Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon > Skravleforum

Båndtvang?

Skravleforum Forum for skravletråder. Forumet vil bli ryddet med jevnlige mellomrom og gamle tråder bli slettet. Innleggstelleren er ikke på her.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 28-05-11, 12:19   #21
mrc
Bør lage seg en tittel selv

mrc sin avatar

Medlem siden: Aug 2008
Hvor: Foran pc-en
mrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt likt
Standard

Sv: Båndtvang?

Opprinnelig lagt inn av rine, her.

Ja, hvorfor folk tar seg bryet med å samle dritten i en pose for så å slenge den i veikanten, er vel egentlig verdt en egen tråd? Nei, forresten, jeg regner ikke med at det er så mange FP-ere som gjør akurat det. (Og nå var jeg ikke ironisk.)

Akkurat i veikanten vet jeg ikke, men benyttes bioposer er det vel egentlig ikke noe problem at det slenges inn i skau etc. der ingen ferdes.

Gammel 28-05-11, 12:23   #22
mrc

mrc sin avatar

Hvor: Foran pc-en
mrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt likt
Standard

Opprinnelig lagt inn av Sybil, her.

Båndtvang er en selvfølge for meg. I den perioden den gjelder. Vi passer en hund nå der dette ikke har vært gjennomført, og vi sliter med å venne den til bånd. Men slipper den ikke løs av den grunn.

For meg virker det også som mange i praksis også mener at i perioden det ikke gjelder, så kan hunden springe løs overalt. Reglene er imidlertid at man skal ha hunden under kontroll, og det politiet sa i lokalavisen her da var at i praksis betydde det at i områder hvor det ellers ferdes folk, f.eks. gater, gangstier, turstier etc, så var det også der nødvendig å ha hunden i bånd og at man ellers skulle ha den "under kontroll".

Videre har man for mange kommuner regler som ellers egentlig tilsier båndtvang hele året.

F.eks. om vedtektene her vi bor: http://dt.no/nyheter/bandtvang-hele-aret-1.3141709

Gammel 28-05-11, 12:36   #23
Maylen
På lukket avdeling

Maylen sin avatar

Medlem siden: May 2007
Hvor: På lukket avdeling
Blogginnlegg: 3
Maylen er populærMaylen er populærMaylen er populærMaylen er populærMaylen er populærMaylen er populær
Standard

Vår hund løper fritt i hagen, og ellers to områder når vi går tur. Det ene området er det ikke båndtvang nettopp for dette formålet, det andre er veldig oversiktlig så hvis det kommer noen så ser vi de på veldig god avstand og kan rope henne inn før de er nær nok. Hun hører alltid. Hun er også løs hvis vi er på tur, særlig på vinteren med scooter og har bål osv, men da er vi som regel sammen med bare andre som liker hunder. Ellers er hun i bånd eller i hundegård, alltid. Foruten når hun er på jakt, da er hun selvsagt også løs, ellers kunne hun vel ikke gjort jobben sin. Det er jo da ikke båndtvang på henne der, ikke ved rypetellinger hun hjelper med for staten osv heller.

Et par ganger har hun stukket av da, som regel når ungdommene har glemt å lukke ytterdøra.
Jeg har stor respekt for at mennesker kan være redd hunder, og uansett hvor snill en hund er, så kan du aldri være 100% sikker.

Gammel 28-05-11, 12:47   #24
Daisy
Trademark: Imperfection

Daisy sin avatar

Medlem siden: Feb 2008
Daisy er kulere enn de flesteDaisy er kulere enn de flesteDaisy er kulere enn de flesteDaisy er kulere enn de flesteDaisy er kulere enn de flesteDaisy er kulere enn de flesteDaisy er kulere enn de flesteDaisy er kulere enn de flesteDaisy er kulere enn de flesteDaisy er kulere enn de flesteDaisy er kulere enn de fleste
Standard

Opprinnelig lagt inn av mrc, her.

For meg virker det også som mange i praksis også mener at i perioden det ikke gjelder, så kan hunden springe løs overalt. Reglene er imidlertid at man skal ha hunden under kontroll, og det politiet sa i lokalavisen her da var at i praksis betydde det at i områder hvor det ellers ferdes folk, f.eks. gater, gangstier, turstier etc, så var det også der nødvendig å ha hunden i bånd og at man ellers skulle ha den "under kontroll".

Videre har man for mange kommuner regler som ellers egentlig tilsier båndtvang hele året.

F.eks. om vedtektene her vi bor: http://dt.no/nyheter/bandtvang-hele-aret-1.3141709

Ja, men nå har vi en jakthund som jeg kommer til å la løpe i skogen i høst, nar jeg er sikker på at jeg har kontrollen og det ikke er fuglereir.
Den kommer ikke til å få løpe gatelangs.

Tre stk!
Daisy er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 28-05-11, 12:51   #25
rine
Halloen!

rine sin avatar

Medlem siden: Mar 2008
rine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Ja, men nå har vi en jakthund som jeg kommer til å la løpe i skogen i høst, nar jeg er sikker på at jeg har kontrollen og det ikke er fuglereir.

Hva hvis jeg går på tur i skogen? Så lenge hunden er løs, kan du ikke være hundre prosent sikker på at det ikke dukker et menneske opp bak en haug og at du får ropt hunden tilbake før den rekker å skremme mennesket og/eller å snuse på det. De båndløse hundeeierne jeg møter har jo kontroll over hunden, men jeg tror ikke de tenker på at en løs hund likevel kan være til sjenanse.

rine er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 28-05-11, 13:14   #26
Maylen
På lukket avdeling

Maylen sin avatar

Maylen er populærMaylen er populærMaylen er populærMaylen er populærMaylen er populærMaylen er populær
Standard

Under jakt er det ikke båndtvang for jakthunder i områder det jaktes.
Det vil jo da også være ganske umulig for hunden å gjøre jobben sin i bånd.

Gammel 28-05-11, 13:21   #27
Stompa
50 & somewhat fab

Stompa sin avatar

Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Nordpå
Stompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtid
Standard

For meg er faktisk dette noe av det mest problematiske, nettopp fordi hundeeieren "har kontroll" i den forstand at h*n vet at hunden kommer når h*n roper - men det betyr ikke alltid at h*n ser hunden hele tida, og for meg er det fullstendig uinteressant om hunden adlyder når den blir ropt etter hvis den først har rukket å nærme seg meg uten at eieren ser det (f.eks. fordi h*n er rundt en sving). Hvis man sier noe om det, får man vanligvis de vanlige flosklene om at "han er jo så snill" og "han kommer alltid når jeg roper". So what; jeg hater like mye at hunder kommer mot meg uansett.

Gammel 28-05-11, 13:30   #28
Honda
Type R ;)

Honda sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Nord
Honda er et navn som alle kjenner tilHonda er et navn som alle kjenner tilHonda er et navn som alle kjenner tilHonda er et navn som alle kjenner tilHonda er et navn som alle kjenner tilHonda er et navn som alle kjenner tilHonda er et navn som alle kjenner tilHonda er et navn som alle kjenner tilHonda er et navn som alle kjenner tilHonda er et navn som alle kjenner tilHonda er et navn som alle kjenner til
Standard

Vi har en turvei nedofor oss. Den er lang,og står skilt med "båndtvang" Hele Rana har egentlig båndtvang,på offentligeplasser.Men du det er mange "løs"hunde der. telte 6 stykker på 4 minutter i sta da jeg kjørte til byen,vi kjører for bi en del av området da

I vinterferien var vi der nede å aket i en ake bakke komunnen har laget så kommer det plutselig en liten hun susene og "hopper" på snoopy. Snoopy liker hunder så lenge hun kjenner de og hun kan vele hvor nært hun vil være. Skal si at jeg ble ikke akurat hæppy av den og hun ble livredd,så eierne fikk høre noen fine ord

Gammel 28-05-11, 13:30   #29
Mjau
Curlingkone

Mjau sin avatar

Medlem siden: Nov 2008
Blogginnlegg: 2
Mjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt av
Standard

Under båndtvangen skal man holde hunden i bånd ja. Men under jakt må nødvendigvis jakthunden få springe løs for å gjøre jobben sin.

I hundeloven står det blant annet:

§ 4. Alminnelige regler om sikring av hund. Vilkår for å la hund være løs
Hunder kan være løse bare når de
a) blir fulgt og kontrollert på aktsom måte, eller
b) er forsvarlig inngjerdet på et sted som ikke er åpent for allmenn ferdsel.

Slik jeg tolker denne kan jeg ha hunden min løs i skogen så lenge jeg er aktsom og har kontroll over hunden min. Såfremt det ikke er båndtvang selvfølgelig.

Og ja, jeg har hunden min løs når forholdene tillater det.

Gammel 28-05-11, 13:41   #30
Matilda
Dig for victory!

Matilda sin avatar

Medlem siden: Sep 2009
Hvor: Østlandet
Blogginnlegg: 36
Matilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt av
Standard

Vi overholder ikke alltid båndtvangen, det gjør vi ikke, men hunden vår får aldri, aldri løpe og snuse på noen. Han går alltid i bånd der vi kan regne med å treffe folk, men det hender han får gå uten i skogen bak huset vårt. Det går en tursti der, men man treffer stort sett ingen, så av og til får han snuse litt på egen hånd. Jeg slipper ham aldri ut av syne, jeg roper ham inn om han går mer enn fem - åtte meter fra meg, da har jeg kontroll om noen skulle komme. Han merker før meg om noen kommer, så da roper jeg ham inn på plass og setter på bånd. Han er litt sky, så han tar aldri initiativ til å hilse på andre. Hadde han vært sånn som ville hilse, hadde jeg nok vært enda strengere på båndbruk (og trening). Vi praktiserer det samme i perioder uten båndtvang, bare at han får gå oftere løs da, og så får han gå (relativt) fritt andre steder enn her hjemme også.

Jeg virkelig hater å bli nedløpt av andres hunder, selv de jeg kjenner. Jeg liker ikke at andres hunder vil snuse heller. Vi gikk tur i skogen med et vennepar med hund en gang, de slapp bare hunden sin, og borte blei han. Et kvarter seinere kom han galopperende mot oss fra en helt annen retning enn han stakk, løp videre, og så samme opplegget resten av turen. Gud veit hvem han hadde løpt ned i mellomtida. Jeg var litt småsjokkert, men det nytter ikke å snakke med dem. Får ikke bikkja løpe, så er han umulig å ha i hus. Med andre ord burde de ikke hatt ham. Jeg har sagt det før, og jeg sier det igjen: De fleste hundeeiere burde ikke ha hund. Ikke jeg heller, enda min er nokså lydig og får mosjon hver dag.

(Og mens jeg først er i gang - hvorfor kan ikke folk lære bikkjene sine å ligge pent i en krok mens folk spiser? Og så ha det som en regel ved hvert måltid, så holder kanskje bikkja kjeft også? Det er liksom ikke så sjarmerende med sikkel på asjetten. Hmmm. Skinner det gjennom at jeg egentlig ikke liker hund så mye? )

Gammel 28-05-11, 13:46   #31
Maylen
På lukket avdeling

Maylen sin avatar

Standard

Poeng. Du må jo nødvendigvis Se hunden for å kunne ha kontroll.
(angående måltider, jeg er helt enig)

Gammel 28-05-11, 13:47   #32
Daisy
Trademark: Imperfection

Daisy sin avatar

Medlem siden: Feb 2008
Daisy er kulere enn de flesteDaisy er kulere enn de flesteDaisy er kulere enn de flesteDaisy er kulere enn de flesteDaisy er kulere enn de flesteDaisy er kulere enn de flesteDaisy er kulere enn de flesteDaisy er kulere enn de flesteDaisy er kulere enn de flesteDaisy er kulere enn de flesteDaisy er kulere enn de fleste
Standard

Hva hvis jeg går på tur i skogen? Så lenge hunden er løs, kan du ikke være hundre prosent sikker på at det ikke dukker et menneske opp bak en haug og at du får ropt hunden tilbake før den rekker å skremme mennesket og/eller å snuse på det. De båndløse hundeeierne jeg møter har jo kontroll over hunden, men jeg tror ikke de tenker på at en løs hund likevel kan være til sjenanse.

ja jeg skal tenke på det også. Nå bor vi midt i en skog omtrent med uante muligheter for tur. Så vi har lett for å finne et område som ikke er der allmennheten går. Jeg tenker på at hunden er til sjenanse, og jeg vil gjøre alt for å unngå at den skal være det. Men hunden MÅ få løpe litt fritt og det skal skje der jeg er nesten 100% sikker på å ikke treffe folk. Jeg har mange muligheter her! Jeg skal ikke være en hundeeier til irritasjon. :-) Nå har vi denne hunden bare til låns da, så kanskje vi ikke har den til høsten.

Tre stk!
Daisy er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 28-05-11, 14:40   #33
olena
Superaktiv

olena sin avatar

Medlem siden: Aug 2009
Hvor: Vestfold
olena er litt kulolena er litt kul
Standard

Kanskje ikke så rart at det ikke er så mange som svarer med de føringene som legges i denne tråden. Man får jo pepper om man ikke opptrer FP-korrekt:-)

Jeg har hund og hun går i bånd når det er båndtvang, i allefall 99 % av tiden. Det hender hun slippes om vi er alene på en holme, sent på kvelden på golfbanee, hvor det er meget oversiktelig, eller langt utenfor allfarvei hvor vi aldri møter folk.
Jeg har stor respekt for at folk ikke liker hunder eller er redd hunder, og da skal ikke min hund være til sjenanse for andre heller. Og derfor får hun ikke løpe løs når det er risiko for å møte andre.

Det hjelper ikke med å si at min hund er verdens snilleste, Det er ingen grunn til at andre skal få henne "på besøk" selv om jeg bare er noen meter unna og hun kommer på tilbakekalling. For det gjør min hund. Men hunder er og blir dyr, og må behandles deretter.

Skjønner at dere irritererer dere, selv om jeg selv hverken sjeneres eller noe av hunder som måtte være løse.
Og ja, jeg plukker alltid opp og irriterer vettet av meg over folk som lar dritten ligge igjen i veikanten eller grøfta. De burde ikke hatt hund om de ikke klarer å plukke opp.

Gammel 28-05-11, 14:45   #34
Malama

Malama sin avatar

Medlem siden: Jul 2009
Hvor: Sunnmøre!
Malama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt av
Standard

Jeg er like gretten som deg på slike ting.

Jeg liker ikke at fremmede hunder snuser på meg. Jeg blir engstelig da. Særlig nå om dagen. Jeg er nemlig redd fremmede hunder, samtidig går jeg daglig tur med hund, selvsagt i bånd, som har løpetid og straks forventes å ha sine fruktbare dager... Vi vil absolutt IKKE ha hval er på henne, så tanken å å måtte gå mellom.... Jeg er glad alle hundene vi møter er i bånd.

Båndtvang er båndtvang. Så vår går i bånd.

Gammel 28-05-11, 14:57   #35
Inagh
Slumrende Ullteppe

Inagh sin avatar

Blogginnlegg: 35
Inagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg er gretten med deg.

Har sjøl opplevd å være på tur med en gruppe barnehagebarn. Vi hadde akkurat dekket et hyggelig picknik-pledd, og alle barna satt og koste seg med mat. Da kommer to hunder styrtende ut fra "intet," og havnet midt i barneflokken, hvor en av dem rakk å snappe mat ut av hendene på ene ungen, før jeg fikk jagd bikkjene vekk.

Det hjalp selvsagt ikke at en av mine assistenter viste seg å ha panikkangst for hunder, så hun løp nærmest gråtende unna, og var altså ikke til videre hjelp.

Mor Inagh var ikke spesielt blid da hundeeier pent og rolig kom tuslende en god stund etterpå, og slett ikke kunne se problemet med at de to hundene løp fritt omkring, mitt i turområdet, i båndtvangstiden.

Gammel 28-05-11, 15:00   #36
Nå også i farger

Medlem siden: Oct 2006
Avatar har en fantastisk fremtidAvatar har en fantastisk fremtidAvatar har en fantastisk fremtidAvatar har en fantastisk fremtidAvatar har en fantastisk fremtidAvatar har en fantastisk fremtidAvatar har en fantastisk fremtidAvatar har en fantastisk fremtidAvatar har en fantastisk fremtidAvatar har en fantastisk fremtidAvatar har en fantastisk fremtid
Standard

Ingen hundeeiere på FP som lar hunden løpe fritt, altså?

Ikke jeg i hvert fall. Min løper løs kun når vi er alene. Noen ganger har jeg sluppet løs på forspørsel, da fordi det er annen hund der, men det har fortsatt bare vært meg/oss og annen hundeeier.

Avatar er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 28-05-11, 15:07   #37
Nå også i farger

Medlem siden: Oct 2006
Avatar har en fantastisk fremtidAvatar har en fantastisk fremtidAvatar har en fantastisk fremtidAvatar har en fantastisk fremtidAvatar har en fantastisk fremtidAvatar har en fantastisk fremtidAvatar har en fantastisk fremtidAvatar har en fantastisk fremtidAvatar har en fantastisk fremtidAvatar har en fantastisk fremtidAvatar har en fantastisk fremtid
Standard

Er dette så stort problem, med løse hunder? Det lurer jeg på. Har selv hund og ferdes rundt på gangveier, jorder, skogen, etc. Jeg møter sjelden (aldri?) på løse hunder. Og det er mye hunder her vi bor.

Avatar er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 28-05-11, 15:16   #38
ElinM
På vei

ElinM sin avatar

ElinM er kulere enn de flesteElinM er kulere enn de flesteElinM er kulere enn de flesteElinM er kulere enn de flesteElinM er kulere enn de flesteElinM er kulere enn de flesteElinM er kulere enn de flesteElinM er kulere enn de flesteElinM er kulere enn de flesteElinM er kulere enn de flesteElinM er kulere enn de fleste
Standard

Jeg er gretten med dere. Storesøster var livredd hunder da hun var lita, og jeg er heller ikke særlig begeistret for dem. Da hun var yngre turte hun f.eks. ikke dra alene til lekeplassen som ligger rett ved huset vårt, for hun var redd for å møte løse hunder. Like ved her vi bor er det et friområde/liten skog med en liten lekeplass, og her kommer en del hundeeiere og slipper løs hundene sine.

ElinM er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 28-05-11, 15:30   #39
Skremmern
Ringskrømt

Skremmern sin avatar

Hvor: Øst
Skremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg liker hunder, og det bryr meg ikke det spøtt å bli snust på av ivrige, snille hunder. Er hunden aggresiv, ustabil eller noget i den dur, blir saken en annen. Så jeg irriterer meg like lite over løse hunder som løse katter.

Gammel 28-05-11, 15:51   #40
Mex
Tidsklemma

Mex sin avatar

Blogginnlegg: 461
Mex er kulere enn de flesteMex er kulere enn de flesteMex er kulere enn de flesteMex er kulere enn de flesteMex er kulere enn de flesteMex er kulere enn de flesteMex er kulere enn de flesteMex er kulere enn de flesteMex er kulere enn de flesteMex er kulere enn de flesteMex er kulere enn de fleste
Standard

Når det er båndtvang så overholder vi det og bruker langline om vi går tur i skog og mark. Det har vel hendt noen få ganger at jeg kanskje har sluppet den løs, men kun når jeg har vært sikker på å ikke møte på folk og har oversikt nok til å se hunden til enhver tid. Utenfor båndtvangtiden lar jeg han imidlertid gå mer løs, men han kalles inn og går løs ved fot når det kommer folk.

Jeg har full forståelse for folks irritasjon og ønsker ikke at min hund skal være til sjenanse for noen.

Mex er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 23:17.