Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon

Er det jeg som er urimelig? (Varsel ved fest hjemme)

Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 28-12-11, 12:55   #21
Prøvende
Ingen skravlebøtte

Prøvende sin avatar

Medlem siden: Jul 2011
Prøvende er litt kulPrøvende er litt kul
Standard

Sv: Er det jeg som er urimelig? (Varsel ved fest hjemme)

Opprinnelig lagt inn av Dronningen, her.

Pga. slike holdninger håper jeg at jeg aldri befinner meg i en situasjon der jeg må leie igjen. Å leie ut til noen innebærer at en bolig blir en tomannsbolig, der gjensidig respekt er nøkkelen for å få det til å fungere bra. Så klart kan man ikke ha fest når man vil og hvor lenge man vil. Så klart må man dempe musikk, og vise hensyn. Joda, som utleier sitter man med trumfkortet, men utnytter man dette er man ikke stort bedre enn mange andre "vanskelige" beboere som er beskrevet i tråder her inne.

Opprinnelig lagt inn av Sir Limpalot, her.

Det er ikke riktig, hvis du leier ut en del av egen bolig har leietager de samme krav på ro som naboen, og ikke minst samme krav på respekt.
Tror vi begge skal være glad for at jeg aldri har vært leieboer hos deg, med den innstillingen kunne det blitt virkelig høylydt mens jeg leita etter et annet sted å bo, respekterer ikke du meg så respekterer ikke jeg deg, og jeg har stort stereoanlegg. ;P

Jeg har respekt for min leieboer, men jeg har også satt strenge krav til hvem jeg vil ha inn der, nettopp for å unngå problemer oss imellom.. Forholdet vårt fungerer utmerket, og det er en grunn til at jeg aldri i verden hadde tatt inn en familie

Og skal vi ha fest som vi tror blir støyete sier vi selvfølgelig fra på forhånd!

Gammel 28-12-11, 13:53   #22
Nooria
Stadig underveis

Nooria sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Nooria er kulere enn de flesteNooria er kulere enn de flesteNooria er kulere enn de flesteNooria er kulere enn de flesteNooria er kulere enn de flesteNooria er kulere enn de flesteNooria er kulere enn de flesteNooria er kulere enn de flesteNooria er kulere enn de flesteNooria er kulere enn de flesteNooria er kulere enn de fleste
Standard

Vi har også leieboere. Vi behandler de med respekt og har alltid hatt et veldig godt forhold til våre leietakere. Nå skal det også sies at vi aldri har høylytte fester. Våre forrige leieboere irriterte seg over støy fra barna våre som lekte, løp og noen ganger hoppet (vi forsøkte hele tiden å begrense det mest mulig). Han sendte en del irriterte sms til oss, og det synes jeg ikke var ok. Jeg vurderte en stund å be dem finne seg et sted som var mer egnet for dem.

Som leietaker ville jeg selv vært høflig stort sett uansett hvor høylytt eierne er. Hadde ikke stedet passet for meg ville jeg flyttet (som jeg gjorde da jeg selv var leietaker).

Gammel 28-12-11, 16:47   #23
Luvi
En anelse distre

Luvi sin avatar

Medlem siden: Feb 2009
Luvi er virkelig godt liktLuvi er virkelig godt liktLuvi er virkelig godt liktLuvi er virkelig godt liktLuvi er virkelig godt liktLuvi er virkelig godt liktLuvi er virkelig godt liktLuvi er virkelig godt liktLuvi er virkelig godt liktLuvi er virkelig godt likt
Standard

Opprinnelig lagt inn av Fadese, her.

Dessverre så er det vel sånn at det ikke er bare å finne seg noe annet på et blunk, sånn som leiemarkedet i Trondheim er.

Nei, det er sannelig ikke lett. Jeg har av andre grunner vært på jakt etter ny leilighet lenge, men det er lettere sagt enn gjort. Leieprisene er vanvittige i tillegg til at det er mange om beinet.

Luvi er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 28-12-11, 16:49   #24
Luvi
En anelse distre

Luvi sin avatar

Luvi er virkelig godt liktLuvi er virkelig godt liktLuvi er virkelig godt liktLuvi er virkelig godt liktLuvi er virkelig godt liktLuvi er virkelig godt liktLuvi er virkelig godt liktLuvi er virkelig godt liktLuvi er virkelig godt liktLuvi er virkelig godt likt
Standard

Opprinnelig lagt inn av Prøvende, her.

Altså, det er deres hus og de er hjemme. Kanskje var ikke festen planlagt. Jeg skjønner at dette er irriterende for deg, og det koster ikke mye å si fra at de skal ha fest, men ettersom det er du som leier er det likevel de som bestemmer i sitt hus.

Vi leier ut selv og en leieboer som hadde vært vanskelig på dette evt prøvd å fortelle meg når jeg kunne ha/ikke ha fest/besøk i mitt eget hus burde nok finne et mer passende familie å dele hus med.

Dersom du ellers er fornøyd med stedet du bor synes jeg ikke du burde gjøre noe stort nummer ut av dette annet enn å si fra tydelig en gang til, at du gjerne ønsker et varsel om planlagte fester.

Selvsagt er det deres hus og de er hjemme, men det er kun snakk om respekt for sin leietager mener jeg da å i det minste gi beskjed om at de kommer til å feste langt utover natta. Den var kanskje ikke planlagt, men ber de hjem middagsgjester så kan de i det minste ta forbehold om at det kan skje, siden det stadig gjentar seg. Selv om man bare er leietager, så må man da vel kunne forvente gjensidig respekt, eller? Og for at det skal være sagt, jeg har aldri prøvd å fortelle de når de kan eller ikke kan ha fest. Det var ikke helt det dette dreide seg om.

Men nå sendte jeg som nevnt tidligere en høflig sms og fikk en beklagelse til svar og de dempet både dumpinga/hoppinga/dansinga og musikken i tillegg til at de dempet stemmeleiet så da ble jeg førnøyd jeg.

Jeg synes som sagt det er greit at de fester i blandt, men jeg synes bare jeg kan forvente at de gir beskjed i forkant.

Nå betaler jeg en ganske høy sum for å bo her, da forventer jeg at jeg også skal kunne anse dette som mitt hjem, og at huseier også anser det som det, den tiden jeg bor her.

Sist redigert av Luvi : 28-12-11 kl 21:45.
Gammel 28-12-11, 16:58   #25
Pegasus
Bør lage seg en tittel selv

Pegasus sin avatar

Medlem siden: Nov 2009
Pegasus er virkelig godt liktPegasus er virkelig godt liktPegasus er virkelig godt liktPegasus er virkelig godt liktPegasus er virkelig godt liktPegasus er virkelig godt liktPegasus er virkelig godt liktPegasus er virkelig godt liktPegasus er virkelig godt likt
Standard

Vi leier ut sokkelleilighet, og det kunne ikke falt oss inn å ha fest uten å varsle leietakeren først.

Pegasus er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 28-12-11, 19:39   #26
D'Arcy
Snikende Ullteppe

D'Arcy sin avatar

Medlem siden: Nov 2007
D'Arcy er et glitrende lys på stjernehimmelenD'Arcy er et glitrende lys på stjernehimmelenD'Arcy er et glitrende lys på stjernehimmelenD'Arcy er et glitrende lys på stjernehimmelenD'Arcy er et glitrende lys på stjernehimmelenD'Arcy er et glitrende lys på stjernehimmelenD'Arcy er et glitrende lys på stjernehimmelenD'Arcy er et glitrende lys på stjernehimmelenD'Arcy er et glitrende lys på stjernehimmelenD'Arcy er et glitrende lys på stjernehimmelenD'Arcy er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Jeg synes du skal ta opp dette på en hyggelig måte i fredstid. Fortell at det er ikke noe problem for deg å reise bort og sove om de skal ha fest og at det derfor er veldig greit om de gir deg et hint på forhånd. Å sitte i kjelleren å irritere seg kommer det intet godt ut av. Det minner meg om naboen jeg hadde i blokka i Oslo. Jeg hadde hengt opp nabovarsel, og vi var nok noe høylytt, men klokken 23:01 sto det en grasat rasende fyr på døra og ropte og skrek om fred og ro og klokka 23 og blablabla. Som jeg sa til han da: Det hadde jo vært mye hyggeligere om du stakk innom når du mente vi ble for høylytt i stedet for å sitte å irritere deg til klokken var 1 minutt over akseptert tid.

Vi har hatt leieboere og den ene var noe oppjaget over at ungen løp over gulvet. Men hun kom å sa i fra på en hyggelig måte sånn at vi kunne holde Ungen unna den delen av stua som gikk over soveromstaket hennes på gitte tidspunkt. I fredstid.......

Gammel 28-12-11, 20:22   #27
Luvi
En anelse distre

Luvi sin avatar

Standard

Jeg må få presisere at jeg er ingen plagsom leietager som klager bare det er noen forstyrrende lyder altså. Det er mye dundring i gulvet på kveldstid, men jeg har såpass til innsikt at om jeg skal leie sokkel så på jeg godta at det bor noen oppe også som beveger seg. Det er helst et av barna som gjerne hopper tau eller lignende rett her oppe.

Gammel 28-12-11, 21:07   #28
Carrera
Må man ha en tittel?

Carrera sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Trondheim
Carrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt av
Standard

Opprinnelig lagt inn av Prøvende, her.

Vi leier ut selv og en leieboer som hadde vært vanskelig på dette evt prøvd å fortelle meg når jeg kunne ha/ikke ha fest/besøk i mitt eget hus burde nok finne et mer passende familie å dele hus med.

Det er jo ikke snakk om å fortelle utleier om han kan ha fest eller ikke, men om at utleier viser såpass respekt at han sier i fra, i forkant av en fest. og var det snakk om en spontan fest, så skader det ikke feks sende en sms om at det plutselig ble en fest.

Vi leier ut, og vi går ikke rundt med tanken om at de bor i vårt hus. De gjør jo det, men for oss er de naboer på lik linje med andre naboer, og vi tar de samme hensyn.

Nå tok vi høyde for dette med støy da vi bygde her, så det er minimalt hva vi hører fra sokkelen, og de fra oss. Vi har betongdekke mellom oss og sokkelen, og den eneste kilden som slipper litt lyd i mellom etasjene er pipeløpet. Vi hører vel nærmest mer til de andre naboene her.

And how I got to where I am
Carrera er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 20:15.