Rett til leksehjelp
På ett eller annet vis, og spør meg ikke hvordan, så greide vi å gå glipp av påmeldingen til dette skoleårets leksehjelpordning. Hvis du allikevel spør meg, kunne jeg nesten sverget på at vi aldri fikk noe melding om dette før sommeren. Vi gikk i hvert fall og ventet på påmeldingsmulighet da skoleåret startet og da vi hørte at leksehjelpen var igang uten å ha sett noen lapp tok vi kontakt med rektor for å få meldt på guttene. I dag fikk vi tilbakemelding om at guttene ikke kunne få plass fordi bemanningen var satt opp ut fra det antallet som hadde meldt seg på.
Jeg ble veldig overrasket over dette svaret og lurer på om skolen har rett til å gjøre dette. Dette er da et tilbud som alle 1. - 4. klassinger har krav på å få være med på. Hvis noen kom flyttende til skolekretsen midt i året ville de vel ha kunne kreve å få være med på ny skole, kunne de ikke det da?
Jeg har sendt mail tilbake til rektor og stilt akkurat disse spørsmålene, men har ikke fått svar ennå. Det hadde allikevel vært interessant å fått vite om dette er noe skolen kan styre eller ikke.
SFO-ordningen er noe annet, man har vel ikke rett på SFO-plass, men leksehjelpen trodde jeg virkelig skulle være for alle og hvis noen ville melde seg på underveis, så måtte skolen bare fikse dette med bemanningskabalen trodde jeg. Er jeg helt på jordet nå?