Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Hjem og utstyr

Dekorativt, stort tre i hagen - tips?

Hjem og utstyr Hus, hage, utstyr, design mm.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 05-05-11, 09:14   #1
Mauser
Frafallen
 
Mauser sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2008
Innlegg: 5.288
Mauser har en fantastisk fremtidMauser har en fantastisk fremtidMauser har en fantastisk fremtidMauser har en fantastisk fremtidMauser har en fantastisk fremtidMauser har en fantastisk fremtidMauser har en fantastisk fremtidMauser har en fantastisk fremtidMauser har en fantastisk fremtidMauser har en fantastisk fremtidMauser har en fantastisk fremtid
Standard

Dekorativt, stort tre i hagen - tips?

Vi trenger et tuntre. Det er plass til et stort et, 10-15 meter eller mer, og det skal stå i herdighetssone H4 i sandig næringsfattig jord (bjørk, furu, gran vokser og trives, så det er ikke helt ille).

Hva er fint? Vi tenker hengepil, vripil, kanskje blodbøk, eller noe helt annet. Apeskrekk blir antakelig nedstemt.

Forslag med bilder mottas!

__________________
You can't trust girls. When I get a girlfriend I am not going to tell her where I live or work.

Sist redigert av Mauser : 06-05-11 kl 08:21. Årsak: Økt høyde.
Mauser er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 05-05-11, 09:22   #2
Appelsin
Søt og rar
 
Appelsin sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2008
Hvor: Bergen
Innlegg: 10.648
Blogginnlegg: 260
Appelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Dekorativt, stor tre i hagen - tips?

Jeg bidrar med bilder. Herdighet og sånt får du finne ut av selv

Japansk kirsebær (ved Lille Lungegårdsvann i Bergen)


Lønn

__________________
2012, 2007 og 2004
Appelsin er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 05-05-11, 09:23   #3
ElinM
På vei
 
ElinM sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 3.976
ElinM er kulere enn de flesteElinM er kulere enn de flesteElinM er kulere enn de flesteElinM er kulere enn de flesteElinM er kulere enn de flesteElinM er kulere enn de flesteElinM er kulere enn de flesteElinM er kulere enn de flesteElinM er kulere enn de flesteElinM er kulere enn de flesteElinM er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Dekorativt, stor tre i hagen - tips?

Selv drømmer jeg om et Magnoliatre, men de er ikke all verdens herdig. H4 går kanskje hvis det får stå på et lunt sted. Ellers syns jeg alle de du selv nevnte er gode kandidater. Kan prydeple eller prydkirsebær være alternativer? Både de og Magnolia er riktblomstrende. (Jeg er litt opptatt av trær som blomstrer mye.)

ElinM er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 05-05-11, 09:24   #4
Appelsin
Søt og rar
 
Appelsin sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2008
Hvor: Bergen
Innlegg: 10.648
Blogginnlegg: 260
Appelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Dekorativt, stor tre i hagen - tips?

Jeg synes i utgangspunktet hengepil er veldig fint, men når jeg googlet bilder, så fant jeg hovedsakelig veldig digre trær som egentlig så litt dustete ut. Liksom skjegg som har tatt helt av.
Men bladverket er jo nydelig - luftig, på en måte.

__________________
2012, 2007 og 2004
Appelsin er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 05-05-11, 09:32   #5
Left
Passiv
 
Innlegg: n/a
Standard

Sv: Dekorativt, stor tre i hagen - tips?

Jeg har alltid ønsket meg Rosehagtorn - blir kanskje ikke 8 m. høy, men den er utrolig dekorativ.

Blodlønn er et godt alternativ.

  Svar med sitat
Gammel 05-05-11, 09:53   #6
Hot Lips
kissable
 
Hot Lips sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2010
Innlegg: 3.694
Hot Lips er virkelig godt liktHot Lips er virkelig godt liktHot Lips er virkelig godt liktHot Lips er virkelig godt liktHot Lips er virkelig godt liktHot Lips er virkelig godt liktHot Lips er virkelig godt liktHot Lips er virkelig godt liktHot Lips er virkelig godt liktHot Lips er virkelig godt likt
Standard

Sv: Dekorativt, stor tre i hagen - tips?

Vi er veldig glad i vår blodbøk. Utrolig vakkert når sola skinner på bladene. Men den blir diger, og bladene som må rakes er mange.

__________________

Hot Lips er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 05-05-11, 09:55   #7
Albertine
Passiv
 
Innlegg: n/a
Standard

Sv: Dekorativt, stor tre i hagen - tips?

Blodbøk er verdens vakreste tre, og jeg må innrømme at jeg nesten var på gråten da jeg oppdaget at byens største eksemplar plutselig var saget ned og borte.

  Svar med sitat
Gammel 05-05-11, 10:05   #8
m^2
Bør lage seg en tittel selv
 
m^2 sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 13.929
Blogginnlegg: 122
m^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Dekorativt, stor tre i hagen - tips?

Hengepil blir fort veldig, veldig, veldig høy. Eller ikke fort da, men den blir veldig høy med årene. Og det tar ikke _så_ lang tid heller.

m^2 er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 05-05-11, 10:06   #9
Pepper Lemon
Peppy!
 
Pepper Lemon sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 10.569
Blogginnlegg: 253
Pepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Dekorativt, stor tre i hagen - tips?

Jeg er veldig glad i kastanjetrær, de vi ser i Bygdøy Allé m.m.



Eiketrær kan også være fantastisk vakre, men det er mulig det tar 50 år før de får den skikkelige looken.

Pepper Lemon er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 05-05-11, 10:06   #10
m^2
Bør lage seg en tittel selv
 
m^2 sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 13.929
Blogginnlegg: 122
m^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Dekorativt, stor tre i hagen - tips?

Og med det kulde/snøhølet der du bor er lurer jeg på om det ville vært lurt å tenke H5 ift pyntetrær altså, hvis de er av den litt sarte typen. Hvertfall så lenge det ikke skal stå i le, og det skal det jo ikke

m^2 er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 05-05-11, 10:19   #11
ElinM
På vei
 
ElinM sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 3.976
ElinM er kulere enn de flesteElinM er kulere enn de flesteElinM er kulere enn de flesteElinM er kulere enn de flesteElinM er kulere enn de flesteElinM er kulere enn de flesteElinM er kulere enn de flesteElinM er kulere enn de flesteElinM er kulere enn de flesteElinM er kulere enn de flesteElinM er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Dekorativt, stor tre i hagen - tips?

Det høres kanskje ikke så spennende ut, men hva med fagerrogn, eller vanlig rogn? Dette sies om fagerrogn:" Fagerrogn er lett å dyrke og lite kravfull, men trives best på et solrikt sted, gjerne åpent og vindutsatt. Der vokser den til et velformet og blomsterrikt tre på opp til 8-10 m. "

Rogn har fra gammelt av vært brukt som tuntre, og fagerrogn er en norsk spesialitet som regnes som nær truet på rødlista over utrydningstruede arter.

ElinM er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 05-05-11, 10:22   #12
Mauser
Frafallen
 
Mauser sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2008
Innlegg: 5.288
Mauser har en fantastisk fremtidMauser har en fantastisk fremtidMauser har en fantastisk fremtidMauser har en fantastisk fremtidMauser har en fantastisk fremtidMauser har en fantastisk fremtidMauser har en fantastisk fremtidMauser har en fantastisk fremtidMauser har en fantastisk fremtidMauser har en fantastisk fremtidMauser har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Dekorativt, stor tre i hagen - tips?

Kastanje eller hestekastanje er jo også en mulighet:



__________________
You can't trust girls. When I get a girlfriend I am not going to tell her where I live or work.
Mauser er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 05-05-11, 10:24   #13
Kanina
Sviiisj!!
 
Kanina sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2008
Hvor: Enga
Innlegg: 12.939
Blogginnlegg: 836
Kanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Dekorativt, stor tre i hagen - tips?

Kastanjetrær er fantastiske. Men ta med muligheten for høstlig luftangrep i beregningen, da.

__________________

Kanina er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 05-05-11, 10:32   #14
GydaG
lider av tastleksi
 
GydaG sin avatar
 
Medlem siden: May 2009
Hvor: På landet
Innlegg: 5.978
Blogginnlegg: 44
GydaG er kulere enn de flesteGydaG er kulere enn de flesteGydaG er kulere enn de flesteGydaG er kulere enn de flesteGydaG er kulere enn de flesteGydaG er kulere enn de flesteGydaG er kulere enn de flesteGydaG er kulere enn de flesteGydaG er kulere enn de flesteGydaG er kulere enn de flesteGydaG er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Dekorativt, stor tre i hagen - tips?

Hengepil er veldig fine trær altså, og ved å klippe ned og holde styr på dem blir de fantastisk flotte og ikke nødvendigvis så høye. Mine foreldre har en i hagen som har vokst kanskje en halvmeter på 15 år, og den er ikke høyere enn at en voksen kan stå oppreist under krona, og som sommeren gjennom er et yndet sted for ungene i familien. Det er ikke få pikniker og lekstunder som har foregått under den.

__________________
2003 2010 2012
It's not only only, but but.
We have to take in nourishment, expel waste and inhale enough oxygen to keep our cells from dying. Everything else is optional!
GydaG er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 05-05-11, 10:37   #15
Pepper Lemon
Peppy!
 
Pepper Lemon sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 10.569
Blogginnlegg: 253
Pepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Dekorativt, stor tre i hagen - tips?

Mauser har brukt ignore-knappen på meg!

Pepper Lemon er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 05-05-11, 10:38   #16
Slettet bruker
Passiv
 
Innlegg: n/a
Standard

Sv: Dekorativt, stor tre i hagen - tips?

Jeg har et kastanjetre. Det slipper kastanjene sine på bakken etterhvert.

Jeg er veldig forelsket i de der med svartrøde blader som jeg trodde het blodeik - er det de som er blodbøk? Det er nydelig. Må jo bli rålekkert hos deg?

  Svar med sitat
Gammel 05-05-11, 10:39   #17
Palmen
Trøtt
 
Palmen sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 10.228
Blogginnlegg: 178
Palmen har en fantastisk fremtidPalmen har en fantastisk fremtidPalmen har en fantastisk fremtidPalmen har en fantastisk fremtidPalmen har en fantastisk fremtidPalmen har en fantastisk fremtidPalmen har en fantastisk fremtidPalmen har en fantastisk fremtidPalmen har en fantastisk fremtidPalmen har en fantastisk fremtidPalmen har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Dekorativt, stor tre i hagen - tips?

Kastanje, lønn eller blodbøk.

__________________
2006 - 2012 - 2012
Palmen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 05-05-11, 10:39   #18
m^2
Bør lage seg en tittel selv
 
m^2 sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 13.929
Blogginnlegg: 122
m^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Dekorativt, stor tre i hagen - tips?

Opprinnelig lagt inn av Pepper Lemon, her.

Mauser har brukt ignore-knappen på meg!

Han ignorerte meg og, reagerte ikke engang på negativ ordbruk om stedet han bor

m^2 er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 05-05-11, 10:41   #19
Pepper Lemon
Peppy!
 
Pepper Lemon sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 10.569
Blogginnlegg: 253
Pepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Dekorativt, stor tre i hagen - tips?

Opprinnelig lagt inn av m^2, her.

Han ignorerte meg og, reagerte ikke engang på negativ ordbruk om stedet han bor

Min var mer demonstrativ, han brukte til og med samme bilde som meg.

Pepper Lemon er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 05-05-11, 10:43   #20
Adrienne
Hertuginne
 
Adrienne sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Østlandet
Innlegg: 18.473
Blogginnlegg: 40
Adrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Dekorativt, stor tre i hagen - tips?

Jeg ville ikke gått for lønn, for lønneblad er enormt svære og tar mye tid å fjerne. :BTDT:

__________________
Å dra nytte av gode råd krever større visdom enn å gi dem. John Churton Collins
Adrienne er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar


Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 03:09.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no