Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Mat og kosthold

Elgkjøtt til barn?

Mat og kosthold Kategori for barnemat, oppskrifter, drikkevarer og kosthold generelt.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 10-11-11, 18:45   #21
Fadese
Originala

Fadese sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Blogginnlegg: 14
Fadese har et rykte de fleste bare kan drømme omFadese har et rykte de fleste bare kan drømme omFadese har et rykte de fleste bare kan drømme omFadese har et rykte de fleste bare kan drømme omFadese har et rykte de fleste bare kan drømme omFadese har et rykte de fleste bare kan drømme omFadese har et rykte de fleste bare kan drømme omFadese har et rykte de fleste bare kan drømme omFadese har et rykte de fleste bare kan drømme omFadese har et rykte de fleste bare kan drømme omFadese har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Elgkjøtt til barn?

Det har jeg ikke hørt noe om.
De slaktes vel på annet vis, gjør de ikke?

Fadese er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 10-11-11, 18:50   #22
Pelen
Bør lage seg en tittel selv

Pelen sin avatar

Hvor: Oslo
Blogginnlegg: 293
Pelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Vi spiser stort sett bare elgkjøtt foruten kylling og litt gris til grilling på sommeren. Mannen leste det der også og han sjekket med jegeren som skyter vår elg og det var ikke noe bly der. Jeg har også hørt at det ikke er lov med blykuler, stemmer det?

Pelen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 10-11-11, 18:53   #23
Fadese
Originala

Fadese sin avatar

Blogginnlegg: 14
Fadese har et rykte de fleste bare kan drømme omFadese har et rykte de fleste bare kan drømme omFadese har et rykte de fleste bare kan drømme omFadese har et rykte de fleste bare kan drømme omFadese har et rykte de fleste bare kan drømme omFadese har et rykte de fleste bare kan drømme omFadese har et rykte de fleste bare kan drømme omFadese har et rykte de fleste bare kan drømme omFadese har et rykte de fleste bare kan drømme omFadese har et rykte de fleste bare kan drømme omFadese har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg trodde det var lov og jeg trodde også det var den vanligste ammunisjonen fordi den er mest effektiv/gir mest skade.

Fadese er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 10-11-11, 18:59   #24
Floksa
can-jur

Floksa sin avatar

Medlem siden: May 2009
Hvor: Vinterland
Blogginnlegg: 121
Floksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Det er ikke lov med blyhagl, men bly amonisjon til rifle er lov.
Men det finnes uten også.

Bokhyllen er den stige, hvorved du bliver din overmanns lige - Henrik Wergeland
Floksa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 10-11-11, 18:59   #25
Fakse
Nysgjerrig

Fakse sin avatar

Medlem siden: May 2010
Hvor: i Midnattsollandet
Fakse er virkelig godt liktFakse er virkelig godt liktFakse er virkelig godt liktFakse er virkelig godt liktFakse er virkelig godt liktFakse er virkelig godt liktFakse er virkelig godt liktFakse er virkelig godt liktFakse er virkelig godt liktFakse er virkelig godt likt
Standard

Blyammunisjon er etter sigende mest effektiv, og jegerne foretrekker det derfor fordi det gir mindre sjanse for skadeskutte dyr. Men en av grunnene til at den er effektiv er at den sprer seg mye i dyret, og dermed gir det små spor av bly i større deler av dyret.

Blyhaggel er forbudt ved småviltjakt (men enkelte bunkret vel opp før det ble forbudt, så det brukes nok en del fortsatt), både med tanke på kjøttkvalitet og med tanke på haggelrester i naturen. Man kan jo ikke akkurat skjære bort like mye rundt skuddstede på ei rype som man gjør på en elg, da er det jo ingenting igjen.

Før om årene har jeg ikke tenkt på denne problemstillingen, så motvillig som jeg er til å sløse med mat har jeg ofte tatt med kjøtt ganske nært skuddstedet. Tipper flere har gjort det samme, og at det er årsaken til noen av de høyeste bly-funnene. Vil dessuten tro at spredningen av bly blir større dersom skuddet treffer bein. Ved årets elg sjekket jeg nøye og fant ut at dette ikke var tilfelle.

Fakse er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 13-11-11, 08:49   #26
Nip
Bør lage seg en tittel selv

Medlem siden: Oct 2010
Nip imponerer mange og er sikkert smartNip imponerer mange og er sikkert smartNip imponerer mange og er sikkert smartNip imponerer mange og er sikkert smartNip imponerer mange og er sikkert smartNip imponerer mange og er sikkert smartNip imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Hørte om dette i bryllup i sommer, i fjor spiste vi endel kalv-elgkjøtt kjøpt fra jeger - Vetle også men vi hadde nok endel av middagene da han var hos pappan sin. Men jeg visste ikke om problemet heller - skal lese det nå.

I år har vi foreløpig ikke fått kjøtt, vet ikke om vi gjør det heller...

Svin burde man ikke spise pga urinsyre, rødt kjøtt pga ditt, og det andre pga datt... vanskelig med mat altså :P

Lureste er vel å variere så mye som mulig, vi prøver å holde oss til mye magert kjøtt som kylling, men blir helt klart mye kjøttdeig også - og masse fisk som man også må være forsiktig med...

Nip er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 04:27.