Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Mat og kosthold

Eggeallergi-erfaringer og råd mottas

Mat og kosthold Kategori for barnemat, oppskrifter, drikkevarer og kosthold generelt.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 18-05-12, 23:30   #21
Trinity
Aktiv

Medlem siden: Sep 2011
Hvor: Fra nord
Trinity er litt kul
Standard

Sv: Eggeallergi-erfaringer og råd mottas

Opprinnelig lagt inn av Apple, her.

Og så lurer jeg på hva som er fremmedordet for egg på innholdsdeklarasjoner?

du kan godt snuble over ovalbumin på noen deklarasjoner. Det er navnet på et av eggeproteinene. Vi har erfaring med eggeallergi i kombinasjon med melkeproteinallergi, og fikk veldig god hjelp av ernæringsfysiolog henvist fra barnelege.
Men nå er begge allergiene borte. Fra å få heftig utslett på huden bare ved kontakt med melk eller egg til nå å kunne spise er helt fantastisk.

Gammel 18-05-12, 23:32   #22
Guava
Bør lage seg en tittel selv

Guava sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Blogginnlegg: 17
Guava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Norske deklarasjoner tror jeg ikke har lov til å skrive ovalbumin uten å samtidig skrive egg i deklarasjonen. Er det ikke slik? Egg er et av de allergenene som er merkepliktig selv når det gjelder veldig små mengder.

Guava er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-05-12, 20:59   #23
Trinity
Aktiv

Medlem siden: Sep 2011
Hvor: Fra nord
Trinity er litt kul
Standard

Opprinnelig lagt inn av Hattifnatten, her.

Norske deklarasjoner tror jeg ikke har lov til å skrive ovalbumin uten å samtidig skrive egg i deklarasjonen. Er det ikke slik? Egg er et av de allergenene som er merkepliktig selv når det gjelder veldig små mengder.

Jo, det er nok sånn. Men jeg har vært borti det på noe kjeks tidligere. Tror det har vært noe ikke norsk-produsert på en eller annen alt-muligbutikk som Nille eller europris. Ellers er det godt at merkingen er blitt bedre og enklere. Jeg synes det er vesentlig forbedring på all norskprodusert mat bare de siste fire årene.

Gammel 19-05-12, 21:26   #24
Nip
Bør lage seg en tittel selv

Medlem siden: Oct 2010
Nip imponerer mange og er sikkert smartNip imponerer mange og er sikkert smartNip imponerer mange og er sikkert smartNip imponerer mange og er sikkert smartNip imponerer mange og er sikkert smartNip imponerer mange og er sikkert smartNip imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Vetle hadde egg og melkeallergi som liten, og vokste av seg begge deler. Først melkeallergien. Nå trengte vi nok ikke være "nazi" som å ikke være i samme rom som det ble laget egg og slikt... men husker det var mye å sette seg inn i, det som er fint med det er jo at man må bli flink til å lese bakpå, lære seg mye om hva maten faktisk inneholder og lage mer mat fra bunnen av. Jeg må faktisk si at jeg i dag nesten er glad for allergien han hadde (selvom det også gjorde at vi spite rimelig kjipt en stund siden jeg i utgangspunktet kunne veldig lite om mat og hvordan man tilbreder deg)...

Det finner egg-erstatning, men det satte jeg meg aldri inn i, det er så mye man kan lage uten egg når man først bare setter seg inn i det. Og det er nok blitt enda lettere å finne oppskrifter på nettet uten egg.

Nip er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 12:47.