Er du omgitt av/bidrar du til kjerringsnakk?
Når jeg er sammen med mine nærmeste venner, snakker vi om familiene våre, utfordringer og gleder på jobben, samfunnsrelaterte spørsmål, bøker, film, mellommenneskelige greier og morsomme episoder. Å titte over kjøkkengardinene og kommentere naboen er liksom aldri på agendaen. 
Når jeg i andre sosiale sammenhenger opplever kjerringsnakk, så oppleves det så surrealistisk. Jeg trodde ikke dagens generasjon småbarnsmødre drev med slikt - jeg er i vant til en ironisk distanse til huffing over andre mødre som ikke har tilstrekkelige husmorskills og sånn.
Hvordan reagerer dere andre på sladring om " hun som aldri stiller opp på fritidsaktiviteter" og " hun som legger lista altfor høyt når det gjelder bursdager" og "hun som jobber for mye og ikke har tid til barna sine"? På et treff med andre mødre til kamerater av en av guttene var det et par som hoderistende omtalte en nylig avholdt bursdag i negative ordelag. I slike settinger, hvor man ikke kjenner søke så godt og hensikten er å bli bedre kjent, er det naturlig for meg å være litt tilbakeholden, men da kjente jeg st jeg ble så irritert at jeg måtte si noe. Jeg var rolig og vennlig, men jeg da at jeg syntes det var småting de hang seg opp i og la til at jeg syntes det var både hyggelig og sporty av nevnte mor å invitere mange barn i selskap og at ungene nok koste seg stort til tross for bagatellene som ble nevnt.
Jeg er så utrolig lite glad i smålig sladring og negativt fokus når andre både har gode hensikter og helt sikkert gjør sitt beste. Jeg føler ansvar for å si noe i slike situasjoner, men jeg synes det kan være vanskelig å balansere det opp mot faren for å fornærme andre. Egentlig synes jeg sladredamer godt kan bli fornærmet med jevne mellomrom - men man vil jo gjerne bidra til god stemning i litt skjøre sosiale tilstelninger også.
Hvordan er det med dere?
Sist redigert av Pebbles : 07-11-11 kl 08:43.
|