Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Mat og kosthold

Erstatte Toro med ...

Mat og kosthold Kategori for barnemat, oppskrifter, drikkevarer og kosthold generelt.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 05-04-11, 12:49   #21
Mrs. Longbottom
Keep calm and trot on

Mrs. Longbottom sin avatar

Medlem siden: Apr 2008
Hvor: Oslo
Mrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Erstatte Toro med ...

Opprinnelig lagt inn av Tallulah, her.

Jeg har full forståelse for at han ikke liker løk-konsistensen, jeg selv er en person som liker at paprikaen "har vært der" i en saus, men jeg syns det er megaekkelt å spise paprikabiter. Moset paprika er helt ok. Men jeg fniser litt av meg selv på dette punktet, og syns det er helt greit å knegge over at andre også har en greie med konsistens. Barn har jo ofte det, og mye kresenhet har med konsistens å gjøre, ikke nødvendigvis smak.

jupp, jeg har flere sånne ting som i og for seg ikke smaker så galt, men som er grøssjammerlig ekkelt å ha i munnen. Og kokt paprika har en guffen konsistens, altså.

Gammel 05-04-11, 13:25   #22
Harriet Vane
Epikur

Harriet Vane sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Blogginnlegg: 440
Harriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg stavmikser soltørket tomat, så mannen min kan spise det.

Jeg lurer noen biter frossen spinat oppi det aller meste, blir så godt, atte.

Gammel 05-04-11, 14:09   #23
Lille meg
ihuga feminist

Lille meg sin avatar

Medlem siden: Jan 2010
Lille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt av
Standard

Opprinnelig lagt inn av LilleBulla, her.

Når du har gjort det 2 ganger er det superenkelt. det er i praksis bare et spørsmål om å ta ut en ekstra bolle.

Der tror jeg rett og slett at vi er uenige. Jeg hater vannbad-matlaging av alle slag. Kanskje jeg rett og slett ikke har det riktige utstyret, men jeg har i alle fall opplevd en gang for mye å få vann oppi det jeg skulle vannbade-varme.

Så, ja, det er absolutt mulig å få til. Men superenkelt er det ikke.

oss ska ikkje sulke til jorda med blod!
Lille meg er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 05-04-11, 14:27   #24
Mrs. Longbottom
Keep calm and trot on

Mrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de fleste
Standard

Opprinnelig lagt inn av Lille meg, her.

Der tror jeg rett og slett at vi er uenige. Jeg hater vannbad-matlaging av alle slag. Kanskje jeg rett og slett ikke har det riktige utstyret, men jeg har i alle fall opplevd en gang for mye å få vann oppi det jeg skulle vannbade-varme.

Så, ja, det er absolutt mulig å få til. Men superenkelt er det ikke.

Hm. Jeg har aldri tenkt at det kan være noe annet enn en bolle i en kjele, og så røre. men jeg skal ikke krangle på det, og tror nok du får det smashing på alle måter selv om du fortsetter å lage posebearnaise. viktig er det jo faktisk ikke.

Gammel 05-04-11, 14:44   #25
Lille meg
ihuga feminist

Lille meg sin avatar

Lille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt av
Standard

Hm. Jeg har aldri tenkt at det kan være noe annet enn en bolle i en kjele, og så røre. men jeg skal ikke krangle på det, og tror nok du får det smashing på alle måter selv om du fortsetter å lage posebearnaise. viktig er det jo faktisk ikke.

Eller bare dropper bærnesen! Var det ikke noen som påstod at på middelmådige restauranter får man bearnaise i store tønner fra Toro? Som man omtrent kan svi uten at den tar skade av det?

Gammel 05-04-11, 14:50   #26
Kanina
Sviiisj!!

Kanina sin avatar

Medlem siden: Jan 2008
Hvor: Enga
Blogginnlegg: 841
Kanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtid
Standard

Opprinnelig lagt inn av Tallulah, her.

Hiawata spiser pizza med synlige løkbiter: Hva ER dette? :kvalm: Jeg liker ikke det der.
Hiawata spiser pizza med stavmiksede løkbiter: Nam, dette er den BESTE pizzaen jeg har smakt!

Jeg lager en rågod ostesaus. Først smelter jeg smør, og jevner med hvetemel, også sper jeg med melk/soyamelk til ønsket konsistens. Krydrer med salt, pepper, revet muskatnøtt og en dæsj sitronsaft. Basilikum og timian er også godt.

Til slutt tar jeg det hele av platen og rører inn en god neve revet ost, gjerne en blanding av norwegia og parmesan. Det går like fort som posevarianten og blir en million ganger bedre.

Og det kan lages enda en million ganger enklere, ved å rett og slett koke opp melk, jevne med maizena (rørt ut i vann), krydre, og så ha oppi ønsket ost.

Kanina er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 05-04-11, 14:52   #27
Kanina
Sviiisj!!

Kanina sin avatar

Medlem siden: Jan 2008
Hvor: Enga
Blogginnlegg: 841
Kanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtid
Standard

Kanskje du kan prøve med en større bolle? Ikke fordi du på død og liv må lage bærnes (ny fransk-ignorant-vennlig stavemåte? ), men det er jo nyttig f.eks. til smelting av sjokolade.

Kanina er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 05-04-11, 14:59   #28
Mrs. Longbottom
Keep calm and trot on

Standard

Eller bare dropper bærnesen! Var det ikke noen som påstod at på middelmådige restauranter får man bearnaise i store tønner fra Toro? Som man omtrent kan svi uten at den tar skade av det?

jeg liker rødvinssaus bedre uansett

Gammel 05-04-11, 15:09   #29
Lille meg
ihuga feminist

Lille meg sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Kanina, her.

Kanskje du kan prøve med en større bolle?

Unnskyld, men prøver du å ødelegge mitt hat til vannbad ved å komme med fakta om hvordan jeg kan gjøre dette bedre? Halloooo?

(ny fransk-ignorant-vennlig stavemåte? )

Der har du faktisk meg i et nøtteskall! Fransk-ignorant!

men det er jo nyttig f.eks. til smelting av sjokolade.

Der har jeg altså micro'n. Kjappere går det også.

Gammel 05-04-11, 15:09   #30
Lille meg
ihuga feminist

Lille meg sin avatar

Standard

jeg liker rødvinssaus bedre uansett

Nå er vi på linje igjen!

Gammel 05-04-11, 15:12   #31
Neket
Har diplom

Neket sin avatar

Medlem siden: Jun 2010
Neket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt av
Standard

Kanskje du kan prøve med en større bolle? Ikke fordi du på død og liv må lage bærnes (ny fransk-ignorant-vennlig stavemåte? ), men det er jo nyttig f.eks. til smelting av sjokolade.

Smelting av sjokolade er jo mye enklere i mikroen da.

Men jeg skal jammen prøve den Nigella varianten neste gang bærnes er på menyen - jeg er egentlig ikke superfan av posevarianten.

Neket er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 05-04-11, 17:08   #32
Harriet Vane
Epikur

Harriet Vane sin avatar

Blogginnlegg: 440
Harriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Du må ha en bolle som er veldig mye større enn kjelen. Jeg har gjerne en stålbolle med 10 cm større radius enn kjelen. Bollen skal ikke være ned i vannet noe særlig, synes jeg. Det blir nesten alltid bra bærnes [sic] her.

Gammel 05-04-11, 19:56   #33
Interference
Metallica!!

Interference sin avatar

Medlem siden: Dec 2007
Hvor: Drømmeland
Blogginnlegg: 118
Interference har mye å være stolt avInterference har mye å være stolt avInterference har mye å være stolt avInterference har mye å være stolt avInterference har mye å være stolt avInterference har mye å være stolt avInterference har mye å være stolt avInterference har mye å være stolt avInterference har mye å være stolt avInterference har mye å være stolt avInterference har mye å være stolt av
Standard

Opprinnelig lagt inn av Harriet Vane, her.

Du må ha en bolle som er veldig mye større enn kjelen. Jeg har gjerne en stålbolle med 10 cm større radius enn kjelen. Bollen skal ikke være ned i vannet noe særlig, synes jeg. Det blir nesten alltid bra bærnes [sic] her.

Jeg gjør og det, jeg vanndamper den liksom, men det må være stålbolle hvis det skal funke optimalt mtp rett temperatur.
Jeg har forresten aldri prøvd juksevarianten og kjenner litt på at jeg nok kanskje skal prøve det.

Gammel 05-04-11, 20:02   #34
Malama
Bør lage seg en tittel selv

Malama sin avatar

Medlem siden: Jul 2009
Hvor: Sunnmøre!
Malama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt av
Standard

Opprinnelig lagt inn av Karina, her.

Jeg lager en superenkel fløtesaus. En boks fløte, en buljongterning kokes opp. Jevner med brun maizena jevner. Enkelt og greit

En tur på kjøkkenet bekreftet det jeg trodde.

Buljongterningene våre er fra... TORO!

Gammel 05-04-11, 20:08   #35
Dixie Diner
Nymotens gammeldags

Dixie Diner sin avatar

Hvor: Stavanger
Dixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Neket, her.

Smelting av sjokolade er jo mye enklere i mikroen da.

Jepp, jeg smelter alltid sjokolade i en glassbolle i mikroen, tar ca. 2 minutter og blir så bra atte.

Gammel 05-04-11, 20:11   #36
Toffskij
kamerat

Toffskij sin avatar

Blogginnlegg: 694
Toffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Hvilken styrke smelter dere sjokolade på? Jeg tør lissom ikke å hive sjokolade i mikroen. Jeg ser for meg stakkars forkullede sjokoladeskjeletter.

“Do you find it easy to get drunk on words?"
"So easy that, to tell you the truth, I am seldom perfectly sober.”
(Dorothy L. Sayers, Gaudy Night)
Toffskij er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 05-04-11, 20:27   #37
Nenne
Introvert optimist

Nenne sin avatar

Hvor: Telemark
Blogginnlegg: 202
Nenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Vannbad er virkelig ikke noe hokus pokus altså. Jeg skjønner ikke problemet.

Storesøster (juli -99), Storebror (mars -02), Lillebror (oktober -04)
Nenne er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 05-04-11, 20:32   #38
Mrs. Longbottom
Keep calm and trot on

Standard

Opprinnelig lagt inn av Nenne, her.

Vannbad er virkelig ikke noe hokus pokus altså. Jeg skjønner ikke problemet.

Ikke jeg heller, egentlig. Men samtidig ser jeg heller ikke noen grunn til å jobbe fælt med å tilegne seg vannbadskills dersom man syns det er så ille, det er jammen ikke ofte man egentlig har bruk for det, sånn i generell matlaging.

Gammel 05-04-11, 20:32   #39
Dixie Diner
Nymotens gammeldags

Dixie Diner sin avatar

Hvor: Stavanger
Dixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Toffskij, her.

Hvilken styrke smelter dere sjokolade på? Jeg tør lissom ikke å hive sjokolade i mikroen. Jeg ser for meg stakkars forkullede sjokoladeskjeletter.

Full styrke, aldri noe sjokoladeskjelett. Jeg smelter MYE sjokolade da jeg lager endel vegansk konfekt og gir i gaver osv, sjokoladen blir alltid kjempefin. Jeg bruker mest Odense 55 % kakao, tror kanskje det kommer litt an på sjokoladen. Men jeg har brukt andre også, det går knirkefritt.

Gammel 05-04-11, 20:35   #40
Tallulah
Glamorøs

Tallulah sin avatar

Blogginnlegg: 637
Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Bruker man egentlig mikroer til noe annet enn smelting og tining? Jeg prøver å skjønne hva man egentlig skal med den.

Tallulah er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 21:24.