Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon > Nyheter og media

De trygdede velger seg FrP?

Nyheter og media Forum for diskusjoner av nyheter og artikler. Husk å lenke til aktuell artikkel i første innlegg, så meddebattantene får mulighet til å sette seg inn i temaet.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 07-07-11, 23:10   #1
Brutus_
Bør lage seg en tittel selv

Brutus_ sin avatar

Medlem siden: Nov 2008
Brutus_ er populærBrutus_ er populærBrutus_ er populær
Standard

Sv: De trygdede velger seg frp?

Opprinnelig lagt inn av Lisa, her.

Det er jo også det samme med folk i distriktene. Der har Frp ofte stor oppslutning selv om de er eneste partiet i Norge som sier rett ut at de vil kutte dramatisk i overføringene til distriktene (ikke minst landbruket). De som vil lide mest av Frp sin politikk er de som gir de stemmer. Samme med mange "på gulvet" i fagbeveglesen, Frp vil jo liberalisere det norske arbeidsmarketet som vil frata samme folkene masse goder de har i dag.

Forstå det den som kan, lenge leve dumheten. Og enig i at Marsdals bok om akkurat dette er verdt å lese.

Det kan jo tenkes at det er andre faktorer som spiller inn som er oppleves mere prekære og skremmende. Frp er jo også ideologisk sett et ja-til-EU-parti, mens det i dag sikkert er en betydelig overvekt av Schengen-hatere som støtter dem. Historisk sett også liberalistisk med brodd mot alkolovgivningen, mens nå er de i Sarons Dal i valgkampen. Konfliktlinjer endrer seg stadig oftere. Mer interessant enn Mardals moraliserende venstresidebetraktninger tror jeg det ville vært å få en sosiolog til å gjøre en kvalitativ studie på temaet. Og kanskje ville det åpne flere øyne enn vi våger skal åpnes.........

Gammel 07-07-11, 23:15   #2
Thomas
Mmm, skeptisk

Thomas sin avatar

Medlem siden: Oct 2010
Hvor: Tromsø
Thomas er populærThomas er populærThomas er populærThomas er populærThomas er populær
Standard

Jeg syns dere er voldsomt negative til frp her inne altså. De har jo fungert som garantist mot et borgerlig høyreregime i mange år nå. Syns de burde få litt kred for det.

Forhåpentligvis fortsetter dette også ved neste stortingsvalg...

Gammel 07-07-11, 23:17   #3
Irma
Ekvilist

Irma sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Blogginnlegg: 25
Irma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Brutus_, her.

Mer interessant enn Mardals moraliserende venstresidebetraktninger tror jeg det ville vært å få en sosiolog til å gjøre en kvalitativ studie på temaet.

Har du lest boka til Marsdal, Brutus? Carl I. Hagen selv støttet jo hoveddeler av Marsdal sitt budskap i FrP-koden. Jeg tviler på at han hadde gjort det dersom han kun anså det som moraliserende venstresidebetraktninger. Men det kan jo være at dine tær lettere blir ømme på FrP sine vegne enn Carl I. Hagens. Isåfall fortjener du nesten en premie!

Gammel 07-07-11, 23:41   #4
Brutus_

Brutus_ sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Irma, her.

Har du lest boka til Marsdal, Brutus? Carl I. Hagen selv støttet jo hoveddeler av Marsdal sitt budskap i FrP-koden. Jeg tviler på at han hadde gjort det dersom han kun anså det som moraliserende venstresidebetraktninger. Men det kan jo være at dine tær lettere blir ømme på FrP sine vegne enn Carl I. Hagens. Isåfall fortjener du nesten en premie!

Har ikke lest den, men kjenner budskapet. Som er opplagt som dagen er lys og natta svart. Jeg vil tippe at dersom sosialantropologi var en ikke-vestlig vitenskap, så ville man fått et mer balansert bilde. Folk som i dag ville fått merkelappen rasistisk kassadame på Notodden ville med et pennestrøk vært bærer av en særegen kultur som i møtet med et samfunn som stadig nedvurderte vedkommendes livsform og arbeidsliv som mindreverdig og et velferdsystem som en magnet for desperat global velferdsmigrasjon, komme i klinsj med den historiske lutherske arbeidsmoralen i den kulturen vedkommende befinner seg. Det er stusslig nok å vaske dassen på Dokka samfunnshus om ikke 36 prosent av inntekta skal gå til et spleiselag man ikke engang føler seg delaktig i.

Gammel 07-07-11, 23:20   #5
Brutus_

Brutus_ sin avatar

Standard

For øvrig vil jeg bare påpeke at det må oppleves ganske flaut for LO at folk på gølvet velger seg ut av fagorganisasjonen på tross av at LO er på samme lag. Det som slår meg da er at det må være noe grunnleggende som skurrer. Og det innbyr ikke akkurat til innsikt når man polemiserer med at "de vet ikke sitt eget beste". Hvem er det som setter rettighetene sine på spill? Stuepikene og callsenterfolka eller sølvskje-akademikerbarn-av-68erne i organisasjonslivet, som aldri har vasket et hotelldass?

Gammel 07-07-11, 23:27   #6
Lille meg
ihuga feminist

Lille meg sin avatar

Medlem siden: Jan 2010
Lille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt av
Standard

sølvskje-akademikerbarn-av-68erne i organisasjonslivet, som aldri har vasket et hotelldass?

Var det det beste du kunne komme opp med? Hotelltoalett? Hah! Du er ikke tørr bakom øra før du har vasket et herretoalett på en hotellbar. GRØSS OG GRU!

oss ska ikkje sulke til jorda med blod!
Lille meg er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 08-07-11, 01:13   #7
Slettet bruker
Passiv

Standard

Opprinnelig lagt inn av Thomas, her.

Jeg syns dere er voldsomt negative til frp her inne altså. De har jo fungert som garantist mot et borgerlig høyreregime i mange år nå. Syns de burde få litt kred for det.

Forhåpentligvis fortsetter dette også ved neste stortingsvalg...

Thomas - jeg elsker deg litt. Fantastisk.

For øvrig vil jeg bare påpeke at det må oppleves ganske flaut for LO at folk på gølvet velger seg ut av fagorganisasjonen på tross av at LO er på samme lag. Det som slår meg da er at det må være noe grunnleggende som skurrer. Og det innbyr ikke akkurat til innsikt når man polemiserer med at "de vet ikke sitt eget beste". Hvem er det som setter rettighetene sine på spill? Stuepikene og callsenterfolka eller sølvskje-akademikerbarn-av-68erne i organisasjonslivet, som aldri har vasket et hotelldass?

Eh - folk på gulvet er med i LO, lille venn. Mange, mange, mange. Men ikke alle. Det er igrunnen ikke noe mål heller. Jeg er arbeiderklasseunge og med. Såklart.

Svar med sitat
Gammel 07-07-11, 11:20   #8
Darth
En, av to-tre

Darth sin avatar

Medlem siden: Apr 2011
Darth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt av
Standard

De ønsker jo å kutte i trygdene. Det skal lønne seg å jobbe i større grad enn det gjør nå sånn at man ikke skal bli fristet til å bli trygdet i stedet. Jeg tror at de trygdede kan regne med mindre penger og strengere krav til aktivitet og oppmøte/meldeplikt.

Darth er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-07-11, 11:22   #9
Harriet Vane
Epikur

Harriet Vane sin avatar

Blogginnlegg: 440
Harriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg må få anbefale FrP-Koden av Magnus Marsdal. Artig bok, altså.

Gammel 07-07-11, 11:45   #10
Slettet bruker
Passiv

Standard

Jeg har begynt på frp-koden et par ganger, men konsentrasjonen strakk ikke til. Jeg tror jeg skal gi den et nytt forsøk. Jeg virkelig, virkelig forstår ikke dette greiene her. Medmindre jeg tar utgangspunkt i den siste tredjedelen av høyrevelgerne - de som aldri vil tjene på dette, men som skulle ønske de var i posisjon som tilsa at de ville det.

Svar med sitat
Gammel 07-07-11, 11:55   #11
sindrome
Boler'o?

sindrome sin avatar

Medlem siden: Jan 2007
Hvor: The edge of glory
sindrome er kulere enn de flestesindrome er kulere enn de flestesindrome er kulere enn de flestesindrome er kulere enn de flestesindrome er kulere enn de flestesindrome er kulere enn de flestesindrome er kulere enn de flestesindrome er kulere enn de flestesindrome er kulere enn de flestesindrome er kulere enn de flestesindrome er kulere enn de fleste
Standard

Og det Polyanna sa!

"Det handler om å bli glad i seg selv som medfødt feilvare. I stedet for hele tiden å prøve å ligne på et glansbilde." Per Fugelli
sindrome er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-07-11, 11:59   #12
Che
Har tro på forbedring

Che sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Hvor: "Cuba"
Blogginnlegg: 293
Che har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Om man bare hører på hva som sies og ikke tenker på mulighet for gjennomføring eller å ikke tenke langsiktig, så er det nok endel som anser Frp's lovnader som forlokkende. At de i realiteten ikke er gjennomførbare i praksis uten at det vil påvirke noen (og da kanskje de "svakeste" i samfunnet) er en helt annen sak.

Gammel 07-07-11, 12:01   #13
Polyanna
Yes, we can!!

Polyanna sin avatar

Blogginnlegg: 199
Polyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Nå vet jeg jo ikke om jeg forstår i detalj hvordan alt skal gjennomføres av det Venstre sier heller. Jeg velger dem jo basert på en helhet som gir meg tillit til at de i de fleste saker vil jobbe for noe som er i omtrent samme leia som det jeg ønsker meg.

Er man trygdet og har en oppfatning av at det finnes mange andre som enten snylter, eller ikke fortjener trygden sin på samme måte som det man selv gjør, så er det klart man får tillit til et parti som virkelig ser ut til å brenne for å ta knekken på snylterne, i motsetning til dem som ikke ser ut til å synes at det er særlig viktig.

Gammel 07-07-11, 12:01   #14
safran
saftig

safran sin avatar

Blogginnlegg: 18
safran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Nei, det er bare til å gi seg ende over.

Gammel 07-07-11, 12:03   #15
Che
Har tro på forbedring

Che sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Hvor: "Cuba"
Blogginnlegg: 293
Che har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Venstre har jo indikert at de vil samarbeide med Frp - noe jeg ikke kan forstå. Det er en ting at venstre og er et borgerlig parti altså - men læll da!

Gammel 07-07-11, 12:10   #16
Polyanna
Yes, we can!!

Polyanna sin avatar

Blogginnlegg: 199
Polyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Foreløbig har de valgt å ikke gjøre det, og tapt et valg på det.

Jeg syns ikke samarbeid er en deal-breaker, men aksepterer at det er ulike syn på det. Politikk er det muliges kunst.

Og FrP i posisjon, i samarbeid med andre partier, er ofte ikke så helgæli som det de legger opp til på forhånd. De blir merkverdigen fort parkert av fakta og realiteter og hva som går an å få til.

Litt som SV i regjering.

Gammel 07-07-11, 13:01   #17
DM
Live and let live

DM sin avatar

Blogginnlegg: 86
DM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Polyanna, her.

Altså: Mer trygd til Hansen og Jensen. Mindre trygd til Ali og Hassan. Det budskapet selger som bare rakkern, tror jeg.

Det slo meg nettopp en tanke, – tror dere at det faktisk er mulig at de (FrP-politikerne) virkelig tror på slike ting? At de ikke har en vond vilje om å lure folk i en felle for så å dra fordel av det og prøve å fikse landet slik de vil ha det? Det er liksom så hinsides at det er mulig at de klarer å overse fakta og virkelig stå for de meningene de forfekter. Det er liksom mye lettere å tenke at de er slue/slemme enn at de er dumme.

Opprinnelig lagt inn av Hattifnatten, her.

Billig sprit, bort med utlendinger med mørk hudfarge og ingen bompenger. Lette budskap å forstå og lette budskap å selge.

Mener du at det er holdninger som trygdede flest sitter med?

Gammel 07-07-11, 13:58   #18
sindrome
Boler'o?

sindrome sin avatar

Medlem siden: Jan 2007
Hvor: The edge of glory
sindrome er kulere enn de flestesindrome er kulere enn de flestesindrome er kulere enn de flestesindrome er kulere enn de flestesindrome er kulere enn de flestesindrome er kulere enn de flestesindrome er kulere enn de flestesindrome er kulere enn de flestesindrome er kulere enn de flestesindrome er kulere enn de flestesindrome er kulere enn de fleste
Standard

Opprinnelig lagt inn av DM, her.

Mener du at det er holdninger som trygdede flest sitter med?

Jeg kan ikke se at Fnatten sier at det kun er trygdede som sitter med slike holdninger. Slik jeg leser utsagnet til Fnatten så er det generelt om budskapene til Frp og tolker det slik at siden de har budskap som appellerer til mange så vil det også være trygdede som trykker det til sitt bryst.

"Det handler om å bli glad i seg selv som medfødt feilvare. I stedet for hele tiden å prøve å ligne på et glansbilde." Per Fugelli
sindrome er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-07-11, 14:14   #19
DM
Live and let live

DM sin avatar

Blogginnlegg: 86
DM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av sindrome, her.

Jeg kan ikke se at Fnatten sier at det kun er trygdede som sitter med slike holdninger. Slik jeg leser utsagnet til Fnatten så er det generelt om budskapene til Frp og tolker det slik at siden de har budskap som appellerer til mange så vil det også være trygdede som trykker det til sitt bryst.

Ja, jeg vet jo at hun mener det, men denne tråden spurte jo om hvordan i all verden trygdede kan finne på å stemme FrP. Så da måtte jeg spørre, for å finne ut om det var en sånn standardfrase som kom, eller om hun faktisk mente at det var det de trygdede tenkte.

Gammel 07-07-11, 13:07   #20
Slettet bruker
Passiv

Standard

Jeg sitter jo i en kommune som er styrt langt på vei av frp/høyre. Og jeg må jo si at noen ting de driver med er så på bærtur at jeg får angst, men det er ikke på langt nær så ille som fryktet. Hos oss har frp i praksis blitt en snodig satsning på skole og ungdomsarbeid. Ok - det er ikke så mye resultater å skue, men det er ingen tvil om at de har viljen. Det er en utrolig rar ting å erkjenne, egentlig.

Dog skjønner jeg liksom ikke at det er folk der ute som vil stemme på frp. Sånn ut fra hva de sier.

Svar med sitat
Svar

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 19:13.