|
|||||||
| Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier. |
![]() |
|
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
|
|
|
|
#1 |
|
Har tro på forbedring
|
Sv: Ta UNGENE UT FRA SKOLEN PGA SYDENTUR?
Det er jeg enig i altså - Det er forskjell på tradisjon og unntak.
Min signatur Sist redigert av Che : 20-08-11 kl 19:11. |
|
|
|
|
|
#2 |
|
Tre små T
Medlem siden: Oct 2006
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Sv: Ta ungene ut fra skolen pga sydentur?Vi gjør det ei uke nå i høst så jeg må jo syns det er greit. Men en og annen gang er greit.Men ikke hvert år nei.
|
|
|
#3 |
|
Superduperaktiv
Hvor: Vestlandet
![]() ![]() ![]() |
Sv: Ta ungene ut fra skolen pga sydentur?Takk for mange svar. Ser at mange har samme syn på det som meg, at det er greit, men ikke hvert år.. Det var dette jeg trengte å høre, og tror ikke det blir noen tur neste helg på oss, mannen og ungen vil, men jeg vil ikke at det skal bli noen vane hvert år. Dessuten er det bare 3 uker siden vi kom fra 14 dagers ferie på Mallorca..
|
|
|
|
#4 |
|
Personlig pessimist
|
Sv: Ta ungene ut fra skolen pga sydentur?
Da hadde det definitivt ikke vært aktuelt her!
|
|
|
|
#5 |
|
Bør lage seg en tittel selv
Medlem siden: Mar 2008
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Da hadde det vært uaktuelt her.
|
|
|
#6 |
|
Drømmer
|
|
|
|
|
|
|
#7 |
|
Grisejente
Medlem siden: Oct 2007
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Sv: Ta ungene ut fra skolen pga sydentur?Ungene mine fikk sin aller første sydentur noensinne ei uke rett etter skolestart i fjor. Det var prismessig enten tur utenom skoleferien eller ikke i det hele tatt. Vi er med andre ord ikke de som ber ungene fri hvert år på grunn av en sydentur, og jeg har ingen problemer med å ta dem ut en sjelden gang. Ellers i skoleåret tar vi dem kanskje ut en gang eller to en Fredag f.eks, om de skal reise noe sted for en helg. Sjeldent syke er de også, så de har utrolig lite fravær.
|
|
|
#8 |
|
Superaktiv
Hvor: Buskerud
![]() ![]() |
Sv: Ta ungene ut fra skolen pga. sydentur?Vi har tatt ut vår gutt hvert år siden vi startet skolen, han er 4 klassing nå. Han er skole flink, vi tar med skolesaker og lekser. Og vi syns det har vært helt greit
|
|
|
#9 |
|
© All rights reserved
|
Sv: Ta ungene ut fra skolen pga. sydentur?
Jeg har allerede i år jobbet meg opp 4 vikartimer og 5 plantimer. (Fra 15.30 og utover.) Jeg klarer veldig lett å jobbe megopp til en uke avspasering i mars. I tillegg til 102% stilling.
Vi har kun 6 timer pr uke med spes.lærer i klassen min pr uke, så om jeg er borte må andre kollegaer inn og være vikar. Noe de synes er helt OK, da jobber de seg opp enten betalt overtid eller avspasering. |
|
|
|
|
|
#10 |
|
I mål
|
Sv: Ta ungene ut fra skolen pga. sydentur?
Det er jo ikke det som er greia, men hos oss har folk stort sett ikke lyst til å være vikar. Rett og slett. Man gjør det for å gjøre kollegaen en tjeneste, ikke av noen annen grunn, vi har nok å drive med. Vi har mer enn nok å dekke opp for sykdom, og kanskje særlig syke barn, om vi ikke skal dekke for ferier og avspasering også. |
|
|
|
|
|
#11 |
|
ej ikke møjkets heije
|
Sv: Ta UNGENE UT FRA SKOLEN PGA SYDENTUR?Jeg er jammen ikke helt sikker på hva jeg mener. Vi har de siste årene vært en uke på fjellet. Både på grunn av tilgjengelighet på hytte(bedriftshytte), pris og trengsel har vi reist en annen uke enn vinterferien. Det har jo vært uproblematisk så lenge ungene har gått i barnehagen. I år er vi ikke sikre på om vi tar turen nettopp fordi Snuppa begynner på skolen.
|
|
|
|
#12 |
|
Ute på tur
|
Sv: Ta UNGENE UT FRA SKOLEN PGA SYDENTUR?Jeg er litt usikker på hva jeg mener. Jeg husker fra min barndom at vi bestandig økte ferien på slutten av sommeren og til jul (etter at vi flyttet ti Norge og da var jeg 12) og at je aldri opplevde dette som et problem faglig sett. Samtidig er jeg enig at det gir ikke den beste signaleffekten. Dette har enda ikke vært en problemstilling for oss, og jeg tror ikke vi blir å gjøre dette så veldig ofte, om vi ender opp med å søke en eller annen gang.
|
|
|
#13 |
|
stoffavhengig
Medlem siden: Mar 2009
Sv: Ta UNGENE UT FRA SKOLEN PGA SYDENTUR?Som lærer mener jeg ikke det er greit å ta ut barnet fra skolen og reise til syden. Men det finnes flere måter å gjøre det på. Om foreldrene er av den ansvarlige sorten, som passer på at elevene får gjort det skolearbeidet som skal gjøres den perioden de er borte, så er det klart at det stiller seg annerledes. Men samtidig så kommer dette med holninger inn.
|
|
|
#14 |
|
© All rights reserved
|
Sv: Ta UNGENE UT FRA SKOLEN PGA SYDENTUR?Jeg er to-delt. Jeg får neller av foreldre som tar barna ut av skolen våren i 10. klasse, men jeg ser litt annerledes på det når det gjelder barneskolen. Og at det er unntak, ikke tradisjon. |
|
|
|
|
|
#15 |
|
Shake it out!
|
Min lærersøster tok sønnen ut tre dager før påske i 10. klasse for å besøke oss i USA, og det satt ganske langt inne. Men det er virkelig ikke spesielt kult her vi bor om sommeren (pluss at vi jo var i Norge i sommer). Ergo må man nesten ta litt fri om man skal besøke oss.
|
|
|
#16 |
|
Tja...
Medlem siden: Dec 2006
Sv: Ta ungene ut fra skolen pga sydentur?Samme for meg hva andre gjør. Vi har ikke bedt fri for skolegutten sålangt i de 4 årene han har gått på skolen. Sparer det heller til en gang vi "må".
|
|
|
|
#17 |
|
Bør lage seg en tittel selv
Hvor: Akershus
Så vi som er skiftarbeidere på arbeidsplasser som er åpne 24 timer i døgnet 365 dager i året og som på INGEN måte kan velge å ha ferie når det er skoleferie, vi eier ikke arbeidsmoral?.... Jeg kjenner jeg får skikkelig fordommer mot folk som kan ha et så snevert arbeidsmoral-bilde.
|
|
|
#18 |
|
:)
Medlem siden: Jan 2007
Sv: Ta UNGENE UT FRA SKOLEN PGA SYDENTUR?Hvis det er et unntak så synes jeg det er greit. Det er ikke alltid både mor og far får det til i en skoleferie.
|
|
|
#19 |
|
Sjokoholiker & hjemmekjær
Medlem siden: Jan 2007
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Sv: Ta UNGENE UT FRA SKOLEN PGA SYDENTUR?Vi har gjort det to ganger, men for det er jeg ikke veldig FOR å gjøre det. |
|
|
|
|
|
#20 |
|
maler
|
Sv: Ta ungene ut fra skolen pga sydentur?Jeg synes ikke man skal ta for lett på det. Og jeg synes ikke man skal lage seg en tradisjon med ferie siste uka i september hvert år fordi det er rimelige turer da. Men jeg synes det er greit så lenge det er et unntak, ungene er rimelig små (det blir mer og mer ugreit både i forhold til faglig utbytte på skolen, opplegg ellers og formidling av holdninger jo større barna blir) og man tenker gjennom når det er snakk om å ta dem fri i forhold til hva de går glipp av på skolen. Hva de tar fri til synes jeg betyr mindre enn hvor ofte de tar fri. For de fleste unger er det nok aktiviteter som gir dem mer enn en sydencharter, men for noen barn kan den sydenturen med foreldrene være akkurat det han eller hun trenger. Og hvis dette er den turen det barnet er borte i løpet av småskolen, synes jeg ikke det gjør noe. Hvis sydenturen derimot kommer i tillegg til mye annet fravær grunnet fritidsaktiviteter, sykdom og annet, kan det bli for mye.
|
![]() |
|
|