Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon > Nyheter og media

De trygdede velger seg FrP?

Nyheter og media Forum for diskusjoner av nyheter og artikler. Husk å lenke til aktuell artikkel i første innlegg, så meddebattantene får mulighet til å sette seg inn i temaet.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 07-07-11, 11:59   #21
Che
Har tro på forbedring

Che sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Hvor: "Cuba"
Blogginnlegg: 293
Che har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: De trygdede velger seg frp?

Om man bare hører på hva som sies og ikke tenker på mulighet for gjennomføring eller å ikke tenke langsiktig, så er det nok endel som anser Frp's lovnader som forlokkende. At de i realiteten ikke er gjennomførbare i praksis uten at det vil påvirke noen (og da kanskje de "svakeste" i samfunnet) er en helt annen sak.

Gammel 07-07-11, 12:01   #22
Polyanna
Yes, we can!!

Polyanna sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Blogginnlegg: 199
Polyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Nå vet jeg jo ikke om jeg forstår i detalj hvordan alt skal gjennomføres av det Venstre sier heller. Jeg velger dem jo basert på en helhet som gir meg tillit til at de i de fleste saker vil jobbe for noe som er i omtrent samme leia som det jeg ønsker meg.

Er man trygdet og har en oppfatning av at det finnes mange andre som enten snylter, eller ikke fortjener trygden sin på samme måte som det man selv gjør, så er det klart man får tillit til et parti som virkelig ser ut til å brenne for å ta knekken på snylterne, i motsetning til dem som ikke ser ut til å synes at det er særlig viktig.

Gammel 07-07-11, 12:01   #23
safran
saftig

safran sin avatar

Blogginnlegg: 18
safran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Nei, det er bare til å gi seg ende over.

Gammel 07-07-11, 12:03   #24
Che
Har tro på forbedring

Che sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Hvor: "Cuba"
Blogginnlegg: 293
Che har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Venstre har jo indikert at de vil samarbeide med Frp - noe jeg ikke kan forstå. Det er en ting at venstre og er et borgerlig parti altså - men læll da!

Gammel 07-07-11, 12:10   #25
Polyanna
Yes, we can!!

Polyanna sin avatar

Polyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Foreløbig har de valgt å ikke gjøre det, og tapt et valg på det.

Jeg syns ikke samarbeid er en deal-breaker, men aksepterer at det er ulike syn på det. Politikk er det muliges kunst.

Og FrP i posisjon, i samarbeid med andre partier, er ofte ikke så helgæli som det de legger opp til på forhånd. De blir merkverdigen fort parkert av fakta og realiteter og hva som går an å få til.

Litt som SV i regjering.

Gammel 07-07-11, 13:01   #26
DM
Live and let live

DM sin avatar

Blogginnlegg: 86
DM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Polyanna, her.

Altså: Mer trygd til Hansen og Jensen. Mindre trygd til Ali og Hassan. Det budskapet selger som bare rakkern, tror jeg.

Det slo meg nettopp en tanke, – tror dere at det faktisk er mulig at de (FrP-politikerne) virkelig tror på slike ting? At de ikke har en vond vilje om å lure folk i en felle for så å dra fordel av det og prøve å fikse landet slik de vil ha det? Det er liksom så hinsides at det er mulig at de klarer å overse fakta og virkelig stå for de meningene de forfekter. Det er liksom mye lettere å tenke at de er slue/slemme enn at de er dumme.

Opprinnelig lagt inn av Hattifnatten, her.

Billig sprit, bort med utlendinger med mørk hudfarge og ingen bompenger. Lette budskap å forstå og lette budskap å selge.

Mener du at det er holdninger som trygdede flest sitter med?

Gammel 07-07-11, 13:07   #27
Slettet bruker
Passiv

Standard

Jeg sitter jo i en kommune som er styrt langt på vei av frp/høyre. Og jeg må jo si at noen ting de driver med er så på bærtur at jeg får angst, men det er ikke på langt nær så ille som fryktet. Hos oss har frp i praksis blitt en snodig satsning på skole og ungdomsarbeid. Ok - det er ikke så mye resultater å skue, men det er ingen tvil om at de har viljen. Det er en utrolig rar ting å erkjenne, egentlig.

Dog skjønner jeg liksom ikke at det er folk der ute som vil stemme på frp. Sånn ut fra hva de sier.

Svar med sitat
Gammel 07-07-11, 13:10   #28
Inagh
Slumrende Ullteppe

Inagh sin avatar

Blogginnlegg: 35
Inagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Billig sprit, bort med utlendinger med mørk hudfarge og ingen bompenger. Lette budskap å forstå og lette budskap å selge.

Noe slikt, ja.

Gammel 07-07-11, 13:13   #29
Inagh
Slumrende Ullteppe

Inagh sin avatar

Blogginnlegg: 35
Inagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av sindrome, her.

Det er jo også mulig at de ikke har reflektert over alle konsekvenser av Frp sin politikk.

Enhver som reflekterer over alle konsekvenser av Frp sin politikk har nok vett på å stemme et annet parti.

Gammel 07-07-11, 13:17   #30
safran
saftig

safran sin avatar

safran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Inagh, her.

Enhver som reflekterer over alle konsekvenser av Frp sin politikk har nok vett på å stemme et annet parti.

Ja, det er noe med det.

Gammel 07-07-11, 13:18   #31
mkj
Off the map.

mkj sin avatar

Medlem siden: Apr 2008
Blogginnlegg: 10
mkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt av
Standard

Her har du nok kjernen. Det er jo ikke de som snylter, men dissa j.. utlendingene som får alt lagt opp i hendene.

(jeg mener ikke med dette å si at alle som er på trygd snylter - men jeg tror kanskje at det er slik en del trygdede FRP-mennesker tenker)

Gammel 07-07-11, 13:20   #32
mkj
Off the map.

mkj sin avatar

Medlem siden: Apr 2008
Blogginnlegg: 10
mkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt av
Standard

Opprinnelig lagt inn av smilefjes, her.

Jeg sitter jo i en kommune som er styrt langt på vei av frp/høyre. Og jeg må jo si at noen ting de driver med er så på bærtur at jeg får angst, men det er ikke på langt nær så ille som fryktet. Hos oss har frp i praksis blitt en snodig satsning på skole og ungdomsarbeid. Ok - det er ikke så mye resultater å skue, men det er ingen tvil om at de har viljen. Det er en utrolig rar ting å erkjenne, egentlig.

Dog skjønner jeg liksom ikke at det er folk der ute som vil stemme på frp. Sånn ut fra hva de sier.

Jeg tror FRP gjør en del bra lokalt mange steder. De er litt mer ubyråkratiske enn mange andre - både på godt og vondt. Og jeg tror også de har enkelte gode representanter.

Politisk står jeg mye nærmere FRP enn jeg gjør SV. Men det som gjør FRP så totalt uspiselig for min del er retorikken de bruker. De selger seg på fremmedfrykt og lavere skatter - og det er ikke dette politikk handler om for meg.

Gammel 07-07-11, 13:26   #33
Polyanna
Yes, we can!!

Polyanna sin avatar

Standard

Oslo (H/FrP) styres jo på mange måter riktig bra, og med mange riktig gode prosjekter for integrering (gratis kjernetid i barnehagen for mange bydeler, mer oppsøkende virksomhet for språkopplæring, etc.) og veldig, veldig mye bra på skole.

Det som er snedig er man kan se at byrådspolikierne fra FrP i Oslo og de sentralt eller andre steder i FrP virkelig ikke ustår hverandre! Tybring-Gjedde (leder i Oslo FrP, men ikke i byrådet) kommer med noen utspill av og til som får de litt mer nøkterne Oslo-byråd-FrP-erne til å gremmes langt inn i magen, og så kan de liksom ikke SI noe. Bare noen sånne halvkvedede "ja, det får stå for hans regning", o.l.

Generelt så kan det å komme i posisjon være vedlig "sobering" for mange partier. Men det har selvsagt en kostnad også. Vi er mange som fortviler over en del av de tingene som nåværende regjering har satt i gang også, og som er mer eller mindre irreversibelt. En rasering av Konkurransetilsynets område, for eksempel. Eller privatskolepolitikken.

Gammel 07-07-11, 13:39   #34
Darth
En, av to-tre

Darth sin avatar

Medlem siden: Apr 2011
Darth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt av
Standard

Koblinga FrP/Høyre har vært ganske vellykket i Drammen også i grunn, selv om det nok er Høyre som hovedsaklig har æren for det.

Darth er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-07-11, 13:43   #35
Irma
Ekvilist

Irma sin avatar

Blogginnlegg: 25
Irma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Som Harriet, så anbefaler jeg å lese Frp-koden. Det kom en del lyspærer over hodet mitt underveis i den boka. Jeg tror jeg må lese den på nytt.

Jeg tipper at det er en solid andel av "folk på gølvet" som har hatt type arbeiderklassejobber (eller jobber i det hele tatt) som blir trygdet, sammenlignet med folk med høyere utdanning. Eller som har falt utenfor på andre vis. Jeg tror at trygdedes hang til FrP henger sammen med at FrP har tatt litt over arbeiderpartirollen pre Stoltenberg, den gang det var "vanlige folk" i høyere posisjoner i partiet. Ikke bare snobber født med sølvskje i munnen, a la Stoltenberg og Støre. I kombinasjon med at man kanskje ikke har evne, interesse for eller krefter til å sette seg inn i detaljene i FrP-politikken. Det som er dokumentert er vel at FrP-velgerne ikke er på linje med FrP i større deler av politikken. En ting er de trygdede. En annen ting er de i dagens arbeiderklasseyrker som stemmer på et parti som vil jobbe i mot arbeidernes rettigheter, ting som det har tatt mange tiår å bygge opp, et parti som mener fagforeninger er tøys, og at arbeidsgiver må kunne sette standarden. Det fascinerer meg faktisk mer enn at trygdede stemmer på et parti som har hatt som tradisjon å henge dem ut som snyltende igler. Hvem glemmer vel Hagens nedlatende generalisering om trygdede som kommer til trygdekontoret i taxi (han mente kanskje limousin? ).

Historisk sett så har ikke FrP og anti-trygdholdningen etter min oppfatning dreid seg om mørkhudede. Dette kom vel fra Lange nesten før vi så mørkhudede her til lands. Jeg tror det er snakk om tankegangen om at man må være sin egen lykkes smed. At man må ta ansvar selv, og er man så dum at man f.eks utvikler et alkoholproblem (kanskje etter å ha opplevd massiv omsorgssvikt i oppveksten f.eks) - ja så er dette den enkeltes problem, og noe vi andre rundt ikke skal måtte betale for, eller *Gud forby* måtte ta hensyn til via alkolavgifter, skjenkebestemmelser eller polutsalg. Man må være sin egen lykkes smed. Punktum.

(Kilde: youtube.com)

Ja, det er rart at trygdede stemmer på et parti som lager en sånn video.

Sist redigert av Irma : 07-07-11 kl 13:49.
Irma er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-07-11, 13:45   #36
sindrome
Boler'o?

sindrome sin avatar

Medlem siden: Jan 2007
Hvor: The edge of glory
sindrome er kulere enn de flestesindrome er kulere enn de flestesindrome er kulere enn de flestesindrome er kulere enn de flestesindrome er kulere enn de flestesindrome er kulere enn de flestesindrome er kulere enn de flestesindrome er kulere enn de flestesindrome er kulere enn de flestesindrome er kulere enn de flestesindrome er kulere enn de fleste
Standard

Opprinnelig lagt inn av Inagh, her.

Alltid bra å bli forstått

"Det handler om å bli glad i seg selv som medfødt feilvare. I stedet for hele tiden å prøve å ligne på et glansbilde." Per Fugelli
sindrome er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-07-11, 13:46   #37
Slettet bruker
Passiv

Standard

Åh - der var den fine videoen igjen jo!

Jeg ser også denne holdningen om at man skal være sin egen lykkes smed. Men den ser jo veldig rar ut når den formidles fra folk som er eksakt ett vedtak i nav unna å være hjemløse med rusmisbruken sin.

Svar med sitat
Gammel 07-07-11, 13:54   #38
safran
saftig

safran sin avatar

Standard

Gammel 07-07-11, 13:58   #39
sindrome
Boler'o?

sindrome sin avatar

Medlem siden: Jan 2007
Hvor: The edge of glory
sindrome er kulere enn de flestesindrome er kulere enn de flestesindrome er kulere enn de flestesindrome er kulere enn de flestesindrome er kulere enn de flestesindrome er kulere enn de flestesindrome er kulere enn de flestesindrome er kulere enn de flestesindrome er kulere enn de flestesindrome er kulere enn de flestesindrome er kulere enn de fleste
Standard

Opprinnelig lagt inn av DM, her.

Mener du at det er holdninger som trygdede flest sitter med?

Jeg kan ikke se at Fnatten sier at det kun er trygdede som sitter med slike holdninger. Slik jeg leser utsagnet til Fnatten så er det generelt om budskapene til Frp og tolker det slik at siden de har budskap som appellerer til mange så vil det også være trygdede som trykker det til sitt bryst.

"Det handler om å bli glad i seg selv som medfødt feilvare. I stedet for hele tiden å prøve å ligne på et glansbilde." Per Fugelli
sindrome er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-07-11, 14:07   #40
Slettet bruker
Passiv

Standard

sindrome - saken er at frp har dobbelt så mange trygdede velgere som feks Ap. Ergo er det en tendens til at folk på trygd liker frp.

Svar med sitat
Svar

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 07:52.