Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon

Har kunden virkelig alltid rett?

Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 27-09-11, 19:05   #1
Harriet Vane
Epikur

Harriet Vane sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Blogginnlegg: 440
Harriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Har kunden virkelig alltid rett?

Opprinnelig lagt inn av Maxine, her.

Iflg sjefen min har jeg egenskapen av å være "høflig spydig", hvor kunden der og da tror de fikk rett, men innser sikkert etterpå at de ble satt på plass. Skal jeg skrive det på cv'n?

Er det ikke det som heter "tydelig"?

Gammel 27-09-11, 19:10   #2
Maxine
Einsam

Maxine sin avatar

Hvor: Heme ve Mjøsa
Blogginnlegg: 17
Maxine er et glitrende lys på stjernehimmelenMaxine er et glitrende lys på stjernehimmelenMaxine er et glitrende lys på stjernehimmelenMaxine er et glitrende lys på stjernehimmelenMaxine er et glitrende lys på stjernehimmelenMaxine er et glitrende lys på stjernehimmelenMaxine er et glitrende lys på stjernehimmelenMaxine er et glitrende lys på stjernehimmelenMaxine er et glitrende lys på stjernehimmelenMaxine er et glitrende lys på stjernehimmelenMaxine er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Opprinnelig lagt inn av Harriet Vane, her.

Er det ikke det som heter "tydelig"?

Hehe, kanskje det? Jeg setter ned foten, for å vise at de har gått over grensa. At de innser at de har gått for langt i etterkant, må de ta på sin kappe. Folkeskikk bør være et krav for å være kunde

Maxine er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 27-09-11, 16:23   #3
Trulte
:)

Trulte sin avatar

Medlem siden: Jan 2007
Trulte er kulere enn de flesteTrulte er kulere enn de flesteTrulte er kulere enn de flesteTrulte er kulere enn de flesteTrulte er kulere enn de flesteTrulte er kulere enn de flesteTrulte er kulere enn de flesteTrulte er kulere enn de flesteTrulte er kulere enn de flesteTrulte er kulere enn de flesteTrulte er kulere enn de fleste
Standard

Nei. Kunden har ikke alltid rett. Men kundebehandleren har heller ikke rett til å senke seg ned til nivået til kunden eller være "spydig og kul". Ihvertfall ikke i min kundebehandlerverden.
Det bør derimot være rom for å svare en kunde ala: Jeg vil så gjerne hjelpe deg, men da trenger jeg at du snakker ordentlig til meg.

Man må tenke litt større enn bare sin egen rygg. Hva med omtalen denne "ufyselige" kunden bidrar med i etterkant? Kost - nytte prinsippet kan jo vurderes litt mener jeg.

Gammel 27-09-11, 18:50   #4
Fibi
Prematurmamma

Fibi sin avatar

Medlem siden: Mar 2007
Hvor: Sanniss, Rogaland
Blogginnlegg: 11
Fibi har en fantastisk fremtidFibi har en fantastisk fremtidFibi har en fantastisk fremtidFibi har en fantastisk fremtidFibi har en fantastisk fremtidFibi har en fantastisk fremtidFibi har en fantastisk fremtidFibi har en fantastisk fremtidFibi har en fantastisk fremtidFibi har en fantastisk fremtidFibi har en fantastisk fremtid
Standard

Jeg har jobbet i dagligvare, med tipping og post-i-butikk, og nei. Kunden har ikke alltid rett. Jeg ble regelrett hudflettet fordi jeg hadde tatt aaaltfor mye betalt for en tippekupong. Det kunne da umulig stemme at en femukers kostet en tusenlapp. Vel, sier jeg, du har krysset av for ti uker. Men nei, det hadde hun aldeles ikke. Jeg hadde værsågod å annullere den. Det gjorde jeg selvsagt, men humret litt i skjegget av dama.

Podcaster for Kjerringrådet - Helt uten filter (@Kjerringraadet)

Fibi er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 27-09-11, 18:51   #5
Trulte

Trulte sin avatar

Trulte er kulere enn de flesteTrulte er kulere enn de flesteTrulte er kulere enn de flesteTrulte er kulere enn de flesteTrulte er kulere enn de flesteTrulte er kulere enn de flesteTrulte er kulere enn de flesteTrulte er kulere enn de flesteTrulte er kulere enn de flesteTrulte er kulere enn de flesteTrulte er kulere enn de fleste
Standard

Men da skjønner jeg ikke definisjonen på spydig? Høflig spydig høres for meg ut som det du definerte i forrige innlegg og ikke i siste.

Gammel 27-09-11, 19:08   #6
Maxine
Einsam

Maxine sin avatar

Maxine er et glitrende lys på stjernehimmelenMaxine er et glitrende lys på stjernehimmelenMaxine er et glitrende lys på stjernehimmelenMaxine er et glitrende lys på stjernehimmelenMaxine er et glitrende lys på stjernehimmelenMaxine er et glitrende lys på stjernehimmelenMaxine er et glitrende lys på stjernehimmelenMaxine er et glitrende lys på stjernehimmelenMaxine er et glitrende lys på stjernehimmelenMaxine er et glitrende lys på stjernehimmelenMaxine er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Opprinnelig lagt inn av Værdama, her.

Men da skjønner jeg ikke definisjonen på spydig? Høflig spydig høres for meg ut som det du definerte i forrige innlegg og ikke i siste.

Jeg driter aldri ut en kunde, men jeg får snudd måten de oppfører seg på, slik at de i etterkant skjønner at de dreit seg ut sjøl. Jeg synker ikke ned på deres nivå, men er heller ikke altfor belærende, da blir de bare enda sintere. Men jeg kan fint si at det ikke er så lett å forklare noe til noen som har bestemt seg for at vi har gjort en feil, og at selv om vi kan gjøre feil, vet vi også når ting stemmer.

Det er stor forskjell på å møte sinte kunder ansikt til ansikt, og å hjelpe per telefon, helt klart. Vi kan lese kundene på en helt annen måte, og noen ganger må de jekkes ned, og da kan man ikke alltid si: Nå må du roe deg. Da forsvinner de rett ut døra, uten at vi har forklart hvorfor ting er som de er.

Gammel 27-09-11, 19:12   #7
Estrella
♥ ♥ ♥

Estrella sin avatar

Hvor: Nedre Romerike
Estrella har en fantastisk fremtidEstrella har en fantastisk fremtidEstrella har en fantastisk fremtidEstrella har en fantastisk fremtidEstrella har en fantastisk fremtidEstrella har en fantastisk fremtidEstrella har en fantastisk fremtidEstrella har en fantastisk fremtidEstrella har en fantastisk fremtidEstrella har en fantastisk fremtidEstrella har en fantastisk fremtid
Standard

Nope, kunden har absolutt ikke alltid rett.

Storebror f. 1998 og minstemann f.2002 - d.2004
Estrella er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 27-09-11, 19:29   #8
Katta
maler

Katta sin avatar

Medlem siden: Jul 2008
Hvor: Trondheim
Blogginnlegg: 92
Katta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Høflig-spydig blir kanskje litt sånn: ? Når man blir forklart noe veldig tydelig og det er åpenbart at den som forklarer egentlig synes man er ganske dum, men greier å holde seg i skinnet?

Og ja, det merkes, men man blir ikke nødvendigvis surere av den grunn. Så lenge man får hjelp.

Gammel 27-09-11, 19:49   #9
Maxine
Einsam

Maxine sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Katta, her.

Høflig-spydig blir kanskje litt sånn: ? Når man blir forklart noe veldig tydelig og det er åpenbart at den som forklarer egentlig synes man er ganske dum, men greier å holde seg i skinnet?

Og ja, det merkes, men man blir ikke nødvendigvis surere av den grunn. Så lenge man får hjelp.

Det blir kanskje det. Litt: Nå oppfører du deg som en tosk, men hvis du prøver å høre på hva jeg sier, så skal jeg faktisk hjelpe deg likevel.

Gammel 27-09-11, 20:15   #10
Minty
Bør lage seg en tittel selv

Minty sin avatar

Medlem siden: Jun 2009
Minty imponerer mange og er sikkert smartMinty imponerer mange og er sikkert smartMinty imponerer mange og er sikkert smartMinty imponerer mange og er sikkert smartMinty imponerer mange og er sikkert smartMinty imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Jeg jobber også i bank, og slutter ikke å forundre meg over hva folk tror de kan få av opplysninger om kundeforhold som ikke gjelder dem. Det er til opplysning heller ingen menneskerett å få lån/kredittkort.

Verste jeg har vært borti var en som mente han ikke trengte å nedbetale kreditten han hadde brukt på kortet sitt, for det hadde han benyttet til å kjøpe sex i utlandet. Siden dette ikke er lov i Norge hadde vi ikke "hjemmel til å kreve inn pengene"...

Minty er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 27-09-11, 21:51   #11
Trulte

Trulte sin avatar

Standard

Jeg har bare sett meg litt lei av folk som tror det er "kult" å sette kunder på plass og fremhever det i ettertid som om det er en bragd.

Jeg har jobbet fire år i skranke med stort press av kunder. Så 10 år der kundekontakt har vært variert mellom mail, telefon, ansikt til ansikt. Jeg har møtt mange forskjellige kundebehandlere og også lært av egne feil. Å behandle kunder er ikke alltid lett, men det er en del av jobben.

Sist redigert av Trulte : 27-09-11 kl 22:11.
Trulte er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 27-09-11, 21:54   #12
Ibidelma
sporadisk

Ibidelma sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Bodø
Ibidelma imponerer mange og er sikkert smartIbidelma imponerer mange og er sikkert smartIbidelma imponerer mange og er sikkert smartIbidelma imponerer mange og er sikkert smartIbidelma imponerer mange og er sikkert smartIbidelma imponerer mange og er sikkert smartIbidelma imponerer mange og er sikkert smartIbidelma imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Kunder som sier "kunden har alltid rett", har ikke rett

Gammel 27-09-11, 22:03   #13
Bloppy
Det kommer seg

Bloppy sin avatar

Medlem siden: Jan 2008
Hvor: På en gård
Bloppy er kulere enn de flesteBloppy er kulere enn de flesteBloppy er kulere enn de flesteBloppy er kulere enn de flesteBloppy er kulere enn de flesteBloppy er kulere enn de flesteBloppy er kulere enn de flesteBloppy er kulere enn de flesteBloppy er kulere enn de flesteBloppy er kulere enn de flesteBloppy er kulere enn de fleste
Standard

Jeg har tidligere jobbet tre år med kundeservice. Type telefon og mail.

Etter min mening, og min bransje så har kundene veldig ofte rett. Stort sett får de det som de vil innenfor visse rammer. Og folka som jobber der er fantastisk flinke til å gi kundene alternativer. Kundene kan velge løsninger vi bestemmer rammene av. Vinn vinn. Vi legger føringer, og kundene føler de bestemmer selv.

Nå sier jeg visst fortsatt vi. Jeg jobber fortsatt i samme firma men har en annen rolle.

Gammel 28-09-11, 07:51   #14
Maxine
Einsam

Maxine sin avatar

Standard

Bloppy: Bransje har jo mye å si, helt klart! Tidligere jobbet jeg hvor det ble en del "reklamasjoner", eller klager, og da kunne jeg jo faktisk ikke stå og si at det ikke var slik, fordi jeg ikke var fysisk til stede på samme sted, og der fikk kunden så og si alltid rett. Nå jobber jeg jo et sted hvor reglene er absolutte, og veldig firkantete for mange, og da hjelper det lite hva kunden vil, og det ikke heller finnes et alternativ.

Minty: Jeg vil tro du er borti en del påståelige kunder du også. Jeg traff for ikke lenge siden på en dame som kjeftet for noe som helt sikkert var veldig feil. Jeg hørte, lette og prøvde å hjelpe, men det viste seg at damen var i feil bank, men uten hell. Selv etter hun fikk vite det, kjeftet hun videre

Gammel 28-09-11, 09:11   #15
Minty
Bør lage seg en tittel selv

Minty sin avatar

Medlem siden: Jun 2009
Minty imponerer mange og er sikkert smartMinty imponerer mange og er sikkert smartMinty imponerer mange og er sikkert smartMinty imponerer mange og er sikkert smartMinty imponerer mange og er sikkert smartMinty imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Opprinnelig lagt inn av Maxine, her.

Minty: Jeg vil tro du er borti en del påståelige kunder du også. Jeg traff for ikke lenge siden på en dame som kjeftet for noe som helt sikkert var veldig feil. Jeg hørte, lette og prøvde å hjelpe, men det viste seg at damen var i feil bank, men uten hell. Selv etter hun fikk vite det, kjeftet hun videre

Hehe, jeg hadde en kverulant på tråden i 20 min en gang før han endelig ga etter og innrømmet at joda, han var kunde i Postbanken og da er det ikke så rart at man ikke får til å logge inn i konkurrentens nettbank.

Minty er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 28-09-11, 14:22   #16
Trulte

Trulte sin avatar

Standard

Jeg synes heller det er ganske "søtt" at de er så påståelige. Jeg hadde engang en som ringte og var eitranes forbanna fordi telefonen ikke virka. Den HÆLVETES telefonen virker ikke!! KLASK! (Han driver og slår telefonen i noe hardt mens jeg er på øret). Det var jo ikke så rart om ikke den virker om han slenger den veggimellom.. Husker ikke helt hvordan jeg løste det, men kjenner jeg meg rett så var det noe ala at jeg ikke nevnte det jeg tenkte. Men ventet til han var ferdig med å klaske telefonen og holde røret litt ut til jeg hørte at han hadde skreket fra seg. Så gå over til ledende spørsmål for å finne ut hvor utfordringen ligger. Å være høflig spydig, eller prøve å "sette kunden på plass" har absolutt ingenting for seg.

Gammel 28-09-11, 14:24   #17
Maverick

Maverick sin avatar

Hvor: Oslo
Blogginnlegg: 1282
Maverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg synes heller det er ganske "søtt" at de er så påståelige. Jeg hadde engang en som ringte og var eitranes forbanna fordi telefonen ikke virka. Den HÆLVETES telefonen virker ikke!! KLASK! (Han driver og slår telefonen i noe hardt mens jeg er på øret). Det var jo ikke så rart om ikke den virker om han slenger den veggimellom.. Husker ikke helt hvordan jeg løste det, men kjenner jeg meg rett så var det noe ala at jeg ikke nevnte det jeg tenkte. Men ventet til han var ferdig med å klaske telefonen og holde røret litt ut til jeg hørte at han hadde skreket fra seg. Så gå over til ledende spørsmål for å finne ut hvor utfordringen ligger.

Ja, det er søtt når det dreier seg om en telefon eller brødrister. Det er ikke like søtt når det dreier seg om krangling om mange hundre tusen.

Maverick er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 28-09-11, 14:26   #18
Trulte

Trulte sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Maverick, her.

Ja, det er søtt når det dreier seg om en telefon eller brødrister. Det er ikke like søtt når det dreier seg om krangling om mange hundre tusen.

Jeg har vært borte i det også. Man diskuterer seg frem til en løsning og passer på å ikke la seg rive med/ hisse seg opp/ la det gå inn på seg. Lett er det ikke. Men en del av jobben.

Gammel 28-09-11, 14:27   #19
Maverick

Maverick sin avatar

Hvor: Oslo
Blogginnlegg: 1282
Maverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg har vært borte i det også. Man diskuterer seg frem til en løsning og passer på å ikke la seg rive med/ hisse seg opp/ la det gå inn på seg. Lett er det ikke. Men en del av jobben.

Nå synes jeg du er søt.

Maverick er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 28-09-11, 14:28   #20
Trulte

Trulte sin avatar

Standard

Høh, er du høflig spydig med meg eller???
:egger:

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 03:57.