|
|||||||
| Mat og kosthold Kategori for barnemat, oppskrifter, drikkevarer og kosthold generelt. |
![]() |
|
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
|
|
#1 |
|
Elsker gamlis- godis
Medlem siden: Sep 2006
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Eggeallergi-erfaringer og råd mottasDa har minstebror fått påvist eggeallergi. Ha er 8,5 måned. Jeg kan ingenting om dette, lite om allergier i det hele tatt og tenkte å holde han unna de mest opplagte tingene. Men nå ser jeg at man må sjekke pasta, brød og masse annet jeg ikke har tenkt på også. Og at noen reagerer på stekeos, samt må ha eget bestikk og sånt.
|
|
|
#2 |
|
audio, video, disco
Medlem siden: Sep 2007
Sv: Eggeallergi-erfaringer og råd mottasVet lite om det, hadde det selv som barn, men vokste det av meg. Er en i barnehagen til minsta med eggallergi nå, ingen kan ha med egg eller spise egg om morgenen, alle må vaske seg nøye etter mat siden det kan være egg i mye annet. Det siste er jeg så glad for, siden ungene der alltid går rundt med mat rundt truten.
|
|
|
#3 |
|
Kleintje I + II
Medlem siden: Feb 2007
Sv: Eggeallergi-erfaringer og råd mottasDet er vanlig å vokse det av seg, så der tror jeg sjangsene er gode.
|
|
|
|
#4 |
|
bits and pieces
|
Sv: Eggeallergi-erfaringer og råd mottasStorebror har nok hatt eggeallergi siden han var liten, men ikke påvist før han var 4 år. Som du skjønner er han ikke alvorlig plaget og tåler spor av egg. Bruker eggeerstatning der egg brukes, som vafler, kaker og pannekaker f.eks.
|
|
|
|
#5 |
|
Elsker gamlis- godis
Sv: Eggeallergi-erfaringer og råd mottasJeg vet faktisk ikke hvor alvorlig det er, om vi kan overse spor eller må være mer nøye. Han finne en kraftig reaksjon (kløende utslett) etter vaksine som jeg først nå skjønner at sikkert var pga eggeallergi. Jeg var ikke klar over at det var egg i vaksiner.
|
|
|
#6 |
|
Bør lage seg en tittel selv
Medlem siden: Nov 2006
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Sv: Eggeallergi-erfaringer og råd mottasVesla har eggallergi. Oppdaget det når hun var et par mnd gammel. Når hun var baby reagerte hun på stekeos når vi f eks stekte egg, men det har hun vokst av seg.
|
|
|
#8 |
|
Hekta
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Indre Østlandet
Sv: Eggeallergi-erfaringer og råd mottasVår minste er/var eggallergiker. Han har aldri reagert på spor i maten, men fikk han i seg en skikkelig mengde med egg ble han veldig dårlig med kraftig oppkast. Han har aldri reagert på vaksiner.
|
|
|
#9 |
|
etterpåklokest
|
Sv: Eggeallergi-erfaringer og råd mottasJeg har en med eggallergi, uten at det ser ut til å være av den alvorligste typen. |
|
|
|
|
|
#10 |
|
|
Sv: Eggeallergi-erfaringer og råd mottasJeg har en etterhvert lett intoleranse overfor egg, og bruker eggerstatning i kaker/pannekaker/vafler uten problemer (tar ofte litt ekstra bakepulver også). Du blir etterhvert veldig trent i innholdsdeklarasjoner.
|
|
|
|
#11 |
|
bits and pieces
|
Sv: Eggeallergi-erfaringer og råd mottasDet er lite av det vi kjøper som vi har måttet kutte ut pga egg. Hverken pasta eller brød, men boller holder vi oss unna (de er som regel pensla med egg). En del kjeks innholder også egg.
|
|
|
|
#12 |
|
Mother of Dragons
|
Sv: Eggeallergi-erfaringer og råd mottasDenne boken har masse kjempegode oppskrifter på eggefrie kaker, muffins, pannekaker, brød ++
|
|
|
#13 |
|
fornøyd
Medlem siden: Aug 2007
Hvor: nedre eiker
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Sv: Eggeallergi-erfaringer og råd mottasSønnen vår fikk påvist egg-allergi da han var 6 uker. Han regaerte også på apor av egg da jeg ammet. Det er en vanesak og egg er mye lettere og holde seg unna enn mye annet han er allergisk mot
|
|
|
|
#14 |
|
Elsker gamlis- godis
Sv: Eggeallergi-erfaringer og råd mottasDrar opp denne igjen. Går greit egentlig, tror ikke han er så hardt rammet. Jeg lurer på om det funker greit med No Egg i sukkerbrød?
|
|
|
#15 |
|
Fortynnet
|
Sv: Eggeallergi-erfaringer og råd mottasGutten min var veldig allergisk mot egg, vi oppdaget det da han var ett år og han fikk tak i en bit eggerøre ved bordet. Heldigvis ble han gradvis mindre allergisk da han nærmet seg skolealder, nå kan han spise alt, også rent egg. Men vi unngår fortsatt mat med rått egg i, for det har han reagert litt på selv om ikke siste test slo ut på egg. |
|
|
|
|
|
#16 |
|
|
Sv: Eggeallergi-erfaringer og råd mottas
På norske innholdsdeklarasjoner er det ingen fremmedord for egg. Dersom noe inneholder egg så står det egg eller eggepulver osv. |
|
|
|
|
|
#17 |
|
Søkende
Medlem siden: Oct 2006
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Sv: Eggeallergi-erfaringer og råd mottasStorebror slo ut på egg da han var noen måneder gammel. Han reagerte på spor av egg og vi ble anbefalt og ikke vaksinere etter "vanlig" program. Han er nå 13 og har vokst av seg det meste. Sist redigert av Trois : 18-05-12 kl 21:11. |
|
|
|
|
|
#18 |
|
Elsker gamlis- godis
Sv: Eggeallergi-erfaringer og råd mottasOk, da skal det stå helt tydelig altså. Jeg har ikke tenkt over at det kan være egg i fiskekaker og pølser og det har han spist endel uten reaksjon. Og når det gjelder vaksinen så er det ikke sikkert det hadde noe med egg å gjøre.
|
|
|
#19 |
|
Medlem siden: Nov 2006
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Sv: Eggeallergi-erfaringer og råd mottasNår det gjelder vaksinering er det ytterst sjeldent at en eggeallergiker får reaksjon fikk jeg beskjed om på sykehuset.
|
|
|
#20 |
|
|
Sv: Eggeallergi-erfaringer og råd mottas
Nei sjansen for at en reaksjon har noe med egg å gjøre er ekstremt liten. MMR-vaksinen er ikke dyrket på egg, men på kyllingembryo og det er snakk om at det eventuelt kan være helt minimale rester av eggeprotein igjen. Pga. dette må de ta forbehold. |
|
|
|
![]() |
|
|