|
Fest og høytid Et forum for å diskutere praktiske forberedelser knyttet til jubileer, bryllup, konfirmasjon, bar mitzva, ramadan, dåp og navnefest, mm. |
![]() |
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
![]() |
#22 |
⭐️⭐️⭐️
|
![]() Sv: Å invitere til bursdagslag og 'kreve' egenandel.Det er ikke et familielag, mer en vennebursdag. Gjestene er vel +/- 30 år tenker jeg. Vi kjenner så og si ingen andre enn jubilanten så selv om vi gjerne skulle vært der ble det så dyrt at vi valgte å takke nei. (Vi er i en økonomisk situasjon nå som jeg er student som gjør at vi må prioritere litt, og da var det ikke vanskelig å ta en avgjørelse.)
![]() |
#24 |
Librocubicularist
|
![]() Sv: Å invitere til bursdagslag og 'kreve' egenandel.Då eg var student var dette ein heilt vanleg måte å feire bursdag på, så eg ville nok ikkje reagert negativt. Mange hadde for lite plass til å ha feiring heime hos seg sjølv og for lite pengar til å spandere ein større middag ute, på heile vennekretsen. Då blei det ofte presisert på førehand at vi ønsker at du kjem og betaler middagen din sjølv, istadenfor gave. Eg synest dette er heilt fair, i alle fall når det er presisert på førehand. Eg har vore i mange bursdagar på utestadar og liknande, kor vi ikkje har fått vite før vi er der at det er forventa at ein betaler eigenandel. Det synest eg er mindre fair, enn at det blir presisert i invitasjonen. |
![]() |
![]() |
![]() |
#26 |
En Som Trener
|
![]() Sv: Å invitere til bursdagslag og 'kreve' egenandelJeg har blitt invitert på lignende opplegg, dog endel billigere. Har variert om jeg har syntes det har vært ok eller ikke. Men det jeg har sett på slike sammenkomster er at man uansett faktisk "forventer" og får gaver, om enn noe billigere variant enn man kanskje ville fått ellers, og det gir meg litt avsmak.
![]() |
#27 |
Jo flere jo bedre...
Medlem siden: Dec 2006
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: Å invitere til bursdagslag og 'kreve' egenandelJeg synes det er helt ok, jeg. |
![]() |
![]() |
![]() |
#28 |
By the Sea
|
![]() Sv: Å invitere til bursdagslag og 'kreve' egenandelHer er det vel mest summen i seg selv som er litt i overkant - ikke selve opplegget, synes jeg.
![]() |
#29 |
Guardian of the galaxy
|
![]() Sv: Å invitere til bursdagslag og 'kreve' egenandelJeg hadde brukt alt for mye penger på en slik kveld og hadde takket nei. Men jeg syns det er helt greit at folk inviterer til spleiselag.
![]() |
#30 |
Bør lage seg en tittel selv
Medlem siden: Oct 2006
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: Å invitere til bursdagslag og 'kreve' egenandelJeg synes vel egentlig det er helt greit å invitere til middag og heller ønske at gjestene betaler for middagen enn å få gave. Hvis det er på restaurant eller tilsvarende synes jeg vel heller ikke 500 kr er i overkant, det går fort om man skal ut og spise med drikkevarer til. |
![]() |
![]() |
![]() |
#31 |
Off the map.
|
![]() Sv: Å invitere til bursdagslag og 'kreve' egenandelJeg har selv vært vært i en sånn fest, og da at det helt ok. Men da synes jeg vi fikk mye for pengene, av både aktivitet og mat. Jubilanten fikk fortsatt gaver, jeg hadde med en flaske vin, om jeg ikke hadde betalt for å være med så hadde nok gaven vært litt større.
![]() |
#32 |
Bør lage seg en tittel selv
Medlem siden: Oct 2010
![]() Sv: Å invitere til bursdagslag og 'kreve' egenandelSynes det var litt dyrt, da jeg sjelden kjøper så dyre gaver... men det er jo ikke verre enn at man takker nei |
![]() |
![]() |
![]() |
#33 |
Introvert optimist
|
![]() Sv: Å invitere til bursdagslag og 'kreve' egenandelJeg er i grunnen enig med Cuyahoga, det er bedre å invitere til en fest man faktisk har råd til å holde.
![]() |
#34 |
Flawsome
Medlem siden: Aug 2011
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: Å invitere til bursdagslag og 'kreve' egenandel
Spleiselag er en fin ting, men jeg synes prisen her var stiv. Så med mindre nevnte aktivitet innebærer en reunionkonsert med Pink Floyd, hadde jeg takket nei. |
![]() |
![]() |
![]() |
#35 |
Sviiisj!!
|
![]() Sv: Å invitere til bursdagslag og 'kreve' egenandelJeg synes det er greit å invitere folk til å feire bursdagen sin på et spisested hvor de som vil komme betaler for maten sin selv (fordi det er hyggelig å gå ut og spise og treffe venner, og det ikke er noe annerledes selv om det er bursdag), men et opplegg som dette hørtes jo litt i overkant ut. Da kan man ikke være med på bare litt av det hvis man ikke har så god råd eller ikke har lyst. Så jeg hadde nok takket nei.
![]() |
#37 |
Har tro på forbedring
|
![]() Sv: Å invitere til bursdagslag og 'kreve' egenandelSier som så mange andre. Det er egentlig helt greit med spleiselag på fest, men ikke 500 + drikke til en bursdag. Jeg er mer på "ta med en flaske rom til den åpne baren" -om alle har med seg sprit og bursdagsbarnet stiller med andre ingredienser til gode drinker, så er jo det fint utgangspunkt for en fest, tenker jeg.
![]() |
#38 |
Multitaskingmaniac
|
![]() Sv: Å invitere til bursdagslag og 'kreve' egenandelJeg kunne godt vært med på spleiselag, men synes 500 er litt stiv pris. Vi ble invitert til bursdag, men da kostet det 250 som dekket mat og band + at man kunne ta med egen drikke.
![]() |
#39 |
Uhelbredelig B-menneske
Medlem siden: Feb 2008
![]() Sv: Å invitere til bursdagslag og 'kreve' egenandelHadde nok takket nei, synes invitasjonen var på grensen til frekk, jeg. |
![]() |
![]() |
![]() |
#40 |
Ringskrømt
|
![]() Sv: Å invitere til bursdagslag og 'kreve' egenandelJeg synes ikke det er frekt, det er jo lov å takke nei til invitasjonen, men summen er veldig høy, høy nok til at det må ha vært noe veldig spesielt som gjorde at jeg ble med.
![]() |
|
|