusjoner av nyheter og artikler. Husk å lenke til aktuell artikkel i første innlegg, så meddebattantene får mulighet til å sette seg inn i temaet.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 01-04-11, 18:27   #1
Jessica
Pauset

Medlem siden: Sep 2006
Hvor: for mye skog her... vil ut mot havet
Blogginnlegg: 361
Jessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtid
Standard

Kampen om fødetilbud, akutt

Det skjer store endringer i sykehustilbudene i Norge. På toppen av det hele kommer også en Samhandlingsreform. Ordførere er skeptiske til det som skjer. De frykter at Samhandlingsreformen blir enda en reform der pengene som blir overført forsvinner inn i kommunekassen til andre formål enn meningen er, og at pasientene får et dårligere tilbud.

Samtidig skal sykehusstrukturen endres. Idag har flere sykehus fått vite at fødetilbudet endres og endog nedlagt.http://www.nettavisen.no/nyheter/article3122404.ece

Senterpartiet vedtok på sitt årsmøte å definere begrepet lokalsykehus slik:

Et lokalsykehus skal «som hovedregel ha følgende funksjoner på 24 timers basis, syv dager i uken: indremedisin, kirurgi, anestesi, støttefunksjoner innen røntgen og laboratorietjenester, samt et føde– og barseltilbud.»
Ifølge Soria Moria–plattformen skal ingen lokalsykehus legges ned. Men hva et lokalsykehus skal romme av tilbud for at man fortsatt skal kunne kalle det et lokalsykehus, er det delte meninger om.

Arbeiderpartiet vil ikke definere det slik. De har lovet i Soria Moria-erklæringen at de ikke skal legge ned sykehus. Innholdet i hva et sykehus er vil de ikke definere.

Er det noen av dere som er berørt av dette, og hvor viktig er lokalsykehuset for dere?

Sist redigert av Jessica : 01-04-11 kl 20:07.
Jessica er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 01-04-11, 18:30   #2
Slettet bruker
Passiv

Standard

Sv: Kampen om fødetilbud, akutt...

Jeg er ikke berørt
Og er veldig glad jeg ikke skal føde på et lite sykehus.

Svar med sitat
Gammel 01-04-11, 18:34   #3
Harriet Vane
Epikur

Harriet Vane sin avatar

Blogginnlegg: 440
Harriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg er sjeleglad jeg aldri har vært i nærheten av å føde på et lite sykehus, jeg hadde ikke overlevd noen jordmorstyrt fødestue og det er ikke sikkert det ville gått like bra på et mindre sykehus med dårligere kompetanse.

Jeg er fra et bittelite sted selv med milevis til nærmeste lege og sykehus. Jeg forstår allikevel ikke behovet for å ha lokalsykehus med samtlige funksjoner, jeg velger ekspertise anyday. Hvem ville du helst at skulle ta keisersnitt på deg, liksom? Han pensjonerte gynekologen som kan tilkalles på 45 minutters varsel eller hun som utfører hundrevis av keisersnitt i året og har det helt i fingertuppene og var på kurs i forgårs?

Gammel 01-04-11, 18:35   #4
Esme
Mother of Dragons

Esme sin avatar

Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Trondheim
Blogginnlegg: 76
Esme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg er ikke berørt, men må si at jeg er enig i at man bør endre en del lokale sykehus til distriktsmedisinske sentre i stedet. Ikke bare koster det vanvittig mange penger, i tillegg gir mange lokalsykehus et for dårlig faglig tilbud. Distriktsmedisinske sentre er derimot svært nyttige, da kan man gjøre mye ute i distriktet typisk innenfor geriatri. Gi væske og antibiotika uten at man trengs å legges inn på et sykehus.

Gammel 01-04-11, 18:46   #5
Bergensis
Ventar stadig på vår

Bergensis sin avatar

Medlem siden: Apr 2007
Bergensis har mye å være stolt avBergensis har mye å være stolt avBergensis har mye å være stolt avBergensis har mye å være stolt avBergensis har mye å være stolt avBergensis har mye å være stolt avBergensis har mye å være stolt avBergensis har mye å være stolt avBergensis har mye å være stolt avBergensis har mye å være stolt avBergensis har mye å være stolt av
Standard

Sv: Kampen om fødetilbud, akutt

Me mistar også fødetilbudet, og står i fare for å miste akuttilbudet. Me vil da få tre timars køyring til nærmaste sjukehus. Og det er køyring på rasutsett strekning, samt at det er over ein fjellovergang. Me har ein ambulanse stasjonert her, og er den på tur så står me utan. Helikopter er vel og bra, så lenge det er flyvær.

Eg tolkar dagens melding som ein aprilspøk!

Gammel 01-04-11, 18:58   #6
gajamor
Travelt opptatt

gajamor sin avatar

Medlem siden: Sep 2007
Blogginnlegg: 3
gajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtid
Standard

Jeg vet det er et betent tema, men jeg må likevel få være helt ærlig på at jeg håper at mitt lokalsykehus blir nedlagt, og at de bygger et større fellessykehus. Det er mindre enn to timers kjøring mellom de to sykehusene det er snakk om, et fellessykehus vil med all sannsynlighet havne mindre enn en times kjøring unna. Store deler av distriktet ville faktisk fått kortere kjøreavstand til et evt. fellessykehus.

Lokalsykehustilhengerne roper veldig høyt, og er så hissige at den relativt store andelen av befolkningen som ønsker seg et fellessykehus ikke tør å åpne kjeften. Så dette er faktisk ikke så svart/hvitt som det framstilles i media.

Gammel 01-04-11, 19:09   #7
Lommelun
Superduperaktiv

Medlem siden: Mar 2010
Lommelun er litt kulLommelun er litt kul
Standard

Jeg jobber i ambulansetjenesten i en by med lokalsykehus som står i fare for å miste funksjoner...
Vi kommer sannsynligvis til å få lengre turer samt en liten økning i antall oppdrag.

Jeg tror at de fleste pasientene vil få et dårligere tilbud om lokalsykehuset mister kirurgien. Ikke pga reiseveien som bare er drøye 30min til sentralsykehus, men pga trøkket som kommer i tillegg på et sentralsykehus som er pressa til de grader allerede.

For de fødende så tror jeg ikke konsekvensen er så voldsom...
Vi får ca 30min lengre tid til fødeavd. fra mitt bopel (fra 30 til 60 min)

For de alvorlig skadde derimot så er jeg overbevisst om at det er bedre å sentralisere akuttfunksjoner....

Lommelun er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 01-04-11, 19:12   #8
Pøblis
Panzerekstremfeminist

Pøblis sin avatar

Medlem siden: Apr 2010
Blogginnlegg: 358
Pøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg er helt enig med Harriet og Esme, jeg tror heller ikke at
mange små lokalsykehus er forenlige med spesialisert og kvalitetsmessig god behandling.
Dessuten er det jo en forutsetning at transport og følgetjestene blir bedre når man legger ned noen av funksjonene ved de små sykehusene, eller gjør dem om til lokalmedisinske sentra.

I myself have never been able to find out precisely what feminism is: I only know that people call me a feminist whenever I express sentiments that differentiate me from a doormat or a prostitute. Rebecca West
Pøblis er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 01-04-11, 19:49   #9
Bergensis
Ventar stadig på vår

Bergensis sin avatar

Bergensis har mye å være stolt avBergensis har mye å være stolt avBergensis har mye å være stolt avBergensis har mye å være stolt avBergensis har mye å være stolt avBergensis har mye å være stolt avBergensis har mye å være stolt avBergensis har mye å være stolt avBergensis har mye å være stolt avBergensis har mye å være stolt avBergensis har mye å være stolt av
Standard

Eg forventar ikkje spesialisering i alle små bygder, men eg forventar eit sjukehus som kan ha akuttfunksjon, så får dei heller sende meg vidare når dei har stabilisert meg. Å ha tre timars reiseveg på rasutsatt strekning er ikkje forsvarleg når det kjem til akutt sjukdom og skade. Det går på liv og helse laus. Og ikkje snakk om helikopter, for det jammen ofte det ikkje kan lette frå base eller lande der krisa er.

Gammel 01-04-11, 19:53   #10
Teofelia
Bedreviter

Teofelia sin avatar

Blogginnlegg: 391
Teofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg er ikke berørt, så det er lett for meg å snakke, men jeg synes det er helt riktig å legge ned eller begrense tilbudene ved de minste sykehusene og fødestuene. En oppgradering av ambulansetilbudene, håper jeg dog er en naturlig følge av nedleggelsene.

Teofelia er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 01-04-11, 19:56   #11
Bergensis
Ventar stadig på vår

Bergensis sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Teofelia, her.

Jeg er ikke berørt, så det er lett for meg å snakke, men jeg synes det er helt riktig å legge ned eller begrense tilbudene ved de minste sykehusene og fødestuene. En oppgradering av ambulansetilbudene, håper jeg dog er en naturlig følge av nedleggelsene.

Oppgradering av ambulansetenestene er ikkje inkludert. Heller ikkje eit godt opplegg for følgeteneste for jordmødre. Me har som sagt ein ambulanse i bygda. Er denne på tur til sentralsjukehuset, er me utan ambulanse i minst fire, kanskje fem timar. Me kan rett nok låne ambulanse frå nabobygdene, men det tar jo ein halvtime til ein time. Og det kjem til å bli både travelt og utrivelig for bygdas einaste jordmor mtp. all reisinga. For ikkje å snakke om å ligge tre timar med rier i ambulanse på dårleg veg.

God tur.

Gammel 01-04-11, 19:58   #12
Teofelia
Bedreviter

Teofelia sin avatar

Blogginnlegg: 391
Teofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Bergensis, her.

Oppgradering av ambulansetenestene er ikkje inkludert. Heller ikkje eit godt opplegg for følgeteneste for jordmødre. Me har som sagt ein ambulanse i bygda. Er denne på tur til sentralsjukehuset, er me utan ambulanse i minst fire, kanskje fem timar. Me kan rett nok låne ambulanse frå nabobygdene, men det tar jo ein halvtime til ein time. Og det kjem til å bli både travelt og utrivelig for bygdas einaste jordmor mtp. all reisinga. For ikkje å snakke om å ligge tre timar med rier i ambulanse på dårleg veg.

God tur.

Da ville jeg konsentrert meg om å demonstrere for flere ambulanser, fremfor å gå i fakkeltog for fødestuene.

Teofelia er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 01-04-11, 20:00   #13
Input
Bør lage seg en tittel selv

Input sin avatar

Medlem siden: Aug 2010
Hvor: Oslo
Blogginnlegg: 159
Input har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Bergensis, her.

Eg forventar ikkje spesialisering i alle små bygder, men eg forventar eit sjukehus som kan ha akuttfunksjon, så får dei heller sende meg vidare når dei har stabilisert meg.

Helt enig. Og jeg kjenner jeg vil kvi meg veldig for å bli gravid igjen dersom fødetilbudet her legges ned.

Jeg får ikke opp noe relevant på linken som er vedlagt, så den kan jeg ikke kommentere.

Innanfor den er kvar av oss einsam,
og det skal vi alltid bli.
Input er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 01-04-11, 20:08   #14
Jessica
Pauset

Hvor: for mye skog her... vil ut mot havet
Blogginnlegg: 361
Jessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtid
Standard

Ups feil link. Nå er riktig link lagt ut på HI.

Jessica er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 01-04-11, 20:31   #15
gajamor
Travelt opptatt

gajamor sin avatar

Medlem siden: Sep 2007
Blogginnlegg: 3
gajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtid
Standard

Opprinnelig lagt inn av Input, her.

Helt enig. Og jeg kjenner jeg vil kvi meg veldig for å bli gravid igjen dersom fødetilbudet her legges ned.

Hvis jeg hadde blitt gravid hadde jeg valgt å reise 2 timer for å komme til nabobyen. Jeg føder aldri mer på lokalsykehuset. Hadde vel neppe fått lov heller.

Gammel 01-04-11, 20:36   #16
Ru
Protonterapeut

Ru sin avatar

Hvor: Hundremeterskogen
Blogginnlegg: 935
Ru har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Esme, her.

Jeg er ikke berørt, men må si at jeg er enig i at man bør endre en del lokale sykehus til distriktsmedisinske sentre i stedet. Ikke bare koster det vanvittig mange penger, i tillegg gir mange lokalsykehus et for dårlig faglig tilbud. Distriktsmedisinske sentre er derimot svært nyttige, da kan man gjøre mye ute i distriktet typisk innenfor geriatri. Gi væske og antibiotika uten at man trengs å legges inn på et sykehus.

Jeg er helt enig med Esme.

Nå pågår det jo i tillegg pilot-forsøk på intermediæravdelinger ute i kommunene;
http://vestnytt.no/nyheter/forste-sy...ienten-i-fjel/ som er nok et steg i riktig retning for å drive sykehusene mer effektiv, og få god samhandling mellom kommunene og spesialisthelsetjenesten. Det er for mange senger på sykehusene som er opptatt med pasienter som kunne vært andre steder.

Gammel 01-04-11, 20:38   #17
Katta
maler

Katta sin avatar

Medlem siden: Jul 2008
Hvor: Trondheim
Blogginnlegg: 92
Katta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg synes den klausulen om å ikke legge ned lokalsykehus er en gedigen tabbe. Det gjør det umulig å gjøre fornuftige grep når man planlegger sykehusstrukturen. Det er veldig fornuftig å legge ned endel småsykehus rundt omkring. Og hvis man ikke skal kunne ha tre timer til sykehus (jeg skjønner at det føles langt, men dog), må konsekvensen av det være at det må bygges lokalsykehus. Man burde se på logistikk og avstander og ambulansefunksjoner og bestemt seg for hva som er det akseptable skjæringspunktet mellom reisetid og størrelse på akuttavdeling. Egentlig burde man glemme hvor det ligger sykehus idag og bestemt dette først før man vurderer hva som skal gjøres. Vedtatt en minstestandard og en lengste avstand som et utgangspunkt. Så vet man i hvertfall hva man lemper på når man bestemmer seg for at en fødeavdeling består på tross av få fødsler eller en akuttavdeling legges ned selv om alternativet egentlig ligger i lengste laget unna.

Lokalsykehus er jo mye. For å nevne min region, så har man namsos som er et lite sykehus med for lite fødsler egentlig. Men hvor geografien antagelig taler for at det bør bestå. Og så har man orkdal sykehus som ligger 20 min kjøring unna St. olav som er like stort. Og så bør man se litt på hvor langt unna hverandre barneavdelingene ligger. Det finnes ikke fornuft i at en avstand som oppfattes som uakseptabel for voksne skal aksepteres for barn. Og omvendt.

Gammel 01-04-11, 20:42   #18
Ru
Protonterapeut

Ru sin avatar

Hvor: Hundremeterskogen
Blogginnlegg: 935
Ru har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

For øvrig _kommer_ ikke Samhandlingsreformen. Den er allerede i gang, selv om det bare er i sin spede begynnelse.

Gammel 01-04-11, 21:08   #19
Lommelun
Superduperaktiv

Medlem siden: Mar 2010
Lommelun er litt kulLommelun er litt kul
Standard

Opprinnelig lagt inn av Katta, her.

Det finnes ikke fornuft i at en avstand som oppfattes som uakseptabel for voksne skal aksepteres for barn. Og omvendt.

Men dette gidder ingen kjempe for...

Lommelun er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 01-04-11, 21:11   #20
Puslingen
Bør lage seg en tittel selv

Puslingen sin avatar

Medlem siden: Sep 2009
Hvor: Vestlandets perle.
Blogginnlegg: 14
Puslingen imponerer mange og er sikkert smartPuslingen imponerer mange og er sikkert smartPuslingen imponerer mange og er sikkert smartPuslingen imponerer mange og er sikkert smartPuslingen imponerer mange og er sikkert smartPuslingen imponerer mange og er sikkert smartPuslingen imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Eg forstår at folk kjempar for sjukehuset sitt, men samtidig ser eg at ein er nødt til å gjera noko for å oppretthalda rekruteringa av personell. Vår sjukehus kjempar for å behalda akuttfunksjonane, men dei sliter med å behalda gode kirurger. Heldigvis har dei foreløpig gode gynekologer (sender takknemlege tanker) som dei deler med nabosjukehuset.

Men etter å ha sett Jordmødrene på NRK, og fått sett den gode jobben jordmødrene i Alta gjer, ser eg at jordmødre er fullt kompetente til å ha ansvaret. Men det avhenger av at det finnes alternativer i brukbar nærhet. Slik det ligg ann i dag, meiner eg at t.d. Alta har for lang veg å transportera fødande. Ein time bør vera grensa for forsvarleg transport av fødande, og då selvfølgeleg i følge med jordmor. Samtidig bør det vera akuttfunksjon på sjukehuset, for kva skal ein med sjukehus om dei ikkje tar imot akutt pasienter?

Emneord
akutt, fødetilbud, lokalsykehus, senterpartiet

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 23:59.