Møkka-Obs eller vrang kunde?
(Ja, jeg vet jeg har laget en nesten tilsvarende tråd før, så det er mulig det er jeg som er Den Sure.)
Men altså, er det rart jeg har høyt blodtrykk?
Jeg var på Obs i dag. Jeg skulle reklamere på et par svømmebriller som hadde ødelagt strikk. Svømmebrillene ble kjøpt den 16. november, altså for 12 dager siden, og de røk andre gangen de var i bruk. Jeg traff en søt dame i den der bytte- og returboksen, og hun leverte meg en returlapp. Den skulle jeg ta med (sammen med de ødelagte svømmebrillene) til sportsavdelingen.
Etter å ha lett ganske lenge etter en ansatt, fant jeg to unge jenter sittende på golvet(!) ved en korg med barnesko. De signerte på returseddelen, tok brillene og ba meg hente nye. Jeg gikk. Jeg fant svømmebrillestativet. Det var ikke flere svømmebriller igjen. Jeg gikk tilbake og spurte. De sa at det ikke var sesong for svømmebriller (svømmer ikke folk hele året?) og at de ikke fikk nye før til sommeren. Jeg spurte hva jeg da skulle gjøre. De sa at jeg kunne kjøpe noe annet for returseddelen, men at den måtte brukes i dag. Jeg forklarte at det var svømmebriller jeg skulle ha, og tenkte vel for meg selv at dersom de ikke hadde svømmebriller, så ville jeg ha pengene tilbake. Jeg svarte at jeg ikke hadde så god tid i dag, og at det ikke var noe annet jeg skulle handle i dag.
Så kom det fra den ene blonde syttenåringen: Du kan kjøpe mat. Alle trenger jo mat! Det var først da jeg ble sur. Av prinsipielle grunner. Jeg vil IKKE ha mat. Jeg vil ha svømmebriller. Og har de ikke svømmebriller, så er nå det greit, men da vil jeg ha pengene tilbake. De forklarte at hvis jeg hadde kommet tilbake med brillene innen ti dager, så hadde jeg fått pengene tilbake. Jeg forklarte tilbake at svømmebrillestrikken røk i går, altså 11 dager etter at jeg kjøpte dem.
Jeg blir sur av to grunner, eller egentlig bare en, faktisk: At hvis jeg (i teorien) kjøpte en jakke og den ble ødelagt etter kort tid, så vil jeg jo ikke bli tilbudt en bukse i erstatning! Eller at det faktisk skulle bli krevd at jeg skulle ta en bukse i stedet! Jeg vil enten ha ny jakke eller pengene tilbake. Men på Obs må man tydeligvis kjøpe mat dersom de ikke har svømmebriller. Eller noe helt annet. En cd f.eks. Eller en pøntehubro eller noe. Og det som utløste mitt sinne, er det faktum at en blondine på sytten skal fortelle meg at alle trenger mat. Dette er et prinsipielt spørsmål for meg! Hva hvis jeg hadde kjøpt en sykkel? Beklager, men du kan kjøpe en annen vare for 5000 kroner, og det må skje i dag!
Alternativet var å ta med seg de ødelagte brillene hjem igjen. Hvilket jeg gjorde.
Mannen mener jeg oppførte meg idiotisk og at et par svømmebriller ikke er noe å bråke om. Han fatter ikke at jeg er opptatt av prinsipper når det gjelder småpenger. Han ber meg bli voksen.
Hvordan kan man forvente rettigheter når man ikke er opptatt av prinsipper, og har Obs lov å gjøre dette, egentlig?
Hilsen lite smidig.com (Fremdeles med et par ødelagte svømmebriller, og dobbelt så irritert.)

|