Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon > Nyheter og media

Hæ? Fra Dagbladet, og med forbehold, men jeg trodde verden hadde kommet lenger

Nyheter og media Forum for diskusjoner av nyheter og artikler. Husk å lenke til aktuell artikkel i første innlegg, så meddebattantene får mulighet til å sette seg inn i temaet.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 29-06-11, 08:33   #21
Slettet bruker
Passiv

Standard

Sv: Hæ? Fra Dagbladet, og med forbehold, men jeg trodde verden hadde kommet lenger

Opprinnelig lagt inn av Agent Scully, her.

Jeg tror dere misforstår.

Det er ikke: "Siden du er en flyfille som har sex med fremmede frivillig så kan du bare ha det så godt".

Det er: "Fordi dette er påstand-mot-påstand og fordi du ikke husker noen detaljer og fordi din oppførsel fra dagen før (impulsiv sex med en fremmed) støtter opp under mennenes forklaring om at sex skjedde frivillig, så kan vi dessverre ikke dømme dem på bakgrunn av det du sier."

All den tid de ble dømt til temmelig fete erstatningssummer så holder ikke den der mål.

Svar med sitat
Gammel 29-06-11, 08:47   #22
Slettet bruker
Passiv

Standard

Sv: Hæ? Fra Dagbladet, og med forbehold, men jeg trodde verden hadde kommet lenger

...

Sist redigert av Slettet bruker : 12-11-12 kl 11:27.
  Svar med sitat
Gammel 29-06-11, 10:40   #23
Pelle
Unik

Pelle sin avatar

Medlem siden: Apr 2008
Pelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtid
Standard

Opprinnelig lagt inn av Agent Scully, her.

Jeg tror dere misforstår.

Det er ikke: "Siden du er en flyfille som har sex med fremmede frivillig så kan du bare ha det så godt".

Det er: "Fordi dette er påstand-mot-påstand og fordi du ikke husker noen detaljer og fordi din oppførsel fra dagen før (impulsiv sex med en fremmed) støtter opp under mennenes forklaring om at sex skjedde frivillig, så kan vi dessverre ikke dømme dem på bakgrunn av det du sier."

Jeg tror også det er ment slik. Men jeg mener like fullt at det ikke er holdbart. Så hvis hun hadde lagt frem dokumentasjon på 5 halvfremmede hun hadde møtt på byen og takket nei til å ligge med uka før, så hadde det liksom veid opp for at hun hadde frivillig sex dagen før? Og kan man sammenlikne sex med en person og sex med 4 samtidig sånn uten videre???

Gammel 29-06-11, 10:51   #24
Slettet bruker
Passiv

Standard

All den tid disse mennene er dømt til å betale erstatning så er det åpenbart at et eller annet sted er det klart at de skulle skjønt at dette virkelig ikke var greit. Da burde de også vært straffet. Jeg blir helt koko av at det er ulik terskel for erstatning og straff i dette landet.

Svar med sitat
Gammel 29-06-11, 11:16   #25
Slettet bruker
Passiv

Standard

Og temmelig nøyaktig her gikk det å få noen dømt for voldtekt fra "i praksis svært vanskelig" til mye vanskeligere.

Svar med sitat
Gammel 29-06-11, 11:18   #26
Pelle
Unik

Pelle sin avatar

Pelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtid
Standard

Opprinnelig lagt inn av smilefjes, her.

All den tid disse mennene er dømt til å betale erstatning så er det åpenbart at et eller annet sted er det klart at de skulle skjønt at dette virkelig ikke var greit. Da burde de også vært straffet. Jeg blir helt koko av at det er ulik terskel for erstatning og straff i dette landet.

Ja, man kan bli koko. Men alternativene er jo
-dømme flere uskyldige fordi man senker kravene til bevis
-at det blir nesten umulig å få eratatning i ENHVER erstatningssak fordi kravene til bevis blir skyhøye (på nivå med straffesaker).

Gammel 29-06-11, 11:20   #27
Pelle
Unik

Pelle sin avatar

Standard

Og temmelig nøyaktig her gikk det å få noen dømt for voldtekt fra "i praksis svært vanskelig" til mye vanskeligere.

Hvordan kan du si det? Mener du at landets domstoler var slappere på beviskravet før og dermed dømte flere i slike saker? Har det kommet en instruks i etterkant av saken du her viser til?

I think not.

Gammel 29-06-11, 11:25   #28
Slettet bruker
Passiv

Standard

Opprinnelig lagt inn av Pelle, her.

Hvordan kan du si det? Mener du at landets domstoler var slappere på beviskravet før og dermed dømte flere i slike saker? Har det kommet en instruks i etterkant av saken du her viser til?

I think not.

Du mener at dette ikke får noen som helst virkning på at det blir enda mer vanskelig å få noen dømt for voldtekt? Gratulerer med å ha klart å bevare illusjonene godt. I praksis er voldtekt lite straffbart i Norge. Det er omtrent som å røyke hasj - du slipper stort sett unna. Etter dette blir skepsisen mot kvinner som anmelder for voldtekt enda større. Det hjelper ikke på med den rapporten som kom for litt siden heller.

Svar med sitat
Gammel 29-06-11, 11:25   #29
Kanina
Sviiisj!!

Kanina sin avatar

Medlem siden: Jan 2008
Hvor: Enga
Blogginnlegg: 841
Kanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtid
Standard

Vel, det er jo nettopp muligheten for slikt som gjør at man jo må ha et visst krav til bevisbyrden og etterforskningen, uansett om det faktisk har forekommet eller ei.

Kanina er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 29-06-11, 11:27   #30
Pelle
Unik

Pelle sin avatar

Standard

Du mener at dette ikke får noen som helst virkning på at det blir enda mer vanskelig å få noen dømt for voldtekt? Gratulerer med å ha klart å bevare illusjonene godt. I praksis er voldtekt lite straffbart i Norge. Det er omtrent som å røyke hasj - du slipper stort sett unna. Etter dette blir skepsisen mot kvinner som anmelder for voldtekt enda større. Det hjelper ikke på med den rapporten som kom for litt siden heller.

Du svarte ikke på spørsmålene mine.
Du linket til en konkret sak og skrev at DENNE saken gjorde det MYE vanskeligere å få noen dømt. Jeg tror du tar feil. Det er da ikke første gang i historien en idiot lyver på seg en voldtekt og det som verre er.

Gammel 29-06-11, 11:36   #31
Tangina
godtemonster

Tangina sin avatar

Medlem siden: Feb 2007
Tangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner til
Standard

I praksis er voldtekt lite straffbart i Norge. Det er omtrent som å røyke hasj - du slipper stort sett unna. Etter dette blir skepsisen mot kvinner som anmelder for voldtekt enda større. Det hjelper ikke på med den rapporten som kom for litt siden heller.

Desverre. Vi får håpe at noen også reflekterer over om ikke noe er galt når det er så vanskelig å få menn dømt for voldtekt at jenter kan finne på å lyve om beviser på dette viset.

Gammel 29-06-11, 11:37   #32
Slettet bruker
Passiv

Standard

Opprinnelig lagt inn av Tangina, her.

Desverre. Vi får håpe at noen også reflekterer over om ikke noe er galt når det er så vanskelig å få menn dømt for voldtekt at jenter kan finne på å lyve om beviser på dette viset.

Jepp. Som aktor sier - det er overveiende sannsynlig at denne voldtekten er helt reell.

Svar med sitat
Gammel 29-06-11, 11:40   #33
him
Leser

him sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Blogginnlegg: 5
him har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Tangina, her.

Problemet med voldtekter er at en voldtekt er en vanlig handling utført under tvang. Så vidt jeg vet er det sjeldent at det bestrides at det har foregått et samleie, det er graden av frivillighet som er stridsspørsmålet og der eksisterer det ingen tekniske bevis.

Hvilke måter mener du at man kan bruke i voldtekssaker for å vite graden av frivillighet?

Gammel 29-06-11, 11:43   #34
Pelle
Unik

Pelle sin avatar

Standard

En ting jeg tror man kan gjøre, er å prioritere etterforskning av slike saker. Avhøre de som bør avhøres, løfte dem ut av bunken, ta de tester som kan tas osv.

Gammel 29-06-11, 12:00   #35
Tangina
godtemonster

Tangina sin avatar

Medlem siden: Feb 2007
Tangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner til
Standard

Opprinnelig lagt inn av him, her.

Hvilke måter mener du at man kan bruke i voldtekssaker for å vite graden av frivillighet?

Det vil vel variere fra sak til sak og jeg har ingen kunnskap om hvordan politi og påtalemyndigheter arbeider i slike saker. I saken SF refererte til, er det snakk om en såkalt sovevoldtekt, og siden det er ulovlig å ha sex med et menneske som sover eller er bevisstløs, må vel tvilen gå på om hun faktisk har sovet eller ei. Jeg regner med at psykologiske sakkyndige vil være de rette til å uttale seg om troverdigheten i slike saker, og da bør de inn i bildet så fort som mulig. Men som sagt, detaljene i slik etterforskning vet jeg lite eller ingen ting om. Poenget mitt var at det er ille når ei jente som mener seg utsatt for voldtekt blir så desperat at hun finner på noe slikt for å sikre at gjerningsmannen blir dømt og at jeg håper det reflekteres like mye over det som at det hun har gjort er ille og ødeleggende for andre voldtektsofre. Avisartikkelen fokuserer på at det er sjokkerende at hun har løyet og hvordan gjerningsmannen er lettet over at det hele er avslørt - selve voldtekten blir nærmest redusert til en bagatell.

Gammel 29-06-11, 15:18   #36
Manitoba
Passiv

Standard

Jeg synes det er vanskelig å mene noe om denne saken når man ikke har lest hele dommen. To sitater som er tatt ut av kontekst fra en dom vil ikke gi det hele bildet av hvordan retten har vurdert bevisene.

Saker som dette må vel være noen av de aller mest kompliserte sakene bevismessig fordi det oftest er påstand mot påstand, ingen vitner og rus inne i bildet. Til syvende og sist vil resultatet ofte bero på partenes troverdighet og hvordan de har fremstått i retten.

Jeg skjønte det slik at påtalemyndigheten hadde anket saken. Det blir i så fall interessant å se hvordan lagmannsretten vurderer bevisene.

Svar med sitat
Gammel 08-07-11, 19:25   #37
Mams
er grønn og fin.

Mams sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Akershus
Blogginnlegg: 8
Mams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtid
Standard

I mine øyne så må de ha trodd på henne når hun sa det var voldtekt så lenge de må betale erstattning.
Men samtidig kan jeg forstå vanskligheten med å bevise noe så lenge hun var full og husket bare bruddstykker.
Så er det det med at hun hadde sex med 4 i fylla ikke akkurat kan sidestilles med frivillig sex med en.
Hun husket at hun gjorde motstand, og at de alle hadde sex med henne.
Det er poenget.

Det blir jo helt feil å dra inn at hun hadde frivillig sex dagen før, det er ikke det samme som at man ligger med alt og alle, jo fler jo bedre.

Slike saker gjør jo at man blir oppgitt og ikek minst at man skjønner at de som blir voldtatt ikke orker å ta opp kampen.

Når det gjelder det SF bringer på banen så er det ikke til å komem unna at noen juger på seg en voldtekt.
De burde få en streng straff synes jeg, for de ødelegger for så mange andre.
nå var det vel ikke voldtekten hun hadde juget om, men andre ting.
Men hvordan skal man kunne skille mellom hva som er sannheten og hva som er løgn når løgnene ikke akkurat er små hvite?

Gammel 08-07-11, 21:30   #38
Pelle
Unik

Pelle sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Mams, her.

I mine øyne så må de ha trodd på henne når hun sa det var voldtekt så lenge de må betale erstattning.

Erstatning betales ut hvis det er sannsynlig at det har skjedd. Straff idømmes hvis det er bevist uten rimelig grad av tvil.

Gammel 09-07-11, 00:54   #39
Polyanna
Yes, we can!!

Polyanna sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Blogginnlegg: 199
Polyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Det mest sannsynlige er jo åpenbart at dette var en voldtekt. Men det er likevel fullt mulig (om enn ikke sannsynlig) at jenta ble snydens, gjorde noe hun aldri ville gjort ellers, på stigende rus, og fikk black-out etterpå. Det var ikke mye motstand hun husket selv heller. Så lenge man ikke har hverken vitner eller tekniske bevis som kan utelukke dette hendelsesforløpet, og ikke engang jentas hukommelse er tilstrekkelig til å utelukke det, så kan man antagelig ikke dømme "uten rimelig tvil"?

Gammel 09-07-11, 08:52   #40
Slettet bruker
Passiv

Standard

Jeg mener at det ikke er riktig at man kan dømmes til å betale erstatning, men ikke til straff. Kan man idømmes erstatning så skal man ha forstått at man har gjort noe galt. Da bør man også kunne straffes.

Svar med sitat
Svar

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 07:46.