|
|||||||
| Nyheter og media Forum for diskusjoner av nyheter og artikler. Husk å lenke til aktuell artikkel i første innlegg, så meddebattantene får mulighet til å sette seg inn i temaet. |
![]() |
|
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
|
|
#21 |
|
Shake it out!
|
Sv: Marte Michelet i Dagbladet: Svanger med velferdstatens undergangJeg synes definitivt det er en viktig debatt, det gjør jeg. Men jeg vet ikke helt om jeg liker vinklingen så godt. Jeg synes den rett og slett trekker den litt langt og gjør folk dummere enn det de er. Selv om det helt klart finnes de som er så dumme og enda litt til.
|
|
|
#22 |
|
Make it count!
Medlem siden: Apr 2010
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Sv: Marte Michelet i Dagbladet: Svanger med velferdstatens undergang
|
|
|
#23 |
|
Yes, we can!!
|
Og omvendt-omvendt, eller hva jeg skal si: En venninne giftet seg med en amerikaner, og da han flyttet hit regnet de med at det skulle gå like greit for ham å få jobb som for de fleste andre høyt utdannede amerikanere vi kjente. Og nei, jeg skal ikke til å fortelle at han er afro-amerikaner, selv om det ville vært en god fortsettelse på historien.
|
|
|
#24 |
|
rakkarpus
|
Kanskje, undersøkelser om folk med utenlandsk navn men som er norske har vel vist det. Men da har vel artikkelen sin misjon også da. Men ikke alltid. I Drammen er feks ordførerkandidaten for Ap 28 år og født i Iran, kom til Norge da han var 4 år. Velintegrert og er veldig populær blant sine velgere ihvertfall.
|
|
|
#25 |
|
Passiv
|
Sv: Marte Michelet i Dagbladet: Svanger med velferdstatens undergangJeg tror de fleste nordmenn har kommet langt på nær-plan. Muslimer man kjenner er ikke skumle lenger. Man tenker igrunnen ikke så mye over om Ali er sånn eller slik - det er jo bare Ali. Petter er allergisk mot melk og skal ikke ha melk, Ali er muslim og skal ikke ha svinekjøtt. |
|
|
|
#26 |
|
Yes, we can!!
|
Sv: Marte Michelet i Dagbladet: Svanger med velferdstatens undergangIne: Både FrP og NHO hevder at den norske velferdsmodellen er truet av at folk med "liten tilknytning" til Norge har rett til "våre meget lukrative trygderettigheter". FrP vil gjøre trygd vanskeligere tilgjengelig for folk som ikke er norske, selv om de har opptjent rettigheter her. Siv Jensen påstår at "en innvandrer etter bare en dag i arbeid har full rett til alle våre goder" eller hva det er hun sa.
|
|
|
#27 |
|
Prettiest mess ever seen
|
Sv: Marte Michelet i Dagbladet: Svanger med velferdstatens undergangKnis. Ine, den blir litt som den til Radio Jalla:
|
|
|
#28 |
|
Whatever, never mind
|
Sv: Marte Michelet i Dagbladet: Svanger med velferdstatens undergangMeget godt innlegg!
Nope. Barnet vil bl.a havne i sekkeposten "minoritetsspråklig" i f.eks omtale av skolen med stor andel minoritestspråklige barn. Selv om barnet også har en etnisk norsk forelder. Man må nemlig ha to etnisk norske foreldre, og helst ha aner i direkte linke tilbake til Harald Hårfagre for å være "norsk" nok.
Dette er kanskje voksne mennsker som har flyttet til Norge i voksen alder? Andre, som er født og oppvokst i Norge eller er adoptert, har ingen tilknynting til landet annet enn at opphavet er derfra. Og det er slitsomt å hel tiden måtte først og fremst være hudfargen sin. "Jammen, hvor er du fra EGENTLIG da?" |
|
|
|
|
|
#29 |
|
Glamorøs
|
Sv: Marte Michelet i Dagbladet: Svanger med velferdstatens undergangJeg tror det er naivt å tro at vi har kommet så innmari langt i Norge. Jeg syns rett og slett ikke det. Jeg opplever både USA og GB som mye mindre rasistiske og fordomsfulle jevnt over, enn Norge. F.eks. kjenner jeg en innvandrerfamilie hvor faren jobber i England, men får ikke jobb her. Kun på grunn av navn og utseende. Nordmenn er generelt lite åpne, rett og slett. Og det gjør det veldig vanskelig å bli integrert. Jeg syns den offentlige debatten er trist, fordi den er på et så utrolig smålig plan. Det handler bare om penger, penger penger. Og veldig umiddelbare penger. Den handler aldri om langsiktige mål og langsiktig utvikling, så lenge den ikke har et negativt fortegn, da er det ikke måte på hvor langt fremover man kan dra domemdagsspekulasjonene.
|
|
|
#30 |
|
|
|
|
|
|
|
|
#31 |
|
Shake it out!
|
Tja? Jeg diskuterte det med ei venninne her (45+ fra Mexico), og hun er særdeles uenig i at de er mindre rasistiske her. Hun er ganske hvit i huden, men med sort hår og brune øyne. Og hun opplevde feks å stå på en fotballkamp og heie på sønnen - på spansk - og så få beskje av Damen ved siden av at hun fikk heie på amerikansk eller pelle seg tilbake til Mexico.
|
|
|
#32 |
|
Whatever, never mind
|
Det er ikke uten grunn til at jeg følte meg veldig hjemme med en gang da jeg bodde i USA. Jeg skled rett inn da jeg ofte ble tatt for å være Hispanic eller halvt afro-amerikansk. (Stor andel Afro-Americanere eller Hispanic på skolen.) |
|
|
|
|
|
#33 |
|
Introvert optimist
|
Det er tullete sagt. Man har ingen rettigheter som minoritetsspråklig så lenge man har en norsk forelder. Mine barn får ingen opplæring i sin fars morsmål.
|
|
|
#34 |
|
Glamorøs
|
Sv: Marte Michelet i Dagbladet: Svanger med velferdstatens undergangMindy, jeg sa ikke at rasisme ikke var ikke-eksisterende i USA. Men vi skal ikke tro at vi er så veldig gode på det i Norge, sammenliknet med andre steder.
|
|
|
#35 |
|
Shake it out!
|
Jepp. Som eldstemann sier: "jeg blender inn her, mamma". Og hun gjør jo det, på en skole med 45 nasjonaliteter og venner fra hele verden, i alle farger. Det er ingen som egentlig skiller seg ut, rett og slett.
|
|
|
#36 |
|
Shake it out!
|
Det er jeg enig i.
|
|
|
#37 |
|
Yes, we can!!
|
Sv: Marte Michelet i Dagbladet: Svanger med velferdstatens undergangDet vi er eksepsjonelt dårlige til er å se at andre kan være kompetente, tror jeg. Jeg kjenner at det nesten mest provoserende med hele greia er at det jo er sløsing å ikke bruke kompetanse som er tilgjengelig. :vestlending - hater sløsing:
|
|
|
#38 |
|
Glamorøs
|
Sv: Marte Michelet i Dagbladet: Svanger med velferdstatens undergangOg det handler ikke så mye om beint ut rasisme hos menigmann heller, men den underliggende skepsisen, den ikke-inkluderende holdningene, at man syns det er vanskelig å ta kontakt med folk som ikke er som en selv, at man ikke setter seg ved bordet med foreldre som ikke snakker så godt norsk osv.
|
|
|
#39 |
|
rakkarpus
|
Men ut i fra den nye uføre-modellen må vel innvandrere ha bodd 40 år i Norge for å få full uføre-trygd også? Er det slike hodlninger hun er i mot?
|
|
|
#40 |
|
Shake it out!
|
Det er jeg helt enig i. Og man må kunne diskutere det uten at man samtidig tråkker på alle som ser "utenlanske" ut. Men det er et sårt tema og lett å trå feil. Det blir for meg helt feil at mine unger skal havne i båsen man snakker om når man snakker om at man må begrense trygderettighetene i Norge.
|
![]() |
|
|