Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Mat og kosthold

Vanskelig

Mat og kosthold Kategori for barnemat, oppskrifter, drikkevarer og kosthold generelt.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 01-10-11, 12:53   #1
Nip
Bør lage seg en tittel selv

Medlem siden: Oct 2010
Nip imponerer mange og er sikkert smartNip imponerer mange og er sikkert smartNip imponerer mange og er sikkert smartNip imponerer mange og er sikkert smartNip imponerer mange og er sikkert smartNip imponerer mange og er sikkert smartNip imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Vanskelig

Opprinnelig lagt inn av Kaprifol, her.

Hvis dette var min uke hadde jeg sagt til barna at de fikk velge noe av maten på kaféen, slik at de spiste rundstykke/foccacia eller noe tilsvarende. Jeg hadde sagt nei til ting fra kiosken, og argumentet er: Det er ikke lørdag i dag. Vi er sjelden på kino, jeg er litt usikker på hva jeg ville tillatt der.

Det er du som er sjefen, og jeg syns du tillater mye. Det er du som må sette grenser.

Jeg synes jeg tilater lite iforhold til andre rundt oss. Derfor synes jeg det er vanskelig. Mens Vetle ofte må velge mellom f.eks brus og vaffel får andre i pose og sekk. Han er vandt med at han ikke får brus selvom andre drikker det... og istedet for en hel kake på cafe fikk han 1/3 del av mormor sitt stykke og måtte spiste litt brødskive og av suppen min.

Jeg synes det er vanskelig å si til sønnen min at, selvom alle andre får godteri i kiosken så får ikke han kjøpe seg noe som helst der... Ville du gjort det?

Mulig jeg tillater mye, men jeg føler seg jeg er mye strengere enn de fleste jeg kjenner. Samtidig som jeg ikke vil være for streng heller...

Nip er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 01-10-11, 18:54   #2
Kaprifol
Kjernesnill

Kaprifol sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Blogginnlegg: 89
Kaprifol er kulere enn de flesteKaprifol er kulere enn de flesteKaprifol er kulere enn de flesteKaprifol er kulere enn de flesteKaprifol er kulere enn de flesteKaprifol er kulere enn de flesteKaprifol er kulere enn de flesteKaprifol er kulere enn de flesteKaprifol er kulere enn de flesteKaprifol er kulere enn de flesteKaprifol er kulere enn de fleste
Standard

Opprinnelig lagt inn av Nip, her.

Jeg synes det er vanskelig å si til sønnen min at, selvom alle andre får godteri i kiosken så får ikke han kjøpe seg noe som helst der... Ville du gjort det?

Jeg ville sagt nei til godteri fra kiosken i forbindelse med trening eller kamp på hverdag. Og "alle andre" får helt sikkert ikke godteri der.

Fake it 'til you make it
Kaprifol er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 01-10-11, 10:36   #3
Christa

Christa sin avatar

Medlem siden: Jan 2011
Christa er virkelig godt liktChrista er virkelig godt liktChrista er virkelig godt liktChrista er virkelig godt liktChrista er virkelig godt liktChrista er virkelig godt liktChrista er virkelig godt liktChrista er virkelig godt liktChrista er virkelig godt likt
Standard

Nextlife, der skrev du det jeg tenkte men glemte skrive.
Når vi velger å la Vesla dra hvor det enn måtte være, så er det mitt og mannens valg. Vi kan ikke da forvente at alle andre skal legge opp livet etter hva vi ønsker. Og så er det opp til oss å begrense det sosiale hvis vi synes det går helt over stokk å stein av en eller annen grunn, i ditt fall kostholdet. Men heldigvis skjer det ikke her.

Christa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 01-10-11, 10:38   #4
United
På (opp?)tur

United sin avatar

Medlem siden: May 2009
Blogginnlegg: 66
United er virkelig godt liktUnited er virkelig godt liktUnited er virkelig godt liktUnited er virkelig godt liktUnited er virkelig godt liktUnited er virkelig godt liktUnited er virkelig godt liktUnited er virkelig godt liktUnited er virkelig godt likt
Standard

Jeg syns du skal slappe av om sukkeret (som er det du vil unngå?) ikke går på bekostning av ordentlig mat. Og han ikke har problemer med å være overaktiv eller er truet av diabetes, eller noe. Kan bare snakke for meg selv, så klart. Husker fra da jeg var liten, at de barna som ble nektet søtt hjemme, var de som var ekstra opptatt av å få i seg godteri når de var borte. Og det klarer barn. De tigger, henger med venner som har slikkeri hjemme og panter flasker. Hos oss var det liberalt, og vi ble kresne og lite opptatt av sukker. Det der kan så klart være tilfeldig, men tror ikke du hjelper han til et sunt forhold til mat om du nekter han ting de andre får.

Gammel 01-10-11, 11:16   #5
Anne C

Anne C sin avatar

Medlem siden: Sep 2007
Anne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Det er vi som bestemmer hvor mye søtt gutta får i seg når vi er sammen med de. Hva de spiser når de er hos kompiser og besteforeldre legger vi oss ikke opp i. Det er ikke hverdagen uansett.

Anne C er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 01-10-11, 11:26   #6
oslo78
Er frisk!

oslo78 sin avatar

Medlem siden: Sep 2008
Blogginnlegg: 28
oslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt av
Standard

Vanlig "søtsak"-uke hos oss:

En bursdag for en av ungene.
En koseaktivitet i løpet av uka sammen med oss (kakebaking, bollebaking, vafler e.l)
Dessert på søndagene
Lørdags"godt" - gjerne frukt med vaniljeyoghurt eller jordbær med krem. Av og til "ekte" godteri, men sjelden.

Ellers er det unntakstilstander når vi er hos besteforeldre...

Stresser ikke med dette til tross for at eldste var mer enn lubben da han var liten. Vi må begrense ham, men han er nå høy og slank og har etter hvert fått et bevisst forhold til dette selv.

Gammel 03-10-11, 00:06   #7
Cumulus

Cumulus sin avatar

Medlem siden: Aug 2011
Cumulus imponerer mange og er sikkert smartCumulus imponerer mange og er sikkert smartCumulus imponerer mange og er sikkert smartCumulus imponerer mange og er sikkert smartCumulus imponerer mange og er sikkert smartCumulus imponerer mange og er sikkert smartCumulus imponerer mange og er sikkert smartCumulus imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Jeg føler også alltid at det er jeg som er strengest.... med en gang det kommer andre inn i bildet vanker det noe.... borte serveres alltid søtt, og enkelte besteforeldre (som er her fast en gang i uken hver) har bare av seg selv innført dessert.

Cumulus er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 01-10-11, 17:26   #8
Nip

Nip imponerer mange og er sikkert smartNip imponerer mange og er sikkert smartNip imponerer mange og er sikkert smartNip imponerer mange og er sikkert smartNip imponerer mange og er sikkert smartNip imponerer mange og er sikkert smartNip imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Opprinnelig lagt inn av Anne C, her.

Det er vi som bestemmer hvor mye søtt gutta får i seg når vi er sammen med de. Hva de spiser når de er hos kompiser og besteforeldre legger vi oss ikke opp i. Det er ikke hverdagen uansett.

Her er besteforeldre og kompis besøk helt klart en stor del av hverdagen... Samme med fotballen, bursdager og feiringer - det glir veldig i ett.

Gammel 01-10-11, 11:21   #9
Elise
Ute av drift

Elise sin avatar

Medlem siden: Nov 2007
Elise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtid
Standard

Jeg sier ofte nei til godteri selv om andre unger får. På kafe spiser vi grove rundstykker/baguetter, på kino tar vi med en vannflaske hjemmefra om det ikke er på en lørdag, og lørdagsgodtet dropper vi dersom vi har spist godteri på fredagen eller vet at det kommer på søndagen. Det jeg ikke får gjort så mye med er at de får servert is og annen snop hos naboer støtt, og vi har såpass med naboer at når ungene først har bestemt seg for at de vil ha is, så spør ungene hjemme hos alle, og får tilslutt hos en. Ei heller får jeg gjort noe med svigers som tror de er bedre besteforeldre jo mer sukker de får i ungene.

Gammel 01-10-11, 11:26   #10
Cuyahoga
etterpåklokest

Cuyahoga sin avatar

Medlem siden: Aug 2010
Blogginnlegg: 179
Cuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt av
Standard

Jeg kan også synes at det blir mange is-og-kaker-og-brus-og-sjokolade-fordi-vi-må-jo-kose-oss-situasjoner i perioder. Jeg forsøker å være streng på at man skal spise mat før man spiser snop og is og kaker, dvs at jeg forsøker lære ungene at de ikke skal si ja takk til is fra naboer før middag f.eks. (Joda, det er like mye sukker og fett i en is om du spiser den klokka 14:00 som 17:00, men da går den i alle fall ikke på bekostning av næringsrik mat.)

Cuyahoga er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 01-10-11, 11:28   #11
Anne C

Anne C sin avatar

Anne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg hadde ikke kjøpt smil til gutta mine midt i uka etter en fotballkamp. Samme hva andre får. Vi bestemmer, og lar sjelden andre få styre valgene våre når det gjelder feks godterier.

Gammel 01-10-11, 11:31   #12
polarjenta
Tittel og tittel....

polarjenta sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Vesterålen
polarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt av
Standard

Jeg hadde ikke kjøpt smil til gutta mine midt i uka etter en fotballkamp. Samme hva andre får. Vi bestemmer, og lar sjelden andre få styre valgene våre når det gjelder feks godterier.

Det kunne jeg gjort, men da hadde beskjeden vært at det var "lørdagsgodtet"

Gammel 01-10-11, 11:39   #13
Anne C

Anne C sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av polarjenta, her.

Det kunne jeg gjort, men da hadde beskjeden vært at det var "lørdagsgodtet"

Ja det hadde i så fall vært et krav. Heldigvis er gutta enn så lenge veldig med på godterier er på lørdager.

Gammel 01-10-11, 11:40   #14
polarjenta
Tittel og tittel....

polarjenta sin avatar

Hvor: Vesterålen
polarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt av
Standard

Ja det hadde i så fall vært et krav. Heldigvis er gutta enn så lenge veldig med på godterier er på lørdager.

Mine også. Nå er det sjelden de er på fotballkamp, eldste er av og til med bestefar, og da har jeg skjønt at det han får er en pølse med brød. Uansett så er det så sjelden at om han hadde fått en sjokolade så hadde det ikke betydd så mye.

Gammel 01-10-11, 11:47   #15
Karamell
Introvert textrovert

Karamell sin avatar

Blogginnlegg: 287
Karamell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av polarjenta, her.

Mine også. Nå er det sjelden de er på fotballkamp, eldste er av og til med bestefar, og da har jeg skjønt at det han får er en pølse med brød. Uansett så er det så sjelden at om han hadde fått en sjokolade så hadde det ikke betydd så mye.

Jeg snakker om egne kamper. De kommer rimelig ofte for 3. / 4. klassinger og regner med det ikke avtar med årene.

Karamell er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 01-10-11, 11:51   #16
Lisa
anglofil

Lisa sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Lisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtid
Standard

Jeg skjønner også godt hva HI vil frem til. Synes selv det kan bli altfor mange anledninger der vesla spiser "godt" eller noe med mye sukker i midt i uka. Og det er jammen sant, dette har utviklet seg mer og mer nå som hun blir større og har et generelt mye mer aktivt sosialt liv.

Men jeg må også si jeg synes det høres ut som om du har et litt for anstrengt forhold til det hele, Nip. Når du sier du skjærer opp fruktbiter og tar med på kino, altså, hvor ofte går barnet ditt på kino? Jeg synes det høres veldig spesiellt ut må jeg si, både for liten og stor.

Jeg tror ikke ikke jeg hadde regnet et kakestykke på cafe med bestemor som del av "godteriet" ila ei uke. Jeg ser på det som helt normal hverdag å gå på cafe, og det gjør vi ofte to ganger i løpet av ei uke. Jobben min innebærer en del arrangementer som vesla deltar i stadig oftere (nettopp pga serveringen mistenker jeg ), men det blir liksom også del av hverdagen.
Godt mulig jeg burde være mer bekymret men hun er en sunn og frisk 8 åring som jeg tror jeg mener helt fint tåler et par kakestykker på cafe og evt is til dessert når hun er hos venner i løpet av uka.

Jeg har nok blitt mer avslappet av å se og oppleve hva som er "normalen" hos andre mennesker vi omgås med. Og siden jeg annser de som oppegående og kloke folk har jeg ved flere anledninger valgt å ta det standpunktet at det kanskje er jeg som har et anstrengt forhold til noe, om det så måtte være sukker i hverdagen eller det å la vesla få lov til å gå ute alene.

Gammel 01-10-11, 12:56   #17
Nip

Standard

Opprinnelig lagt inn av Lisa, her.

Jeg skjønner også godt hva HI vil frem til. Synes selv det kan bli altfor mange anledninger der vesla spiser "godt" eller noe med mye sukker i midt i uka. Og det er jammen sant, dette har utviklet seg mer og mer nå som hun blir større og har et generelt mye mer aktivt sosialt liv.

Men jeg må også si jeg synes det høres ut som om du har et litt for anstrengt forhold til det hele, Nip. Når du sier du skjærer opp fruktbiter og tar med på kino, altså, hvor ofte går barnet ditt på kino? Jeg synes det høres veldig spesiellt ut må jeg si, både for liten og stor.

Jeg tror ikke ikke jeg hadde regnet et kakestykke på cafe med bestemor som del av "godteriet" ila ei uke. Jeg ser på det som helt normal hverdag å gå på cafe, og det gjør vi ofte to ganger i løpet av ei uke. Jobben min innebærer en del arrangementer som vesla deltar i stadig oftere (nettopp pga serveringen mistenker jeg ), men det blir liksom også del av hverdagen.
Godt mulig jeg burde være mer bekymret men hun er en sunn og frisk 8 åring som jeg tror jeg mener helt fint tåler et par kakestykker på cafe og evt is til dessert når hun er hos venner i løpet av uka.

Jeg har nok blitt mer avslappet av å se og oppleve hva som er "normalen" hos andre mennesker vi omgås med. Og siden jeg annser de som oppegående og kloke folk har jeg ved flere anledninger valgt å ta det standpunktet at det kanskje er jeg som har et anstrengt forhold til noe, om det så måtte være sukker i hverdagen eller det å la vesla få lov til å gå ute alene.

Grunnen til at jeg velger å skjære opp frukt å ha med, så er det egentlig bare for vise at man kan gjøre andre ting enn å kjøpe masse godt.
Virket som alle gutta ble glade for å få hver sin kopp med frukt i og de spiste det alle sammen Bare for å være litt kreativ

Gammel 01-10-11, 17:28   #18
Nip

Standard

Om du sendte med gutta med andre foreldre, ville du også da sagt nei?

Jeg har mest lyst å si at han gjerne kan dra på kamp, men midt i uka så er det ikke lov med godteri/brus på kamp, jeg synes bare det er så vanskelig når jeg vet alle andre får lov. Vil ikke det da gjøre at han begynner å lure til seg, juge om det osv til meg, kanskje?
Derfor jeg spør her inne fordi jeg synes det er så vanskelig dilemma - jeg vil jo også gjerne at han skal være sosial og ha det fint.

Gammel 01-10-11, 17:41   #19
Anne C

Anne C sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Nip, her.

Om du sendte med gutta med andre foreldre, ville du også da sagt nei?

Jeg har mest lyst å si at han gjerne kan dra på kamp, men midt i uka så er det ikke lov med godteri/brus på kamp, jeg synes bare det er så vanskelig når jeg vet alle andre får lov. Vil ikke det da gjøre at han begynner å lure til seg, juge om det osv til meg, kanskje?
Derfor jeg spør her inne fordi jeg synes det er så vanskelig dilemma - jeg vil jo også gjerne at han skal være sosial og ha det fint.

Hvis de drar sammen med noen andre legger jeg meg faktisk ikke opp i hva de gir dem. Men jeg hadde ikke sendt med penger til godterier.

Gammel 01-10-11, 18:11   #20
Nip

Standard

Hvis de drar sammen med noen andre legger jeg meg faktisk ikke opp i hva de gir dem. Men jeg hadde ikke sendt med penger til godterier.

Okey. Skjønner.

Samtidig så vil jo det kanskje gjøre at foreldrene vil kjøpe noe til han, mens de alltid sender med når jeg tar med på noe. Det er jo ikke snakk om at jeg vil være gnien heller - så da må jeg isåfall si ifra til foreldrene han er med så ikke de tror jeg ikke "gidder" å sende med.

Svar

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 04:41.