Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon

Ta ungene ut fra skolen pga. sydentur?

Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 20-08-11, 17:30   #21
Martis
Ute på tur

Martis sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Bøgda
Blogginnlegg: 142
Martis er kulere enn de flesteMartis er kulere enn de flesteMartis er kulere enn de flesteMartis er kulere enn de flesteMartis er kulere enn de flesteMartis er kulere enn de flesteMartis er kulere enn de flesteMartis er kulere enn de flesteMartis er kulere enn de flesteMartis er kulere enn de flesteMartis er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Ta UNGENE UT FRA SKOLEN PGA SYDENTUR?

Jeg er litt usikker på hva jeg mener. Jeg husker fra min barndom at vi bestandig økte ferien på slutten av sommeren og til jul (etter at vi flyttet ti Norge og da var jeg 12) og at je aldri opplevde dette som et problem faglig sett. Samtidig er jeg enig at det gir ikke den beste signaleffekten. Dette har enda ikke vært en problemstilling for oss, og jeg tror ikke vi blir å gjøre dette så veldig ofte, om vi ender opp med å søke en eller annen gang.

Gammel 20-08-11, 17:59   #22
Frøydis
stoffavhengig

Frøydis sin avatar

Medlem siden: Mar 2009
Frøydis er kulere enn de flesteFrøydis er kulere enn de flesteFrøydis er kulere enn de flesteFrøydis er kulere enn de flesteFrøydis er kulere enn de flesteFrøydis er kulere enn de flesteFrøydis er kulere enn de flesteFrøydis er kulere enn de flesteFrøydis er kulere enn de flesteFrøydis er kulere enn de flesteFrøydis er kulere enn de fleste
Standard

Som lærer mener jeg ikke det er greit å ta ut barnet fra skolen og reise til syden. Men det finnes flere måter å gjøre det på. Om foreldrene er av den ansvarlige sorten, som passer på at elevene får gjort det skolearbeidet som skal gjøres den perioden de er borte, så er det klart at det stiller seg annerledes. Men samtidig så kommer dette med holninger inn.

Gammel 20-08-11, 18:03   #23
Skremmern
Ringskrømt

Skremmern sin avatar

Hvor: Øst
Blogginnlegg: 3
Skremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av mkj, her.

I prinsippet er det vel ingen forskjell på å ta fri nå og senere, men det føles forskjellig allikevel. Man har nå hatt 8 uker fri, man burde jo ha rukket det da.

Ikke at ferie er en menneskerett, men jeg og mannen hadde fri i hver våre puljer i år, så akkurat lengden på ferien ungene har, trenger ikke å ha så mye å si.

Gammel 20-08-11, 18:12   #24
007
© All rights reserved

007 sin avatar

Hvor: Vest
Blogginnlegg: 57
007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg er to-delt. Jeg får neller av foreldre som tar barna ut av skolen våren i 10. klasse, men jeg ser litt annerledes på det når det gjelder barneskolen. Og at det er unntak, ikke tradisjon.

007 er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 20-08-11, 18:23   #25
Trulte
:)

Trulte sin avatar

Medlem siden: Jan 2007
Trulte er kulere enn de flesteTrulte er kulere enn de flesteTrulte er kulere enn de flesteTrulte er kulere enn de flesteTrulte er kulere enn de flesteTrulte er kulere enn de flesteTrulte er kulere enn de flesteTrulte er kulere enn de flesteTrulte er kulere enn de flesteTrulte er kulere enn de flesteTrulte er kulere enn de fleste
Standard

Hvis det er et unntak så synes jeg det er greit. Det er ikke alltid både mor og far får det til i en skoleferie.

Gammel 20-08-11, 18:23   #26
Guttemammis
Sjokoholiker & hjemmekjær

Medlem siden: Jan 2007
Guttemammis er virkelig godt liktGuttemammis er virkelig godt liktGuttemammis er virkelig godt liktGuttemammis er virkelig godt liktGuttemammis er virkelig godt liktGuttemammis er virkelig godt liktGuttemammis er virkelig godt liktGuttemammis er virkelig godt liktGuttemammis er virkelig godt liktGuttemammis er virkelig godt likt
Standard

Vi har gjort det to ganger, men for det er jeg ikke veldig FOR å gjøre det.
Kommer an på mye, hvordan barnet er på skolen faglig og sosialt, hvor
flink foreldrene er til å følge opp (f.eks. lese og skrive litt på ferien) og når på året dette er.
Vi har tatt de ut en gang uken før skolen sluttet og en gang et par uker før, da er planene på skolen plukke
blomster og vaske pulter mye av tiden(1. og2. klasse).
Vi har ikke spurt lærer om oppgaver, men de har lånt seg en bok som de skal lese litt i
og så har jeg laget oppgaver som de har skrevet på på flyet o.l.
De har hatt lite fravær ellers også, som jeg synes har litt å si.
Uansett får jeg litt bismak, og nesteår blir det ikke noe av

Guttemammis er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 20-08-11, 18:33   #27
Katta
maler

Katta sin avatar

Medlem siden: Jul 2008
Hvor: Trondheim
Blogginnlegg: 92
Katta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Ta ungene ut fra skolen pga sydentur?

Jeg synes ikke man skal ta for lett på det. Og jeg synes ikke man skal lage seg en tradisjon med ferie siste uka i september hvert år fordi det er rimelige turer da. Men jeg synes det er greit så lenge det er et unntak, ungene er rimelig små (det blir mer og mer ugreit både i forhold til faglig utbytte på skolen, opplegg ellers og formidling av holdninger jo større barna blir) og man tenker gjennom når det er snakk om å ta dem fri i forhold til hva de går glipp av på skolen. Hva de tar fri til synes jeg betyr mindre enn hvor ofte de tar fri. For de fleste unger er det nok aktiviteter som gir dem mer enn en sydencharter, men for noen barn kan den sydenturen med foreldrene være akkurat det han eller hun trenger. Og hvis dette er den turen det barnet er borte i løpet av småskolen, synes jeg ikke det gjør noe. Hvis sydenturen derimot kommer i tillegg til mye annet fravær grunnet fritidsaktiviteter, sykdom og annet, kan det bli for mye.

Gammel 20-08-11, 19:07   #28
Jinx
Tre små T

Jinx sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Jinx imponerer mange og er sikkert smartJinx imponerer mange og er sikkert smartJinx imponerer mange og er sikkert smartJinx imponerer mange og er sikkert smartJinx imponerer mange og er sikkert smartJinx imponerer mange og er sikkert smartJinx imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Vi gjør det ei uke nå i høst så jeg må jo syns det er greit. Men en og annen gang er greit.Men ikke hvert år nei.

Gammel 20-08-11, 19:20   #29
Miss Norway
Kidding, right?

Miss Norway sin avatar

Hvor: Oslo
Blogginnlegg: 127
Miss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jo yngre jo enklere å akseptere, så fremt de ikke har behov for spesiell oppfølging i skolen. Første klasse er jo mest lek uansett. I 10 klasse derimot... da skal du ha GOD grunn.

Miss Norway er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 20-08-11, 19:22   #30
Leandra
Superduperaktiv

Leandra sin avatar

Hvor: Vestlandet
Leandra er litt kulLeandra er litt kulLeandra er litt kul
Standard

Takk for mange svar. Ser at mange har samme syn på det som meg, at det er greit, men ikke hvert år.. Det var dette jeg trengte å høre, og tror ikke det blir noen tur neste helg på oss, mannen og ungen vil, men jeg vil ikke at det skal bli noen vane hvert år. Dessuten er det bare 3 uker siden vi kom fra 14 dagers ferie på Mallorca.. Så det har ingenting med at vi trenger ferie, bare at vi rett og slett har lyst på en tur til....høstferien er der ikke varmt nok, dessuten er mannen ofte borte på jobb når ungene har skolefri. Men ville høre ulike synspunkt, og det har jeg fått. Takk.

Gammel 20-08-11, 19:27   #31
Niobe
Personlig pessimist

Niobe sin avatar

Blogginnlegg: 11
Niobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Leandra, her.

Dessuten er det bare 3 uker siden vi kom fra 14 dagers ferie på Mallorca.. Så det har ingenting med at vi trenger ferie, bare at vi rett og slett har lyst på en tur til....

Da hadde det definitivt ikke vært aktuelt her!

Gammel 20-08-11, 19:34   #32
millact
Bør lage seg en tittel selv

Medlem siden: Mar 2008
millact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtid
Standard

Takk for mange svar. Ser at mange har samme syn på det som meg, at det er greit, men ikke hvert år.. Det var dette jeg trengte å høre, og tror ikke det blir noen tur neste helg på oss, mannen og ungen vil, men jeg vil ikke at det skal bli noen vane hvert år. Dessuten er det bare 3 uker siden vi kom fra 14 dagers ferie på Mallorca.. Så det har ingenting med at vi trenger ferie, bare at vi rett og slett har lyst på en tur til....høstferien er der ikke varmt nok, dessuten er mannen ofte borte på jobb når ungene har skolefri. Men ville høre ulike synspunkt, og det har jeg fått. Takk.

Da hadde det vært uaktuelt her.

Jeg er usikker på hva jeg synes sånn generelt, men er i utgangspunktet i mot det.

Gammel 20-08-11, 19:44   #33
Chablis
Drømmer

Medlem siden: Dec 2006
Hvor: Ved vannet
Blogginnlegg: 22
Chablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt av
Standard

At man har lyst på en tur hadde ikke vært noen gyldig grunn her, så da hadde vi droppet turen.

Chablis er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 20-08-11, 19:50   #34
Blånn
Bør lage seg en tittel selv

Blånn sin avatar

Medlem siden: Apr 2007
Blogginnlegg: 17
Blånn er kulere enn de flesteBlånn er kulere enn de flesteBlånn er kulere enn de flesteBlånn er kulere enn de flesteBlånn er kulere enn de flesteBlånn er kulere enn de flesteBlånn er kulere enn de flesteBlånn er kulere enn de flesteBlånn er kulere enn de flesteBlånn er kulere enn de flesteBlånn er kulere enn de fleste
Standard

Jeg synes egentlig at det er interessant at denne diskusjonen kommer opp nå i slutten av en 8 uker lang sommerferie, 8 uker. Mange har slitt med å få sommerferiekabalen til å gå opp. Jeg er klar over at det sannsynligvis er snakk om andre familier her enn de som slet i sommer, men det er allikevel interessant. Skoleelever har per i dag til sammen 12 uker ferie. Det burde være mulig å reise på tur i disse ukene og ikke de andre ukene i året.

For meg som lærer er det et probem. Vi satt på et møte her tidligere i uka og skulle sette datoer for tentamen på ungdomstrinnet. Alle var vi enige om at det var dumt å ta dem siste uka fordi vi regnet med at mange kom til å be om fri (selv om datoene er satt før de begynner på skolen). Vi er pliktige til å gi elevene våre karakterer og tilrettelegge for at de skal få vurderingsgrunnlag. Da må vi passe på å legge store prøver langt nok unna feriene slik at vi har elevene til stede.

På den skolen jeg jobbet ved fram til sommeren var det vanlig at mange elever tok fri de siste ukene før sommerferien. De samme elevene hvert år. Og vi kjørte fag helt fram til siste uka. Det blir fort et problem når elever er borte en uke. Spesielt når de kommer høyere opp på trinnene. Men standarden settes allerede når de er små.

Behind every great man is a woman rolling her eyes.
-Jim Carrey-
Blånn er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 20-08-11, 19:51   #35
Skremmern
Ringskrømt

Skremmern sin avatar

Hvor: Øst
Blogginnlegg: 3
Skremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Det høres at du er lærer, Blånn. Selv om du har eviglang ferie sammen med ungene dine (og mannen) er det ikke alle som har det. Å bytte til seg fri i sommerferien er umulig på min arbeidsplass.

Gammel 20-08-11, 19:55   #36
Katta
maler

Katta sin avatar

Medlem siden: Jul 2008
Hvor: Trondheim
Blogginnlegg: 92
Katta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg skjønner ikke at skolen ikke bare sier nei når folk ber om fri i tentamen/eksamensuker.

Men jeg skulle ønske meg litt mer flex i forhold til uttak av høst- og vinterferie. Mine barn får aldri reise på tur eller være sammen med foreldrene sine i disse feriene. Mannen har ikke nok fri og jeg konkurrerer med ørten andre som også vi ha fri samtidig, og får dermed aldri en hel uke fri på disse pressede tidspunktene. Hvis man kunne velge mellom 2-3 uker, hadde det gått an å få det til for de aller fleste.

Gammel 20-08-11, 20:15   #37
Maz
Pauset

Medlem siden: Dec 2006
Hvor: Barteby
Maz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt av
Standard

Blånn:

Selv om jeg på mine gamle dager har blit gal nok til å ta Mazungen fri, så hadde det ikke falt meg inn å gjøre det i en tentamen-uke. Eller om jeg følte at det skjedde såpass mye i den gitte perioden at barnet faglig ville lide.

Skolen burde jo i så fall si nei, eller rett og slett ikke gi karakterer. (Dersom ungene holdes unna prøvene er det ikke grunnlag for det og om det er foreldrenes feil er det jo ikke noe skolen kan klandres for.

Maz er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 20-08-11, 20:19   #38
Kanina
Sviiisj!!

Kanina sin avatar

Medlem siden: Jan 2008
Hvor: Enga
Blogginnlegg: 842
Kanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtid
Standard

Vi har nettopp betalt 4000 ekstra for flybiletter, fordi vi voksne skal på ferie og barnevakten ikke har mulighet til å levere på skolen én dag etter høstferien. Tanken på å ta Kløver ut av skolen én dag for at vi skulle få en billigere reise, syntes jeg var såppas ugrei at jeg heller tar den ekstra regninga. Alternativt, at vi hadde droppet å reise. Det har noe med respekt for faste arbeidstider og sånt å gjøre. Men, folk får jo gjøre som de føler er akseptabelt. Kan hende svelger vi en kamel om noen år, vi også. Men aldri pga sydentur, altså. Da må det fryse over et visst sted.

Kanina er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 20-08-11, 20:45   #39
007
© All rights reserved

007 sin avatar

Hvor: Vest
Blogginnlegg: 57
007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Til HI: Om dere nettopp har feriere 14 dager på Mallorca og likevel vurderer å ta ungene fri fra skolen, så mener jeg at dere er helt bak mål. Sorry.
For de familiene som ikke har ferie sammen i skoleferien for å få kabalen til å gå opp med barnepass, så er saken annerledes.
Og så tenker jeg på hvilke holdninger vi innprenter i ungene våre. Det er noe som heter yte først, kreve siden. En har ikke ytt så mye frem til september. I mitt hode er det derfor urimelig å kreve ferie allerede.

007 er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 20-08-11, 20:49   #40
Vimsen
"De"

Vimsen sin avatar

Blogginnlegg: 4
Vimsen har mye å være stolt avVimsen har mye å være stolt avVimsen har mye å være stolt avVimsen har mye å være stolt avVimsen har mye å være stolt avVimsen har mye å være stolt avVimsen har mye å være stolt avVimsen har mye å være stolt avVimsen har mye å være stolt avVimsen har mye å være stolt avVimsen har mye å være stolt av
Standard

Jeg synes det er helt greit. På vår skole må de både gjøre LEKSER pluss å lese gjennom ALT som er "pensum" den uken.
Det blir en del skolearbeid kan man si, men det er helt ok.

Vi har også fått tilbakemeldinger fra lærer at det har gått helt greit.

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 20:20.