|
|||||||
| Hjem og utstyr Hus, hage, utstyr, design mm. |
![]() |
|
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
|
|
|
|
#3 |
|
Frafallen
Medlem siden: Mar 2008
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Sv: Dekorativt, stor tre i hagen - tips?
Never!
Det er jo et snøhøl. Ikke at det plager meg, når Graveduden kommer og måker meg fri hver gang det faller en smule hvit shait.
Great minds etc.
|
|
|
#4 |
|
Passiv
|
Sv: Dekorativt, stor tre i hagen - tips?Jeg har et kastanjetre. Det slipper kastanjene sine på bakken etterhvert. |
|
|
|
#6 |
|
Hertuginne
|
Sv: Dekorativt, stor tre i hagen - tips?Jeg ville ikke gått for lønn, for lønneblad er enormt svære og tar mye tid å fjerne. :BTDT:
|
|
|
#7 |
|
På vei
Medlem siden: Sep 2006
Sv: Dekorativt, stor tre i hagen - tips?Hvor stort tre er aktuelt da? Hestekastanje kan bli stort, rundt 20 m høyt under gode forhold. Du må tenke på hvordan det blir med et så stort tre, bladfelling, sol og skygge, hvor nært huset det kommer, osv. |
|
|
|
|
|
#8 |
|
Har bakt søte kaker
|
Sv: Dekorativt, stor tre i hagen - tips?
Jepp, for bladene finner veien overalt, spesielt oppå taket og i takrenner og nedløp så alt går tett og og og..
|
|
|
#9 |
|
Har bakt søte kaker
|
Sv: Dekorativt, stor tre i hagen - tips?Store blader er enklere å rake enn små blader, men de tar så inni hampen mye plass i kompost/bladhaug/whatever man har til råtnende blader.
|
|
|
#10 |
|
Frafallen
Sv: Dekorativt, stor tre i hagen - tips?Vi har god plass, treet skal stå 4-5 m fra veien og gårdsplassen, og 15 meter øst for huset. Så det tåler litt høyde og bredde. Det vil ikke engang kaste skygge på naboen før i 20-21-tiden på kvelden, om ca 28 år.
|
|
|
#11 |
|
Frafallen
Sv: Dekorativt, stor tre i hagen - tips?Snømagnolia, kanskje?
|
|
|
#12 |
|
Bør lage seg en tittel selv
|
Sv: Dekorativt, stor tre i hagen - tips?Jeg hadde en duftskjærsmin i den førforrige hagen min som var utrolig flott. Schvær, den var vel 3-4 meter høy og 2 meter på tvers. Busk, altså, ikke tre. Men jeg tror den tok "noen" år på å bli sånn. |
|
|
|
|
|
#13 |
|
X First Lady
Sv: Dekorativt, stor tre i hagen - tips?Jeg er vokst opp med Rosehagtorn og måtte derfor plante et selv da vi fikk hage. Ikke så mye raking kreves om høsten. Sist redigert av Michelle : 15-05-11 kl 21:22. |
|
|
|
|
|
#14 |
|
Bør lage seg en tittel selv
Medlem siden: Oct 2006
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Sv: Dekorativt, stor tre i hagen - tips?Kastanjetre og blodbøk er veldig fine trær! Kastanjen blomstrer jo på våren, har tett bladverk og slipper de store, fine bladene på høsten som er enkle å rake bort. Og blodbøk er en fest å se på, men søpler litt mer.
|
|
|
#15 |
|
navnet sjemmer ingen
Sv: Dekorativt, stor tre i hagen - tips?Blodbøk. Ingen trær slår den. |
|
|
|
|
|
#16 |
|
Travelt opptatt
|
Sv: Dekorativt, stor tre i hagen - tips?Metasequoia, Cercidiphyllum, Ginkgo og Platanus er trær jeg skal ha hvis jeg noen gang får en diger hage. Det er slekter som har overlevt i veldig mange millioner år (levde samtidig som dinosaurene). Metasequoia er en av de ytterst få artene som er beskrevet som et fossil FØR man fant den i levende live.
|
|
|
#18 |
|
Superaktiv
![]() ![]() |
Sv: Dekorativt, stor tre i hagen - tips?Hjertetre |
|
|
|
|
|
#19 |
|
Frafallen
Sv: Dekorativt, stor tre i hagen - tips?Jeg bor i feil klimasone.
You can't trust girls. When I get a girlfriend I am not going to tell her where I live or work. Sist redigert av Mauser : 05-05-11 kl 23:11. |
|
|
|
![]() |
|
|