Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon

Ta ungene ut fra skolen pga. sydentur?

Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 20-08-11, 17:29   #1
Che
Har tro på forbedring

Che sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Hvor: "Cuba"
Blogginnlegg: 293
Che har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Ta UNGENE UT FRA SKOLEN PGA SYDENTUR?

Opprinnelig lagt inn av Candy Darling, her.

Jeg mistenker at jeg også har endret litt mening siden sist, men min holdning er nå at det er greit når det er en "spesiell anledning", men ikke som en tradisjon.

Det er jeg enig i altså - Det er forskjell på tradisjon og unntak.

Sist redigert av Che : 20-08-11 kl 19:11.
Che er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 20-08-11, 19:07   #2
Jinx
Tre små T

Jinx sin avatar

Jinx imponerer mange og er sikkert smartJinx imponerer mange og er sikkert smartJinx imponerer mange og er sikkert smartJinx imponerer mange og er sikkert smartJinx imponerer mange og er sikkert smartJinx imponerer mange og er sikkert smartJinx imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Ta ungene ut fra skolen pga sydentur?

Vi gjør det ei uke nå i høst så jeg må jo syns det er greit. Men en og annen gang er greit.Men ikke hvert år nei.

Gammel 20-08-11, 19:22   #3
Leandra
Superduperaktiv

Leandra sin avatar

Hvor: Vestlandet
Leandra er litt kulLeandra er litt kulLeandra er litt kul
Standard

Takk for mange svar. Ser at mange har samme syn på det som meg, at det er greit, men ikke hvert år.. Det var dette jeg trengte å høre, og tror ikke det blir noen tur neste helg på oss, mannen og ungen vil, men jeg vil ikke at det skal bli noen vane hvert år. Dessuten er det bare 3 uker siden vi kom fra 14 dagers ferie på Mallorca.. Så det har ingenting med at vi trenger ferie, bare at vi rett og slett har lyst på en tur til....høstferien er der ikke varmt nok, dessuten er mannen ofte borte på jobb når ungene har skolefri. Men ville høre ulike synspunkt, og det har jeg fått. Takk.

Gammel 20-08-11, 19:27   #4
Niobe
Personlig pessimist

Niobe sin avatar

Blogginnlegg: 11
Niobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Leandra, her.

Dessuten er det bare 3 uker siden vi kom fra 14 dagers ferie på Mallorca.. Så det har ingenting med at vi trenger ferie, bare at vi rett og slett har lyst på en tur til....

Da hadde det definitivt ikke vært aktuelt her!

Gammel 20-08-11, 19:34   #5
millact
Bør lage seg en tittel selv

Medlem siden: Mar 2008
millact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtid
Standard

Takk for mange svar. Ser at mange har samme syn på det som meg, at det er greit, men ikke hvert år.. Det var dette jeg trengte å høre, og tror ikke det blir noen tur neste helg på oss, mannen og ungen vil, men jeg vil ikke at det skal bli noen vane hvert år. Dessuten er det bare 3 uker siden vi kom fra 14 dagers ferie på Mallorca.. Så det har ingenting med at vi trenger ferie, bare at vi rett og slett har lyst på en tur til....høstferien er der ikke varmt nok, dessuten er mannen ofte borte på jobb når ungene har skolefri. Men ville høre ulike synspunkt, og det har jeg fått. Takk.

Da hadde det vært uaktuelt her.

Jeg er usikker på hva jeg synes sånn generelt, men er i utgangspunktet i mot det.

Gammel 20-08-11, 19:44   #6
Chablis
Drømmer

Medlem siden: Dec 2006
Hvor: Ved vannet
Blogginnlegg: 22
Chablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt av
Standard

At man har lyst på en tur hadde ikke vært noen gyldig grunn her, så da hadde vi droppet turen.

Chablis er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 20-08-11, 20:53   #7
mamaria
Grisejente

mamaria sin avatar

Medlem siden: Oct 2007
mamaria imponerer mange og er sikkert smartmamaria imponerer mange og er sikkert smartmamaria imponerer mange og er sikkert smartmamaria imponerer mange og er sikkert smartmamaria imponerer mange og er sikkert smartmamaria imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Ungene mine fikk sin aller første sydentur noensinne ei uke rett etter skolestart i fjor. Det var prismessig enten tur utenom skoleferien eller ikke i det hele tatt. Vi er med andre ord ikke de som ber ungene fri hvert år på grunn av en sydentur, og jeg har ingen problemer med å ta dem ut en sjelden gang. Ellers i skoleåret tar vi dem kanskje ut en gang eller to en Fredag f.eks, om de skal reise noe sted for en helg. Sjeldent syke er de også, så de har utrolig lite fravær.

Gammel 29-08-11, 22:30   #8
petra
Superaktiv

petra sin avatar

Hvor: Buskerud
petra er litt kulpetra er litt kul
Standard

Sv: Ta ungene ut fra skolen pga. sydentur?

Vi har tatt ut vår gutt hvert år siden vi startet skolen, han er 4 klassing nå. Han er skole flink, vi tar med skolesaker og lekser. Og vi syns det har vært helt greit

Gammel 29-08-11, 23:22   #9
007
© All rights reserved

007 sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Vest
Blogginnlegg: 57
007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Teflona, her.

Her er det ikke lov å ha mer enn 100 % stilling. Jeg har jobbet i nærmere 20 år og aldri hørt om lærere som avspaserer i den skalaen enkelte skisserer her. Selv ba jeg om fri en dag for omtrent 6 år siden, da tok jeg vikartimer på forhånd for å dekke opp timene. *vill og gal*

Jeg har allerede i år jobbet meg opp 4 vikartimer og 5 plantimer. (Fra 15.30 og utover.) Jeg klarer veldig lett å jobbe megopp til en uke avspasering i mars. I tillegg til 102% stilling.

Opprinnelig lagt inn av oslo78, her.

Om jeg avspaserer / tar permisjon uten lønn e.l. vil det altså bare gå utover kollegaer som må ta dobbel klasse eller enkeltelever som mister spesiallæreren sin en time. Det er ikke jeg spesielt interessert i og heldigvis ingen andre på skolen heller. Dermed har vi et veldig lavt planlagt fravær.

Vi har kun 6 timer pr uke med spes.lærer i klassen min pr uke, så om jeg er borte må andre kollegaer inn og være vikar. Noe de synes er helt OK, da jobber de seg opp enten betalt overtid eller avspasering.
De tre vikartimene jeg har jobbet hittil i år, er vikar for syk kollega. Jeg har selvsagt meldt meg frivillig til vikar, i og med at jeg ønsker å jobbe meg opp.
Vi er ikke uerstattelig selv om vi er lærere.

007 er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 29-08-11, 23:25   #10
apan
I mål

apan sin avatar

Hvor: Oslo
Blogginnlegg: 71
apan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av 007, her.

Vi er ikke uerstattelig selv om vi er lærere.

Det er jo ikke det som er greia, men hos oss har folk stort sett ikke lyst til å være vikar. Rett og slett. Man gjør det for å gjøre kollegaen en tjeneste, ikke av noen annen grunn, vi har nok å drive med. Vi har mer enn nok å dekke opp for sykdom, og kanskje særlig syke barn, om vi ikke skal dekke for ferier og avspasering også.

Jeg hadde ikke hatt noen problemer med å jobbe meg opp ukesvis med avspasering hvis jeg hadde kunnet velge det, det flommer med vikartilbud utover året. Men vi får altså betalt isteden, og jeg synes ikke på noen måte at det er verdt det. Hvis man jobber et sted folk nærmest står i kø for å ta vikartimer, ville jeg ærlig talt lurt på om man hadde litt lite å gjøre.

apan er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 20-08-11, 17:25   #11
Tjorven
ej ikke møjkets heije

Tjorven sin avatar

Hvor: Oslo
Blogginnlegg: 184
Tjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg er jammen ikke helt sikker på hva jeg mener. Vi har de siste årene vært en uke på fjellet. Både på grunn av tilgjengelighet på hytte(bedriftshytte), pris og trengsel har vi reist en annen uke enn vinterferien. Det har jo vært uproblematisk så lenge ungene har gått i barnehagen. I år er vi ikke sikre på om vi tar turen nettopp fordi Snuppa begynner på skolen.

Gammel 20-08-11, 17:30   #12
Martis
Ute på tur

Martis sin avatar

Hvor: Bøgda
Blogginnlegg: 142
Martis er kulere enn de flesteMartis er kulere enn de flesteMartis er kulere enn de flesteMartis er kulere enn de flesteMartis er kulere enn de flesteMartis er kulere enn de flesteMartis er kulere enn de flesteMartis er kulere enn de flesteMartis er kulere enn de flesteMartis er kulere enn de flesteMartis er kulere enn de fleste
Standard

Jeg er litt usikker på hva jeg mener. Jeg husker fra min barndom at vi bestandig økte ferien på slutten av sommeren og til jul (etter at vi flyttet ti Norge og da var jeg 12) og at je aldri opplevde dette som et problem faglig sett. Samtidig er jeg enig at det gir ikke den beste signaleffekten. Dette har enda ikke vært en problemstilling for oss, og jeg tror ikke vi blir å gjøre dette så veldig ofte, om vi ender opp med å søke en eller annen gang.

Gammel 20-08-11, 17:59   #13
Frøydis
stoffavhengig

Frøydis sin avatar

Medlem siden: Mar 2009
Frøydis er kulere enn de flesteFrøydis er kulere enn de flesteFrøydis er kulere enn de flesteFrøydis er kulere enn de flesteFrøydis er kulere enn de flesteFrøydis er kulere enn de flesteFrøydis er kulere enn de flesteFrøydis er kulere enn de flesteFrøydis er kulere enn de flesteFrøydis er kulere enn de flesteFrøydis er kulere enn de fleste
Standard

Som lærer mener jeg ikke det er greit å ta ut barnet fra skolen og reise til syden. Men det finnes flere måter å gjøre det på. Om foreldrene er av den ansvarlige sorten, som passer på at elevene får gjort det skolearbeidet som skal gjøres den perioden de er borte, så er det klart at det stiller seg annerledes. Men samtidig så kommer dette med holninger inn.

Gammel 20-08-11, 18:12   #14
007
© All rights reserved

007 sin avatar

Hvor: Vest
Blogginnlegg: 57
007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg er to-delt. Jeg får neller av foreldre som tar barna ut av skolen våren i 10. klasse, men jeg ser litt annerledes på det når det gjelder barneskolen. Og at det er unntak, ikke tradisjon.

007 er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 20-08-11, 23:29   #15
Milfrid
Shake it out!

Milfrid sin avatar

Medlem siden: Feb 2007
Hvor: Stavanger
Blogginnlegg: 65
Milfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av 007, her.

Jeg er to-delt. Jeg får neller av foreldre som tar barna ut av skolen våren i 10. klasse, men jeg ser litt annerledes på det når det gjelder barneskolen. Og at det er unntak, ikke tradisjon.

Min lærersøster tok sønnen ut tre dager før påske i 10. klasse for å besøke oss i USA, og det satt ganske langt inne. Men det er virkelig ikke spesielt kult her vi bor om sommeren (pluss at vi jo var i Norge i sommer). Ergo må man nesten ta litt fri om man skal besøke oss.

Je er der at jeg tenker at unntak er greit, men å ta unger ut av skolen, uavhengig av alderstrinn, for å dra til syden, er en uting.

Men ellers er jeg enig i at man bør lære ungene arbeidsmoral ved å ta ferie når det er ferie

Gammel 21-08-11, 00:23   #16
GinaK
Tja...

GinaK sin avatar

Medlem siden: Dec 2006
GinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt av
Standard

Samme for meg hva andre gjør. Vi har ikke bedt fri for skolegutten sålangt i de 4 årene han har gått på skolen. Sparer det heller til en gang vi "må".
Og nå lurer vi litt på å ta en tur til Disney World i høstferien om 3 år og da skal de vel bes fri i 2 skoleuker... regner vel med at de får fri da. HAr aldri hørt at noen har blitt nektet heller.

Gammel 21-08-11, 01:04   #17
Elin
Bør lage seg en tittel selv

Elin sin avatar

Hvor: Akershus
Elin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de fleste
Standard

Opprinnelig lagt inn av Mindy Macready, her.

Men ellers er jeg enig i at man bør lære ungene arbeidsmoral ved å ta ferie når det er ferie

Så vi som er skiftarbeidere på arbeidsplasser som er åpne 24 timer i døgnet 365 dager i året og som på INGEN måte kan velge å ha ferie når det er skoleferie, vi eier ikke arbeidsmoral?.... Jeg kjenner jeg får skikkelig fordommer mot folk som kan ha et så snevert arbeidsmoral-bilde.

Neste år vet jeg at min sommerferie starter 24. august. Jeg har altså ikke en dag ferie når min datter har sommerferie. Jeg kan SØKE om å få den endret, men vil ganske sikkert ikke få det innvilget ettersom svært mange av oss ønsker oss ferie i skoleferien.

Er det HELT urimelig at jeg søker å ta min datter ut 5 dager av skolen i slutten av mai neste år fordi jeg da vet at jeg har "vinterferie" sånn at vi får en uke som ligner litt på sommerferie sammen?

Gammel 20-08-11, 18:23   #18
Trulte
:)

Trulte sin avatar

Medlem siden: Jan 2007
Trulte er kulere enn de flesteTrulte er kulere enn de flesteTrulte er kulere enn de flesteTrulte er kulere enn de flesteTrulte er kulere enn de flesteTrulte er kulere enn de flesteTrulte er kulere enn de flesteTrulte er kulere enn de flesteTrulte er kulere enn de flesteTrulte er kulere enn de flesteTrulte er kulere enn de fleste
Standard

Hvis det er et unntak så synes jeg det er greit. Det er ikke alltid både mor og far får det til i en skoleferie.

Gammel 20-08-11, 18:23   #19
Guttemammis
Sjokoholiker & hjemmekjær

Medlem siden: Jan 2007
Guttemammis er virkelig godt liktGuttemammis er virkelig godt liktGuttemammis er virkelig godt liktGuttemammis er virkelig godt liktGuttemammis er virkelig godt liktGuttemammis er virkelig godt liktGuttemammis er virkelig godt liktGuttemammis er virkelig godt liktGuttemammis er virkelig godt liktGuttemammis er virkelig godt likt
Standard

Vi har gjort det to ganger, men for det er jeg ikke veldig FOR å gjøre det.
Kommer an på mye, hvordan barnet er på skolen faglig og sosialt, hvor
flink foreldrene er til å følge opp (f.eks. lese og skrive litt på ferien) og når på året dette er.
Vi har tatt de ut en gang uken før skolen sluttet og en gang et par uker før, da er planene på skolen plukke
blomster og vaske pulter mye av tiden(1. og2. klasse).
Vi har ikke spurt lærer om oppgaver, men de har lånt seg en bok som de skal lese litt i
og så har jeg laget oppgaver som de har skrevet på på flyet o.l.
De har hatt lite fravær ellers også, som jeg synes har litt å si.
Uansett får jeg litt bismak, og nesteår blir det ikke noe av

Guttemammis er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 20-08-11, 18:33   #20
Katta
maler

Katta sin avatar

Medlem siden: Jul 2008
Hvor: Trondheim
Blogginnlegg: 92
Katta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg synes ikke man skal ta for lett på det. Og jeg synes ikke man skal lage seg en tradisjon med ferie siste uka i september hvert år fordi det er rimelige turer da. Men jeg synes det er greit så lenge det er et unntak, ungene er rimelig små (det blir mer og mer ugreit både i forhold til faglig utbytte på skolen, opplegg ellers og formidling av holdninger jo større barna blir) og man tenker gjennom når det er snakk om å ta dem fri i forhold til hva de går glipp av på skolen. Hva de tar fri til synes jeg betyr mindre enn hvor ofte de tar fri. For de fleste unger er det nok aktiviteter som gir dem mer enn en sydencharter, men for noen barn kan den sydenturen med foreldrene være akkurat det han eller hun trenger. Og hvis dette er den turen det barnet er borte i løpet av småskolen, synes jeg ikke det gjør noe. Hvis sydenturen derimot kommer i tillegg til mye annet fravær grunnet fritidsaktiviteter, sykdom og annet, kan det bli for mye.

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 12:33.