Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon

Henlagt etter bevisets stilling?

Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 04-07-11, 10:26   #1
Polyanna
Yes, we can!!

Polyanna sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Blogginnlegg: 199
Polyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Henlagt etter bevisets stilling?

Har politiet nedbemannet de siste årene? Det var nytt for meg.

Gammel 04-07-11, 11:38   #2
Lille meg
ihuga feminist

Lille meg sin avatar

Medlem siden: Jan 2010
Lille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt av
Standard

Opprinnelig lagt inn av Polyanna, her.

Har politiet nedbemannet de siste årene? Det var nytt for meg.

Jeg mener å ha hørt at politiet har fått tilført store ressurser de siste årene. Og at størsteparten av disse midlene har gått til å øke lønna til de som allerede er ansatt, ikke å opprette flere stillinger.

Men dette er på veldig hear-say-basis, så jeg skulle gjerne fått vite hva som er korrekt. Kan man lese dette ut av statsbudsjetter og ssb-tabeller?

oss ska ikkje sulke til jorda med blod!
Lille meg er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 04-07-11, 12:28   #3
Teofelia
Bedreviter

Teofelia sin avatar

Blogginnlegg: 391
Teofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Lille meg, her.

Jeg mener å ha hørt at politiet har fått tilført store ressurser de siste årene. Og at størsteparten av disse midlene har gått til å øke lønna til de som allerede er ansatt, ikke å opprette flere stillinger.

:

Nå vet ikke jeg om det er sant, men hvis det stemmer, så gjetter jeg på at det er den mest effektive måten de kan styrke politietaten på. Mye heller færre folk med så god lønn at de erfarne og dyktige blir i jobben sin, enn en større mengde nyutdannede som forsvinner til bedre betalte jobber med en gang de har fått erfaring nok til å kunne begynne å gjøre en god jobb.

Meg bekjent har politiyrket vært latterlig dårlig betalt i veldig mange år, og frafall har vært et stort problem.

Teofelia er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 04-07-11, 11:07   #4
Pelle
Unik

Pelle sin avatar

Medlem siden: Apr 2008
Pelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtid
Standard

Det er ønskelig at man klager på slikt (der gjerningsmann er kjent), da det setter fokus på politiets resurssituasjon. Jeg ville absolutt ha klaget.

Gammel 04-07-11, 11:21   #5
Hjertensfryd
Unik

Hjertensfryd sin avatar

Medlem siden: Dec 2006
Hvor: Casa Del Troll
Blogginnlegg: 98
Hjertensfryd er kulere enn de flesteHjertensfryd er kulere enn de flesteHjertensfryd er kulere enn de flesteHjertensfryd er kulere enn de flesteHjertensfryd er kulere enn de flesteHjertensfryd er kulere enn de flesteHjertensfryd er kulere enn de flesteHjertensfryd er kulere enn de flesteHjertensfryd er kulere enn de flesteHjertensfryd er kulere enn de flesteHjertensfryd er kulere enn de fleste
Standard

Det som og kan skje er at politiet samlar opp mange "småsaker" og lager ei større sak utav det til slutt. Slik som ho som var dum nok til å overfalle meg. Eg anmeldte det såklart. Og sidan ho hadde eit langt langt rulleblad med mange småsaker frå før av så blei det dom i saken og fengselsstraff på damen.
( eg blei overfalt på jobb, vaktane på nærmaste uteplass kom og holdt ho fast til politiet kom )

Gammel 04-07-11, 14:44   #6
Lille meg
ihuga feminist

Lille meg sin avatar

Medlem siden: Jan 2010
Lille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt av
Standard

Det jeg har hørt fra folk som jobber i Oslo-politiet, er at de rett og slett er underbemannet. Alt det er for lite folk på jobb, særlig i helgene. De jeg kjenner har ikke klaget over at lønna var lav.

Og saker som henlegges når man i realiteten har gjerningsmannen, det tenker jeg er bare dumt, både samfunnsøkonomisk og økonomisk dumt for politiet. Det er å bare skyve problemene framfor seg. For, som dere skriver, så ser det jo ofte ut til at disse begår nye lovbrudd. Og da er man jo like langt. Man må bruke tid på å henlegge sakene, for deretter å til slutt måtte kjøre saken likevel.

Og hvorfor får man til dette så ufattelig mye bedre i USA? Ikke at jeg vil ha amerikanske tilstander her i Norge, men akkurat politiet føler jeg tar mer tak der enn her i Norge. Jeg har hørt påstått at man til og med prøver å ta sykkeltyver der. Dog, jeg kjenner ikke systemet så godt, verken i Norge eller i USA, så alt her er bare vill synsing.

oss ska ikkje sulke til jorda med blod!
Lille meg er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 04-07-11, 16:48   #7
Teofelia
Bedreviter

Teofelia sin avatar

Blogginnlegg: 391
Teofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Lille meg, her.

Det jeg har hørt fra folk som jobber i Oslo-politiet, er at de rett og slett er underbemannet. Alt det er for lite folk på jobb, særlig i helgene. De jeg kjenner har ikke klaget over at lønna var lav.

Det var en større sak i Adressa for en tid tilbake, mener jeg å huske, der de skrev om alle politifolkene som flyktet fra yrket på grunn av lav lønn. Jeg tror ikke det er et oppdiktet problem, eller begrenset til bare Trondheimsregionen, for den del.

Jeg betviler ikke at de er underbemannet i tillegg.

Teofelia er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 04-07-11, 16:40   #8
Tallulah
Glamorøs

Tallulah sin avatar

Blogginnlegg: 640
Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Politiet i USA er vel enda mer underbetalt en her, og jeg tror de har mye lavere utdannelse. POliti er et mye mer lavstatusyrke enn i Norge.

Men USA er generelt gode på å sysselsette folk, og det gjør jo at man kan yte en helt annen service. I matbutikker og på Starbucks jobber det jo en dullion flere mennesker enn på samme steder i Norge.

Tallulah er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 04-07-11, 16:55   #9
Manitoba
Passiv

Standard

Problemet er også at det ikke tilføres ressurser i hele strafferettskjeden. Det hjelper ikke å ha masse politifolk ute i gatene når det er for få etterforskere og politijurister til å etterforske og påtale lovbruddene. Problemet kan faktisk bli større fordi det oppdages flere lovbrudd.

Hvis du er misfornøyd bør du klage på henleggelsen. Det er som det er sagt over her viktig å synliggjøre hvordan ressurssituasjonen er. Og det kan jo også være en eller annen bevismessig grunn til at saken er henlagt.

Svar med sitat
Gammel 09-07-11, 16:29   #10
Manitoba
Passiv

Standard

Det er vel dette som er en prosessøkonomisk påtaleunnlatelse.

Sitat:

For det andre finnes prosessøkonomisk påtaleunnlatelse etter straffeprosessloven § 70 ved konkurrens, der liten eller ubetydelig straff vil komme til anvendelse. Tanken er der at man sparer systemet for å måtte føre og vurdere bevis for forhold, som på grunn av konkurrens vil ha mindre betydning for straffutmålingen. Vilkåret for å gi prosessøkonomisk påtaleunnlatelse etter straffeprosessloven § 70 er da at ” ingen eller bare en ubetydelig straff ville komme til anvendelse”.

Men hvorfor endret de? Var det på grunn av klage fra dere? (Ser nå at du har skrevet at det gjaldt to ulike forhold)

Svar med sitat
Gammel 09-07-11, 16:31   #11
Magica
søt

Magica sin avatar

Magica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt av
Standard

Nei, vi klagde ikke. De kom seg ikke inn i samboeren min sin bil, ødela bare låsen. Tingene som ble tatt ble jo funnet hjemme hos han, så da kan de vel kanskje ikke "bevise" at han gjorde det?

Gammel 09-07-11, 17:18   #12
SpetakkelRandi
Møllspist fletthurpe

SpetakkelRandi sin avatar

Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Storybrooke
Blogginnlegg: 16
SpetakkelRandi har mye å være stolt avSpetakkelRandi har mye å være stolt avSpetakkelRandi har mye å være stolt avSpetakkelRandi har mye å være stolt avSpetakkelRandi har mye å være stolt avSpetakkelRandi har mye å være stolt avSpetakkelRandi har mye å være stolt avSpetakkelRandi har mye å være stolt avSpetakkelRandi har mye å være stolt avSpetakkelRandi har mye å være stolt avSpetakkelRandi har mye å være stolt av
Standard

Herregud, det betyr jo bare at man kan kjøre på som man vil og gjøre innbrudd osv uten å være redd for å få straff.. for alt blir henlagt.

SpetakkelRandi er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 07:10.