|
|||||||
| Skravleforum Forum for skravletråder. Forumet vil bli ryddet med jevnlige mellomrom og gamle tråder bli slettet. Innleggstelleren er ikke på her. |
![]() |
|
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
|
|
#21 |
|
Bør lage seg en tittel selv
Medlem siden: Aug 2008
Hvor: Foran pc-en
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Sv: Båndtvang?
Akkurat i veikanten vet jeg ikke, men benyttes bioposer er det vel egentlig ikke noe problem at det slenges inn i skau etc. der ingen ferdes.
|
|
|
#22 |
|
Medlem siden: Aug 2008
Hvor: Foran pc-en
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
For meg virker det også som mange i praksis også mener at i perioden det ikke gjelder, så kan hunden springe løs overalt. Reglene er imidlertid at man skal ha hunden under kontroll, og det politiet sa i lokalavisen her da var at i praksis betydde det at i områder hvor det ellers ferdes folk, f.eks. gater, gangstier, turstier etc, så var det også der nødvendig å ha hunden i bånd og at man ellers skulle ha den "under kontroll".
|
|
|
#23 |
|
På lukket avdeling
|
Sv: Båndtvang?Vår hund løper fritt i hagen, og ellers to områder når vi går tur. Det ene området er det ikke båndtvang nettopp for dette formålet, det andre er veldig oversiktlig så hvis det kommer noen så ser vi de på veldig god avstand og kan rope henne inn før de er nær nok. Hun hører alltid. Hun er også løs hvis vi er på tur, særlig på vinteren med scooter og har bål osv, men da er vi som regel sammen med bare andre som liker hunder. Ellers er hun i bånd eller i hundegård, alltid. Foruten når hun er på jakt, da er hun selvsagt også løs, ellers kunne hun vel ikke gjort jobben sin. Det er jo da ikke båndtvang på henne der, ikke ved rypetellinger hun hjelper med for staten osv heller.
|
|
|
#24 |
|
Trademark: Imperfection
Medlem siden: Feb 2008
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Ja, men nå har vi en jakthund som jeg kommer til å la løpe i skogen i høst, nar jeg er sikker på at jeg har kontrollen og det ikke er fuglereir.
|
|
|
#25 |
|
Halloen!
Medlem siden: Mar 2008
Hva hvis jeg går på tur i skogen? Så lenge hunden er løs, kan du ikke være hundre prosent sikker på at det ikke dukker et menneske opp bak en haug og at du får ropt hunden tilbake før den rekker å skremme mennesket og/eller å snuse på det. De båndløse hundeeierne jeg møter har jo kontroll over hunden, men jeg tror ikke de tenker på at en løs hund likevel kan være til sjenanse. |
|
|
|
|
|
#26 |
|
På lukket avdeling
|
Sv: Båndtvang?Under jakt er det ikke båndtvang for jakthunder i områder det jaktes.
|
|
|
#27 |
|
50 & somewhat fab
Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Nordpå
For meg er faktisk dette noe av det mest problematiske, nettopp fordi hundeeieren "har kontroll" i den forstand at h*n vet at hunden kommer når h*n roper - men det betyr ikke alltid at h*n ser hunden hele tida, og for meg er det fullstendig uinteressant om hunden adlyder når den blir ropt etter hvis den først har rukket å nærme seg meg uten at eieren ser det (f.eks. fordi h*n er rundt en sving). Hvis man sier noe om det, får man vanligvis de vanlige flosklene om at "han er jo så snill" og "han kommer alltid når jeg roper". So what; jeg hater like mye at hunder kommer mot meg uansett.
|
|
|
#28 |
|
Type R ;)
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Nord
Sv: Båndtvang?Vi har en turvei nedofor oss. Den er lang,og står skilt med "båndtvang" Hele Rana har egentlig båndtvang,på offentligeplasser.Men du det er mange "løs"hunde der. telte 6 stykker på 4 minutter i sta da jeg kjørte til byen,vi kjører for bi en del av området da
|
|
|
|
#29 |
|
Curlingkone
|
Sv: Båndtvang?Under båndtvangen skal man holde hunden i bånd ja. Men under jakt må nødvendigvis jakthunden få springe løs for å gjøre jobben sin.
|
|
|
#30 |
|
Dig for victory!
|
Sv: Båndtvang?Vi overholder ikke alltid båndtvangen, det gjør vi ikke, men hunden vår får aldri, aldri løpe og snuse på noen. Han går alltid i bånd der vi kan regne med å treffe folk, men det hender han får gå uten i skogen bak huset vårt. Det går en tursti der, men man treffer stort sett ingen, så av og til får han snuse litt på egen hånd. Jeg slipper ham aldri ut av syne, jeg roper ham inn om han går mer enn fem - åtte meter fra meg, da har jeg kontroll om noen skulle komme. Han merker før meg om noen kommer, så da roper jeg ham inn på plass og setter på bånd. Han er litt sky, så han tar aldri initiativ til å hilse på andre. Hadde han vært sånn som ville hilse, hadde jeg nok vært enda strengere på båndbruk (og trening). Vi praktiserer det samme i perioder uten båndtvang, bare at han får gå oftere løs da, og så får han gå (relativt) fritt andre steder enn her hjemme også.
|
|
|
|
#31 |
|
På lukket avdeling
|
Sv: Båndtvang?Poeng. Du må jo nødvendigvis Se hunden for å kunne ha kontroll.
|
|
|
#32 |
|
Trademark: Imperfection
Medlem siden: Feb 2008
|
|
|
#33 |
|
Superaktiv
Medlem siden: Aug 2009
Hvor: Vestfold
![]() ![]() |
Sv: Båndtvang?Kanskje ikke så rart at det ikke er så mange som svarer med de føringene som legges i denne tråden. Man får jo pepper om man ikke opptrer FP-korrekt:-)
|
|
|
#34 |
|
Medlem siden: Jul 2009
Hvor: Sunnmøre!
Sv: Båndtvang?Jeg er like gretten som deg på slike ting.
|
|
|
#35 |
|
Slumrende Ullteppe
|
Sv: Båndtvang?Jeg er gretten med deg.
|
|
|
#36 |
|
Nå også i farger
Medlem siden: Oct 2006
Ikke jeg i hvert fall. Min løper løs kun når vi er alene. Noen ganger har jeg sluppet løs på forspørsel, da fordi det er annen hund der, men det har fortsatt bare vært meg/oss og annen hundeeier. |
|
|
|
|
|
#37 |
|
Nå også i farger
Medlem siden: Oct 2006
Sv: Båndtvang?Er dette så stort problem, med løse hunder? Det lurer jeg på. Har selv hund og ferdes rundt på gangveier, jorder, skogen, etc. Jeg møter sjelden (aldri?) på løse hunder. Og det er mye hunder her vi bor. |
|
|
|
|
|
#38 |
|
På vei
Medlem siden: Sep 2006
Sv: Båndtvang?Jeg er gretten med dere. Storesøster var livredd hunder da hun var lita, og jeg er heller ikke særlig begeistret for dem. Da hun var yngre turte hun f.eks. ikke dra alene til lekeplassen som ligger rett ved huset vårt, for hun var redd for å møte løse hunder. Like ved her vi bor er det et friområde/liten skog med en liten lekeplass, og her kommer en del hundeeiere og slipper løs hundene sine. |
|
|
|
|
|
#39 |
|
Ringskrømt
|
Sv: Båndtvang?Jeg liker hunder, og det bryr meg ikke det spøtt å bli snust på av ivrige, snille hunder. Er hunden aggresiv, ustabil eller noget i den dur, blir saken en annen. Så jeg irriterer meg like lite over løse hunder som løse katter.
|
|
|
#40 |
|
Tidsklemma
|
Sv: Båndtvang?Når det er båndtvang så overholder vi det og bruker langline om vi går tur i skog og mark. Det har vel hendt noen få ganger at jeg kanskje har sluppet den løs, men kun når jeg har vært sikker på å ikke møte på folk og har oversikt nok til å se hunden til enhver tid. Utenfor båndtvangtiden lar jeg han imidlertid gå mer løs, men han kalles inn og går løs ved fot når det kommer folk.
|
|
![]() |
|
|