|
|||||||
| Nyheter og media Forum for diskusjoner av nyheter og artikler. Husk å lenke til aktuell artikkel i første innlegg, så meddebattantene får mulighet til å sette seg inn i temaet. |
![]() |
|
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
|
|
|
|
#1 |
|
Passiv
|
Sv: Sykefravær i NorgeJeg er helt enig med deg Fnatten - den mest åpenbare løsningen for å "få sykefraværet ned på linje med andre land" blir jo etter dette å få flere folk ut av arbeid. |
|
|
|
#2 |
|
anglofil
Medlem siden: Oct 2006
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Sv: Sykefravær i Norge
Men er det ikke slik at flere hundre tusen mennesker i Norge er på diverse NAV tiltak men regnes som deltakere i arbeidslivet selv om NAV strent tatt er arbeidsgiver? Mange i NHO blandt annet sier jo det bare er tull når Norge skryter av lav arbeidsledighet. Hvis man tar med alle disse menneskene (over en halv million?) så ville den pene statistikken for Norge se helt annerledes ut. Og det er jo et godt poeng at det knapt kan kalles verdiskapning så lenge folk bare lønnes gjennom midertidige tiltak og på det offentlige.
|
|
|
#3 |
|
Passiv
|
Sv: Sykefravær i NorgeJeg sitter as we speak i en behagelig stol hjemme og jobber vel rundt 12-14 timer i dag tenker jeg - høygravid med bekkenløsning. Tilrettelegging er stikkordet for at jeg greier dette, hadde jeg måttet reise til kontoret hver dag så ville jeg mest sannsynlig vært sykemeldt. |
|
|
|
#4 |
|
Passiv
|
Sv: Sykefravær i Norge( |
|
|
|
#5 |
|
Passiv
|
Sv: Sykefravær i NorgeFor ordens skyld så er det ikke alltid man kan velge om man orker å gå på jobb eller ikke heller da. Men tidvis kan man det. |
|
|
|
#6 |
|
maler
|
Sv: Sykefravær i NorgeDet må da være lov som leder å være stolt av at man har greid tilretteleggingsjobben så bra at de ansatte kommer på jobb selv om de ikke greier å yte 100%! Da har man gjort en god jobb tenker jeg. Selv om det av og til vil komme en sykmelding likevel.
|
|
|
#7 |
|
Yes, we can!!
|
Sv: Sykefravær i NorgeMm. Så det er sånn for alle. Det er ikke noe man kan gjøre med tilrettelegging. Alle går på jobb så sant de kan. Det finnes ikke persilleblader eller latsabber. Det finnes nok ikke forskjell på ledere som skaper nok arbeidsglede og entusiasme til at medarbeidere strekker seg ekstra - med glede og ikke av frykt, og de som skaper et arbeidsmiljø der folk ikke har et fnugg av interesse i å gå en ekstra cm for jobben.
|
|
|
#8 |
|
... med mjuke pigger...
Medlem siden: Feb 2008
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Sv: Sykefravær i NorgeFleksibel arbeidsplass er helt klart et poeng i forhold til hvor høyt sykefraværet er. Å kunne utføre jobben sin uten å måtte være fysisk til stede gjør at man ikke smitter andre og risikerer andres sykdom. Når en har fleksitid slipper en unna masse stress og stressrelaterte problemer som kan lede til sykdom. Tipper at det redder unna en god del sykefravær.
|
|
|
|
#9 |
|
Passiv
|
Sv: Sykefravær i NorgeDet er forskjell på sykdommer også. |
|
|
|
#10 |
|
Bør lage seg en tittel selv
Medlem siden: Mar 2009
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Sv: Sykefravær i NorgeJeg kjenner dette er et sårt tema for meg nå når jeg er sykemeldt og ikke føler arbeidsplassen tillrettelegger godt nok. Jeg kunne de fleste dager nå vært et par timer på jobb, men leder har problemer om jeg ikke kan være der presis de og de timene samt vanskelig å finne arbeidsoppgaver til meg, og krever forutsigbarhet noe som er vanskelig om jeg en dag ikke klarer å gå eller kroppen svikter etter kort tid på morgenen. |
|
|
|
|
|
#11 |
|
ræv med ører
Medlem siden: Oct 2006
Dette synes jeg er et viktig poeng, og helt klart noe som drar opp sykefraværet. I min forrige jobb var jeg sykmeldt store deler av begge svangerskapene. Hadde det vært en mulighet for meg å komme når jeg orket hadde ikke sykefraværet vært 100% i fire/fem måneder. Men jeg hadde en jobb der sjefen MÅTTE vite om jeg kom kl. 0600 eller ikke, for å kunne sette inn vikar, så jeg kunne ikke bare vente å se an formen. Det var heller ikke en jobb hvor det var andre arbeidsoppgaver å ta seg til hvis man ikke kunne gjøre den opprinnelige jobben, så det var ikke noe vits å komme hvis jeg var syk deler av
|
|
|
#12 |
|
Licence to thrill
Medlem siden: Mar 2011
Hvor: sentralt Østland
Sv: Sykefravær i Norge..det er nok noen som kunne velge å gå på jobben uten å være redd for å gå på en smell. Er en del som syns "vondt i ryggen" o.l. er en diagnose som krever sykmelding. På tross av at aktivitet er påvist å være best (nå snakker jeg ikke butikkjobb o.l., nå snakker jeg en fleksibel kontorjobb med fleksibel både sjef og oppgaver). |
|
|
|
|
|
#13 |
|
Medlem siden: Mar 2009
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
|
|
|
|
|
|
#14 |
|
saftig
|
Hvorfor trekker du inn ansvar for egen helse? Ja, selvsagt er det enkelte sykdomsformer som gjør at man fint kan gå på jobb, mens andre gjør at man ikke kan det. Jeg er allergisk mot sånne grove forenklinger som du presenterer når du påstår at "man kan velge om man kan gå på jobb". Det kunne ikke ramle meg inn å være hjemme fordi jeg har litt vondt i skuldrene, som du trekker fram som eksempel.
In vino veritas Sist redigert av safran : 22-06-11 kl 21:29. |
|
|
|
|
|
#15 |
|
Gangster girl
Medlem siden: Apr 2008
Hvor: I norge
![]() ![]() ![]() ![]() |
Hvorfor? Fordi hver enkelt av oss har ansvar for egen helse. Det betyr jo bare at sjefen din kan ikke vite hva kroppen din går igjennom og at du kjenner selv at du ikke orker å dra på jobb. |
|
|
|
|
|
#16 |
|
saftig
|
Jeg skjønner bare ikke hvordan påstanden var relevant her.
|
|
|
#17 |
|
saftig
|
Jeg ser du har endret etter at jeg quotet og svarte på innlegget ditt.
|
|
|
#18 |
|
Har diplom
Medlem siden: Jun 2010
Sv: Sykefravær i NorgeDet er en spennende diskusjon. På jobbe. Min har vi 3% som mål, så langt er vi på 1,3. Men det ligger helt klart en god del flexing og hjemmekontor i de tallene. Hadde vi hatt nullvisjon som førte til at smittsomme folk (omgangssyke f eks) kom på jobb hadde jeg bytta jobb tror jeg. |
|
|
|
|
|
#19 |
|
Medlem siden: Jul 2009
Hvor: Sunnmøre!
Vi har ikke nullvisjon, likevel kommer smittsomme folk på jobb og informerer i lunsjen om at jo, de var hjemme i går fordi de hadde omgangssyke, men de sluttet å kaste opp i natt da... To dager senere ligger nestemann, som også kommer på jobb dagen etter... og sånn går det nå...
|
|
|
#20 |
|
Metallica!!
|
Jeg skryter av 0 %, men vi har ikke nullvisjon. Jeg er kjempestolt av at vi har kommet så langt selv om jeg jo vet at det kommer til å komme sykemeldinger. Grunnen er at før jeg overtok så lå mitt team øverst på statistikken, mest sykefravær av samtlige. Og nå er vi på null, og har vært det i flere måneder.
Unnskyld at jeg nå blir litt personlig mot deg, men du har faktisk plikt til å være med på å lage din egen tilrettelegging, du kan ikke bare lene deg tilbake og forvente at sjefen din skal finne på hvaslags tilrettelegging du trenger, det er det faktisk bare du som kan kjenne på.
|
![]() |
|
|