|
Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier. |
![]() |
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
![]() |
#21 |
Har diplom
Medlem siden: Jun 2010
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: Rett til leksehjelpHer tror jeg de er ganske fleksible. Det var påmelding i begynnelsen av skoleåret, men jeg kan aldri tenke meg at de sier nei til noen som finner ut at de trenger det. De har leksehjelp klassevis, og små klasser, så bemanning tror jeg ikke er noe problem. Ikke får man redusert SFO betalingen heller, så det er heller ikke et argument. |
![]() |
![]() |
![]() |
#22 |
anglofil
Medlem siden: Oct 2006
![]() Sv: Rett til leksehjelpDet er samme prinsipp her at det er bindende påmelding ved skolestart men takk og pris er de fleksible. Da jeg fant ut at det var lagt opp leksehjelp med lærere ønsket jeg at vesla skulle delta og det gikk helt fint med påmelding noen uker etter det hele hadde startet.
![]() |
#23 |
Erfaren
Medlem siden: Sep 2006
![]() ![]() |
![]() Sv: Rett til leksehjelpHer var det en lapp i mappen til 6 åringen med påmelding til leksehjelp som vi sendte inn. |
![]() |
![]() |
![]() |
#24 |
Prettiest mess ever seen
|
![]() Sv: Rett til leksehjelpVi har også et system med at lappen skal inn uansett, og at man svarer ja eller nei til leksehjelp. Det bør du definitivt be om/forlange/insert konfliktnivå.
![]() |
#25 |
Muligens verdt å vente på
|
![]() Sv: Rett til leksehjelp
Leksehjelp er et tilbud utenfor SFO. De som går på leksehjelp, betaler ikke for SFO.
![]() |
#26 |
maler
|
Men de barna som ikke går på leksehjelp har krav på gratis tilsyn i samme tidsrom. Hos oss er det organisert på den måten at de timene er gratis SFO-timer, det kan sikkert organiseres annerledes også. Men de kan ikke gjøre det slik at det ikke er noe tilbud om tilsyn for barn som ikke velger leksehjelp.
![]() |
#27 |
Licence to thrill
Medlem siden: Mar 2011
Hvor: sentralt Østland
![]() Sv: Rett til leksehjelpLeksehjelp skal være gratis, og de som går på leksehjelp når de ellers har betalt for SFO også, skal ha fratrekk i SFO-betalingen. |
![]() |
![]() |
![]() |
#28 |
maler
|
![]() Sv: Rett til leksehjelpJeg finner ikke der det står. Men i Trondheim tolker de forskriften dit hen at det skal være et tilbud om tilsyn også til de barna som ikke ønsker leksehjelp mens leksehjelpen pågår. Hvilket hos oss innebærer at de timene kan alle være på SFO gratis om man ønsker det.
![]() |
#29 |
Står på egne ben
Leksehjelp skal være gratis og vi får fratrekk i sfo-betalingen siden ungen er så og så mye på leksehjelp.
De som ikke er på leksehjelp må betale vanlig på sfo og de har ikke krav på noe gratis tilsyn når det er leksehjelp når de ikke har meldt seg på. De må enten gå på sfo eller gå hjem etter skolen om de ikke er med på leksehjelp. Det er kun leksehjelp som er gratis, men da kan de ikke gå over på sfo når de er ferdige, de må være der til leksehjelptiden er ferdig. Skoleskyssordningene tar ikke hensyn til leksehjelp. |
![]() |
![]() |
![]() |
#30 |
maler
|
Hvis dette stemmer, høres det ut som vi får et bedre tilbud enn det som er kravet. For hos oss er leksehjelptimene gratis for alle, leksehjelp eller ikke. Hvilket blant annet har den konsekvensen at man kan strekke de 12 timene som en halvplass omfatter endel da leksehjelptimene er tatt ut. Også for de som ikke har leksehjelp.
![]() |
#31 |
Licence to thrill
![]() Sv: Rett til leksehjelpJa, man kan velge vekk leksehjelp, man kan ikke si at alle som går på SFO skal ha leksehjelp. Derfor skal også de som ikke har leksehjelp ha et tilbud. Men man har ikke krav på gratis tilsyn hvis man ikke bruker leksehjelp. Men kommunen kan selvfølgelig velge å tilby gratis SFO helt eller delvis, det er jo helt frivillig. |
![]() |
![]() |
![]() |
#32 |
Etylbarbital
![]() Sv: Rett til leksehjelpVi fikk lapp før sommerferien med innleveringsfrist før sommerferien startet. Vi glemte å levere inn lappen. Jeg sjekket litt halvhjertet hva som var regelverket hvis det skulle bli aktuelt med leksehjelp likevel (hvis f.eks. alle vennene skulle og han skulle ha kjempelyst) og jeg fant at på en annen barneskole i bygda så står det: "Påmeldinger i løpet av skoleåret blir registret den 15. i hver måned, med oppstart i den første aktuelle leksetiden i måneden etter." Jeg ville forventet harmonisering av regelverket innad i kommunen. Hvem er sjefen til rektorene? Er det en skoleansvarlig i kommunen på samme måte som det er det for barnehagene?
![]() |
#33 |
Introvert optimist
|
Hos oss er det en kommunalsjef som har ansvar for både barnehager og skoler og siden jeg kjenner henne såpass godt jeg kan ringe og si "Hei, det er meg", så antar jeg at jeg kommer til å bruke den muligheten hvis rektor ikke tenker seg om.
![]() |
#34 |
på slep
Medlem siden: Aug 2009
![]() Sv: Rett til leksehjelpForklarte du i første henvendelse til rektor at dere ikke hadde sett noe skjema? I tilfelle synes jeg det er unødig firkantet når dere ikke har hørt om fristen.
![]() |
#35 |
can-jur
|
Jo, det har man, i allefall om man har bussunge og busstiden flyttes for å tilpasses leksehjelpen. Ungen er skolens ansvar til den går av bussen.
![]() |
![]() |
#36 |
superbruker
|
Hvis man er så heldig at busstiden flyttes så. Her er det foreldrenes ansvar å sørge for å få ungen hjem når man har er avhengig av skolebuss og man velger leksehjelp. Settes ikke opp ekstra buss.
![]() |
#37 |
Licence to thrill
Det er naturligvis noe annet, og knyttet opp mot "tilsyn mens vente på buss" ifht skoleskyssen, og har ikke noe med SFO å gjøre, i og for seg. |
![]() |
![]() |
![]() |
#38 |
Etylbarbital
![]() Sv: Rett til leksehjelpCharlie: Det kommer jo an på hvordan man beregner plass. I vår kommune beregnes %-sats etter hvor mange dager i uken det er avtalt opphold på SFO, helt uavhengig av hvor mange timer de faktisk er der. Da er det jo ingenting å kompensere.
![]() |
#39 |
Introvert optimist
|
![]() Sv: Rett til leksehjelpLykkelig utgang. Nå må jeg si at jeg er godt fornøyd.
Nenne Storesøster (juli -99), Storebror (mars -02), Lillebror (oktober -04) Sist redigert av Nenne : 29-09-11 kl 10:09. |
![]() |
![]() |
![]() |
#40 |
Står på egne ben
![]() Sv: Rett til leksehjelpSå bra at det ordner seg. Den skolen må jo kvalitetsikre det systemet sitt i alle fall. Hos oss så må de ha svar fra alle enten de skal på leksehjelp eller ikke. Da fanger de opp de som kan ha gått glipp av beskjed og tilbudet i alle fall. |
![]() |
![]() |
![]() |
|
|