|
|||||||
| Mat og kosthold Kategori for barnemat, oppskrifter, drikkevarer og kosthold generelt. |
![]() |
|
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
|
|
#21 |
|
Aktiv
Medlem siden: Sep 2011
Hvor: Fra nord
![]() |
Sv: Eggeallergi-erfaringer og råd mottas
du kan godt snuble over ovalbumin på noen deklarasjoner. Det er navnet på et av eggeproteinene. Vi har erfaring med eggeallergi i kombinasjon med melkeproteinallergi, og fikk veldig god hjelp av ernæringsfysiolog henvist fra barnelege.
|
|
|
|
#22 |
|
Bør lage seg en tittel selv
|
Sv: Eggeallergi-erfaringer og råd mottasNorske deklarasjoner tror jeg ikke har lov til å skrive ovalbumin uten å samtidig skrive egg i deklarasjonen. Er det ikke slik? Egg er et av de allergenene som er merkepliktig selv når det gjelder veldig små mengder. |
|
|
|
|
|
#23 |
|
Aktiv
Medlem siden: Sep 2011
Hvor: Fra nord
![]() |
Sv: Eggeallergi-erfaringer og råd mottas
Jo, det er nok sånn. Men jeg har vært borti det på noe kjeks tidligere. Tror det har vært noe ikke norsk-produsert på en eller annen alt-muligbutikk som Nille eller europris. Ellers er det godt at merkingen er blitt bedre og enklere. Jeg synes det er vesentlig forbedring på all norskprodusert mat bare de siste fire årene.
|
|
|
|
#24 |
|
Bør lage seg en tittel selv
Medlem siden: Oct 2010
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Sv: Eggeallergi-erfaringer og råd mottasVetle hadde egg og melkeallergi som liten, og vokste av seg begge deler. Først melkeallergien. Nå trengte vi nok ikke være "nazi" som å ikke være i samme rom som det ble laget egg og slikt... men husker det var mye å sette seg inn i, det som er fint med det er jo at man må bli flink til å lese bakpå, lære seg mye om hva maten faktisk inneholder og lage mer mat fra bunnen av. Jeg må faktisk si at jeg i dag nesten er glad for allergien han hadde (selvom det også gjorde at vi spite rimelig kjipt en stund siden jeg i utgangspunktet kunne veldig lite om mat og hvordan man tilbreder deg)... |
|
|
|
![]() |
|
|