Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Mat og kosthold

Elgkjøtt til barn?

Mat og kosthold Kategori for barnemat, oppskrifter, drikkevarer og kosthold generelt.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 09-11-11, 21:59   #1
Fadese
Originala

Fadese sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Blogginnlegg: 14
Fadese har et rykte de fleste bare kan drømme omFadese har et rykte de fleste bare kan drømme omFadese har et rykte de fleste bare kan drømme omFadese har et rykte de fleste bare kan drømme omFadese har et rykte de fleste bare kan drømme omFadese har et rykte de fleste bare kan drømme omFadese har et rykte de fleste bare kan drømme omFadese har et rykte de fleste bare kan drømme omFadese har et rykte de fleste bare kan drømme omFadese har et rykte de fleste bare kan drømme omFadese har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Elgkjøtt til barn?

Jeg refererte dette til min mann for en tid tilbake, men han glemte det og kom hjem med elgkarbonader til middag i dag. Det er, etter hva jeg har forstått, ikke resultat av en stor studie, dette. Likevel tenker jeg at vi ikke vil ta noen risiko og unngå elgkjøtt inntil det er utredet nærmere (mnja, vi orket riktignok ingen ny butikkrunde, så karbonadene ble servert i dag).
Jeg er litt nysgjerrig på hva dere andre gjør. Serverer dere elgkjøtt som før eller unngår dere det?

Fadese er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 09-11-11, 22:02   #2
Primrose
nju nja njo

Primrose sin avatar

Medlem siden: Sep 2008
Blogginnlegg: 16
Primrose er kulere enn de flestePrimrose er kulere enn de flestePrimrose er kulere enn de flestePrimrose er kulere enn de flestePrimrose er kulere enn de flestePrimrose er kulere enn de flestePrimrose er kulere enn de flestePrimrose er kulere enn de flestePrimrose er kulere enn de flestePrimrose er kulere enn de flestePrimrose er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Elgkjøtt til barn?

Jeg har ikke lest dette før. Nå har ikke vi veldig mye elg altså, kanskje en håndfull ganger i løpet av et år.

Primrose er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 09-11-11, 22:02   #3
Floksa
can-jur

Floksa sin avatar

Medlem siden: May 2009
Hvor: Vinterland
Blogginnlegg: 121
Floksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg venter spent på boldprøvene som skal tas av jegere.
Intil da forholder vi oss rolige og spiser (hypotetisk) elgkjøtt.

Bokhyllen er den stige, hvorved du bliver din overmanns lige - Henrik Wergeland
Floksa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 09-11-11, 22:19   #4
Spoon
med mange baller i lufta

Spoon sin avatar

Hvor: I et grått hus i Trøndelag
Blogginnlegg: 66
Spoon er virkelig godt liktSpoon er virkelig godt liktSpoon er virkelig godt liktSpoon er virkelig godt liktSpoon er virkelig godt liktSpoon er virkelig godt liktSpoon er virkelig godt liktSpoon er virkelig godt liktSpoon er virkelig godt liktSpoon er virkelig godt likt
Standard

Vi har spist mye elgkjøtt det siste året, for det meste elgkjøttdeig. Jeg var ikke klar over dette før nå, men vi har ikke tatt noen diskusjon på det hjemme. Og jeg har en mann som er veldig opptatt av slike ting. Bør vel tenke mer på det da.

Gammel 09-11-11, 22:32   #5
Malus
lurer

Malus sin avatar

Medlem siden: Mar 2008
Hvor: Her og der
Malus er virkelig godt liktMalus er virkelig godt liktMalus er virkelig godt liktMalus er virkelig godt liktMalus er virkelig godt liktMalus er virkelig godt liktMalus er virkelig godt liktMalus er virkelig godt liktMalus er virkelig godt liktMalus er virkelig godt likt
Standard

Vi spiser elgkjøtt hele tiden, og er kjent med det som kommer fram i artikkelen over. Dette har vi diskutert her hjemme, og sammen med andre som også jakter / spiser mye elg. Kort fortalt, så fortsetter vi å spise elg.
- studien viser at gjennonsnittet er for høyt, men det sier ikke noe om det kjøttet vi har i fryseren
- med eget skutt / eget partert kjøtt har man en viss kontrollmulighet - man må være flinke til å skjære bort kjøttet som ligger rundt skuddstedet (mest bly der)
- undersøkelsen sier ikke noe om opptak av bly fra elgkjøtt, men bare hva som er i kjøttet

Gammel 09-11-11, 23:40   #6
Siritk
Bør lage seg en tittel selv

Siritk sin avatar

Medlem siden: Feb 2009
Hvor: Midt på
Siritk imponerer mange og er sikkert smartSiritk imponerer mange og er sikkert smartSiritk imponerer mange og er sikkert smartSiritk imponerer mange og er sikkert smartSiritk imponerer mange og er sikkert smartSiritk imponerer mange og er sikkert smartSiritk imponerer mange og er sikkert smartSiritk imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Vi ser ingen grunn til å ikke spise elgkjøtt all den tid vi selv parterer elgen. En noe flåsete kommentar jeg har hørt er "undersøkelsen er bestilt av en produsent av ammunisjon uten bly".

Siritk er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 10-11-11, 00:10   #7
Bloppy
Det kommer seg

Bloppy sin avatar

Medlem siden: Jan 2008
Hvor: På en gård
Bloppy er kulere enn de flesteBloppy er kulere enn de flesteBloppy er kulere enn de flesteBloppy er kulere enn de flesteBloppy er kulere enn de flesteBloppy er kulere enn de flesteBloppy er kulere enn de flesteBloppy er kulere enn de flesteBloppy er kulere enn de flesteBloppy er kulere enn de flesteBloppy er kulere enn de fleste
Standard

Vi spiser masse elgkjøtt og har i skrivende stund fryseren full. Elgjakta er vel overstått.
Har aldri hørt om dette før jeg. Her parteres elgen av jegerene selv, og sendes så til slakter for oppmaling av kjøttdeig.
Jeg er ikke nevneverdig bekymret kjenner jeg.

Gammel 10-11-11, 11:01   #8
Fakse
Nysgjerrig

Fakse sin avatar

Medlem siden: May 2010
Hvor: i Midnattsollandet
Fakse er virkelig godt liktFakse er virkelig godt liktFakse er virkelig godt liktFakse er virkelig godt liktFakse er virkelig godt liktFakse er virkelig godt liktFakse er virkelig godt liktFakse er virkelig godt liktFakse er virkelig godt liktFakse er virkelig godt likt
Standard

Vi parterer og maler kjøttet selv. Det vi har gjort er å skjære bort godt rundt skuddsåret (dette får ikke engang hunden). Dessuten fordeler vi kjøttet fra en halv elg på tre familier. I den ene familien er de to personer over seksti, i de to andre familiene er vi kvinner i fruktbar alder og barn. Derfor har de eldste sagt seg villig til å ta kjøttet som er nærmest skuddstedet, mens det blir mer lår-kjøtt og kjøtt fra ryggraden på oss andre.

En enkelt middag i ny og ne ville jeg overhode ikke bekymret meg om, men når man fyller fryseren med elgkjøtt på høsten synes jeg det er fornuftig å ta sine forholdsregler.

Fakse er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 10-11-11, 12:31   #9
Guttemammis
Sjokoholiker & hjemmekjær

Medlem siden: Jan 2007
Guttemammis er virkelig godt liktGuttemammis er virkelig godt liktGuttemammis er virkelig godt liktGuttemammis er virkelig godt liktGuttemammis er virkelig godt liktGuttemammis er virkelig godt liktGuttemammis er virkelig godt liktGuttemammis er virkelig godt liktGuttemammis er virkelig godt liktGuttemammis er virkelig godt likt
Standard

Ungene her fikk elgkarbonader i forrige uke, har aldri hørt dette før.
De likte det ikke noe særlig så det blir vel lenge til neste gang...

Guttemammis er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 10-11-11, 12:41   #10
United
På (opp?)tur

United sin avatar

United er virkelig godt liktUnited er virkelig godt liktUnited er virkelig godt liktUnited er virkelig godt liktUnited er virkelig godt liktUnited er virkelig godt liktUnited er virkelig godt liktUnited er virkelig godt liktUnited er virkelig godt likt
Standard

Vi har også spist elgkarbonader og jeg likte dette dårlig. Håper vi ikke har vært uheldige.

Gammel 10-11-11, 13:20   #11
Polyanna
Yes, we can!!

Polyanna sin avatar

Blogginnlegg: 199
Polyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av United, her.

Vi har også spist elgkarbonader og jeg likte dette dårlig. Håper vi ikke har vært uheldige.

Uheldige?

Bly er vel en miljøgift som hoper seg opp over tid, og ikke noe man blir akutt dårlig av, sånn innen visse grenser.

Så det blir en del av et totalbilde: Hvor mye vilt spiser man? Hadde man barneseng med blymaling som barn? Er man vokst opp i by/nær bilvei før det ble vanlig med blyfri bensin?

Gammel 10-11-11, 13:28   #12
United
På (opp?)tur

United sin avatar

United er virkelig godt liktUnited er virkelig godt liktUnited er virkelig godt liktUnited er virkelig godt liktUnited er virkelig godt liktUnited er virkelig godt liktUnited er virkelig godt liktUnited er virkelig godt liktUnited er virkelig godt likt
Standard

Opprinnelig lagt inn av Polyanna, her.

Uheldige?

Bly er vel en miljøgift som hoper seg opp over tid, og ikke noe man blir akutt dårlig av, sånn innen visse grenser.

Så det blir en del av et totalbilde: Hvor mye vilt spiser man? Hadde man barneseng med blymaling som barn? Er man vokst opp i by/nær bilvei før det ble vanlig med blyfri bensin?

Blant annet dette står i artikkelen Fadese linket til:

"- Ett stort måltid i året med kjøttdeig med den høyeste blyverdien vi fant i vår studie, eller ett måltid i uka med kjøttdeig med den gjennomsnittlige blyverdien, tilsvarer et blyinntak som er om lag tre ganger høyere enn EFSAs estimerte risikable nivå for barn, forteller han. Det viser seg at det i verste fall skal svært lite til før vi får i oss helseskadelige mengder bly fra slikt kjøtt – dette gjelder særlig barn og gravide."

Og:

"En jeger som maler kjøttdeigen selv, vil kunne ha en viss kontroll over hvilke deler som brukes i kjøttdeigen og kunne begrense blyeksponering – spesielt til barn og kvinner i fertil alder. Dette gjelder ikke for personer som kjøper kjøttdeig eller ferdige elgkarbonader i butikken. Her kan vi være heldige eller uheldige. Er vi uheldige, kan vi risikere å servere en porsjon kjøtt til barna våre som inneholder mer bly enn det årlige inntaket som er vist å føre til skader."

"Prøvene er samlet inn fra forskjellige jegere rundt i Norge og fra matbutikker i Osloområdet."

Jeg er gravid, bor i Oslo området, har lite barn og har spist elg. Så ja, jeg likte det dårlig.

Gammel 10-11-11, 13:33   #13
Polyanna
Yes, we can!!

Polyanna sin avatar

Blogginnlegg: 199
Polyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Ah, da forstår jeg hva du mener. Jeg leste ikke grundig nok, og tenkte at dette handlet mest om langtidseksponering.

Gammel 10-11-11, 13:37   #14
Fadese
Originala

Fadese sin avatar

Fadese har et rykte de fleste bare kan drømme omFadese har et rykte de fleste bare kan drømme omFadese har et rykte de fleste bare kan drømme omFadese har et rykte de fleste bare kan drømme omFadese har et rykte de fleste bare kan drømme omFadese har et rykte de fleste bare kan drømme omFadese har et rykte de fleste bare kan drømme omFadese har et rykte de fleste bare kan drømme omFadese har et rykte de fleste bare kan drømme omFadese har et rykte de fleste bare kan drømme omFadese har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Vi spiser ikke elgkjøtt ofte, da, men noen måltider blir det. For min del er jeg ferdig med barneproduksjon og bryr meg ikke særlig for egen del. Men jeg vil ikke at barna skal spise det før vi vet mer om det.

Gammel 10-11-11, 13:47   #15
Tallulah
Glamorøs

Tallulah sin avatar

Blogginnlegg: 641
Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Vi spiser endel elgkjøtt, og jeg ble litt tankefull da jeg leste om dette tidligere i år. Jeg vet ikke helt hvordan vi skal håndtere det, men kommer nok til å velge annet kjøtt i hovedsak fremover. Dumt, for jeg ser på viltkjøtt som miljøvennlig kjøtt.

Tallulah er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 10-11-11, 13:53   #16
Fadese
Originala

Fadese sin avatar

Standard

Ja, veldig dumt.

Gammel 10-11-11, 14:36   #17
Neket
Har diplom

Neket sin avatar

Medlem siden: Jun 2010
Neket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt av
Standard

Vi spiser elg innimellom, men ungene er ikke akkurat fans, så det er ikke mye de får i seg. Jeg tenker det går greit. Jeg skal ikke lage flere barn, så jeg er ikke så bekymret for meg selv heller.

Neket er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 10-11-11, 14:50   #18
Carrera
Må man ha en tittel?

Carrera sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Trondheim
Carrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt av
Standard

Vi spiser elg såpass sjelden, så jeg er ikke nevneverdig bekymret over dette. Den elgen vi spiser er skutt og partert av familie, og de fjerner alltid kjøttet rundt skuddstedet.

And how I got to where I am
Carrera er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 10-11-11, 15:32   #19
polarjenta
Tittel og tittel....

polarjenta sin avatar

Hvor: Vesterålen
polarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt av
Standard

Jeg var ikke klar over dette, men vi spiser minimalt med elgkjøtt, så jeg er ikke veldig bekymret. Vi var på middag hos broren min på søndag og da serverte han elg. Ungene spiste minimalt, så jeg tror ikke jeg trenger å bekymre meg. Det blir nok lenge til neste gang det står elg på menyen uansett

Gammel 10-11-11, 19:37   #20
Guttemammis
Sjokoholiker & hjemmekjær

Medlem siden: Jan 2007
Guttemammis er virkelig godt liktGuttemammis er virkelig godt liktGuttemammis er virkelig godt liktGuttemammis er virkelig godt liktGuttemammis er virkelig godt liktGuttemammis er virkelig godt liktGuttemammis er virkelig godt liktGuttemammis er virkelig godt liktGuttemammis er virkelig godt liktGuttemammis er virkelig godt likt
Standard

Gjelder dette reinsdyr også?

Guttemammis er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 18:21.