Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon

Rett til leksehjelp

Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 27-09-11, 18:02   #1
Nenne
Introvert optimist

Nenne sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Telemark
Blogginnlegg: 202
Nenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme om
Spørsmål

Rett til leksehjelp

På ett eller annet vis, og spør meg ikke hvordan, så greide vi å gå glipp av påmeldingen til dette skoleårets leksehjelpordning. Hvis du allikevel spør meg, kunne jeg nesten sverget på at vi aldri fikk noe melding om dette før sommeren. Vi gikk i hvert fall og ventet på påmeldingsmulighet da skoleåret startet og da vi hørte at leksehjelpen var igang uten å ha sett noen lapp tok vi kontakt med rektor for å få meldt på guttene. I dag fikk vi tilbakemelding om at guttene ikke kunne få plass fordi bemanningen var satt opp ut fra det antallet som hadde meldt seg på.

Jeg ble veldig overrasket over dette svaret og lurer på om skolen har rett til å gjøre dette. Dette er da et tilbud som alle 1. - 4. klassinger har krav på å få være med på. Hvis noen kom flyttende til skolekretsen midt i året ville de vel ha kunne kreve å få være med på ny skole, kunne de ikke det da?

Jeg har sendt mail tilbake til rektor og stilt akkurat disse spørsmålene, men har ikke fått svar ennå. Det hadde allikevel vært interessant å fått vite om dette er noe skolen kan styre eller ikke.

SFO-ordningen er noe annet, man har vel ikke rett på SFO-plass, men leksehjelpen trodde jeg virkelig skulle være for alle og hvis noen ville melde seg på underveis, så måtte skolen bare fikse dette med bemanningskabalen trodde jeg. Er jeg helt på jordet nå?

Storesøster (juli -99), Storebror (mars -02), Lillebror (oktober -04)
Nenne er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 27-09-11, 18:04   #2
Lyppa
Bør lage seg en tittel selv

Lyppa sin avatar

Medlem siden: Sep 2007
Lyppa imponerer mange og er sikkert smartLyppa imponerer mange og er sikkert smartLyppa imponerer mange og er sikkert smartLyppa imponerer mange og er sikkert smartLyppa imponerer mange og er sikkert smartLyppa imponerer mange og er sikkert smartLyppa imponerer mange og er sikkert smartLyppa imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Rett til leksehjelp

Her må man melde seg på, og påmeldingen er bindende for et halvår om gangen. Melder man seg ikke på må man vente til neste år. Dette har med bemanningen å gjøre ja.

Lyppa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 27-09-11, 18:09   #3
Michelle
X First Lady

Michelle har mye å være stolt avMichelle har mye å være stolt avMichelle har mye å være stolt avMichelle har mye å være stolt avMichelle har mye å være stolt avMichelle har mye å være stolt avMichelle har mye å være stolt avMichelle har mye å være stolt avMichelle har mye å være stolt avMichelle har mye å være stolt avMichelle har mye å være stolt av
Standard

Det er det samme her. Her melder man seg på i starten av skoleåret og det er bindende i et halvt år. Forøvrig er ikke minstejenta med på dette da jeg synes hun får mere ro og er mere effektiv når hun gjør leksene hjemme.

Michelle er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 27-09-11, 18:15   #4
Katta
maler

Katta sin avatar

Medlem siden: Jul 2008
Hvor: Trondheim
Blogginnlegg: 92
Katta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Her må man også melde seg på og bemanningen settes opp etter det antallet barn som er påmeldt. Om de har noe ekstra kapasitet vet jeg ikke, men det går hvertfall an å melde dem av i løpet av skoleåret.

Gammel 27-09-11, 18:17   #5
Bayone
snur

Bayone sin avatar

Medlem siden: Nov 2006
Blogginnlegg: 4
Bayone er virkelig godt liktBayone er virkelig godt liktBayone er virkelig godt liktBayone er virkelig godt liktBayone er virkelig godt liktBayone er virkelig godt liktBayone er virkelig godt liktBayone er virkelig godt liktBayone er virkelig godt liktBayone er virkelig godt likt
Standard

Her er det også bindende påmelding for et halvt år av gangen. Er man ikke påmeldt så har man ikke plass.

Gammel 27-09-11, 18:58   #6
Slettet bruker
Passiv

Standard

Dette er et tilbud man har krav på, det høres merkelig ut at de tar seg lov til å si nei på den måten. Det trenger jo ikke være verre enn at man ser at ungen begynner å henge etter og dermed trenger leksehjelp selvom man trodde det ikke trengtes. Da skal jo ikke ungen vente og komme bakpå i et halvt år før han får hjelp heller.

Svar med sitat
Gammel 27-09-11, 19:00   #7
mamaria
Grisejente

mamaria sin avatar

Medlem siden: Oct 2007
mamaria imponerer mange og er sikkert smartmamaria imponerer mange og er sikkert smartmamaria imponerer mange og er sikkert smartmamaria imponerer mange og er sikkert smartmamaria imponerer mange og er sikkert smartmamaria imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Jeg gikk glipp av fristen, og spurte kontaktlærer. Bare send inn lappen, sa hun. Det er lovbestemt leksehjelp, så de MÅ ta ham inn uansett.
Det var altså svaret her, så han fikk bli med likevel.

Gammel 27-09-11, 19:17   #8
Katta
maler

Katta sin avatar

Katta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Det er jo mye man har krav på som likevel er avhengig av at man søker innen en frist. Jeg synes skolen var vansklige som ikke kunne ta inn et par ekstra kanskje, da har de beregnet seg lite margin synes jeg. Men det er umulig å organisere et tilbud innenfor begrensede budsjettrammer dersom det ikke skal være lov til å forholde seg til en påmeldingsdato.

Gammel 27-09-11, 19:20   #9
Nenne
Introvert optimist

Nenne sin avatar

Hvor: Telemark
Blogginnlegg: 202
Nenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Takk for svar alle sammen.

Det er nyttig å vite hvordan det gjøres andre steder og jeg ser jo ut fra svarene at det praktiseres ganske likt når det gjelder påmelding. Vi fikk også beskjed her i fjor, da vi helt sikkert fikk info, at det var bindende målding på grunn av bemanning. Det er forståelig det, men jeg stiller som sagt spørsmål ved å nekte noen innpass. Det mamaria har opplevd var vel sånn jeg hadde forventet at det var.

Er det noen som vet om det er kommet noen regler for dette med bemanning forresten? Altså hvor mye og hva slags bemanning som skal være.

Storesøster (juli -99), Storebror (mars -02), Lillebror (oktober -04)
Nenne er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 27-09-11, 19:34   #10
Acsa
Audacious

Acsa sin avatar

Hvor: The immoral high ground
Blogginnlegg: 237
Acsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg gjetter på at noen kommer til å slutte på leksehjelpen, så jeg ville bedt om å få stå på "venteplass" og komme inn når det skjer. Sånn hvis de insisterer på å være så rigide.

Og så er jeg spent på hvordan skolen ordner sånt når ungene mine dukker opp en mandag midt i mars og skal begynne på skolen i Norge.

Gammel 27-09-11, 19:35   #11
Katta
maler

Katta sin avatar

Standard

Jeg vil også tro noen melder seg av. Vi melder ut den ene ungen nå etter at han sto og gråt på SFO fordi han ikke greier å konsentrere seg i et rom med så mange barn. Da får han heller ta ansvaret for leksene selv hjemme.

Gammel 27-09-11, 20:12   #12
amylin
One of These Days

amylin sin avatar

Blogginnlegg: 246
amylin har en fantastisk fremtidamylin har en fantastisk fremtidamylin har en fantastisk fremtidamylin har en fantastisk fremtidamylin har en fantastisk fremtidamylin har en fantastisk fremtidamylin har en fantastisk fremtidamylin har en fantastisk fremtidamylin har en fantastisk fremtidamylin har en fantastisk fremtidamylin har en fantastisk fremtid
Standard

Hos er det påmelding, men ikke noe problem om noen melder seg på eller av midt i semesteret.

amylin er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 28-09-11, 08:28   #13
bjørkhaugtrollet
Aktiv

bjørkhaugtrollet sin avatar

Medlem siden: Feb 2011
bjørkhaugtrollet er litt kul
Standard

Her skjer ikke påmeldingen før første foreldremøte i august her, og det er aldri problem med å få dem inn senere heller.........nå er dette en liten skole da, men de har jo krav på dette.

Gammel 28-09-11, 08:30   #14
tinkadott
prøver å være tål***ig

tinkadott sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Blogginnlegg: 68
tinkadott er kulere enn de flestetinkadott er kulere enn de flestetinkadott er kulere enn de flestetinkadott er kulere enn de flestetinkadott er kulere enn de flestetinkadott er kulere enn de flestetinkadott er kulere enn de flestetinkadott er kulere enn de flestetinkadott er kulere enn de flestetinkadott er kulere enn de flestetinkadott er kulere enn de fleste
Standard

Opprinnelig lagt inn av Lyppa, her.

Her må man melde seg på, og påmeldingen er bindende for et halvår om gangen. Melder man seg ikke på må man vente til neste år. Dette har med bemanningen å gjøre ja.

Sånn er det her også.

Gammel 28-09-11, 08:34   #15
Chanett
navnet sjemmer ingen

Chanett sin avatar

Chanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt av
Standard

Hos oss meldte vi oss på i fjor. Vi meldte henne ikke på, men da august kom ville hun. Mannen tok en telefon til skolen og ordnet det. Kommunen hadde gitt beskjed om at alle som ønsket men ikke var meldt på skulle få plass. Ingen ny påmelding i år, og hun går fortsatt på leksehjelp.

Chanett er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 28-09-11, 08:46   #16
Honda
Type R ;)

Honda sin avatar

Hvor: Nord
Honda er et navn som alle kjenner tilHonda er et navn som alle kjenner tilHonda er et navn som alle kjenner tilHonda er et navn som alle kjenner tilHonda er et navn som alle kjenner tilHonda er et navn som alle kjenner tilHonda er et navn som alle kjenner tilHonda er et navn som alle kjenner tilHonda er et navn som alle kjenner tilHonda er et navn som alle kjenner tilHonda er et navn som alle kjenner til
Standard

Fikk dere ingen påmeldings skjema med hjem rett etter skolestart?

Det fikk vi her og så skulle vi krysse av for hvilken dag, 2 dager i uka,eller begge dagen. tror det var nesten 14 dagers frist fra turbo fikk skjema med seg hjem til det MÅTTE være inne om han skulle ha det

Men vi har ikke valgt det pga da måtte vi sørge for å få turbo hjem kl 15.
Og han har skolebuss men den går 14.15 og skulle han ha tatt buss måtte han først ha tatt fra skolen og til sentrum for så å sitte på bussterminalen til 16.15 eller til mann hadde plukket han opp, og måtte betalt bussbiletten. Så derfor har ikke vi det.

Hvor lenge det er bindene vet jeg ikke

Gammel 28-09-11, 09:07   #17
LilleRosin
Muligens verdt å vente på

LilleRosin sin avatar

Blogginnlegg: 7
LilleRosin har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleRosin har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleRosin har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleRosin har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleRosin har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleRosin har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleRosin har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleRosin har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleRosin har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleRosin har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleRosin har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Hva man har krav på vet jeg ikke.

Men her er det en måneds påmeldingsfrist i forhold til leksehjelp. Dette pga SFO-satsen justeres. Når det er sagt, tror jeg ikke noen hadde nektet barnet å komme på leksehjelp før satsen ble regulert.

Gammel 28-09-11, 09:13   #18
Elisabet
Står på egne ben

Elisabet sin avatar

Elisabet har et rykte de fleste bare kan drømme omElisabet har et rykte de fleste bare kan drømme omElisabet har et rykte de fleste bare kan drømme omElisabet har et rykte de fleste bare kan drømme omElisabet har et rykte de fleste bare kan drømme omElisabet har et rykte de fleste bare kan drømme omElisabet har et rykte de fleste bare kan drømme omElisabet har et rykte de fleste bare kan drømme omElisabet har et rykte de fleste bare kan drømme omElisabet har et rykte de fleste bare kan drømme omElisabet har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Vi fikk lapp om påmelding til leksehjelp andre uka de gikk på skolen. Alle måtte levere skjema enten de skulle være med eller ikke. Det er vel for å sikre at alle har fått det med seg tenker jeg. Vi meldte bare på delvis og på halvparten av gangene på begge ungene, men det fulgte med et eget skjema en kunne fylle ut i ettertid for endringer på leksehjelptidene eller avmelding. Da gjelder det fra første ny måned etter endrings skjema er levert.

Elisabet er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 28-09-11, 09:15   #19
Anne C
Bør lage seg en tittel selv

Anne C sin avatar

Medlem siden: Sep 2007
Anne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Vi fikk på meldingslapp rett etter skolestart. I fjor hadde de opptak fortløpende, men det ble for rotete, så i år er det opptak kun to ganger i året. Jeg vet ikke om de tar opp noen utenom.

Anne C er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 28-09-11, 09:17   #20
Katta
maler

Katta sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av LilleRosin, her.

Hva man har krav på vet jeg ikke.

Men her er det en måneds påmeldingsfrist i forhold til leksehjelp. Dette pga SFO-satsen justeres. Når det er sagt, tror jeg ikke noen hadde nektet barnet å komme på leksehjelp før satsen ble regulert.

Hva mener du med at satsen justeres? Det blir feil å gi rabatt til de som er på leksehjelp da de som ikke er der har krav på tilsyn samtidig.

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 07:14.