|
Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier. |
![]() |
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
![]() |
#1 |
Erfaren nok
|
![]() Hvordan tåler/takler du smerte?Jeg innbiller meg at det må være forskjeller på det.
![]() |
#2 |
www.bomulls.no
|
![]() Sv: Hvordan tåler/takler du smerte?Smerte er i utgangspunktet subjektivt og varierer fra person til person av ulike årsaker vil jeg påstå - mye er nok både tillært eller et resultat av opplevelser i barndom og senere i livet, men at det også kan være genetisk skal man ikke se bort fra. Noen har jo også lidelser som gjør at smertereseptorene er nedsatt og de er kanskje ikke i stand til å føle smerte i det hele tatt. Og ja, man kan nok til dels trenes i det vil jeg tro. Smerten er ikke nødvendigvis noe mindre, men man takler det ulikt.
![]() |
#3 |
Personlig pessimist
|
![]() Sv: Hvordan tåler/takler du smerte?Tilbakemeldingen fra leger og tannlege er at jeg tåler smerte forbausende godt. Men selv kjenner jeg at smerter som type rier tåles langt bedre enn gjentatte stikk. Jeg føder heller uten bedøvelse flere ganger til, enn å få satt inn flere hjertestartere i lokalbedøvelse. Synd at det kun ligger an til mer av sistnevnte.
![]() |
![]() |
#4 |
Tidsklemma
|
![]() Sv: Hvordan tåler/takler du smerte?jeg vet ikke. Jeg tror folk har ulik smerteterskel og opplever smerte på veldig ulik måte. Jeg selv har oppdaget høyere smerteterskel etter siste fødsel, og det var faktisk ganske høy fra før også.
![]() |
#5 |
Bør lage seg en tittel selv
Medlem siden: Sep 2007
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: Hvordan tåler/takler du smerte?Noen typer smerter venner man seg jo til, som feks migrene. Jeg vet hvordan det er, og takler det greit. Nye typer smerter på uvante steder føles værre ut enn gode gamle og kjente. Sånn er det i alle fall for meg. |
![]() |
![]() |
![]() |
#7 |
Nymotens gammeldags
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Stavanger
![]() Sv: Hvordan tåler/takler du smerte?Godt spørsmål. Selv er jeg usedvanlig pinglete og må alltid ha 300 bedøvelsessprøyter hos tannlegen før han i det hele tatt får nærme seg munnen min med et bor. Og jeg har aldri sydd annet enn "der nede" før og tror jeg hadde valgt å gå rundt med et åpent sår fremfor å sette ei sprøyte der eller sy uten. Hyl! Jeg er superpinglete på kroppsgreier altså. Tåler virkelig ingenting.
![]() |
#9 |
Medlem siden: Sep 2007
![]() Sv: Hvordan tåler/takler du smerte?
Jeg gidder ikke å går rundt med murren migrene, jeg tar piller. Men det er mest fordi det kan varer i evigheter vis jeg ikke får dempet det. |
![]() |
![]() |
![]() |
#10 |
Erfaren nok
|
![]() Sv: Hvordan tåler/takler du smerte?Da jeg fikk bedøvelsessprøytene i hånden så var det jo vondt. Jeg synes jo det, men jeg vet jo at det er en smerte som går over ganske fort. Og den har en funksjon. Derfor så klarer jeg liksom stenge den litt ute.
![]() |
#11 |
Erfaren nok
|
![]() Sv: Hvordan tåler/takler du smerte?Forøvrig har jeg en kropp som responderer dårlig på smertestillende også, uten at jeg aner om det har en sammenheng.
![]() |
#12 |
Helt vanlig
|
![]() Sv: Hvordan tåler/takler du smerte?Tja jeg vet ikke. Jeg takler kanskje ulike typer smerter ulikt.
![]() |
#13 |
Prematurmamma
|
![]() Sv: Hvordan tåler/takler du smerte?Fødselssmerter - No problem
![]() |
![]() |
#14 |
|
![]() Sv: Hvordan tåler/takler du smerte?Jeg tåler smerte bra, har jeg skjønt. |
![]() |
![]() |
![]() |
#15 |
Halloen!
Medlem siden: Mar 2008
![]() Sv: Hvordan tåler/takler du smerte?Jeg synes det der er vanskelig å svare på i og med at man aldri kan vite hvor vondt man selv har i forhold til andre. Jeg tror jo at jeg tåler smerte bra, i og med at jeg sjelden tar paracet ved. mens-smerter f.eks. Vet mange andre som doper seg ned ved slike smerter, men det kan jo like gjerne være at de faktisk har større smerter enn det jeg har. |
![]() |
![]() |
![]() |
#16 |
I mål
|
![]() Sv: Hvordan tåler/takler du smerte?Jeg er pinglete på smerter jeg ikke vet hva skyldes, og det er fordi jeg ikke er vant til å ha vondt noe sted, og straks bekymrer meg veldig og grubler og lurer og tror det verste. |
![]() |
![]() |
![]() |
#17 |
intro
|
![]() Sv: Hvordan tåler/takler du smerte?Det kommer veldig an på hvor smertene sitter, og om jeg er vant til dem og vet hva det er. Klart jeg ville opplevd det som veldig mye verre hvis noe var dritvondt og jeg ikke ante om det var farlig eller ikke.
![]() |
![]() |
#18 |
Leser
|
![]() Sv: Hvordan tåler/takler du smerte?Jeg har fått tilbakemeldinger fra helsepersonell at jeg tåler smerte bra. Jeg tror nok ikke bare det er individavhengig, det har nok mye med hvor "høy" man er på adrenalin også. Under første fødselen begynte de å bli engstelig for barnet, og det veltet inn leger i fullt operasjonsutstyr (det viste seg i samtale etterpå at dette skjedde midt i et vaktskifte, så det var derfor de sto og hang, ikke fordi det var så akutt), og da ble jeg så redd at alt av smerte bare forsvant.
![]() |
#19 |
passer i nissedrakt
|
![]() Sv: Hvordan tåler/takler du smerte?Forventet smerte av typen vondt ve å ta tatoveringer eller hos tannlegen plager meg ikke. De kroniske smertene jeg lever med, gjør iblant utrolig vondt så ille at jeg kan gråte av det, men stort sett takler jeg de greit. Rismerter derimot... de takler jeg IKKE spesielt godt, også jeg som trodde jeg hadde høy smerteterskel.... |
![]() |
![]() |
![]() |
#20 |
Lykkelig 3barnsmor:)
Medlem siden: Mar 2009
Hvor: Vestfold
![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: Hvordan tåler/takler du smerte?Jeg tåler smerte veldig bra og tannlegen min spurte (på tull) om jeg drev med selvpining..jeg borer uten bedøvelse hvis det ikke er store hull i framtenna.
![]() |
|
|