|
|||||||
| Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier. |
![]() |
|
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
|
|
|
|
#1 |
|
Off the map.
|
Sv: Hull i ørene på jenter (igjen, men litt annet spørsmål)Det er ikke aktuelt med hull i ørene på mange år her enda heller.
|
|
|
#2 |
|
Tre små T
Medlem siden: Oct 2006
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Sv: Hull i ørene på jenter (igjen, men litt annet spørsmål)Jeg har ikke noe behov for at datteren min skal stikke hull i kroppsdelene sine, så det blir nok noen år til.Hun spurte meg for 2 år siden.Og da sa jeg at de bruker en pistol og skyter hull i øret med en nål,og at det blør. Ikke så pedagogisk,men det har ikke vært noe mer mas med det.
|
|
|
#3 |
|
Tre små T
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Sv: Hull i ørene på jenter (igjen, men litt annet spørsmål)Men hvorfor skal småjenter stikke hull i kroppsdelene sine? Det er vel noe av det jeg spør meg om. At alle andre har et holder ikke for meg.
|
|
|
#4 |
|
Bør lage seg en tittel selv
|
Sv: Hull i ørene på jenter (igjen, men litt annet spørsmål)Jeg synes det er en helt gyldig grunn så lenge det er snakk om permanente forandringer på kroppen. Hadde hun villet farge håret eller kle seg i et eller annet gyselig, hadde det vært annerledes.
|
|
|
|
#5 |
|
Men først, kaffe!
Medlem siden: Sep 2006
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Sv: Hull i ørene på jenter (igjen, men litt annet spørsmål)Jeg har sluttet å være så bastant på absolutt alle slike ting, selvsagt vil jeg ikke la jentene kle seg som nevnt over. Men jeg har etter endel andre problemer gitt etter på et par slike kjepphester, nettopp fordi de første tre årene på skolen også ble en kamp om det å passe inn for vår eldste. Hun har nok følt litt på annerledeshet i perioder, og jeg synes hun er flink og sterk oppe i alt det. Med mye innsats så har det gått seg til, og det kunne det selvsagt ha gjort uten hull i ørene også, men vi gjorde en avveining og i vårt tilfelle ble dette en av de tingene som var med å bygge jenta vår litt opp i riktig retning. |
|
|
|
|
|
#6 |
|
anglofil
Sv: Hull i ørene på jenter (igjen, men litt annet spørsmål)
Jeg forstår veldig godt de ekstra hensynene dere tok i avgjørelsen og hadde uten tvil gjort det samme
|
|
|
#7 |
|
Pauset
|
Sv: Hull i ørene på jenter (igjen, men litt annet spørsmål)Hm. Merker at jeg er fullstendig uenig i "prioriteringen". Jeg syntes gode sko er langt viktigere enn om man får hull i ørene som 7 åring eller 12 åring. Så veldig drastisk er det da ikke å ta hull i ørene? Man kan tross alt ta ut øredobbene. Er det virkelig så skjemmende med to små hull på øreflippen?? |
|
|
|
|
|
#8 |
|
maler
|
Jeg er preget av at jeg fikk nikkelallergi. Og det er faktisk ganske plagsomt. Jeg får også infeksjoner i de hullene med ujevne mellomrom. Hvilket heller ikke er direkte behagelig. Ingenting av det er veldig alvorlig, men det er så unødvendig.
|
|
|
#9 |
|
Pauset
|
Jeg har også nikkelallergi, men er lite plaget nå ettersom jeg bruker sølvsmykker. Infeksjoner har jeg aldri hatt. Har ikke hørt om så mange som har hatt det heller egentlig. Tror ikke det er så fryktelig vanlig? |
|
|
|
|
|
#10 |
|
maler
|
Smykker er det minste problemet, hovedproblemet med den nikkelallergien var jo bukseknapper og klokkereimer. Nå har jeg aldri klokke lenger og jeg bruker sjelden belter. Og er skeptisk til alt av metall som ikke er kjøpt et eller annet veldig autorisert sted. Bukseknapper er av en eller annen grunn ikke noe problem lenger, jeg merker jo at det blir mindre aktiv allergi når jeg holder meg unna alt som kan inneholde nikkel. Sminke også forresten, der er det også nikkel som klør.
|
|
|
#11 |
|
anglofil
Sv: Hull i ørene på jenter (igjen, men litt annet spørsmål)Setter stor pris på alle synspunkter som har kommet frem her. Dette er jo en individuell vurdering. Ikke blir man mye klokere å lese på nettet heller. Leger og eksperter, som påpekt i tråden her og på blandt annet denne lenken sier ofte at det overhode ikke er noe problem.
|
|
|
#12 |
|
Bedreviter
|
Jeg har akkurat samme symptomer som Katta. Det er i alle fall ikke uvanlig å ha det slik. |
|
|
|
|
|
#13 |
|
Er frisk!
|
Sv: Hull i ørene på jenter (igjen, men litt annet spørsmål)Jeg tok hull i ørene som 12-åring, fikk enorme problemer med betennelser og har ikke hull i ørene i dag. Min datter blir nok temmelig gammel før det blir aktuelt, for hun har akkurat samme eksemhud som meg.
|
|
|
|
#14 |
|
anglofil
Ja vet du det blir to helt totalt forskjellige ting for meg. Jeg synes det er stor forskjell på en 7 åring og en 12 åring, enormt stor forskjell faktisk. Om hun ønsker å gå i Converse i stedet for "fornuftig" fottøy, so be it. Det får jeg bare leve med. Samme med disse jeansene som jeg ikke fatter de klarer å ha gym med. Skulle selvfølelig ønske hun ville gå i kule gode joggesko og baggy jeans men det kan jeg leve forholdsvis godt med. Det er tross alt ikke å gjøre noe "fysisk" med kroppen hennes som å ta hull i ørene.
|
|
|
#15 |
|
Bare sær
Medlem siden: Sep 2006
Min datter er også der, vil bare ha smale bukser. Men hun klarer seg fint med jeanstights, og de er jo gode å bevege seg i også.
|
|
|
#16 |
|
ej ikke møjkets heije
|
Sv: Hull i ørene på jenter (igjen, men litt annet spørsmål)Jeg innbiller meg at jeg bor i nærheten av deg, Lisa (eller at du bodde i nærheten her før). Snuppa er 6 år, og er svært klar over at mange av venninnene har hull i ørene. Men til forskjell fra deg, så er min begrunnelse allergi.
|
|
|
|
#17 |
|
Bedreviter
|
Sv: Hull i ørene på jenter (igjen, men litt annet spørsmål)Diskusjonen ga seg umiddelbart her i huset da Frøkna spurte om det var vondt å ta hull i ørene, og jeg bekreftet at det var kjempevondt. (Det var det på meg altså, så det var ikke blank løgn heller.) |
|
|
|
|
|
#18 |
|
Har ikke tittel
Medlem siden: Nov 2006
Ja, det synes jeg faktisk er en utrolig dårlig grunn til å nekte jenta di hull i ørene. |
|
|
|
|
|
#19 |
|
anglofil
Jeg ville selvfølelig ikke ha nektet en voksen person eller et eldre barn hull i ørene fordi jeg personlig synes det var stygt. Men jeg synes en 7 åring fortsatt er såpass liten at jeg kan mene og bestemme om hun får hull i ørene. Det er vel der grensen går for meg, og jeg anser 7-8 åringer som forholdsvis små barn.
|
|
|
#20 |
|
Glamorøs
|
Det er ikke selve hullingen som gir nikkelallergi, men langvarig eksponering for nikkel gir større sjans for nikkelallergi. Det er ikke en myte, du kan lese mer om det på Astma og Allergiforbundets sider. Grunnen til at kvinner er mer utsatt for nikkelallergi er nettopp på grunn av smykkebruken er høyere enn hos menn. Selvsagt kan det trigges av andre ting også, som f.eks. å gå med en metallklokke hver eneste dag. Grunnen til at det linkes til hull i ørene er at man da ofte går med smykker intill svært tynn hud, hver eneste dag. Bukseknapper ligger svært sjelden inntil huden hver eneste dag.
Desverre stemmer ikke dette. Jeg reagerer på sølv, gull og kirurgisk stål. Mengdene er under enn viss grense, men de er ikke nødvendigvis fullstendig borte. I tillegg har man da importerte smykker.
|
![]() |
|
|