Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Fritid og hobby > Gremlis reise- og fremmedspråkforum

Nederland i påsken

Gremlis reise- og fremmedspråkforum Forum for diskusjon av reiser, reisemål, og fremmedspråk.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 28-08-11, 22:47   #21
Lenam
awesom

Lenam sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Blogginnlegg: 20
Lenam er kulere enn de flesteLenam er kulere enn de flesteLenam er kulere enn de flesteLenam er kulere enn de flesteLenam er kulere enn de flesteLenam er kulere enn de flesteLenam er kulere enn de flesteLenam er kulere enn de flesteLenam er kulere enn de flesteLenam er kulere enn de flesteLenam er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Nederland i påsken

Opprinnelig lagt inn av Hyacinth, her.

Antar det er fra GArdermoen, men skal sjekke flypriser. Leiebilpriser er jeg ikke så redd for.

Husbytte er ikke aktuelt, dessverre.

Gardemoen ja, det skulle jeg kanskje presisert. Prisene var ikke så ille fra Værnes heller i den aktuelle perioden, men vi tok oss noen dager hos svigerinna mi i Oslo i samme slengen, derfor dro vi derfra.

Lenam er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 20-12-11, 14:40   #22
Hyacinth
Kontrollfrik

Hyacinth sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Sammen med Richard
Hyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Drar denne fram igjen. Vi slo dette fra oss, men nå har vi ombestemt oss igjen. Det blir fly og leiebil.

Er det lurt å ha en base, og i tilfelle hvor? Vi har lyst å reise en del rundt. Vi har røtter i Delft, lander i Amsterdam, men vil også til Rotterdamområdet fordi mannen er født der. Hvor er det fint å bo da? Gjerne et sted hvor det er koselig å være, men også lett å komme seg rundt fra. Og hvor langt er det å kjøre fra Amsterdam til Rotterdam? Kan vi basere oss på dagsturer?

Hyacinth er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 20-12-11, 16:17   #23
liefje
Musk

liefje sin avatar

Medlem siden: Dec 2006
liefje er kulere enn de flesteliefje er kulere enn de flesteliefje er kulere enn de flesteliefje er kulere enn de flesteliefje er kulere enn de flesteliefje er kulere enn de flesteliefje er kulere enn de flesteliefje er kulere enn de flesteliefje er kulere enn de flesteliefje er kulere enn de flesteliefje er kulere enn de fleste
Standard

Nederland er jo bare et lite fyle sml. med Norge. Ingen vits i aa bo ulike steder om man ikke vil helt i nord eller sör. Alle de stedene du nevner, er rett i naerheten av hverandre, altsaa innenfor under en times kjöring, hvis du ikke er veldig uheldig med köer (noe som er et problem der, men ikke nok til at du bör bo andre steder). Amsterdam - Haag - Leiden- Delft - Rotterdam er rekkefölgen paa byene, og det er ca. 75 km/1 times kjöring mellom Amsterdam og Rotterdam ifg via Michelin. Delft er nesten i Rotterdam. Jeg ville bodd i Amsterdam fordi det er den kuleste byen, evt. kan dere bo paa stranden ved Scheveningen (ved Haag) som er i midten, kan vaere fint i alle fall hvis det er sen paaske slik at dere vil sitte litt i solen paa stranden, men som sagt, Amsterdam er tingen. Forresten er togforbindelsen mellom disse byene ogsaa super, saa du kunne forsaavidt spart leiebilen hvis dere ikke skal dra paa masser av greier og barn osv. Ser naa at dere har to barn med. Tog gaar likevel greit. Det er veldig idiotsikkert og stille og rolig. Men hvis dere vil bo billig, som jeg ogsaa ser, er Amsterdam kanskje ikke det beste. Ser det ligger en Center Park ved Zandvoort. Kjenner ikke til den, men det er sentralt ift. dit du vil. Link: http://www.centerparcs.com/EN/NO/vil...park-zandvoort

Sist redigert av liefje : 20-12-11 kl 16:26.
liefje er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 20-12-11, 16:53   #24
meisje
Kleintje I + II

meisje sin avatar

Medlem siden: Feb 2007
meisje er et glitrende lys på stjernehimmelenmeisje er et glitrende lys på stjernehimmelenmeisje er et glitrende lys på stjernehimmelenmeisje er et glitrende lys på stjernehimmelenmeisje er et glitrende lys på stjernehimmelenmeisje er et glitrende lys på stjernehimmelenmeisje er et glitrende lys på stjernehimmelenmeisje er et glitrende lys på stjernehimmelenmeisje er et glitrende lys på stjernehimmelenmeisje er et glitrende lys på stjernehimmelenmeisje er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Dere kan også leie sånn husvogn/caravan på campingen i Delft. Mener vi betalte 450 Euro per uke for det. Da får dere sengeplass til 4 i 2 soverom. Alle stedene du nevner en innenfor en liten svipptur dvs max 1 time i bil.

Gammel 20-12-11, 17:55   #25
meisje
Kleintje I + II

meisje sin avatar

Medlem siden: Feb 2007
meisje er et glitrende lys på stjernehimmelenmeisje er et glitrende lys på stjernehimmelenmeisje er et glitrende lys på stjernehimmelenmeisje er et glitrende lys på stjernehimmelenmeisje er et glitrende lys på stjernehimmelenmeisje er et glitrende lys på stjernehimmelenmeisje er et glitrende lys på stjernehimmelenmeisje er et glitrende lys på stjernehimmelenmeisje er et glitrende lys på stjernehimmelenmeisje er et glitrende lys på stjernehimmelenmeisje er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

http://www.delftsehout.nl/accommodaties/luxe-chalet

Ser at de vi leide en gang koster ca 700 Eur per uke i høysesongen.

Gammel 20-12-11, 20:52   #26
Hyacinth
Kontrollfrik

Hyacinth sin avatar

Hyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av liefje, her.

Nederland er jo bare et lite fyle sml. med Norge. Ingen vits i aa bo ulike steder om man ikke vil helt i nord eller sör. Alle de stedene du nevner, er rett i naerheten av hverandre, altsaa innenfor under en times kjöring, hvis du ikke er veldig uheldig med köer (noe som er et problem der, men ikke nok til at du bör bo andre steder). Amsterdam - Haag - Leiden- Delft - Rotterdam er rekkefölgen paa byene, og det er ca. 75 km/1 times kjöring mellom Amsterdam og Rotterdam ifg via Michelin. Delft er nesten i Rotterdam. Jeg ville bodd i Amsterdam fordi det er den kuleste byen, evt. kan dere bo paa stranden ved Scheveningen (ved Haag) som er i midten, kan vaere fint i alle fall hvis det er sen paaske slik at dere vil sitte litt i solen paa stranden, men som sagt, Amsterdam er tingen. Forresten er togforbindelsen mellom disse byene ogsaa super, saa du kunne forsaavidt spart leiebilen hvis dere ikke skal dra paa masser av greier og barn osv. Ser naa at dere har to barn med. Tog gaar likevel greit. Det er veldig idiotsikkert og stille og rolig. Men hvis dere vil bo billig, som jeg ogsaa ser, er Amsterdam kanskje ikke det beste. Ser det ligger en Center Park ved Zandvoort. Kjenner ikke til den, men det er sentralt ift. dit du vil. Link: http://www.centerparcs.com/EN/NO/vil...park-zandvoort

Thanks! Vi skal ha leiebil uansett. Det koster temmelig lite. Vi kan også ta tog, altså. Men det er greit å komme seg akkurat der en vil når en vil, f.eks. i parker og sånt. Den derre Efteling, eller hva den heter, skal ikke den være bra?

Vi har et svært bilsykt barn, så vi må ta litt hensyn til det. Vet at det ikke er som her, men her snakker vi om ungen som spyr i Hjørring etter å ha kjørt i land i Hirtshals.

Har en nederlandsk venninne (og mann). Hun sier at det er mange fine småbyer helt i syd. Er det verdt det? Hvor da? Fikk ingen konkrete tips. Ellers skryter hun av Rotterdam og sier at Amsterdam er en drittby i forhold... Jeg har vært i Amsterdam, men ikke i Rotterdam.

Gammel 20-12-11, 20:53   #27
Hyacinth
Kontrollfrik

Hyacinth sin avatar

Standard

Aner ikke når påsken er, forrresten. For tidlig med tulipaner?

Gammel 20-12-11, 22:02   #28
Orkide
Utenlands

Orkide sin avatar

Orkide er populærOrkide er populærOrkide er populærOrkide er populær
Standard

Påsken pleier å være fin tulipantid! Efteling er gøy, og så må jeg si at jeg er uenig med venninnen din. Jeg elsker Amsterdam (og bor der) men synes Rotterdam er fullstendig uten sjarme.

Orkide er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 20-12-11, 22:02   #29
millact
Bør lage seg en tittel selv

Medlem siden: Mar 2008
millact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtid
Standard

Drar denne fram igjen. Vi slo dette fra oss, men nå har vi ombestemt oss igjen. Det blir fly og leiebil.

Er det lurt å ha en base, og i tilfelle hvor? Vi har lyst å reise en del rundt. Vi har røtter i Delft, lander i Amsterdam, men vil også til Rotterdamområdet fordi mannen er født der. Hvor er det fint å bo da? Gjerne et sted hvor det er koselig å være, men også lett å komme seg rundt fra. Og hvor langt er det å kjøre fra Amsterdam til Rotterdam? Kan vi basere oss på dagsturer?

Ca en time fra Amsterdam til Rotterdam, fine veier, men mye trafikk.

Gammel 20-12-11, 22:03   #30
Hyacinth
Kontrollfrik

Hyacinth sin avatar

Standard

Jeg liker også Amsterdam. Men har som sagt ikke vært i Rotterdam.

Dere som bor der: Hva kan være gøy å ta med ungene på 8 og 10 på? 10-åringen hater bilkjøring og kjeder seg lett. Åtteåringen er lettere å motivere.

Gammel 20-12-11, 22:04   #31
millact

Medlem siden: Mar 2008
millact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtid
Standard

Aner ikke når påsken er, forrresten. For tidlig med tulipaner?

Begynnelsen av april. Nja, trenger ikke å være for tidlig.

Gammel 20-12-11, 22:09   #32
liefje
Musk

liefje sin avatar

liefje er kulere enn de flesteliefje er kulere enn de flesteliefje er kulere enn de flesteliefje er kulere enn de flesteliefje er kulere enn de flesteliefje er kulere enn de flesteliefje er kulere enn de flesteliefje er kulere enn de flesteliefje er kulere enn de flesteliefje er kulere enn de flesteliefje er kulere enn de fleste
Standard

Helt i sör er det helt annerledes. Fjell sier min Nederlandske mann ( ) - jeg vil kalle det kupert. Det höyeste fjellet er ca. 320 m.o.h. saa vidt jeg husker. Det er veldig fint i Maastricht (helt i syd), men ikke saann at man absolutt maa dra dit vil jeg si. Det spörs hvor mye tid man har.

Jeg synes at Amsterdam, Haag, Leiden og Delft er fine byer, men jeg kan virkelig ikke fordra Rotterdam som er en mye mer moderne by uten sjarm. Muligens preget av at jeg jobbet der... Jeg hadde droppet hele byen.

For barn er det dyrehager baade i Amsterdam og Rotterdam.

Lilleputtbyen Madurodam i Haag er ogsaa fin, litt saann Legolandbyaktig, men ikke med klosser. http://www.madurodam.com/ Stengt naa pga. renovering, men aapner igjen i april 2012. Verdt et besök kombinert med en spasertur paa Schreveningenstranden (i naerheten) + en tur i sentrum hvor jeg saerlig liker Denneweg og Noordeinde (med sidegater) med smaabutikker og kafeer. Selve sentrumsentrum er mindre sjarmerende, men butikker er det jo der.

Delft er mest rusle rundt og se, ingen spesielle sights, bare selve byen er fin. De har vel et saant museum med det kjente porselenet saa vidt jeg husker. Jepp - jeg googlet: http://www.royaldelft.com/index.asp Leiden er ogsaa en saann koselig rusleby, evt. kan man ogsaa i samme genre besöke Utrecht, ca. 45 min kjöretur fra Amsterdam.

Efteling er bra, selv om det er aar og dag siden jeg var der. Slik jeg husker parken, var det mye aa se og gjöre for baade smaa og store, men jeg var veeeeldig forelsket da jeg var der, saa det er mulig det farget inntrykket. http://www.efteling.co.uk/EN/EN-Home/thepark.html

Tulipaner til paaske er det nok aa se. Keukenhof er parken man kan se dem i all sin prakt, ellers er det nesten mer imponerende aa se de store jordene fulle av tulipaner for dem som ikke har sett saant. http://www.keukenhof.nl/ Aapen park fra 22. mars til 20. mai 2012.

liefje er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 20-12-11, 22:16   #33
Orkide
Utenlands

Orkide sin avatar

Standard

I Amsterdam er for eksempel NEMO kjempegøy. Teknisk/vitenskapssenter for barn, Scheepvaartmuseum, Amsterdam dungeon, kanalbåter, masse flotte store lekeplasser, sykle osv.

Gammel 20-12-11, 22:25   #34
Hyacinth
Kontrollfrik

Hyacinth sin avatar

Standard

Wow! Hjertelig takk, alle! Får ikke prikket dere med iPhone, den vil ikke...

Må revurdere Rotterdam, kanskje. Mannen er fra Vlaardingen og Schonhoven, så vi må nesten vise det til ungene...

Gammel 20-12-11, 23:50   #35
Nelly Nickers
Slow reader

Nelly Nickers sin avatar

Nelly Nickers er virkelig godt liktNelly Nickers er virkelig godt liktNelly Nickers er virkelig godt liktNelly Nickers er virkelig godt liktNelly Nickers er virkelig godt liktNelly Nickers er virkelig godt liktNelly Nickers er virkelig godt liktNelly Nickers er virkelig godt liktNelly Nickers er virkelig godt likt
Standard

I Schreweningen er det et akvarieanlegg med masse fisker og greier. Vi var der for noen år siden. Det var ganske bra, så vidt jeg husker. Det var aktivitetsløype for ungene i anlegget.

Nelly Nickers er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 21-12-11, 00:41   #36
Orkide
Utenlands

Orkide sin avatar

Standard

Det går fint å ta en dagstur til Rotterdam om dere bor i Amsterdam. I Rotterdam må dere innom dyrehagen (Blijdorp) som ligger life ved Sentralatasjonen. Den er veldig fin. Og om dere skulle få hjemlengsel, tar dere bare turen innom Sjømannskirken som er nederlands største trebygning.

Gammel 03-01-12, 23:40   #37
Hyacinth
Kontrollfrik

Hyacinth sin avatar

Standard

Fly og leiebil er bestilt! Omsider! Tar litt tid før mannen får ut finger'n. (Er det en nederlandsk greie?)

Vi lurer på overnatting fremdeles, da. Planene er absolutt ikke spikret, men vi skal en tur til dit han bodde som barn (Rotterdamområdet), dit besteforeldrene bodde (Delft), være litt i Amsterdam og ellers bare gjøre det dere anbefaler oss å gjøre i Nederland.

Vi lurer på om det er best med en base, og i tilfelle hvor. Det må være nær steder å finne på noe. Vi vil helst kunne se litt natur der vi bor, om det så er bare en park. Vi vil ikke være nødt til å kjøre langt til alt, det har vi mer enn en gAng brent oss på i andre land. Vi sksl kjøre, men ikke tilbringe hele ferien i en bil. Samtidig må vi komme t/r Rotterdamområdet uten å måtte overnatte. Det er også fint hvis det er en liten koselig småby i umiddelbar nærhet.

Hva er lurt? Ferieleiligheter er definitivt billigere enn hotell, og samtidig får ungene da eget soverom og vi voksne slipper å tilbringe kveldene oppå dem. Samtidig er de store, det er ferie og de kan nok være lenger oppe.

Ferieleilighetene ligger ofte ved kysten. Det er mars når vi drar og jeg er redd det blir surt og kaldt. Og er det ikke litt in the middle of nowhere? Langt fra alt?

Takknemlig for ALLE kommentarer og innspill! Vi har dummet oss ut litt for mZnge gsnger ift ferier og plassering i forhold til andre ting.

Gammel 03-01-12, 23:43   #38
Hyacinth
Kontrollfrik

Hyacinth sin avatar

Standard

Og beklager iPhone-leifer.

Gammel 04-01-12, 15:36   #39
Høns

Medlem siden: Mar 2009
Høns imponerer mange og er sikkert smartHøns imponerer mange og er sikkert smartHøns imponerer mange og er sikkert smartHøns imponerer mange og er sikkert smartHøns imponerer mange og er sikkert smartHøns imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Jeg er enige med de som ville droppet Rotterdam. Det er et sted man drar når man har sett dee andre byene.

Jeg personlig elsker Leiden som ligger sånn midt mellom Rotterdam og Aamsterdam. Ellers synes jeg Haarlem utenfor amsterdam var kjekt. Og delft er også verdt et besøk. Det er greit å bo sentralt synes jeg slik at man kan gå litt i nærområdet i tillegg til dagsturer.

Vi vurderer også dra til Nederland i påsken, tenker da primært å sykle rundt. Ser ut som om det er greiest å leie hus i Katwijk nær Leiden for vår del. Her er dog ganske dødt utenom sesong, så vi ser på andre alternativer. Hvilke sider har du sjekket ut for å finne hus/leilighet?

Burde kanskje sjekke flypriser også... Påsken har en tendens til å bli litt dyr.

Høns er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 04-01-12, 17:28   #40
Hyacinth
Kontrollfrik

Hyacinth sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Høns, her.

Jeg er enige med de som ville droppet Rotterdam. Det er et sted man drar når man har sett dee andre byene.

Ja altså, vi MÅ ikke til Rotterdam, men ungene skal få se husene der mannen bodde i barndommen, det er litt av poenget med turen, og da må vi nesten i den retningen.

Svar

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 18:44.