Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon > Nyheter og media

Hæ? Fra Dagbladet, og med forbehold, men jeg trodde verden hadde kommet lenger

Nyheter og media Forum for diskusjoner av nyheter og artikler. Husk å lenke til aktuell artikkel i første innlegg, så meddebattantene får mulighet til å sette seg inn i temaet.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 23-06-11, 20:32   #1
Slettet bruker
Passiv

Standard

...

Sist redigert av Slettet bruker : 12-11-12 kl 11:26.
  Svar med sitat
Gammel 26-06-11, 11:43   #2
Charlie
Licence to thrill

Charlie sin avatar

Medlem siden: Mar 2011
Hvor: sentralt Østland
Charlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt av
Standard

Sv: Hæ? Fra Dagbladet, og med forbehold, men jeg trodde verden hadde kommet lenger

Høres hårreisende ut.

Charlie er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 26-06-11, 11:48   #3
Chablis
Drømmer

Medlem siden: Dec 2006
Hvor: Ved vannet
Blogginnlegg: 22
Chablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt av
Standard

Sv: Hæ? Fra Dagbladet, og med forbehold, men jeg trodde verden hadde kommet lenger

Det høres helt vannvittig ut.
Jeg trodde også at den slags holdninger ikke var å finne i rettssystemet lenger.

Chablis er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 26-06-11, 11:52   #4
Tangina
godtemonster

Tangina sin avatar

Medlem siden: Feb 2007
Tangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner til
Standard

Ja, det er helt vanvittig. Jeg ser for meg at dommerne har diskutert saken på bagrunn av argumenter som blant annet ble brukt i den kronikken en eller annen skrev rett før denne dommen: om hvordan kvinner ikke tar ansvar for egen seksualitet når de drikker seg dritings og blir med menn hjem fra byen, husker ingen ting, men merker at de har hatt sex når de våkner, og dermed beskylder mannen for voldtekt. De gjør seg dermed selv til viljeløse objekter i stedet for handlende subjekter som har hatt sex i fylla uten å huske det etterpå. Men å gå derfra til å mene at noen må finne seg i å bli nedlagt av en hel gjeng selv om man gjør motstand fordi man hadde en one night stand dagen før, er absurd. Men man må jo håpe på at det er forhold her vi ikke vet noe om som rettferdiggjør dommen.

Gammel 26-06-11, 11:59   #5
torsk
<*(((<

torsk sin avatar

Medlem siden: Jan 2007
Hvor: Barteby
Blogginnlegg: 1
torsk har et rykte de fleste bare kan drømme omtorsk har et rykte de fleste bare kan drømme omtorsk har et rykte de fleste bare kan drømme omtorsk har et rykte de fleste bare kan drømme omtorsk har et rykte de fleste bare kan drømme omtorsk har et rykte de fleste bare kan drømme omtorsk har et rykte de fleste bare kan drømme omtorsk har et rykte de fleste bare kan drømme omtorsk har et rykte de fleste bare kan drømme omtorsk har et rykte de fleste bare kan drømme omtorsk har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg syns det er vanskelig å mene noe uten inngående kjennskap til sak og forklaringer. Men jeg merker meg at to av dem er idømt 150.000,- hver i oppreisning for å ha skjønt at kvinnen var ute av stand til å nekte dem sex og tatt fordel av det, og at det er vanskeligere å få folk straffedømt enn erstatningsdømt.

Sist redigert av torsk : 26-06-11 kl 12:17.
torsk er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 26-06-11, 12:12   #6
SpetakkelRandi
Møllspist fletthurpe

SpetakkelRandi sin avatar

Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Storybrooke
Blogginnlegg: 16
SpetakkelRandi har mye å være stolt avSpetakkelRandi har mye å være stolt avSpetakkelRandi har mye å være stolt avSpetakkelRandi har mye å være stolt avSpetakkelRandi har mye å være stolt avSpetakkelRandi har mye å være stolt avSpetakkelRandi har mye å være stolt avSpetakkelRandi har mye å være stolt avSpetakkelRandi har mye å være stolt avSpetakkelRandi har mye å være stolt avSpetakkelRandi har mye å være stolt av
Standard

SpetakkelRandi er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 26-06-11, 12:15   #7
him
Leser

him sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Blogginnlegg: 5
him har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av FarOutFishing, her.

Fire menn er frifunnet for gruppevoldtekt, på grunn av at jenta var full, og fordi hun har dårlig seksualmoral.

Grunnen til at de ble frikjent ser for meg ut å være at det ikke finnes beviser som er sterke nok til å få de dømt. Hvis vedkommende som ble utsatt ikke kan forklare seg om overgrepet eksisterer det i realiteten ingen vitner. Det er ikke en gang ord mot ord, det er noen som sier de er uskyldige i voldtekt og noen som ikke kan si imot.

Gammel 26-06-11, 13:05   #8
Slettet bruker
Passiv

Standard

...

Svar med sitat
Gammel 26-06-11, 13:07   #9
Slettet bruker
Passiv

Standard

Jo, men jeg har sittet i retten i mange nok saker til at jeg vet at det er ulovlig å ha sex med noen som er bevisstløs eller ute av stand til å motsette seg handlingen.

Da har det sikkert vært skikkelige piker - ikke sånne som ved en helt annen anledning en helt annen gang har hatt sex frivillig.

Svar med sitat
Gammel 26-06-11, 13:09   #10
Slettet bruker
Passiv

Standard

...

Svar med sitat
Gammel 26-06-11, 13:11   #11
Drømmedama
keep on dreaming

Drømmedama sin avatar

Medlem siden: Mar 2010
Drømmedama er kulere enn de flesteDrømmedama er kulere enn de flesteDrømmedama er kulere enn de flesteDrømmedama er kulere enn de flesteDrømmedama er kulere enn de flesteDrømmedama er kulere enn de flesteDrømmedama er kulere enn de flesteDrømmedama er kulere enn de flesteDrømmedama er kulere enn de flesteDrømmedama er kulere enn de flesteDrømmedama er kulere enn de fleste
Standard

Uff, dette er en guffen sak. Hvordan i huleste kan jentas tidligere seksuelle erfaringer på noen måte være med på å frita 4 menn for voldtekt - hun husker jo dessuten at hun gjorde motstand?
Jeg er redd for at den siste tids ensidige fokusering på voldtektsofferets seksualmoral og voldtektsofferets eventuelle drikkekultur vil være med på å fjerne fokuset fra selve overgrepet og overgriperen.

Drømmedama er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 26-06-11, 13:11   #12
Tangina
godtemonster

Tangina sin avatar

Medlem siden: Feb 2007
Tangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner til
Standard

Opprinnelig lagt inn av torsk, her.

Jeg syns det er vanskelig å mene noe uten inngående kjennskap til sak og forklaringer. Men jeg merker meg at to av dem er idømt 150.000,- hver i oppreisning for å ha skjønt at kvinnen var ute av stand til å nekte dem sex og tatt fordel av det, og at det er vanskeligere å få folk straffedømt enn erstatningsdømt.

Det var i hvert fall noe, men det er en pussig side ved det norske rettssystemet, det der - at man kan pålegges erstatning/oppreisning uten å ha blitt dømt skyldig.

Gammel 26-06-11, 17:40   #13
Éowyn
Whatever, never mind

Éowyn sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Blogginnlegg: 67
Éowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Vel. Denne er jo klassisk da. Det er kvinnens ansvar fordi hun ved en tidligere anledning frivillig har hatt sex. Slikt er usømmelig oppførsel, en kvinne skal ikke like sex ei heller ta initiativ. Gjør man det fortjener man å bli voldtatt. Det er en passende straff for løssluppenhet.

Det har vært artikler om kvinnesyn under voldtektssaker tidligere, men nå finner jeg de dessverre ikke igjen. Det gikk på uttalelser som "hun hadde jo så kort skjørt på", "han er jo slik en hyggelig og kjekk gutt, stakkar."

(Det kunne vært interessant å testet ut hva legdommere/jury i voldtektssaker mener om tildekking av kvinner i form av alt fra hijab til burka. Jeg bare gjetter i vei her, men noe sier meg at flertallet ville vært i mot dette. Selv om det samme ligger til grunn, nemlig synes på kvinner og seksualitet.)

Éowyn er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 26-06-11, 17:44   #14
Slettet bruker
Passiv

Standard

Det er ikke gitt at dette er et utslag av lekdommere da.
Uansett skal hun anke ser jeg. Det var bra. Jeg håper dette ordner seg i neste instans, fy flate for en holdning!

Svar med sitat
Gammel 26-06-11, 18:43   #15
Floksa
can-jur

Floksa sin avatar

Medlem siden: May 2009
Hvor: Vinterland
Blogginnlegg: 121
Floksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Dette er ikke bra, det må være faktorer som ikke kommer fram i artikkelen?

Bokhyllen er den stige, hvorved du bliver din overmanns lige - Henrik Wergeland
Floksa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 28-06-11, 21:30   #16
Agent Scully
Truth is in the x-files

Agent Scully sin avatar

Hvor: Akershus
Blogginnlegg: 584
Agent Scully har et rykte de fleste bare kan drømme omAgent Scully har et rykte de fleste bare kan drømme omAgent Scully har et rykte de fleste bare kan drømme omAgent Scully har et rykte de fleste bare kan drømme omAgent Scully har et rykte de fleste bare kan drømme omAgent Scully har et rykte de fleste bare kan drømme omAgent Scully har et rykte de fleste bare kan drømme omAgent Scully har et rykte de fleste bare kan drømme omAgent Scully har et rykte de fleste bare kan drømme omAgent Scully har et rykte de fleste bare kan drømme omAgent Scully har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg tror dere misforstår.

Det er ikke: "Siden du er en flyfille som har sex med fremmede frivillig så kan du bare ha det så godt".

Det er: "Fordi dette er påstand-mot-påstand og fordi du ikke husker noen detaljer og fordi din oppførsel fra dagen før (impulsiv sex med en fremmed) støtter opp under mennenes forklaring om at sex skjedde frivillig, så kan vi dessverre ikke dømme dem på bakgrunn av det du sier."

- Serenity now. Insanity later.
Agent Scully er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 28-06-11, 21:40   #17
Lille meg
ihuga feminist

Lille meg sin avatar

Medlem siden: Jan 2010
Lille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt av
Standard

"Problemet" er vel at man skal heller la 9 skyldige gå fri, enn å fengsle én skyldig. Det skal være hevet over enhver tvil at personen er skyldig. Slik er rettssystemet vårt bygd opp i dag.

I private søksmål er det vel bare en 50-50-avveiing. Hvem har "mest" rett.

oss ska ikkje sulke til jorda med blod!
Lille meg er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 28-06-11, 22:33   #18
safran
frakoblet

safran sin avatar

Blogginnlegg: 18
safran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Agent Scully sa det jeg ville si.

Gammel 29-06-11, 06:51   #19
Slettet bruker
Passiv

Standard

...

Svar med sitat
Gammel 29-06-11, 08:10   #20
him
Leser

him sin avatar

Blogginnlegg: 5
him har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Deri ligger muligens problemet med legdommere.

Jeg er enig i at legdommere er problematisk.

Men det er ikke kurant argumentasjon. Beviskravet er ikke nødvendigvis objektivt i slike saker.

Nei, det kommer vel blant annet an på hvilken subjektiv historie retten fester lit til. Og da spiller slike ting en rolle; hvem man er, hva man har gjort tidligere, hvor gode beskrivelser man kan gi av hva som skjedde etc

Opprinnelig lagt inn av FarOutFishing

I realiteten er det så godt som ingen som blir dømt. Selv når det finnes vitner.

OK, jeg vet ikke om noen slike saker, men jeg er jo bare interessert i juss, jeg har ingen formelle kvalifikasjoer. Kan du vise til en voldtektsak hvor det har vært uavhengige vitner og det ikke har blitt domfellelse?

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 12:00.