Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon

Hvordan kan man misbruke en politiattest?

Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 26-05-11, 21:38   #21
shute
prokrastinator

shute sin avatar

Medlem siden: Feb 2009
shute har mye å være stolt avshute har mye å være stolt avshute har mye å være stolt avshute har mye å være stolt avshute har mye å være stolt avshute har mye å være stolt avshute har mye å være stolt avshute har mye å være stolt avshute har mye å være stolt avshute har mye å være stolt avshute har mye å være stolt av
Standard

Sv: Hvordan kan man misbruke en politiattest?

Haha, herlig. Har du flere politistasjoner å velge i, kanskje?

Gammel 26-05-11, 21:42   #22
allium
Bare sær

allium sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
allium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg fikk politiattest etter tre-fire dager i fjor sommer, uten noe annet enn søknadsskjema. Samme distrikt som Mei, men annen type jobb.

Forget your perfect offering, there is a crack in everything, that's how the light gets in.
allium er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 26-05-11, 21:45   #23
Mei
Har fått viljen sin

Mei sin avatar

Blogginnlegg: 397
Mei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtid
Standard

Kanskje det er jobben det er noe "galt" med. Krever noen typer jobber mer utfyllende attest kanskje?

Mannen skal forøvrig også ha sånn attest nå, og han strever også. Han var imidlertid lur nok til å ringe først slik at han slapp å få det fine standardbrevet.

Mei er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 26-05-11, 21:51   #24
Karamell
Introvert textrovert

Karamell sin avatar

Blogginnlegg: 287
Karamell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg bare leverer skjemaet jeg får fra barnehagene og får en underskrift av politidamen (ja det er alltid en dame) i infoskranken. Lett som en plett, men kjedelig å måtte ned dit for hvert ringevikarsted.

Karamell er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 26-05-11, 21:53   #25
Mei
Har fått viljen sin

Mei sin avatar

Mei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtid
Standard

Men hva kan grunnen være til at de er så vanskelige å få/skal makuleres/må behovsdokumenteres?

Gammel 26-05-11, 22:01   #26
Malama
Bør lage seg en tittel selv

Malama sin avatar

Medlem siden: Jul 2009
Hvor: Sunnmøre!
Malama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt av
Standard

Er det ikke egentlig slik at det er krav for å få den, for å beskytte oss? altså for at ikke "hvemsomhelst" skal kunne kreve den, f.eks da altså arbeidsgivere som ikke har noe som helst krav på det, men som kunne finne på å si "du får ikke jobben uten", dersom det ikke var noe krav til hvorfor vi måtte få den?

Altså, nå kan vi jo med loven i hånd svare "det er ikke mulig", men uten denne loven så hadde arbeidsgivere kunnet presse ansatte, f.eks?

Gammel 26-05-11, 22:07   #27
Mams
er grønn og fin.

Mams sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Akershus
Blogginnlegg: 8
Mams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtid
Standard

Kjenner jeg gruer meg allerede for å fornye min politiattest.
Når jeg fikk OSl kortet for litt over 4 år siden ordnet jobben alt, men det kortet må fornyes hvert 5 år og da må vi ordne med politiattest selv.

Den er vel bare gyldig i 3 mnd mener jeg å huske.

Gammel 26-05-11, 22:15   #28
Lucifer
Skummelt distré...

Lucifer sin avatar

Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Norge
Lucifer er populærLucifer er populærLucifer er populærLucifer er populærLucifer er populær
Standard

Når jeg skulle ha politiattest, skrev jeg ut søknadskjema på nettet som daglig leder i idrettsforeningen signerte og jeg sendte den inn og mottok noen dager senere politiattesten i postn. Viste den frem og beholdt den selv. Det var egentlig ganske enkelt. Trengte ingen annen dokumentasjon enn signaturen. Jeg er oppmann på et håndballag med mindreårige jenter.

Ingenting er umulig, det tar bare litt lenger tid!
Lucifer er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 26-05-11, 22:47   #29
Mei
Har fått viljen sin

Mei sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Malama, her.

Er det ikke egentlig slik at det er krav for å få den, for å beskytte oss? altså for at ikke "hvemsomhelst" skal kunne kreve den, f.eks da altså arbeidsgivere som ikke har noe som helst krav på det, men som kunne finne på å si "du får ikke jobben uten", dersom det ikke var noe krav til hvorfor vi måtte få den?

Altså, nå kan vi jo med loven i hånd svare "det er ikke mulig", men uten denne loven så hadde arbeidsgivere kunnet presse ansatte, f.eks?

Kanskje det?

Kanskje jeg må levere attesten personlig bare for å få spurt om akkurat dette?

Gammel 27-05-11, 18:06   #30
MsM
Har fått nytt nick

MsM sin avatar

Hvor: Nittedal
Blogginnlegg: 220
MsM er virkelig godt liktMsM er virkelig godt liktMsM er virkelig godt liktMsM er virkelig godt liktMsM er virkelig godt liktMsM er virkelig godt liktMsM er virkelig godt liktMsM er virkelig godt liktMsM er virkelig godt liktMsM er virkelig godt likt
Standard

Opplysninger fra straffesaksrgisteret er definert som sensitive personopplysninger og skal behandles deretter.
Jeg synes i grunn ikke det er så rart, jeg.
Har man blitt straffedømt og sonet sin straff skal man i prisnippet vøre ferdig med forholdet. I noen tilfeller gis imidlertid arbeidsgiver tilgang til å kreve en politiattest eller uttømmende politiattest. Dette er ikke noe som er åpent for alle som føler for det og synes det er kjekke opplysninger å ha om sine ansatte, men for de yrkesgruppene der dette ansees som relevant. Grunnen til at det er såpass strengt er at man vil være sikker på at kun de som har myndighet til å be om en politiattest faktisk gjør det.

MsM er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 27-05-11, 18:10   #31
MsM
Har fått nytt nick

MsM sin avatar

Hvor: Nittedal
Blogginnlegg: 220
MsM er virkelig godt liktMsM er virkelig godt liktMsM er virkelig godt liktMsM er virkelig godt liktMsM er virkelig godt liktMsM er virkelig godt liktMsM er virkelig godt liktMsM er virkelig godt liktMsM er virkelig godt liktMsM er virkelig godt likt
Standard

Det er jo litt derfor det nå også har kommet en innstramming i forskriften til Sikkehetsloven som skal redusere mulighet for å gjennomføre unødvendige personkontroller i forbindelse med sikkerhetsklareringer.
Dersom vi skal be om sensitive personopplysninger i et arbeidsforhold skal vi ha gode grunner for det, rett og slett.

MsM er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 27-05-11, 18:52   #32
Kanina
Sviiisj!!

Kanina sin avatar

Medlem siden: Jan 2008
Hvor: Enga
Blogginnlegg: 841
Kanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtid
Standard

Opprinnelig lagt inn av MsM, her.

Opplysninger fra straffesaksrgisteret er definert som sensitive personopplysninger og skal behandles deretter.
Jeg synes i grunn ikke det er så rart, jeg.
Har man blitt straffedømt og sonet sin straff skal man i prisnippet vøre ferdig med forholdet. I noen tilfeller gis imidlertid arbeidsgiver tilgang til å kreve en politiattest eller uttømmende politiattest. Dette er ikke noe som er åpent for alle som føler for det og synes det er kjekke opplysninger å ha om sine ansatte, men for de yrkesgruppene der dette ansees som relevant. Grunnen til at det er såpass strengt er at man vil være sikker på at kun de som har myndighet til å be om en politiattest faktisk gjør det.

Ja, nettopp. Er det også slik at enkelte straffbare forhold ikke skal opplyses om hvis det er en politiattest for arbeid med barn? At det bare er forhold som er relatert til overgrep/vold og andre alvorlige ting, og at politiet derfor trenger å vite nøyaktig hva attesten skal brukes til, og at en attest som sier at du ikke har misbrukt barn ikke sier noe om resten av rullebladet ditt? Nå tror jeg bare at jeg synser litt.

Kanina er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 27-05-11, 18:58   #33
Elise
Ute av drift

Elise sin avatar

Medlem siden: Nov 2007
Elise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtid
Standard

Det står igrunn greit forklart her. https://www.politi.no/tjenester/politiattest/

Gammel 27-05-11, 19:16   #34
allium
Bare sær

allium sin avatar

allium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Kanina, her.

Ja, nettopp. Er det også slik at enkelte straffbare forhold ikke skal opplyses om hvis det er en politiattest for arbeid med barn? At det bare er forhold som er relatert til overgrep/vold og andre alvorlige ting, og at politiet derfor trenger å vite nøyaktig hva attesten skal brukes til, og at en attest som sier at du ikke har misbrukt barn ikke sier noe om resten av rullebladet ditt? Nå tror jeg bare at jeg synser litt.

Ja, den er rettet mot det du trenger den til. Det står ingenting om barn på min.

Forget your perfect offering, there is a crack in everything, that's how the light gets in.
allium er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 27-05-11, 19:17   #35
Mei
Har fått viljen sin

Mei sin avatar

Standard

Det kjennes litt bedre nå som jeg vet det er for å beskytte meg det er så vanskelig.

Gammel 27-05-11, 19:25   #36
GydaG
lider av tastleksi

GydaG sin avatar

Medlem siden: May 2009
Hvor: På landet
Blogginnlegg: 44
GydaG er kulere enn de flesteGydaG er kulere enn de flesteGydaG er kulere enn de flesteGydaG er kulere enn de flesteGydaG er kulere enn de flesteGydaG er kulere enn de flesteGydaG er kulere enn de flesteGydaG er kulere enn de flesteGydaG er kulere enn de flesteGydaG er kulere enn de flesteGydaG er kulere enn de fleste
Standard

Opprinnelig lagt inn av Mei, her.

Det kjennes litt bedre nå som jeg vet det er for å beskytte meg det er så vanskelig.

GydaG er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 06:39.