|
|||||||
| Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier. |
![]() |
|
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
|
|
|
|
#1 |
|
godtemonster
Medlem siden: Feb 2007
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Sv: Hvordan tåler/takler du smerte?Jeg har alltid ment at jeg har høy smerteterskel, men da jeg fødte minstemann uten smertestillende og i raskeste laget, var det eneste jeg fikk sagt: "Minn meg på at jeg aldri mer skal skryte av å ha høy smerteterskel!" |
|
|
|
|
|
#2 |
|
Prematurmamma
|
Sv: Hvordan tåler/takler du smerte?Fødselssmerter - No problem
|
|
|
|
#3 |
|
Halloen!
Medlem siden: Mar 2008
Sv: Hvordan tåler/takler du smerte?Jeg synes det der er vanskelig å svare på i og med at man aldri kan vite hvor vondt man selv har i forhold til andre. Jeg tror jo at jeg tåler smerte bra, i og med at jeg sjelden tar paracet ved. mens-smerter f.eks. Vet mange andre som doper seg ned ved slike smerter, men det kan jo like gjerne være at de faktisk har større smerter enn det jeg har. |
|
|
|
|
|
#4 |
|
Bør lage seg en tittel selv
|
Sv: Hvordan tåler/takler du smerte?
|
|
|
|
|
|
#5 |
|
intro
|
Sv: Hvordan tåler/takler du smerte?Det kommer veldig an på hvor smertene sitter, og om jeg er vant til dem og vet hva det er. Klart jeg ville opplevd det som veldig mye verre hvis noe var dritvondt og jeg ikke ante om det var farlig eller ikke.
|
|
|
|
#6 |
|
Leser
|
Sv: Hvordan tåler/takler du smerte?Jeg har fått tilbakemeldinger fra helsepersonell at jeg tåler smerte bra. Jeg tror nok ikke bare det er individavhengig, det har nok mye med hvor "høy" man er på adrenalin også. Under første fødselen begynte de å bli engstelig for barnet, og det veltet inn leger i fullt operasjonsutstyr (det viste seg i samtale etterpå at dette skjedde midt i et vaktskifte, så det var derfor de sto og hang, ikke fordi det var så akutt), og da ble jeg så redd at alt av smerte bare forsvant.
|
|
|
#7 |
|
Originala
|
Sv: Hvordan tåler/takler du smerte?Jeg er superpysete for alt som heter smerte, men jeg aner ikke om det er rent fysiologisk, mangel på selvidisiplin, kombinasjon mellom disse eller noe helt annet. Og genetisk kan en vel si at det er, enten det er den ene eller andre årsaken. |
|
|
|
|
|
#8 |
|
|
Sv: Hvordan tåler/takler du smerte?Fødslene mine åpnet øynene mine for sammenheng mellom psyke og opplevd smerte i hvertfall. Etter en "god" beskjed fra jordmor om fremdrift i åpning, gikk jeg "knips" fra å føle meg døden nær av smerte til å få masse krefter og ikke kjenne smerte i det hele tatt. |
|
|
|
|
|
#9 |
|
navnet sjemmer ingen
Medlem siden: Sep 2006
Sv: Hvordan tåler/takler du smerte?I tenårene hadde jeg veldig sterke menssmerter. I ettertid har jeg jo funnet ut at de på det verste var som fødselsmerter, men det visste jeg ikke da. Nå har heldigvis menssmertene gitt seg. |
|
|
|
|
|
#10 |
|
maler
|
Sv: Hvordan tåler/takler du smerte?Det er vanseklig å svare på. Rier for eksempel, tåler jeg godt. Men jeg vet ikke om det er fordi riene mine er lettere/mindre vonde enn endel andre sine eller om jeg takler smertene bedre. Å vrikke ankelen er helt lammende vondt en liten stund, så blir det håndterbart. Jeg er usikker på hva som er smertehåndtering og hva som er mindre opplevd smerte når man diskuterer slike ting, derfor er det vanskelig å svare på.
|
|
|
#11 |
|
Erfaren nok
|
Ja, det er litt sånn for meg og tror jeg.
|
|
|
#12 |
|
Usedvanlig begavet
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Telemark
Sv: Hvordan tåler/takler du smerte?Tannsmerter er jeg ekstrent pysete for, så der må jeg har plenty av bedøvelse. Andre typer "normal" smerte tåler jeg greit, og etter drøyt 20 år med konstant vondt i ett ledd, blir litt smerte en del av hverdagen.
|
|
|
#13 |
|
lider av tastleksi
|
Sv: Hvordan tåler/takler du smerte?Nå lever jeg med ganske konstante smerter, og tar ikke noe smertestillende for det da jeg ikke tåler det. Smertestillende gir meg som regel enda mer smerter og da mister de på en måte poenget. Jeg føler selv at jeg takler smertene ganske greit, selv om jeg til tider griner og forbanner hele kroppen. Det er dog mest hvis jeg feks er ute blant folk og oppdager at jeg ikke klarer å komme meg hjem igjen ved egen maskin. Mulig det egentlig er mest stoltheten som verker da altså.
|
|
|
#14 |
|
Medlem siden: Jul 2009
Jeg tror også at redsel/usikkerhet relatert til smertene kan forsterke opplevelsen av smertene i ganske stor grad, og det merker jeg på meg selv også. Jeg har hatt noen store blodpropper i et par-tre halsvener og de gjorde så vondt at jeg ikke greide å sitte/ligge i ro (selv Ketorax tok kun smertetoppene og jeg har vanligvis god effekt av 1g Paracet), men jeg trodde smertene skyldtes muskelknuter så jeg var ikke redd mens det stod på. Ved en senere anledning fikk jeg på nytt vondt i samme område, bare at det også strålte ut fra brystet og da både jeg og legene mistenkte emboli ble min opplevelse av smertene ganske forsterket. |
|
|
|
|
|
#15 |
|
På farten igjen
Medlem siden: Sep 2007
![]() |
Det tror jeg du har helt rett i. Når jeg relaterer det du sier til egen smerte, innser jeg at smertetaklingen min er bedre dersom jeg vet hvorfor jeg har vondt. Smerte jeg ikke ser noen hensikt med irriterer meg forøvrig mer enn smerte som har en funksjon.
Nå hadde jeg riktignok en fødsel jeg knapt tør snakke høyt om fordi ingen tror meg. Men da mannen og jeg satte oss i bilen på vei til sykehuset med førstemann i magen, var det for å få noe å sove på. Jeg hadde menssmerter/kramper som ikke ga seg, og hadde igangsetting neste morgen så jeg stresset fordi jeg følte jeg ikke fikk samlet energi til den forestående fødselen. Da vi kom på sykehuset insisterte jordmor på ta en sjekk før jeg skulle få noe sove på, og mens mannen lo høyt da jordmor utbrøt at jeg hadde 9cm åpning og bare en kant igjen ble jeg helt forvirret
|
|
|
#16 |
|
Yes, we can!!
|
Sv: Hvordan tåler/takler du smerte?Jeg har blitt bedre med årene, tror jeg. Og takler egentlig ganske greit alt jeg vet går over.
|
|
|
#17 |
|
Introvert textrovert
|
Sv: Hvordan tåler/takler du smerte?I følge mamma tåler jeg visst masse smerte. Det var visst erfaringen hennes av meg som barn.
Guttene 02 og 05. On n'aime que ce qu'on ne possède pas tout entier. Sist redigert av Karamell : 23-05-11 kl 15:08. |
|
|
|
|
|
#18 |
|
Yes, we can!!
|
Sv: Hvordan tåler/takler du smerte?Barna mine er forresten VELDIG forskjellige med dette. Med eldste holdt vi på å dra hjem fra legevakten da vi ver der med beinbruddet hans, for "han ser da ikke ut til å ha SÅ vondt", som mannen sa. Han kan også blåse av skikkelig kraftige vepsestikk (noe som IKKE er bra, for han er allergisk, og SKAL hjem og få Zyrtec når han blir stukket, men han bare glemmer stikket med en gang, og tenker ikke mer over det).
|
|
|
#19 |
|
Mother of Dragons
|
Sv: Hvordan tåler/takler du smerte?Det er forskjell på smerteterskel og tålegrense.
|
|
|
#20 |
|
Tidsklemma
|
Gode poenger Esme!
|
|
![]() |