Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Fritid og hobby > Gremlis reise- og fremmedspråkforum

Barnemat (glass, mme evt pulver) med på fly, gjennom kontrollen?

Gremlis reise- og fremmedspråkforum Forum for diskusjon av reiser, reisemål, og fremmedspråk.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 13-07-11, 11:08   #1
Ina
i vesterled

Ina sin avatar

Medlem siden: Jun 2007
Hvor: Trondheim
Ina imponerer mange og er sikkert smartIna imponerer mange og er sikkert smartIna imponerer mange og er sikkert smartIna imponerer mange og er sikkert smartIna imponerer mange og er sikkert smartIna imponerer mange og er sikkert smartIna imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Barnemat (glass, mme evt pulver) med på fly, gjennom kontrollen?

Jeg har reist mye med lillemor, og det har ikke vært noe problem å ha med barmemat i håndbagasjen hverken innenlands eller utenlands. Har hatt maten i en pose i veska og tatt ut denne og vist fram. Jeg har riktignok ikke hatt med mme, men div. smooties på kartong og flaske har vært helt greit.

"Sjefskontrolløren" på Værnes opplyste forresten køen om at all barnemat var lov. (De hadde storkontroll da vi var der i juni).

Ina er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 14-07-11, 11:53   #2
Heilo
Fjellpiper

Heilo sin avatar

Medlem siden: Oct 2009
Blogginnlegg: 317
Heilo har mye å være stolt avHeilo har mye å være stolt avHeilo har mye å være stolt avHeilo har mye å være stolt avHeilo har mye å være stolt avHeilo har mye å være stolt avHeilo har mye å være stolt avHeilo har mye å være stolt avHeilo har mye å være stolt avHeilo har mye å være stolt avHeilo har mye å være stolt av
Standard

For en trasig opplevelse Minni! Jeg tror det er du som har møtt på et nek og ikke reglene som er sånn, men det hjelper jo ikke når man står der og blir tvunget til å kvitte seg med barnematen man har med seg.

Jeg har hatt med meg mme-pulver på flaske, varmt vann på termos og kaldt vann på flaske, samt barnematglass uten problemer. På Gatwick i fjor sommer måtte jeg smake på vann på en barnekopp, det var første gang jeg opplevde det.

Og Høst! Det kommer til å gå så fint atte! Jeg overlevde i alle fall.

Heilo er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 14-07-11, 11:57   #3
Chablis
Drømmer

Medlem siden: Dec 2006
Hvor: Ved vannet
Blogginnlegg: 22
Chablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt av
Standard

Opprinnelig lagt inn av Heilo, her.

For en trasig opplevelse Minni! Jeg tror det er du som har møtt på et nek og ikke reglene som er sånn, men det hjelper jo ikke når man står der og blir tvunget til å kvitte seg med barnematen man har med seg.

Jeg har hatt med meg mme-pulver på flaske, varmt vann på termos og kaldt vann på flaske, samt barnematglass uten problemer. På Gatwick i fjor sommer måtte jeg smake på vann på en barnekopp, det var første gang jeg opplevde det.

Og Høst! Det kommer til å gå så fint atte! Jeg overlevde i alle fall.

De var 4 stk som nektet meg , så da var det 4 nek hvertfall. Det var en sa ja først men de 4 andre sa nei + sjefen deres da.

Chablis er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 14-07-11, 12:16   #4
Heilo
Fjellpiper

Heilo sin avatar

Medlem siden: Oct 2009
Blogginnlegg: 317
Heilo har mye å være stolt avHeilo har mye å være stolt avHeilo har mye å være stolt avHeilo har mye å være stolt avHeilo har mye å være stolt avHeilo har mye å være stolt avHeilo har mye å være stolt avHeilo har mye å være stolt avHeilo har mye å være stolt avHeilo har mye å være stolt avHeilo har mye å være stolt av
Standard

Her er teksten på Avinors side:

Sitat:

Hovedregelen er at det ikke er tillatt å ta med væske ombord. Men du har likevel lov til å ta med mat og drikke til barnet ditt for bruk på reisen. Barnematbeholdere kan inneholde mer enn 100 ml, og trenger heller ikke pakkes i gjennomsiktige, forseglbare plastposer - slik reglene er for annen væske.

Du må være forberedt på å måtte smake på innholdet i sikkerhetskontrollen (for å bevise at det faktisk er barnemat). Vi anbefaler deg å ha barnemat lett tilgjengelig i håndbagasjen, og vise den uoppfordret når du går gjennom sikkerhetskontrollen.

Man kan jo eventuelt ta en print av den aktuelle siden (link lå ute tidligere i tråden) og ta med seg hvis man er redd for å støte på idioter. Heathrow Airport har liggende ute gjennomgang av sine regler som er tilsvarende som de norske, link til dem er http://www.heathrowairport.com/porta...7e120a____/#10 De sier også at alle land har godtatt at man skal kunne ta med tilstrekkelig mat for reisen når man reiser med babyer, og at man kan ta med mer enn 100 ml væske når det gjelder babymat. De er derimot litt uklare på pakker med ferdigblandet mme - de sier at man må være forberedt på å åpne og smake på innholdet at alt man har med, så det er best å ha det på flasker.

Heilo er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 14-07-11, 12:55   #5
Katta
maler

Katta sin avatar

Medlem siden: Jul 2008
Hvor: Trondheim
Blogginnlegg: 92
Katta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Dette med barnemat har jo endret seg også, så hvis dette skjedde rett etter de nye sikkerhetsbestemmelsene kom, var det faktisk slik at man ikke fikk med seg barnemat inn. Men det ble endret etter noen måneder slik at man kunne få med mat til småbarn, men kunne risikere å bli bedt om å prøvesmake.

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 15:44.