|
|||||||
| Nyheter og media Forum for diskusjoner av nyheter og artikler. Husk å lenke til aktuell artikkel i første innlegg, så meddebattantene får mulighet til å sette seg inn i temaet. |
![]() |
|
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
|
|
#21 |
|
prokrastinator
Medlem siden: Feb 2009
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Sv: Rettsløs på Jæren
Joa, det er sant. Om det er snakk om tvangsmessig inngripen. Det skal likevel rimelig mye til for at man vurderer barnets beste til å være en plassering. Om situasjonen er som skribenten du linker til beskriver er det vanskelig å tro at det er noe som har blitt vurdert slik i første omgang - og fått gjennom i nemnda.
|
|
|
#22 |
|
Passiv
|
|
|
|
|
#23 |
|
Passiv
|
|
|
|
|
#24 |
|
Passiv
|
Jeg er enig. |
|
|
|
#25 |
|
Elsker gamlis- godis
Medlem siden: Sep 2006
Sv: Rettsløs på JærenJeg klarer aldri mene noe om slike saker omtalt i media. I de sakene jeg kjenner flere fakta i har det ALLTID blitt femstilt ensidig og unayansert.
|
|
|
#26 |
|
prokrastinator
Selvfølgelig skal de det. Barnets beste skal være hovedprinsippet i enhver barnevernssak. Det siste jeg skrev var bare ment å si noe om hvordan man ikke kan ta et slikt utsagn som dokumentasjon for at alt er fint, sånn uten videre.
|
|
|
#27 |
|
Passiv
|
|
|
|
|
#28 |
|
Passiv
|
Sv: Rettsløs på JærenDet står ikke at mor er perfekt. Det står at gutten har hatt det vanskelig før. Så har det blitt lagt ned en innsats fra flere for å hjelpe ham og da har han fått det veldig mye bedre. Jeg tipper uten noen form for kjennskap at barnevernsaken startet mens det var ille, så har den ikke stanset da gutten fikk det bedre. Og tipper videre at det eneste problemet som var av størrelse idet omsorgsovertagelsen gikk var samværssaken. |
|
|
|
#29 |
|
Passiv
|
Jeg kjenner ihvertfall til flere tilfeller av omsorgsovertagelse hvor barnet avskjæres fra kontakt med biologisk forelder i en lengre periode i sammenheng med omsorgsovertagelsen. |
|
|
|
#30 |
|
prokrastinator
Sv: Rettsløs på JærenJeg tipper - på ca samme grunnlag - at det ville være betydelig mer opplysende å lese fylkesnemndas vedtak enn bare denne artikkelen. Jeg har til gode å se en sak om omsorgsovertakelse prosederes på at "det var ille i fjor."
|
|
|
#31 |
|
Passiv
|
Jeg har til gode å se barnevernet være oppdatert på status slik den er der og da. Det er et langsomt maskineri som bruker laaaang tid på ting. Det er ikke gitt at de har fanget opp eller lagt vekt på at det har skjedd en bedring. (Jeg har ikke noe stort grunnlag med data altså.) |
|
|
|
#32 |
|
prokrastinator
Jeg har et rimelig bra datagrunnlag, sånn personlig. Uansett er det vel litt usannsynlig at den private part har hatt en helt inkompetent advokat ute av stand til å føre relevante vitner som kunne si noe om dagens situasjon?
|
|
|
#33 |
|
Tankefull
|
Sv: Rettsløs på JærenMen uansett, så har ikke gutten det bra nå, og det bør gripes fatt i.
|
|
|
#34 |
|
Passiv
|
Sv: Rettsløs på JærenJeg blir deppa av at uansett hva folk forteller så er default at de ikke skal tros på og at systemet virker ut fra hjertevarme hensyn. Her er en kjent ekspert på menneskerettigheter ute under fullt navn og slår offentlig alarm på et barns vegne. Og feks du, Shute, tillater deg å mene at vedkommende er enten korrupt eller kunnskapsløs? Hva med å innse at denne advokaten er prisbelønnet for sin ryddighet? Og ta utgangspunkt i at det er rimelig at hun har studert denne konkrete saken før hun uttaler seg, samt spe på med å innse egen uvitenhet om denne saken og som et minimum være åpen for at dette er en riktig beskrivelse, som vi isåfall burde mene noe om? |
|
|
|
#35 |
|
prokrastinator
Jammen, hva vil du ha som respons da? Dersom dette er en riktig beskrivelse er det selvfølgelig en skrekkelig situasjon som bør gjøres noe med.
|
|
|
#36 |
|
Ser lyst på livet
|
Sv: Rettsløs på JærenEn lignende, men allikevel ikke lignende sak er Svanhild-saken, der mor tilsynelatende ble fratatt barna pga lav IQ. Det var vel bare en del av sannheten? Og saker som det gjør at man blir kritisk til ensidig "propaganda". |
|
|
|
|
|
#37 |
|
Unik
|
Sv: Rettsløs på JærenDet er vel ikkje så mange veker sidan TV2 omtalte denne saken på nyhetene. Syntes den var ille då. Den er tydeligvis verre no.
|
|
|
#39 |
|
ihuga feminist
Medlem siden: Jan 2010
Sv: Rettsløs på JærenDette framstår som ekstremt krenkende for barnet. Har man glemt Barnelovens § 31?
Gjelder denne paragrafen bare for spørsmålet om hvor barnet skal bo fast? Hvilke retningslinjer er det Barnevernet forholder seg til? For samvær for enhver pris er ikke bra, og det styrker heller ikke forholdet barn-forelder. Tvert om kan det rett og slett ødelegge tilliten barnet har - til begge foreldrene.
|
|
|
#40 |
|
ihuga feminist
Medlem siden: Jan 2010
Eh, såvidt jeg kan se her, er saken "Hvordan forhindre at Barnevernet begår overgrep". Mor-far-konflikten er etter min mening kraftig underordnet her.
|
![]() |
|
|