Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon > Nyheter og media

De trygdede velger seg FrP?

Nyheter og media Forum for diskusjoner av nyheter og artikler. Husk å lenke til aktuell artikkel i første innlegg, så meddebattantene får mulighet til å sette seg inn i temaet.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 07-07-11, 09:32   #1
Slettet bruker
Passiv

Standard

De trygdede velger seg FrP?

http://www.vg.no/nyheter/innenriks/n...artid=10080138

Asså. Jeg vet at jeg er forutinntatt og har fordommer og alt mulig som sikkert hindrer meg en hel del i å se frp-politikk med åpne øyne.
Men jeg greier bare ikke skjønne at trygdede velger seg frp. Kan en eller annen vennligst forklare meg hva det er som skjer?

Svar med sitat
Gammel 07-07-11, 09:37   #2
sindrome
Boler'o?

sindrome sin avatar

Medlem siden: Jan 2007
Hvor: The edge of glory
sindrome er et navn som alle kjenner tilsindrome er et navn som alle kjenner tilsindrome er et navn som alle kjenner tilsindrome er et navn som alle kjenner tilsindrome er et navn som alle kjenner tilsindrome er et navn som alle kjenner tilsindrome er et navn som alle kjenner tilsindrome er et navn som alle kjenner tilsindrome er et navn som alle kjenner tilsindrome er et navn som alle kjenner tilsindrome er et navn som alle kjenner til
Standard

Sv: De trygdede velger seg frp?

Trygdede vil at de som utnytter systemet skal "tas". FRP er veldig for å ta snyterne?

"Det handler om å bli glad i seg selv som medfødt feilvare. I stedet for hele tiden å prøve å ligne på et glansbilde." Per Fugelli
sindrome er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-07-11, 09:44   #3
Slettet bruker
Passiv

Standard

Sånn at de tenker at hvis frp får makten så vil ikke de selv føle seg uglesett og mistrodd mer fordi de er trygdet da eller?

Svar med sitat
Gammel 07-07-11, 09:45   #4
Hannah
tankefull

Hannah sin avatar

Medlem siden: Nov 2006
Blogginnlegg: 111
Hannah er virkelig godt liktHannah er virkelig godt liktHannah er virkelig godt liktHannah er virkelig godt liktHannah er virkelig godt liktHannah er virkelig godt liktHannah er virkelig godt liktHannah er virkelig godt liktHannah er virkelig godt liktHannah er virkelig godt likt
Standard

Frp er jo også kritiske til innstramminger som er foreslått på trygdesystemet, men likevel så skjønner jeg ikke at trygdede tør stemme Frp.
Jeg stoler ikke på at de holder det de lover når det kommer til stykket. Ikke tror jeg at de vil føre en politikk som er bra for hele samfunnet hellerinnstrammingersom

Sist redigert av Hannah : 07-07-11 kl 09:48. Årsak: Vanskelig å få telefonen til å samarbeide med meg.
Hannah er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-07-11, 09:46   #5
sindrome
Boler'o?

sindrome sin avatar

sindrome er et navn som alle kjenner tilsindrome er et navn som alle kjenner tilsindrome er et navn som alle kjenner tilsindrome er et navn som alle kjenner tilsindrome er et navn som alle kjenner tilsindrome er et navn som alle kjenner tilsindrome er et navn som alle kjenner tilsindrome er et navn som alle kjenner tilsindrome er et navn som alle kjenner tilsindrome er et navn som alle kjenner tilsindrome er et navn som alle kjenner til
Standard

Tja, eller at de håper at systemet ikke vil kunne utnyttes av de som ikke egentlig har rett på trygd/offentlige goder.

"Det handler om å bli glad i seg selv som medfødt feilvare. I stedet for hele tiden å prøve å ligne på et glansbilde." Per Fugelli
Gammel 07-07-11, 09:49   #6
Slettet bruker
Passiv

Standard

Opprinnelig lagt inn av sindrome, her.

Tja, eller at de håper at systemet ikke vil kunne utnyttes av de som ikke egentlig har rett på trygd/offentlige goder.

Men ser de da for seg at de skal ut i jobb selv, eller er det de andre - den diffuse gruppen "snylterne" som skal ut i jobb sånn at de selv kan være trygdet uten å mistenkes i ett og alt? Jeg skjønner liksom ikke helt logikken her.

Svar med sitat
Gammel 07-07-11, 09:51   #7
Hannah
tankefull

Hannah sin avatar

Medlem siden: Nov 2006
Blogginnlegg: 111
Hannah er virkelig godt liktHannah er virkelig godt liktHannah er virkelig godt liktHannah er virkelig godt liktHannah er virkelig godt liktHannah er virkelig godt liktHannah er virkelig godt liktHannah er virkelig godt liktHannah er virkelig godt liktHannah er virkelig godt likt
Standard

Jeg skjønner ikke helt hvordan Frp skal klare å "ta" snyltere, uten at det vil gå ut over de som faktisk trenger trygd, på en eller annen måte.

Hannah er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-07-11, 10:12   #8
Slettet bruker
Passiv

Standard

Opprinnelig lagt inn av Hannah, her.

Jeg skjønner ikke helt hvordan Frp skal klare å "ta" snyltere, uten at det vil gå ut over de som faktisk trenger trygd, på en eller annen måte.

Det skjønner ikke jeg heller. Ser man for seg at man kan hente ut de merket "tvilsom", de merket "mer enn normalt sommerbrun" og sånn ut fra tabellen over trygdede også er den saken i orden? Det er jo en individuell vurdering som ligger i bunnen for alle som får innvilget trygd. Og man må jo da isåfall gå gjennom alle trygdesøknader på nytt dersom man skal sette nye kriterier. Det er ikke gjort på en stortingsperiode det heller.

Svar med sitat
Gammel 07-07-11, 10:14   #9
Darth
En, av to-tre

Darth sin avatar

Medlem siden: Apr 2011
Darth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt av
Standard

At trygdede stemmer på FrP blir jo omtrent som å pisse i buksa for å holde seg varm. Tenker det bli blåmandag for dem.

Darth er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-07-11, 10:18   #10
Slettet bruker
Passiv

Standard

Men hvordan er egentlig frp og trygd? Sånn hvis vi skal kjipe ned debatten med fakta. Er det noen som har peiling? Får trygdede økte trygdesummer eller noe? Feriepengesystem?

Svar med sitat
Gammel 07-07-11, 10:20   #11
Darth
En, av to-tre

Darth sin avatar

Medlem siden: Apr 2011
Darth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt av
Standard

De ønsker jo å kutte i trygdene. Det skal lønne seg å jobbe i større grad enn det gjør nå sånn at man ikke skal bli fristet til å bli trygdet i stedet. Jeg tror at de trygdede kan regne med mindre penger og strengere krav til aktivitet og oppmøte/meldeplikt.

Darth er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-07-11, 10:22   #12
Harriet Vane
Epikur

Harriet Vane sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Blogginnlegg: 440
Harriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Frp kommer i en pussig midtimellom-kategori, for de vil ha full frihet og full omsorg for alle samtidig. Gode kommer med plikter, vanligvis og i alle andre partiers ideologier. Mer velferd for alle er vanligvis ensbetydende med mer skatt. (men også mer omsorg for dem som ikke helt fikser biffen på egenhånd) Mindre skatt er vanligvis ensbetydende med mindre velferd, men mer frihet. (Frihet til å måtte kjøpe seg ting selv og spare og sånn)

Få velger parti ut i fra hva som lønner seg for dem, en doktorgradsavhandling på høyrevelgere viste at bare en tredjedel ville tjent på høyreregime pr. i dag, mens 1/3 ville tjene på det på sikt og den siste 1/3 ville aldri tjene på det, men drømte om å være i en posisjon der de kunne tjene på det.

Gammel 07-07-11, 10:22   #13
Harriet Vane
Epikur

Harriet Vane sin avatar

Blogginnlegg: 440
Harriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg må få anbefale FrP-Koden av Magnus Marsdal. Artig bok, altså.

Gammel 07-07-11, 10:22   #14
tink
har tatt seg sammen

tink sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Mellom fjellene
Blogginnlegg: 612
tink har mye å være stolt avtink har mye å være stolt avtink har mye å være stolt avtink har mye å være stolt avtink har mye å være stolt avtink har mye å være stolt avtink har mye å være stolt avtink har mye å være stolt avtink har mye å være stolt avtink har mye å være stolt avtink har mye å være stolt av
Standard

Opprinnelig lagt inn av smilefjes, her.

Men hvordan er egentlig frp og trygd? Sånn hvis vi skal kjipe ned debatten med fakta. Er det noen som har peiling? Får trygdede økte trygdesummer eller noe? Feriepengesystem?

Nå tror jeg Siv er i ferd med å få rett her SF: Akademikere skjønner ikke politikken vår.

tink er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-07-11, 10:23   #15
Lisa
anglofil

Lisa sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Lisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtid
Standard

Det er jo også det samme med folk i distriktene. Der har Frp ofte stor oppslutning selv om de er eneste partiet i Norge som sier rett ut at de vil kutte dramatisk i overføringene til distriktene (ikke minst landbruket). De som vil lide mest av Frp sin politikk er de som gir de stemmer. Samme med mange "på gulvet" i fagbeveglesen, Frp vil jo liberalisere det norske arbeidsmarketet som vil frata samme folkene masse goder de har i dag.

Forstå det den som kan, lenge leve dumheten. Og enig i at Marsdals bok om akkurat dette er verdt å lese.

Gammel 07-07-11, 10:45   #16
Slettet bruker
Passiv

Standard

Jeg har begynt på frp-koden et par ganger, men konsentrasjonen strakk ikke til. Jeg tror jeg skal gi den et nytt forsøk. Jeg virkelig, virkelig forstår ikke dette greiene her. Medmindre jeg tar utgangspunkt i den siste tredjedelen av høyrevelgerne - de som aldri vil tjene på dette, men som skulle ønske de var i posisjon som tilsa at de ville det.

Svar med sitat
Gammel 07-07-11, 10:45   #17
Polyanna
Yes, we can!!

Polyanna sin avatar

Blogginnlegg: 199
Polyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Nå er det vel også en sterk korrelasjon mellom andel på trygd og bosted, og andel på trygd blant de med lavere utdanning. Så det er ikke sikkert at sammenhengen er mellom trygdet og FrP.

Men ellers så er FrP veldig for å kutte i "trygder" (brukt som sekkebetegnelse for alle slags ordninger der staten betaler, inkludert kontantstøtte) til alle som ikke heter Hansen eller Jensen. Folk fra de østre deler av EU, for eksempel, som ikke skal få full arbeidsledighetstrygd, selv om de har opparbeidet rettigheter til det. Ikke folk som tar med seg trygden hjem til Pakistan (den sliter de kanskje med, for det viser seg at de hårreisende tallene de henviste til, med drøssevis med folk som levde på trygd i Asia, og som de trodde var pensjonerte eller trygdede, pakistanske taxisjårører, viste seg å stort sett være nordmenn som bor med Thailandsk kone i Thailand. ). Ikke folk som ikke har lært seg godt nok norsk. Etc.

Altså: Mer trygd til Hansen og Jensen. Mindre trygd til Ali og Hassan. Det budskapet selger som bare rakkern, tror jeg.

Gammel 07-07-11, 10:49   #18
sindrome
Boler'o?

sindrome sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av smilefjes, her.

Men ser de da for seg at de skal ut i jobb selv, eller er det de andre - den diffuse gruppen "snylterne" som skal ut i jobb sånn at de selv kan være trygdet uten å mistenkes i ett og alt? Jeg skjønner liksom ikke helt logikken her.

Dette er kun tankespinn fra min side ut i fra utsagnet om at trygdede velger FRP. Hvis man er trygdet og stemmer FRP så går jeg ut i fra at egen grunn til å være trygdet må ansees som legitim. Sånn jeg har oppfattet FRP (og jeg har ikke lest deres program) så er de ute etter de som snylter på velferdsstaten. Det er fullt mulig at trygdede provoseres av tanken på at det finnes de som utnytter det systemet som de faktisk er avhengige av og derfor liker FRP sitt fokus på å ta de som utnytter systemet. Jo flere som utnytter systemet, jo større fare for at systemet går i oppløsning?

Som sagt, det var bare det jeg tenkte som en mulighet. Det er jo også mulig at de ikke har reflektert over alle konsekvenser av Frp sin politikk.

Gammel 07-07-11, 10:55   #19
sindrome
Boler'o?

sindrome sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Hannah, her.

Men det er ikke nødvendigvis sånn at de som er enige i at snylterne bør tas, krever en forklaring på hvordan man skal gjøre det. Jeg er sikker på at det er flere som liker å høre politikere si at "Vi skal gjøre noe med <insert problem> når vi kommer til makta!!" uten at de tenker igjennom hvor realistisk det er å gjennomføre.

Jeg synes at det å stemme Frp er lite gjennomtenkt, og da kan jeg jo tenke meg at de som gjør det ikke alltid tenker igjennom hva de gjør og hvorfor de gjør det. *flasher fordommer*

Gammel 07-07-11, 10:55   #20
sindrome
Boler'o?

sindrome sin avatar

Standard

Og det Polyanna sa!

Svar

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 11:45.