|
Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier. |
![]() |
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
![]() |
#21 |
Yes, we can!!
|
![]() Sv: Besteforeldre som ikke passerJeg forstår godt at man kan ønske seg besteforeldre som har kapasitet og lyst til å være masse sammen med barnebarna sine. Både for barnepassen sin del, men også, selvsagt, for barna sin del. Tid med besteforeldrene mine er noen av mine beste barndomsminner.
![]() |
#22 |
Yes, we can!!
|
![]() Sv: Besteforeldre som ikke passerOg så er det veldig lurt å bygge seg et hygge-og-nytte-nettverk, for eksempel med andre barnehageforeldre. Der dere etterhvert kan ha små venner på overnatting, og sende deres egne på overnatting en annen gang. Noen som har lyst til å ha med deres barn hjem på besøk en ettermiddag, og der dere inviterer med dere hjem deres barn en annen gang.
![]() |
#23 |
Erfaren
Medlem siden: May 2011
Hvor: Østlandet
![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: Besteforeldre som ikke passerHer er det meste sagt, men for min del tenker jeg at problemet deres er at dere har besteforeldre dere føler ikke bryr seg. |
![]() |
![]() |
![]() |
#24 |
Personlig pessimist
|
![]() Sv: Besteforeldre som ikke passerBesteforeldre er like forskjellige som mennesker ellers. Vi har tre besteforeldrepar (jeg har dobbelt sett svigerforeldre), der det ene paret stiller som barnevakter om det trengs, mens de to andre ikke har passet barna våre så mye som et sekund.
Sist redigert av Niobe : 23-05-11 kl 22:07. |
![]() |
![]() |
![]() |
#25 |
En, av to-tre
Medlem siden: Apr 2011
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: Besteforeldre som ikke passerJeg tror på mange måter den enkleste måten å overleve småbarnsperioden på er å akseptere at det er dere som har fått barn, ikke familien deres og ikke vennene deres. Barna er deres ansvar, om venner og familie vil passe dem i blant er det bonus. Vi har hatt en frihelg uten unger siden eldstemann ble født for snart 13 år siden, det er helt greit. Vi kunne sikkert skaffet oss mer om det hadde vært om å gjøre - men vi har i grunn valgt å ha ungene med på det meste. Heldigvis har vi min svigerfar i nærheten, og han er behjelpelig med å se etter ungene en time eller tre en gang i blant sånn at vi får logistikken til å gå i hop når jobb, aktiviteter og livet forøvrig kolliderer. |
![]() |
![]() |
![]() |
#26 |
Absolute Beginner
|
![]() Sv: Besteforeldre som ikke passerDet kan jo være mange grunner til at besteforeldre ikke ønsker å være barnevakt, men jeg synes det er trist om de ikke viser interesse for barnebarna. Det er realt nok å ikke orke å passe småbarn i timesvis, men det går fint an å vise interesse for barna likevel. |
![]() |
![]() |
![]() |
#27 |
Passiv
|
![]() Sv: Besteforeldre som ikke passerBarnevakt er luksus. |
![]() |
![]() |
#28 |
Superaktiv
Medlem siden: Jun 2009
![]() ![]() |
![]() Sv: Besteforeldre som ikke passerJeg er enige i at man ikke kan forvente at besteforeldre skal passe barnebarn, men likevel synes jeg det er rart at de ikke vil bruke tid på barnebarna, litt synd faktisk. Vi er kjempeheldige og har begge sett besteforeldre innen 30min på hver sin kan av byen og de har ham mer enn gjerne og helt ærlig så synes jeg kanskje det er litt rart at de ikke kan stille opp en gang imellom. |
![]() |
![]() |
![]() |
#29 |
Står på egne ben
Medlem siden: Sep 2006
![]() Sv: Besteforeldre som ikke passerFor meg så høres det helt normalt ut at besteforeldre ikke stiller opp og passer unger. Ungene går kanskje i barnehage? Skaff dere et annet nettverk med foreldre fra barnehagen og dere kan bytte på ungene ved behov for en kveld fri? Ta vare på kvelden etter at ungene har lagt seg og sett av tiden til bare dere og lag litt god mat for eksempel? |
![]() |
![]() |
![]() |
#30 |
Superbasinella
|
![]() Sv: Besteforeldre som ikke passer
Hvor står det at besteforeldrene ikke vil se barnebarna? Jeg trodde problemet var at de ikke ville passe dem, ikke det at de ikke ville se dem. En ganske stor forskjell spør du meg. |
![]() |
![]() |
![]() |
#31 |
har tatt seg sammen
|
![]() Sv: Besteforeldre som ikke passerBarnevakt og dedikerte besteforeldre er en luksus som er urettferdig utdelt. Vi er heldige og har besteforeldre som stiller opp, men som i de første årene bodde langt unna: 13 mil og 13 mil og en flytime unna. Gutta fikk innimellom en helgetur til de som bodde nærmest. Da kjørte vi halveis for overlevering, og alle koste seg.
![]() |
#32 |
Bør lage seg en tittel selv
|
Enig. Og jeg synes ikke det er så grusomt, det krever litt overskudd å passe andres barn, selv om det er barnebarn (vil jeg tippe, har ikke egne barnebarn).
![]() |
![]() |
#33 |
ull-lue
Medlem siden: Oct 2008
Hvor: Akershus
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Min mor er ikke den flinkeste til å stille opp i forhold til barnebarna sine, så jeg kan skjønne at det føles sårt. Det er ikke bare det at man kan trenge en barnavakt i ny og ne, men også et ønske om at barna skal ha et godt forhold til sine besteforeldre.
![]() |
#34 |
Medlem siden: Sep 2007
![]() Sv: Besteforeldre som ikke passerJeg hadde ikke funnet "noen andre" som barnevakt hvis ikke besteforeldre og søsken kunne stilt opp nå og da. Da hadde vi ikke hatt noen til å passe gutta. |
![]() |
![]() |
![]() |
#35 |
Personlig pessimist
|
![]() Sv: Besteforeldre som ikke passerIngen som sier det er bare-bare. Men, man kan sette seg ned å være lei for alt som ikke er slik man skulle ønske, eller man kan forsøke å gjøre noe med det? Vi ønsket oss et sterkt og tett nettverk rundt oss og barna. Vi har jobbet hardt for å få dette til, og nå nyter vi "fruktene" av det arbeidet. Det gir oss så mye, både barna og oss voksne.
![]() |
![]() |
#36 |
ihuga feminist
Medlem siden: Jan 2010
Beklager at jeg var utydelig. Jeg mente vel "se barnebarn" som i "treffe dem for å bli kjent med dem og ha litt med dem å gjøre". Det er også mulig jeg tolket Wishmasters "Vi forstår på måten de svarer på at de overhodet ikke har lyst." litt mer negativt enn det var ment?
![]() |
#38 |
Medlem siden: Jan 2011
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Nei, det er ikke bare, bare. Vi har ingen besteforeldre som stiller. Hun er nå syv år og har ikke vært der mer enn en natt og da var det krise fordi mannen min var i en trafikkulykke. Nå har vi etter mye "arbeid" fått det til. Hun er som sagt syv, og først nå har vi mulighet til barnevakt, dette i form av en mamma i en vennefamilie, da bytter vi tjenester, vi får barnevakt, og vi hjelper de med noe annet. |
![]() |
![]() |
![]() |
#39 |
frakoblet
|
Her er jeg uenig med deg. Som du sier har man ingen rett til å kreve hjelp, men jeg syns godt man har rett til å være sår over at besteforeldre ikke stiller opp for barn og barnebarn. Så absolutt. Jeg forventer faktisk at man i en familie stiller opp for hverandre, og jeg kan ikke for mitt bare liv forstå at besteforeldre ikke gidder å passe barnebarna en sjelden gang. Virkelig ikke.
![]() |
#40 |
Medlem siden: Sep 2007
Med mindre det er spesielle omstendigheter av noe slag, så er jeg helt enig med deg i dette. |
![]() |
![]() |
![]() |
|
|