|
|||||||
| Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier. |
![]() |
|
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
|
|
#21 |
|
Ute på tur
|
Sv: Ta UNGENE UT FRA SKOLEN PGA SYDENTUR?Jeg er litt usikker på hva jeg mener. Jeg husker fra min barndom at vi bestandig økte ferien på slutten av sommeren og til jul (etter at vi flyttet ti Norge og da var jeg 12) og at je aldri opplevde dette som et problem faglig sett. Samtidig er jeg enig at det gir ikke den beste signaleffekten. Dette har enda ikke vært en problemstilling for oss, og jeg tror ikke vi blir å gjøre dette så veldig ofte, om vi ender opp med å søke en eller annen gang.
|
|
|
#22 |
|
stoffavhengig
Medlem siden: Mar 2009
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Sv: Ta UNGENE UT FRA SKOLEN PGA SYDENTUR?Som lærer mener jeg ikke det er greit å ta ut barnet fra skolen og reise til syden. Men det finnes flere måter å gjøre det på. Om foreldrene er av den ansvarlige sorten, som passer på at elevene får gjort det skolearbeidet som skal gjøres den perioden de er borte, så er det klart at det stiller seg annerledes. Men samtidig så kommer dette med holninger inn.
|
|
|
#23 |
|
Ringskrømt
|
Sv: Ta UNGENE UT FRA SKOLEN PGA SYDENTUR?
Ikke at ferie er en menneskerett, men jeg og mannen hadde fri i hver våre puljer i år, så akkurat lengden på ferien ungene har, trenger ikke å ha så mye å si.
|
|
|
#24 |
|
© All rights reserved
|
Sv: Ta UNGENE UT FRA SKOLEN PGA SYDENTUR?Jeg er to-delt. Jeg får neller av foreldre som tar barna ut av skolen våren i 10. klasse, men jeg ser litt annerledes på det når det gjelder barneskolen. Og at det er unntak, ikke tradisjon. |
|
|
|
|
|
#25 |
|
:)
Medlem siden: Jan 2007
Sv: Ta UNGENE UT FRA SKOLEN PGA SYDENTUR?Hvis det er et unntak så synes jeg det er greit. Det er ikke alltid både mor og far får det til i en skoleferie.
|
|
|
#26 |
|
Sjokoholiker & hjemmekjær
Medlem siden: Jan 2007
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Sv: Ta UNGENE UT FRA SKOLEN PGA SYDENTUR?Vi har gjort det to ganger, men for det er jeg ikke veldig FOR å gjøre det. |
|
|
|
|
|
#27 |
|
maler
|
Sv: Ta ungene ut fra skolen pga sydentur?Jeg synes ikke man skal ta for lett på det. Og jeg synes ikke man skal lage seg en tradisjon med ferie siste uka i september hvert år fordi det er rimelige turer da. Men jeg synes det er greit så lenge det er et unntak, ungene er rimelig små (det blir mer og mer ugreit både i forhold til faglig utbytte på skolen, opplegg ellers og formidling av holdninger jo større barna blir) og man tenker gjennom når det er snakk om å ta dem fri i forhold til hva de går glipp av på skolen. Hva de tar fri til synes jeg betyr mindre enn hvor ofte de tar fri. For de fleste unger er det nok aktiviteter som gir dem mer enn en sydencharter, men for noen barn kan den sydenturen med foreldrene være akkurat det han eller hun trenger. Og hvis dette er den turen det barnet er borte i løpet av småskolen, synes jeg ikke det gjør noe. Hvis sydenturen derimot kommer i tillegg til mye annet fravær grunnet fritidsaktiviteter, sykdom og annet, kan det bli for mye.
|
|
|
#28 |
|
Tre små T
Medlem siden: Oct 2006
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Sv: Ta ungene ut fra skolen pga sydentur?Vi gjør det ei uke nå i høst så jeg må jo syns det er greit. Men en og annen gang er greit.Men ikke hvert år nei.
|
|
|
#29 |
|
Kidding, right?
|
Sv: Ta ungene ut fra skolen pga sydentur?Jo yngre jo enklere å akseptere, så fremt de ikke har behov for spesiell oppfølging i skolen. Første klasse er jo mest lek uansett. I 10 klasse derimot... da skal du ha GOD grunn.
|
|
|
|
#30 |
|
Superduperaktiv
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Vestlandet
![]() ![]() ![]() |
Sv: Ta ungene ut fra skolen pga sydentur?Takk for mange svar. Ser at mange har samme syn på det som meg, at det er greit, men ikke hvert år.. Det var dette jeg trengte å høre, og tror ikke det blir noen tur neste helg på oss, mannen og ungen vil, men jeg vil ikke at det skal bli noen vane hvert år. Dessuten er det bare 3 uker siden vi kom fra 14 dagers ferie på Mallorca..
|
|
|
|
#31 |
|
Personlig pessimist
|
Sv: Ta ungene ut fra skolen pga sydentur?
Da hadde det definitivt ikke vært aktuelt her!
|
|
|
|
#32 |
|
Bør lage seg en tittel selv
Medlem siden: Mar 2008
Da hadde det vært uaktuelt her.
|
|
|
#33 |
|
Drømmer
|
|
|
|
|
|
|
#34 |
|
Bør lage seg en tittel selv
|
Sv: Ta ungene ut fra skolen pga sydentur?Jeg synes egentlig at det er interessant at denne diskusjonen kommer opp nå i slutten av en 8 uker lang sommerferie, 8 uker. Mange har slitt med å få sommerferiekabalen til å gå opp. Jeg er klar over at det sannsynligvis er snakk om andre familier her enn de som slet i sommer, men det er allikevel interessant. Skoleelever har per i dag til sammen 12 uker ferie. Det burde være mulig å reise på tur i disse ukene og ikke de andre ukene i året.
|
|
|
#35 |
|
Ringskrømt
|
Sv: Ta ungene ut fra skolen pga sydentur?Det høres at du er lærer, Blånn.
|
|
|
#36 |
|
maler
|
Sv: Ta ungene ut fra skolen pga sydentur?Jeg skjønner ikke at skolen ikke bare sier nei når folk ber om fri i tentamen/eksamensuker.
|
|
|
#37 |
|
Pauset
Medlem siden: Dec 2006
Hvor: Barteby
Sv: Ta ungene ut fra skolen pga sydentur?Blånn: |
|
|
|
|
|
#38 |
|
Sviiisj!!
|
Sv: Ta ungene ut fra skolen pga sydentur?Vi har nettopp betalt 4000 ekstra for flybiletter, fordi vi voksne skal på ferie og barnevakten ikke har mulighet til å levere på skolen én dag etter høstferien.
|
|
|
#39 |
|
© All rights reserved
|
Sv: Ta ungene ut fra skolen pga sydentur?Til HI: Om dere nettopp har feriere 14 dager på Mallorca og likevel vurderer å ta ungene fri fra skolen, så mener jeg at dere er helt bak mål. Sorry. |
|
|
|
|
|
#40 |
|
"De"
|
Sv: Ta ungene ut fra skolen pga sydentur?Jeg synes det er helt greit. På vår skole må de både gjøre LEKSER pluss å lese gjennom ALT som er "pensum" den uken.
|
![]() |
|
|